Українська мова 3 клас .Тема: " Вправи на визначення роду і числа прикметників. Прикметники- антоніми. Урок цікавий з різними видами роботи, активізує пізнавальну діяльність учнів, розвиває творче мислення, буде корисним для молодого вчителя .
Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників. Прикметники – антоніми.
Мета:вчити учнів змінювати прикметники за родами та числами, : формувати в учнів вміння визначати число і рід прикметників за іменниками, правильно писати родові закінчення прикметників; збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення,увагу, вміння порівнювати, класифікувати,узагальнювати,робити висновки; виховувати любов до української мови, до своєї країни, повагу до вчителя, до однокласників, працелюбність.
Ключові компетентності:
Предметні компетентності
Українська мова:
Тип уроку : урок формування умінь і навичок.
Метод проведення окремих елементів уроку:
- групова робота,
- робота в парах,
- інформаційний,
- проблемний,
- дослідницький.
Обладнання: картки для роботи в парах, в групах, таблиці, карта України, комп’ютер.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Ось і дзвоник пролунав.
Для навчання час настав.
Щоб країні прислужитись
Ми повинні добре вчитись.
Для могутності і слави
Української держави.
- Нехай сьогодні на уроці буде цікаво.
- Очікуємо, що наш урок буде : цікавим, пізнавальним, веселим, НУДНИМ, результативним.
Привітаємо один одного , подаруємо посмішки один одному і гостям.
-Я бажаю , щоб ви сьогодні допомагали один одному,
- розв’язували проблеми разом,
- щоб відкрили щось нове та цікаве сьогодні
- і саме головне – це добрий настрій.
- Працювати на уроці ми будемо під гаслом: «Добре того навчати, хто хоче все знати».
- А ви хочете все знати?
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Гра « Асоціації»
-Впізнали? (На дошці карта України).
- Яка наша Україна? (Демократична, вільна, мирна, сильна, незалежна , співуча , рідна, європейська...)
Навколо карти прикріплюються картки із словами - відповідями.
- Хто є відповідальним за державу?
- Від кого залежить якою буде держава? (Роздуми дітей)
- Людину творить країна ,
Країну створює людина.
- Ви маленькі громадяни своєї країни, майбутнє України.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- До якої частини мови відносяться слова: незалежна, демократична, мирна, сильна, вільна, співуча? Це прикметники.
- Сьогодні на уроці про яку частину мови ми будемо говорити?
- Отже на уроці ви поглибите знання про прикметник, розкриєте глибше його значення та роль у мовленні, будемо виконувати вправи на визначення роду і числа прикметників…
-Загалом, вас чекає багато цікавих завдань.
ІV.ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Каліграфічна хвилинка.
2. Бліц- опитування.
- Яку частину мови вивчаємо?
- На що вказує прикметник?( приклади)
- На які питання відповідає?
- З якою частиною мови зв’язаний прикметник?( приклади)
- Від якої частини мови потрібно ставити запитання?( приклади)
- Скільки чисел має прикметник?
- За чим змінюються прикметники в однині?
- Які закінчення мають прикметники чол.роду, ж.р. ,с.р., у множині?( приклади)
3.Хвилинка- цікавинка
- Ми вже знаємо, що прикметник пов’язаний з іменником, але іменник може жити сам по собі.А от прикметник великий боягуз.Він виходить на прогулянку лише з іменником, міцно за нього тримаючись.Тому він завжди стоїть у тому числі що й іменник і має той самий рід. Та от на відміну від іменника, прикметник змінюється за родами, а іменник має тільки той рід, в якому він стоїть.
4.Вибірковий диктант.
1 ряд – прикметники ч.р.,2 ряд- ж.р.,3 ряд- с.р..
Сонячний промінь, гарне ім’я, хижий звір, літнє сонце, руда білка, яблуневий цвіт, рідке мило, зелена фарба, рання осінь.
5.Поширити речення.(на дошці)
- Яку роль відіграють прикметники у мовленні?
Висновок:прикметники уточнюють, прикрашають, збагачують наше мовлення.
6.Фізкультхвилинка.
7. Робота в парах. Гра- перетворювання: «Хто швидше?».
Хто швидше перетворить однину в множину. Виділити закінчення у множині.
Темна ніч, круглий місяць, велике вікно, зимовий ранок, голосний дзвоник, класна кімната, рясний дощ.
8. Офтальмологічна пауза.
9. Робота в групах.
Картка 1 Робота в групі Прочитай прикметники. До кожного прикметника добери інший, протилежний за значенням.
Темний, глибокий, дешевий, сухий, швидкий.
Запиши ці прикметники парами.
Картка 2 Робота в групі
Гра “З іменників - прикметники”.
Завдання: утворити і записати від кожного іменника прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду.
Наприклад
Дуб (дубовий, дубова, дубове);
холод
щастя ;
дощ;
літо
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Впр.263, с. 149
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.РЕФЛЕКСІЯ.
Гра «Інтерв’ю».
Годинник невтомний показує враз, що нашу роботу закінчити час.
-Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Чи був він цікавим ,пізнавальним,веселим,результативним?
- Що вас здивувало?
- Про що б ви хотіли більше дізнатися?
- Підніміть ручки вгору. Підставте долоньки уявному сонечку. Хай воно вам дає радість, наповнює своєю енергією, наповнює вас весною. Збережіть надовго в своєму серці відчуття світла, радості, весни і краси.
- Отже користуйтесь прикметниками у своєму мовленні, і тоді воно буде більш яскравим, поетичним,образним.
- Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати!
- Поаплодуємо собі за хорошу роботу. Молодці!