Урок « Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками. Прикметники – антоніми. »

Про матеріал
Даний урок представлений у вигляді дидактичної гри. Третьокласники розширюють свої знання про граматичний та смисловий зв’язок прикметників з іменниками, вчаться змінювати прикметники за родами та числами, розпізнавати рід та число прикметників за значенням іменників. Під час уроку діти працюють в парах, групах, проводиться індивідуальна робота, використовуються різноманітні форми інтерактивного навчання: «Дерево рішень», 6 капелюхів мислення, гра «Дешифрувальник», «Чарівний куб».
Перегляд файлу

Тема: Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками.   Прикметники – антоніми.

Тип уроку: урок закріпленнявивченогоматеріалу.

Форма проведення: дидактична гра.

Форма навчальної діяльності: робота в парах, в групах, індивідуальна робота.

Мета.Розширити знання учнів про граматичний та смисловий зв'язок прикметників з іменниками .Вчити учнів змінювати прикметники за родами та числами, розпізнавати рід та число прикметників за значенням іменників; розвивати вміння робити висновки та узагальнення; вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; збагачувати активний словник учнів; розвивати творчі здібності молодших школярів, спостережливість. Виховувати дбайливе ставлення до природи, вміння відчувати красу рідного слова.

Навчально-методичне забезпечення: робочі зошити, підручник, аудіозапис музики Вівальді «Пробудження природи. Весна», «Звуки природи»,  план роботи, «Дерево рішень», куб, «Мобільний телефон», малюнки квітів, картки із завданнями, картки зі словами, малюнки.

Хід уроку

І. Організаціякласудо уроку.

Продзвенів уже дзвінок.

Починається урок.

Віннезвичний і цікавий.

 До нас гості завітали.

Повернімось до гостей,

 Дружно скажем : «Добрий день!»

-А тепер, дітки, розігрійте гарненько своїручки і помістіть у них свою чарівнуусмішку. Поділіться  нею зі своїми товаришами. (Діти «передають» свою усмішку один одному, тримаючись за руки).

- А працюватина уроці ми будемо під гаслом:

 «Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Всі мерщій сідайте, діти,

Домовляймось не шуміти,

Руки вчасно підіймати,

На уроці не дрімати.

- А зараз швиденько перевіримо, як ви готували домашнє завдання. Один учень буде працювати біля дошки (визиваю учня для перевірки домашньої вправи, який самостійно працює за завданням), а всі інші об'єднаємося в пари для проведення гри «Я тобі – ти мені».

Гра «Наш рід».

Мета. Формувати вміння учнів на слух визначати рід прикметників. Розвивати увагу, мислення, кмітливість.

Правила гри. Учитель називає словосполучення іменника з прикметником. У відповідь учні сигналізують картками «чол.р.», «жін.р.», «середн.р.». Виграє той, хто жодного разу не помилиться.

Матеріал для гри. Великий будинок, прозоре скло, маленьке телятко, новий щоденник, любляча мама, весела перерва, надоїдлива муха, нетактовний учень, теплеліто, волохатий пес, просторий клас, маленьке відерце, усміхнена дитина, золоте колосся.

- Перевіримо правильність виконання домашньої вправи.Відкрийте зошити та порівняйте, чи такі сполучення іменників з прикметниками ви виписали та позначили рід. ( Діти порівнюють записи на дошці, які виконував учень, із записами в своїх зошитах). (Вчитель дає додаткові запитання учню та оцінює його знання, мотивуючи бал).

ІІІ. Створення емоційного фону уроку.

- Діти, ви любите мріяти? (Так).

- То ж заплющіть очі і пофантазуйте, поки я вам читатиму вірш.

(Лунає  музика Вівальді «Пробудження природи. Весна».

Все прокидається поволі,

Зі сну зимового встає

Радіє гай, радіє поле,

Земля поталу воду п'є.

Скресає і щезає крига,

Бурульки падають з дахів,

І вітерець прозорокрилий

Додому підганя птахів.

А в лісі на галяві теплій

Поміж ялинок запашних

Уперше спалахнув метелик –

Тендітний вогничок весни.

                      А. Костецький

- То що  постало у вашійуяві? (Відповіді дітей).

- Про яку пору року йдеться у вірші? Обгрунтуйте свої відповіді. (Про весну, тому, що розтає сніг, скресаєк рига, падають з дахів бурульки, птахи повертаються з вирію, з'являються комахи).

- А яка зараз пора року? Які ознаки її ви спостерігаєте у природі? (Весна. Стали довші дні, ночі коротші, сонечко вище піднялося на небозводі,більше чутно співу птахів).

