Урок всесвітньої історії у 8 класі. Тема: "Османська імперія. Народи Південно-Східної Європи під владою турків – османів. Кримське ханство"

Про матеріал
Урок передбачає формування учнями порівняльної таблиці діяльності Селіма I Грозного, Сулеймана І Пишного, Мехмеда IV, роботу з історичною картою.
Перегляд файлу

Майнаєв Ф. Я.

Тема: Османська імперія. Народи Південно-Східної Європи під владою турків – османів. Кримське ханство

Мета:

  1. схарактеризувати особливості економічного, політичного й культурного розвитку Османської імперії;
  2. створювати умови для формування вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки на прикладі встановлення зв’язків між зовнішніми та внутрішніми чинниками в розвитку Османської імперії, взаємовпливу Османської імперії та європейських країн;
  3. сприяти вмінню формувати власне судження та вихованню прагнення відстоювати власну точку зору, використовуючи знання з історичних дисциплін.

Історичні поняття: яничари, Османська імперія, халіф, гайдуки

Дати й події:

1512–1520 рр. –  роки правління Селіма I Грозного

1520–1566 рр. –  роки правління Сулеймана I Пишного;

1529 рік, 1683 рік    розгром турків під Віднем;

1571 рік     битва під Лепанто.

Персоналії: Селім І Грізний, Сулейман І Пишний, Мехмед IV

Обладнання: контурні карти для індивідуального користування

Використані джерела:

  1.              Мехмед IV – правитель України з роду Османів. Livy and Crescent. URL : https://lilyandcrescent.wordpress.com
  2.              Османська імперія. Дистанційна підтримка школярів. URL : https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/752
  3.              Селім І Явуз. Енциклопедія історії України.  URL : http://resource.history.org.ua
  4.              Семко Н. Г. Османська імперія: розробка уроку для 8 класу. URL : https://naurok.com.ua/urok-na-temu-osmanska-imperiya-z-vikoristannyam-ikt-dlya-8-go-klasu-12613.html
  5.               Сулейман І Пишний: 10 фактів життя. На скрижалях. URL : http://na-skryzhalyah.blogspot.com/2016/10/i-10.html

 

Перебіг уроку

  1. Актуалізація опорних знань (2 хв.)
  • Пригадайте, які загарбання здійснили турки-османи в XV столітті?

(Наприкінці XІV століття під владу турецького султана потрапили Болгарія та Сербія. У 1453 році турки захопили столицю Візантії – Константинополь. Османська держава стала імперією. У другій половині XV століття турки-османи підкорили Крим).

  • Хто такі яничари?

(Яничари – це регулярна піхота в Османській імперії. Певна частина істориків уважає їх першим регулярним військом у Європі взагалі. Військо з яничар існувало з 1365 по 1826 рік (понад чотири з половиною століття). Основну частину війська складали юнаки-християнці 12-16 років, яких було взято в полон під час далеких походів султанської армії або забрано в батьків на територіях, уже офіційно приєднаних до Османської імперії, у рамках рекрутського набору («девширме» – податок кров’ю). Їх виховували в суворих ісламських традиціях).

  1. Повідомлення теми й мети уроку (1 хв.)
  • Сьогодні ви дізнаєтеся, якою була Османська імперія в XVI-XVII століттях.
  1. Вивчення нового матеріалу
    1. Вступне слово вчителя (2 хв.)

Східний світ жив за своїми, відмінними від Заходу, законами. Тут, на Сході, була дуже велика роль традицій, правил поведінки, які передавалися від покоління в покоління, тому цю цивілізацію називають  «традиційними  суспільствами».  Османська  імперія  була  однією з них і свого часу чимало впливала на долю України [4].

У першій половині XVI століття за часів правління Селіма І Грозного Османська імперія приєднала до своїх володінь значні території.

  1. Розповідь учителя про правління Селіма І Грозного. Робота учнів із таблицею над узагальненням інформації про османського правителя  (3 хв. + 3 хв.)

Розглянемо, яким було правління Селіма І Грозного. Уважно прослухайте відомості про цього османського правителя та заповніть першу графу в таблиці. Звертаю вашу увагу, що я буду називати також такі факти, яких у підручнику немає.

