Мета уроку розглянути вплив телебачення та комп'ютера на здоров'я школяра, наслідки зловживання переглядом телевізійних передач, згубний вплив комп'ютерної залежності на здоров'я, розвивати вміння прислуховуватись до сигналів власного організму, виховувати уважне ставлення до власного здоров'я
Тема: Вплив телебачення і комп’ютера на здоров’я
Мета уроку розглянути вплив телебачення та комп’ютера на здоров’я школяра, наслідки зловживання переглядом телевізійних передач, згубний вплив комп’ютерної залежності на здоров’я, розвивати вміння прислуховуватись до сигналів власного організму, виховувати уважне ставлення до власного здоров’я
Вправа: розроблення пам’ятки щодо телепередач, користування комп’ютером
Тип уроку: комбінований.
«Хто здоровий, той сміється.
Все йому в житті вдається».
Хід уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Як правильно організувати свій відпочинок?
— Для чого слід чергувати працю і відпочинок?
— Які справи та заняття допоможуть набратися сил для успішного навчання?
— Назвіть основні ознаки перевтоми.
Які наслідки надмірного перегляду телевізійних передач та користування комп’ютером?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Назвіть дії, які ви робите щодня вдома. (Проводиться доти, доки не прозвучить «дивлюся телевізор», «граю на комп’ютері»).
Вправа « Упізнай за описом».
Електронний пристрій для прийому і передачі відображення і звуку, що передають по безпровідних каналах;
Пристрій або система, що здібна виконувати задану, чітку послідовність операцій.
У наш час загострюються актуальні й болісні для українського суспільства проблеми, зокрема посилення негативного впливу на дітей засобів масової інформації (і в першу чергу Інтернету й телебачення).
Життєві навички, які ви здобудете на сьогоднішньому уроці, допоможуть:
Проблемні запитання:
Хто вони друзі чи вороги?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Телевізор та Інтернет стає для дитини чи підлітка основним джерелом інформації. За даними дослідників, український підліток проводить біля телевізора 3-5 годин на добу. Для порівняння: польський підліток дивиться телевізор 2-4 години на добу, у вихідні до 5 годин. У США телевізору діти приділяють більше часу ніж навчанню. У Швеції учні приділяють впродовж 10 років навчання проводять 18 тисяч годин перед телевізором. За даними дослідників, за роки, проведені в школі середньостатистична дитина по телевізорі бачить 8000 убивств та 100000 актів насильства.
Не менше небезпечним для дитини може бити і Інтернет. Комп’ютерні ігри (у тому числі он-лайнові) призводять до звикання чи навіть залежності, що можуть виникнути досить швидко, навіть через півроку. Інтернет-залежний не може контролювати кількість часу, проведеного перед монітором, для нього характерні сухість очей, розлади сну, брак апетиту. Ігри, у яких герой може стрибати з високого будинку, перелітати прірви тощо, провокують дітей робити щось подібне, ризикуючи здоров’ям і життям.
Телебачення
Одним із видів пасивного відпочинку, як ми з’ясували, може бути перегляд телевізійних передач, фільмів, або проведення часу за комп’ютером. Сьогодні ми живемо в час небувалого розвитку інформаційних технологій. Ми отримуємо інформацію завжди: коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимося телевізор, спілкуємося між собою. Завдяки технічному прогресу виникли нові засоби спілкування, а разом з ними — і нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше — періодичні друковані видання, потім — телеграф, радіо, телебачення і, нарешті, Інтернет. Сьогодні світ заполонили комп’ютери.
З’ясуємо користь і шкідливість телебачення, комп’ютера, інтернету щодо впливу їх на здоров'я людини.
Проведення дебатів. « ЗА», «ПРОТИ».(с.86-89)
— Яким передачам, фільмам ви надаєте перевагу?
— Скільки часу на день ви витрачаєте на перегляд телевізійних передач?
Час перегляду телепередач має бути обмежений — не більше ніж 1–2 години на добу.
Тривалий перегляд може призвести до зменшення рухової активності — гіподинамії, порушення зору, головного болю, негативних емоцій, порушення сну.
Користування комп’ютером
Вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному просторі й отримали такі результати:
головного мозку;
повинні розвиватися до досягнення дорослого віку.
Як користуватися комп’ютером, щоб не зашкодити здоров’ю?
1безперервно не більше ніж 30 хвилин;
2робити перерви на 10 хвилин і виконувати вправи для очей;
3сидіти прямо, тримаючи голову з невеликим нахилом уперед;
4відстань від очей до монітора має бути 45–70 см
У підручнику на сторінці 88 прочитайте «Вправу для обговорення»
Щось не хочеться сидіти,
Трохи треба відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Крок назад і крок вперед .
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Ігореві купили комп’ютер. Він відразу ж став грати в комп’ютерні ігри, засиджуючись допізна. У школі Ігор запитав в однокласника Діми, які ігри є у нього. Діма сказав, що він користується комп’ютером тільки для навчання. «Адже не я додаток до мого комп’ютера, а мій комп’ютер допомагає робити те, що мені треба»,— зауважив він.
Чому хлопчики так по-різному використовують комп’ютер?
ВПРАВА 1
1. У підручнику на сторінці 89 прочитайте завдання і проведіть «Дебати на тему: «Телебачення «за» і «проти» «Комп’ютер «за» і «проти» у формі складання таблиці
«ЗА» телебачення |
«Проти» телебачення |
«ЗА» комп’ютер |
«Проти» комп’ютер |
відпочинок |
дратує реклама |
цікава розвага |
дорога іграшка |
джерело інформації |
відволікає від навчання |
джерело спілкування |
обмеженість спілкування |
розширює кругозір |
погіршує зір |
розвиває технічні навички |
шкідливе радіаційне опромінення |
ВПРАВА 2
Тема: «Корисна чи шкідлива?»
Учитель називає відомі телепередачі, учні відносять їх до розряду корисних чи шкідливих. (наприклад: прогноз погоди, новини, кримінальні вісті,бойовик тощо)
ВПРАВА 3
Тема: Розробка пам’ятки щодо перегляду телепередач, користування комп’ютером
(Робота виконується в групі.)
І група. Вашій групі треба розробити інструкцію щодо перегляду телепередач. Метою роботи є захист здоров’я дітей, які дивляться телепередачі. Пригадайте правила роботи в групі, розподіліть обов’язки. Результатом вашої роботи повинен бути текст «Поради щодо перегляду телепередач», оформлений на окремому аркуші.
ІІ група. Вашій групі треба розробити інструкцію щодо користування комп’ютером. Метою роботи є захист здоров’я дітей, які працюють за комп’ютером. Пригадайте правила роботи в групі, розподіліть обов’язки. Результатом вашої роботи повинен бути текст «Поради щодо роботи за комп’ютером», оформлений на окремому аркуші.
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
VІII. ПІДСУМОК УРОКУ
1