- Так, з приходом весни все «оживає» та «пробуджується» від зимового сну. Здається, що ніби якась чарівна енергія вливається в кожного з нас.

- А чи є у вас весняні мрії? Якщо є, то які? (Мріємо про тепле сонечко, легенькі хмаринки, грайливий вітерець).

- І я, дітки, люблю мріяти. Отож сьогоднішній урок я вам пропоную провести на лісовій галявині, щоб ще краще відчути прихід весни. Подивіться, будь ласка, ось вона в нас. Але на ній чогось не вистачає. Хто з вас здогадався, що потрібно ще на нашу галявину  додати, щоб вона стала по справжньомувесняною? (Діти відповідають, що не вистачає сонечка, квітів).

- Дійсно, нам сюди потрібно додати весняних квітів. Але ця справа не проста. Квіти на нашій галявині будуть з'являтися по мірі виконання завдань на уроці. Якщо хочемо більше квітів, то потрібно виконати і більше завдань. Домовилися? Тоді приступаємо до роботи.

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

- А зараз давайте запросимо до себе на галявину сонечко! Але, щоб воно прийшло, нам потрібно його описати. Що ви можете сказати про сонечко, яке воно? (Тепле, лагідне, ніжне, привітне, веселе).

-  Як називаються слова, якими ми охарактеризували сонечко? (Прикметники).

-Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання про прикметник, розкриєте глибше його значення, роль та зв'язок з іменником у реченні, будете вчитися змінювати прикметники за родами та числами, будете вчитисядобирати прикметники-антоніми, робити висновки та узагальнення.

-Сонечко хмарки круг себе зібрало,

На хмарках завдання для нас написало.

Завдання ці будуть нам планом уроку.

Без них ми не ступим жодного кроку.

План уроку.

  1. Очікування. Каліграфічна хвилинка.
  2. Стратегія «Кубування».
  3. Робота в парах.
  4. Малюнковий диктант.
  5. Робота в групах.
  6. Мовніігри.
  7. Самостійна робота.
  8. Гра «Капелюхи мислення»

V. Основна частина.

1. Категорія «Очікування».

- Ось на нашій галявині росте дерево. А хто мені підкаже, як зветься це дерево? (Берізка).

Сумує берізка, без листя стоїть.

Врятуйте берізку – швиденько вдягніть!

- Для цього візьміть листочки, які лежать у вас на парті, та напишіть на них свої очікування від уроку. Продовжіть моє речення: «На сьогоднішньому уроці я навчуся …». (Діти пишуть свої очікування від уроку).

- А зараз давайте «одягнемо» наше дерево, а вкінці уроку побачимо, чи досягли ви очікувані результати.

2. Каліграфічна хвилинка.

- Подивіться, яке зелене і красиве стало наше дерево. Щоб воно тішило нас, повправляємося у каліграфії.

                                      Зошит свій я відкриваю,

                                      Правильно його кладу.

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь.

До роботи я берусь.

- Каліграфічно запишіть сьогоднішню дату та класна робота.

- Спишіть з дошки велику літеру В, сполучення малих та речення. У словах на місці крапок потрібно вставити літеру, яку саме – поміркуйте, а відповідь обґрунтуйте.

В ввввв

В..сна іде, красу н..се, а тій красі радіє все.

- Яку літеру вставили? ( В словах весна, несе вставили літеру е. Це слова з ненаголошеними голосними. Перевірні слова весни, принести).

- Знайдіть у записаній фразі форми одного і того самого слова. (Красу, красі).

- А які ще форми цього слова ви знаєте? (Красою, краси, у красі).

-Доберіть дівчатка до слова краса, а хлопчики до слова весна спільнокореневі прикметники, запишіть ці слова у зошити з нового рядка, з великої букви через риску та виділіть  корінь.

3. Стратегія «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

-Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика»

1. Частина мови. (Прикметник).

2. Що означає? (Ознаку предмета).

3. На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?).

4. Яким членом речення виступає? (Другорядним).

5. Значення в мовленні. (Уточнює, прикрашає мовлення)

6. Червона лінія.

- А що означає червона грань кубика? Я думаю, що в кінці уроку ви зможете відповісти на це запитання.

- Ви вже виконали друге завдання нашого уроку. Тому час на нашій галявині уже з'явитися першій весняній квіточці. А що це за квітка, ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку.

Я першим зацвітаю серед гаю,

І білий, наче сніг, я колір маю.

                          (Підсніжник).

-Правильно, це підсніжник. (Прикріплюю на дошку малюнок підсніжника і демонструю його на картинці).

- А як ви здогадались, що це підсніжник? (Перший зацвітає, має білий колір).

- А як ви думаєте, чому цю квітку так назвали? (Прокльовується з-під снігу).