Селім І ще за життя звався спочатку Хоробрим, а потім Грізним і навіть Лютим. Селім І не знав жалю ні до супротивників, ні до союзників, які чимось провинилися. У боротьбі за владу він не пожалів навіть своїх родичів.

Правління Селіма І припадає на 1512–1520 роки.

Проводив агресивну зовнішню політику. Завоював Азербайджан, Дагестан, Курдистан, частину Вірменії, Грузії. Захопив також Сирію, Палестину, Єгипет.

У внутрішній політиці успішно зміцнив абсолютизм, провів упорядкування османських законів [3].

Заповніть І графу (Селім І Грізний) таблиці на картці. За необхідності можете звернутися до с. 138. На виконання роботи 3 хв.

(Таблиця заповнюється учнями в процесі роботою над темою навчального заняття).

 

Селім І Грізний

Сулейман І Пишний

Мехмед IV

Часи правління

1512–1520 р.р.

1520–1566 рр.

1648–1687 рр.

Зовнішня політика

завоював Азербайджан, Дагестан, Курдистан, частину Вірменії, Грузії, а також Сирію, Палестину, Єгипет

узяв Белград, приєднав до імперії більшу частину Угорщини, уклав дипломатичні стосунки з Францією проти Габсбургів

проводив політику налагодження союзницьких відносин з Україною, приєднав Північну Київщину, Брацлавщину та Поділля

 

Внутрішня політика

успішно зміцнив абсолютизм, провів упорядкування османських законів

упорядкував законодавство імперії, сприяв розвитку культури

 

 

3.3. Робота з підручником під керівництвом учителя (2+7+5 хв.)

  •    Періодом найвищого розквіту Османської імперії вважають правління Сулеймана І Пишного, який правив країною 36 років – із 1520 року по 1566 рік.
  •    Розгорніть підручник. На с. 138139 знайдіть і прочитайте вголос відповідь на запитання «Які заходи провів Сулейман І Пишний у внутрішній політиці?»

(За його правління було впорядковано законодавство імперії, сприяв розвитку культури).

  •    На с. 139 знайдіть і прочитайте вголос відповідь на запитання «Які були завоювання Сулеймана І Пишного?»

(Узяв Белград, приєднав до імперії більшу частину Угорщини. Уклав дипломатичні стосунки з Францією проти Габсбургів).

  •    Стисло запишіть свої висновки до другої графи таблиці.
    1.   Розповідь з елементами бесіди (3+ 3 хв.)
  • Найбільші перемоги дісталися Сулейману І Пишному, а найбільша поразка –  Мехмеду IV, відомого прізвиськом «Мисливець». Роки його правління – 1648–1687 роки. До речі, матір’ю Мехмеда IV була українка.

За правління Мехмеда IV османський уряд проводив політику налагодження союзницьких відносин з Україною та надавав підтримку гетьманам Богдану Хмельницькому, Івану Виговському, Юрію Хмельницькому, Павлу Тетері, Івану Брюховецькому та Петру Дорошенку. За Бахчисарайським договором 1681 р. Османська імперія отримала Північну Київщину, Брацлавщину та Поділля [1].

12 вересня 1683 року 100-тисячну турецьку армію під проводом Мехмеда IV, яка здійснила спробу захопити Відень вщент розбили об’єднані сили поляків й українських козаків під командуванням Яна Собеського. Це стало початком занепаду Османської імперії.

Стисло запишіть найголовніше в таблицю.

  1.   Робота з картою.
  • Розгляньте карту на с. 141. Зверніть увагу на те, які землі відійшли Османській імперії за правління Селіма І Грозного та Сулеймана І Пишного.
  • На контурній карті позначте кордони Османської імперії в 1683 році.

4. Підсумок

  • Протягом багатьох століть Османська імперія вела завойовницькі війни. З одного боку, збільшення території, захоплення й експлуатація підкорених земель сприяли певному зростанню держави, але, з іншого,    суттєво її ослаблювали.

5. Домашнє завдання:

1) прочитайте с. 142 –144;

2) заповніть таблицю в зошиті завдання № 8 с. 144

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
3977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку