Тема: Вплив світла на колір у пейзажному живописі. Панорама замку.
Мета: ознайомити з технологією та прийомами зображення середньовічних західноєвропейських і східних замків, храмів; формувати уявлення про місто як ритм об’ємів; розвивати почуття стилю; прищеплювати навички творчої роботи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Вузлики на пам'ять
Об’ємна форма – зовнішній контур будівлі. Буває простою і тяжіє до правильної геометричної фігури.
Масштаб – враження від величини будівлі.
Пропорції – відповідність архітектурних форм одна одній і будівлі взагалі.
Ритм – чергування певних елементів.
Стиль – це сукупність найтиповіших ознак, які визначаються особливостями певного народу, певного часу.
Ордер – певний порядок розташування архітектурних елементів споруди.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Незвичайні, чудові миттєвості художники різних епох втілювали в своїх картинах. Недарма туристи, відвідуючи різні країни, намагаються ознайомитись з архітектурою старовинних міст, доторкнутись до вічного мистецтва, відчути духовну належність до світової культури. Завдяки художникам ми продовжуємо милуватись величними соборами й стародавніми храмами та замками. І сьогодні на уроці ми познайомимось з технологією та прийомами зображення замків. Саме в архітектурі найповніше і найточніше висловлюються художні ідеали певного історичного періоду.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя.
Щоб навчитися швидко й гарно зображати панораму замку, розглянемо панорами давньоруських, середньовічних західноєвропейських та східних міст, визначимося, що в них спільного й у чому відмінності.
Усі старовинні міста були обнесенні стінами з вежами, що захищало від ворогів. У кожному місті були дзвіниці або дозорні вежі, культові та адміністративні споруди, палаци правителів і халупи бідноти; ще були школи, майдани, місця відпочинку. Отже, якщо призначення споруд однакове, то і структура, і зовнішній вигляд будуть також однаковими. Відмінності в образах міст з’являються через різні кліматичні умови, наявність певного будівельного матеріалу, різний рельєф місцевості, вікові народні традиції. Саме ці відмінності формують своєрідність силуету того чи іншого міста. У зображенні панорами міста ми також йдемо «від силуету».
Необхідно виділити головні елементи зображення:
давньоруські міста – шатри й бані;
середньовічні західноєвропейські – шпилі й вежі;
середньовічні східні – бані й мінерети.
Якщо розглянути панораму західноєвропейського міста, то складається враження, що місто нібито наїжачилося – гострі шпилі та вежі, як списи, «дряпають» небо.
Технологічна послідовність побудови:
У зображенні середньовічних храмів ідемо від три частинного поділу фасаду.
Технологічна послідовність побудови:
4. Додаємо деталі:
А) вертикалі й стрілчаті арки – готичний стиль;
Б) горизонталі й напівциркульні арки – романський стиль.
У зображення східних палаців своєрідність силуету створюють бані та мінарети.
Технологічна послідовність побудови:
Запитання класу.
А в якому з цих палаців хотіли б жити ви? Можливо ваш палац або замок буде набагато кращим.
ІУ. Практична робота
Робота з таблицею.
Учням пропонується проаналізувати таблицю, і згадати закони лінійної та повітряної перспективи.
Закони перспективи
Ближні предмети |
Дальні предмети |
Зображуються нижче |
Зображуються вище |
Більші за розміром, ширші |
Менші за розміром, вужчі |
Зображуються детально |
Зображуються узагальнено, схематично |
Контури – чіткі, різкі |
Контури – м’які |
Зображуються об’ємними |
Зображуються пласкими |
Різка, контрастна світлотінь |
Невизначена світлотінь |
Яскраво забарвлені |
Бліді |
Зображуються різнобарвними фарбами |
Зображуються одноколірними фарбами |
Після обговорення законів перспективи учні приступають до творчої роботи; учитель здійснює індивідуальний контроль.
У. Закріплення нових знань і вмінь
Запитання.
- Назвіть головні елементи зображення давньоруського міста – (шатри й бані);
середньовічного західноєвропейського – (шпилі й вежі);
середньовічного східного – (бані й мінерети).
Що таке стиль?
УІ. Підсумок уроку
Учитель демонструє й аналізує роботи учнів.