- Про що сповіщають підсніжники? (Про прихід весни).

- А чому люди їх називають сміливими? (Не бояться замерзнути).

- А ось, яка легенда існує про цю прекрасну квітку. (Заздалегідь підготовлений учень розповідає легенду).

Інтерактивна вправа «Стілець автора».

Підсніжник – символ надії. Згідно з однією старовинною легендою, коли перші люди були вигнані з раю, на землі йшов сніг і було холодно. Єва дуже замерзла. Щоб її утішити, надати надії на кращі часи, декілька сніжинок перетворилися на ніжні квіти підсніжника – провісника весни України.

- А ось і завдання, що принесли з собою ці чарівні квіти.

4. Робота в парах.

-Дайте письмову відповідь на поставленні завдання підсніжників: дібрати прикметники, виділити в них закінчення.

Квітка

            Яка?

 

Листок

Який?

 

Стебло

Яке?

 

5. Перевірка роботи в парах.

- То які закінчення мають прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду? Зробіть висновок. (ч. р. – ий,-ій; ж. р. –а,-я; с.р. –е, -є).

- Молодці, з цим завданням ви також справилися. На нашій галявині зацвітає ще одна весняна квітка. Це пролісок. (Показую малюнок і прикріплюю на галявину)

- Ось що про цю квітку нам розкаже… (Визиваю заздалегідь підготовленого учня, який розповідає про полісок).

Інтерактивна вправа «Стілець автора».

- Пролісок – квітка ніжна і теж дуже смілива. Навесні ще тільки сніг починає танути, а вже пнеться догори цупкий зелений паросток. І квітів прогляне враз так багато, що земля стає синьо-блакитною від рясного холодного цвіту. Пролісок долає всі перепони, щоб з'явитися на світ.

6. Малюнково – творчий диктант.

- Пролісок нам пропонує написати малюнково- творчий диктант. Я вам буду показувати малюнок предмета, а ви повинні записати назву цього предмета і дібрати до нього прикметник, в дужках записати число.

Квіти

Сонце

Хмара

Ножиці

Птахи

7. Перевірка творчого диктанту.

- Який іменник вживається тільки в однині? (Сонце).

- Який іменник вживається тільки в множині? (Ножиці).

(Один учень зачитує слова, ставлю додаткові запитання та оцінюю).

- І з цим завданням ви впоралися. Молодці! То який висновок можна зробити? (Прикметники стоять в тому числі, що й іменники, з якими вони зв'язані).

Фізкультхвилинка «Апчих».

Хто там трішки вже стомився

І на парту похилився?

Треба дружно всім нам встати,

Можна трішки й станцювати.

- Чи сподобався вам танок? Доберіть прикметники, описуючи його. Запишіть їх у зошити. (Веселий, кумедний, рухливий, незвичний).

8. Гра «Підсели слова у хатки»

Мета. Формувати вміння дітей поділяти прикметники за родами. Розвивати увагу, мислення, вміння аналізувати та порівнювати.

Матеріал для гри.Свіжа, приємний, тепле, лагідна, м'яке, блискучий, пухнаста, чистий, морозний, холодна, зелене, свіже.

Гра «Вилучи зайве»

- Я показуватиму вам слова, записані на картці, а ви повинні будете вилучити зайве, на вашу думку, слово. Свій вибір потрібно обґрунтувати.

 

Літній, зимовий, книжковий, біла.

 

 

Глибоке, осіннє, молоді, маленьке.

 

 

Висока, синя, береза, тепла.

 

9. Інтерактивна вправа «Дешифрувальник».

-А зараз з'явиться ще одна квітка. А от як вона називається, нам підкаже наш мобільний телефон. Варто лише набрати номер 7076 і враз ви прочитаєте її назву. (Діти відгадують назву квітки - ряст).

- Прикрашений ряст тонким мереживом листя та бузковими  квітами зі шпорами. Вони можуть бути і рожевого, і білого кольору. (Прикріплюю малюнок квітки на дошку і демонструю на картинці).

Інтерактивна вправа «Стілець автора».

 Легенда розповідає, що напровесні летіли над лісом жайворонки, посварилися між собою та й почали битися. Билися так, що й чуби свої погубили. Попадали вони на родючий лісовий грунт і попроростали гарними весняними квітами – рястом.

10. Робота в групах.

- Ця квітка пропонує вам вставити пропущені прикметники, щоб було зрозуміло, в яку пору відбувається подія. Для цього об'єднаємося у групи. З чарівного мішечка ви будете діставати смужки паперу. Колір смужки – це і є колір групи «Зима»  - синій, та «Весна» - зелений. (Кожна група отримує завдання – в кожному реченні на місці крапок вставити прикметники, щоб було зрозуміло, в яку пору року відбувається подія. Для групи «Зима» -взимку, для групи «Весна» - весною.)

                     «Зима»

Одного  ………  ранку Михась пішов на прогулянку. Іде  …… лісом. Навколо про щось стиха шумлять  …… дерева. А он  …… галявина. Через неї простелилась  ……  доріжка. Вона веде до  ………  озера. Саме його й шукає Михась.

                    «Весна»

Одного  ………  ранку Михась пішов на прогулянку. Іде  ……  лісом. Навколо про щось стиха шумлять  ……  дерева. А он  ……  галявина. Через неї простелилась  ……  доріжка. Вона веде до  ………  озера. Саме його й шукає Михась.

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Перевірка групової роботи.

- То який висновок ми можемо зробити? (Прикметники уточнюють, прикрашають нашу мову).

Пальчикова гімнастика.

12. Самостійна диференційована робота учнів.

-На нашій галявині з'являється іще одна квітка – мати-й-мачуха. А хто з вас знає, чому вона має таку назву? Зверніть увагу на її листочки. Верхня частина листочка зелена і гладенька. Якщо прикласти його до руки, то відчувається прохолода. Нижня частинка листочка вкрита білими ворсинками. Якщо її торкнутися, виникає відчуття тепла. Ось і кажуть у народі: один бік, як мати, зігріває, а другий, ніби мачуха, холодом віддає. Звідси й назва пішла.

- Діти, а як в мові називаються слова, що так як і ця квітка мають протилежність, тобто мають протилежне значення? (Антоніми).

- Ця квітка пропонує вам до поданих словосполучень за зразком дібрати протилежні за значенням і записати. У прикметниках позначити закінчення. Відкрийте стор. 50 і знайдіть вправу 112.

-У кого на парті сині кружечки – можете приступати  до роботи.

-У кого на парті зелені кружечки – позначте ще рід та число.

- У кого на парті червоні кружечки – позначте рід, число та з однією парою словосполучень складіть речення.

13. Перевірка самостійної роботи.

-То який висновок можна зробити? (Прикметники збагачують нашу мову).

_Сьогодні на уроці ми заквітчали нашу галявину чудовими весняними квітами. Звичайно, з приходом весни розквітнуть ще ніжні фіалки, стрункі нарциси, милуватимуть око ще багато інших квітів. Та, нажаль, ці прекрасні квіти бездумно знищують люди, не задумуючись над тим, що вони можуть зникнути з землі.

-То що означає червоний колір на грані нашого чарівного кубика? (Попередження).

- Так, діти, це колір Червоної книги. Всі квіти, які сьогодні розцвіли у нас на галявині – це первоцвіти, які занесені до Червоної книги.

- А як на вашу думку потрібно оберігати квіти? (Міркування учнів).

- Так, адже ви бачите, яка гарна земля, коли все оживає, пробуджується від зимового сну.

V. Підсумок уроку.

Вправа – гра «Шість капелюхів мислення мислення»

  • Одягаючи капелюх білого кольору, кольору чистоти і правди,інформації,  скажіть, що нового дізналися на уроці? 
  • Одягаючи капелюх червоного кольору, кольору життя та почуттів, скажіть, які почуття вами керували сьогодні?
  • Одягаючи капелюх жовтого кольру, кольору сонця, переваг та вигоди, скажіть, що було для вас корисного на уроці?
  • Одягаючи капелюх чорного кольору, кольору землі, здорового глузду та критики, скажіть, чи були у нашій роботі недоліки?
  • Одягаючи капелюх зеленого кольору, кольору досліджень і творчого натхнення, скажіть, що було складно?
  • Одягаючи капелюх синього кольору, кольору знань, скажіть, чи отримали ви сьогодні нові знання, які саме? Чи досягли ви сьогодні очікуваних результатів?

-         Добираючи прикметники, охарактеризуйте яким був наш урок. (Повчальний, цікавий, незвичайний, творчий, веселий, неповторний …)

-         Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати. (Аналізую роботу учнів на уроці, оцінюю).

VІ.Домашнє завдання.

- На згадку про наш урок, я хочу подарувати вам ці квіти. На зворотньому  боці знайдете домашнє завдання.

- У кого синя серединка квіточки, той спише запропоновані загадки та позначить у прикметниках рід та число.

-У кого зелена серединка квіточки, той з художньої літератури добере дві загадки з прикметниками, спише в зошит та визначить у прикметниках рід та число.

-У кого червона серединка квіточки, той сам придумає дві загадки, у яких би були прикметники, запише в зошит та визначить у прикметниках рід та число.

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку