Урок Всесвітня історія, 9 клас Тема: « Об'єднання Італії»

Про матеріал

Після цього уроку учні зможуть:

  • oустановлювати хронологічну послідовність подій;
  • oпоказувати на карті італійські держави;
  • oназивати райони, охоплені повстаннями з вимогою об'єднання Італії;
  • oвиявляти причинно-наслідкові зв'язки й характеризувати процес боротьби за об'єднання Італії;
  • oдавати характеристики видатним особистостям цього періоду: Кавуру, Мадзіні, Гарібальді, Наполеону ІІІ, Віктору Еммануїлу ІІ, Папі Пію ІХ;
  • oвживати й пояснювати на прикладах терміни й поняття: «політична роздробленість», «Італійське королівство», «конституційна монархія», «Папа Римський», «Молода Італія», «червона тисяча», «помірні ліберали», «республіканці-демократи».
  • oрозвивати навички роботи з документами як з історичними джерелами;
  • oаналізувати й оцінювати причини, хід, підсумки й наслідки процесу об'єднання Італії.
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ

проведення уроку

 Всесвітня історія, 9 клас

Тема: « Об'єднання Італії»

Після цього уроку учні зможуть:

  •                установлювати хронологічну послідовність подій;
  •                показувати на карті італійські держави;
  •                називати райони, охоплені повстаннями  з вимогою об'єднання Італії;
  •                виявляти причинно-наслідкові зв'язки й характеризувати процес боротьби за об'єднання Італії;
  •                давати характеристики видатним особистостям цього періоду: Кавуру, Мадзіні, Гарібальді, Наполеону ІІІ, Віктору Еммануїлу ІІ, Папі Пію ІХ;
  •                вживати й пояснювати на прикладах терміни й поняття: «політична роздробленість», «Італійське королівство», «конституційна монархія», «Папа Римський», «Молода Італія», «червона тисяча», «помірні ліберали», «республіканці-демократи».
  •                розвивати навички роботи з документами як з історичними джерелами;
  •                аналізувати й оцінювати причини, хід, підсумки й наслідки процесу об'єднання Італії.

Тип уроку: комбінований.

Методи й прийоми: проблемний, пошуковий, групова робота, «мозковий штурм», робота з підручником, «синтез міркувань».

Історичні діячі: Кавур, Мадзіні, Гарібальді, Наполеон ІІІ, Віктор Еммануїл ІІ, Татові Пий ІХ.

Основні дати:

  • 1852 р. - Кавур прем'єр-міністр П'ємонту;
  • 1858 р. - Союз Сардинського королівства із Францією;
  • 1859 р. - франко-італо-австрійська війна;
  • 1860 р. - похід «тисячі» Дж. Гарібальді;
  • 1861 р. - створення Італійського королівства;
  • 1866 р. - поразка Австрії в австро-пруссько-італійській війні;
  • 1870 р. - узяття Рима королівськими військами, об'єднання Італії;
  • 1871 р. - поразка Франції у франко-прусський війні, остаточне об'єднання Італії.

Оснащення: підручник, карта, атласи, презентація Power Point «Об'єднання Італії», мультимедійна дошка, акустична система, комп'ютер.

Поняття й терміни: «політична роздробленість», «Італійське королівство», «конституційна монархія», «Тато Римський», «Молода Італія», «червона тисяча», «помірні ліберали», «республіканці-демократи».

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Дати коментарі до зображень:

  1. Карикатура «Об'єднання Німеччини навколо Пруссії».
  2. Карикатура «Бісмарк у ландтазі».
  3. Карикатура «Багатонаціональна Австро-Угорщина».
  4. Репродукція картин «Проголошення Німецької імперії».
  5. Процес об'єднання Італії.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (завдання)

Основні питання:

  1. Чому відбуваються війни?
  • Поживиться за рахунок слабкого (збільшення матеріальних цінностей).
  • Розширити територію й збільшити кількість населення, що буде платити податки.
  • Усунути несправедливість.
  1. Чому народи (держави) і їхні лідери прагнуть до об'єднання й незалежності?
  • Стати більше сильними в політичному й військовому відношенні.
  • Об'єднати промисловий і торговельний потенціали.
  • Об'єднати нації (народи) у культурному й соціальному плані.
  • Поліпшити соціально-економічне життя народу.

Слово вчителя:

  • Італія розділена на 8 держав.
  • За час транспортування  товару з Парми до Модени довжиною 35 миль купцям доводилося платити митний збір 6 разів.
  • Щоб провезти товар річкою  По, потрібно було заплатити митний збір 21 разів.
  • На півдні країни податки на сіль збільшували її вартість в 10 разів.
  • На півночі, у відносно розвитий Ломбардії, існувало 70 феодів.

ІV. Вивчення нового матеріалу (завдання)

  1. Італія після Віденського конгресу й революції 1848 – 1849 р.
    Мозковий штурм:

Дати характеристику положення Італії після Віденського конгресу й революції 1848 - 1849 р.

Варіанти відповідей:

  • Італія поділена на 8 держав.
  • Частина італійських територій приєднана до Австрії.
  • Скрізь були відновлені абсолютні монархії, крім П'ємонту.
  • Сильна влада церкви.
  • У королівствах діяли свої системи мір і ваг.
  • Нерозвинений транспорт.
  • Нерівномірність економічного розвитку між частинами Італії.
  • Відсутність  внутрішнього ринку.

 

  1. Шляхи об'єднання Італії.

Групова робота. Клас ділиться на 3 групи.

Завдання: Скласти історичний портрет політичних діячів: Кавуру, Мадзіні й Гарібальді. Визначити: який напрямок боротьби за об'єднання Італії обрав кожного.

Використається матеріал підручника (§ 11 п.2 - 4) і копії документів.

 «...Відрізняючись зовнішньою добродушністю, веселим і простим характером, що сприяв росту його популярності, Кавур був незрівнянним дипломатом, уміючи з однаковим мистецтвом форсувати події або вичікувати й готовити їх, наступати або уступати. Цілковите самовладання ніколи не залишало його; ніхто не вмів з такою швидкістю одержувати вигоду з перешкод, які траплялися на шляху, і використати їх у свою користь. Зухвалий і одночасно обережний, якщо буде потреба не дуже сумлінний, Кавур зазвичай не відрізнявся особливою педантичністю. Але варто визнати, що спершу він щораз прибігав тільки до чесних і законних прийомів. …він прагнув посилено розвивати сільське господарство, промисловість і торгівлю й ... покрив країну мережею залізниць, після чого державні доходи збільшилися вдвічі. Разом з тим, він переводив пємонтські фортеці  в стан оборони, наповнював арсенали й істотно збільшив сардинську армію, що ... незабаром перетворилася ... в одну із самих організованих у Європі. …Він хотів переконати європейських монархів, і особливо імператора французів, що його політика спрямована не на скинення тронів, а навпаки, на їхнє зміцнення, тому що вона дає йому можливість стримувати революційний рух і керувати ними».

     Французький історик А. Дебидур про К. Кавура

«Тепер обговорюється питання не про республіку або монархію, мова йде про національну єдність  -  бути або не бути; або залишатися розчленованими й у рабстві за бажанням іноземного деспота  -  не важливо, французького або австрійського,  -  або стати людьми, бути вільними...

Якщо Італія бажає бути монархічної під Савойською династією, то нехай. Якщо після об'єднання побажають оголосити визволителями або, не знаю ким ще, короля й Кавура, то нехай. Усе, що ми тепер прагнемо, - це створення Італії; вона повинна бути створена, і створена по власній свідомості й натхненню без надання необмежених повноважень у цій справі Кавуру й королеві...»

      Із прокламації Дж. Мадзіні «До сицилійців» (2 березня 1860р.)

«Я був і залишаюся республіканцем. Я звик підкоряти будь-які свої політичні переконання мети об'єднання Італії, яким би шляхом це не відбувалося. Спочатку побудуємо свій будинок, виженемо непрошених гостей, а потім уже будемо наводити в ньому порядок.

З того моменту, коли я переконався, що Італія повинна йти разом з Віктором Еммануїлом, щоб позбутися влади іноземців, я визнав своїм обов'язком коритися його наказам, чого б це мені не коштувало, примушуючи навіть мовчати мою республіканську совість... таке моє переконання було в 1859 р.

Я не радив моїм братам у Сицилії піднімати повстання, але відтоді, як вони повстали в ім'я єдності Італії проти безсоромної тиранії нашого часу, я не коливаючись став на чолі експедиції. Якщо ми переможемо, я сподіваюся, що Італія і Європа не забудуть, що ця справа була сповнена великодушним поривом патріотизму».

    Гарібальді про себе й боротьбі за єдність Італії.

Учні визначають два шляхи об'єднання Італії:

  • Помірно-ліберальний (конституційна монархія);
  • Революційно-демократичний (Республіка).

 

Дати коментар висловленням:

« Тепер обговорюється питання не про республіку або монархію, мова йде про національну єдність - бути або не бути...»

« Якщо Італія хоче бути монархічної під Савойською династією, те нехай»

           Мадзіні

« З того моменту, коли я переконався, що Італія повинна йти разом з Віктором Еммануїлом, щоб звільниться від влади іноземців, я визнав своїм обов'язком підкорятися його наказам, щоб мені це не коштувало, змушуючи навіть мовчати мою республіканську совість...»

           Гарібальді

  1. Об'єднання Італії. Створення Італійського королівства

Завдання до учнів:

Проробіть текст підручника й заповніть таблицю:

Дата

Території, що були приєднані до Сардинського королівства

Події, у результаті яких відбувалося приєднання

1852

 

Кавур – прем'єр-міністр П'ємонту

1858

 

П'ємонт уклав союз із  Францією

1859

Ломбардія

Франко-італо-австрійська війна

1860

Тоскана, Модена, Парма

Повстання в Тоскані, Модені й Пармі

Квітень 1860

Сицилія

Повстання на о. Сицилія

Вересень 1860

Неаполітанське королівство

Похід на Неаполь

Березень 1861

Створення Італійського королівства

Засідання всеіталійського парламенту

1862, 1867

 

Походи Гарібальді на Рим

1866

Венеціанська область

Пруссько-італо-австрійська війна

1870

Папська область

Поразка Франції у франко-прусській війні

1871

 

Рим – столиця Італії

 

 

таблица

  • Відео фрагмент (4хв) «Джузеппе Гарібальді»

 

Закріплення матеріалу

Відповістити на запитання:

Які основні етапи об'єднання Італії?

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Назвіть імена історичних особистостей по фактах їхніх біографій:

  • Ще студентом вступив в організацію карбонаріїв, створив організацію «Молода Італія», що ставила своєю метою домогтися незалежності й об'єднання країни, створення Італії як демократичної республіки. Він говорив: «Реформа - справа королів, революція - от секрет народу»
  • Жива легенда італійського народу, безстрашний патріот, що присвятив життя визвольній боротьбі. Одні вважали його ангелом, інших - дияволом. Він був дуже популярний, під його прапором ішли битися з австрійцями всі, хто мріяв про волю Італії.
  • Граф. Одержав утворення у військовій академії, але ні військова, ні придворна служба його не приваблювали - заважав незалежний характер. Ставши уособленням п’ємонтського буржуазного дворянства. Залишивши військову службу, він повернувся в сої маєток і переробив господарство на капіталістичній основі.

 

  1. Узагальнення й систематизація нових знань
  • Чи немає протиріччя в наступній ситуації: Кавур, історики якого вважають найбільшим державним діячем Італії й прихильником об'єднання країни, неодноразово перешкоджав Гарібальді. Чим ви можете це пояснити?
  • Чому П'ємонт (Сардинське королівство) стало центром об'єднавчого процесу в Італії?
  • Які обставини перешкоджали об'єднанню Італії? Яка при цьому роль зовнішнього фактора?

 

 

Аналіз вивченого матеріалу
Питання  до класу:

Проаналізуйте - кому з них потрібна була єдина й неподільна Італія? (Хто з них був зацікавлений в об'єднанні Італії, якщо немає те чому?)

Історичні персонажі: Франц Йосип І, Вільгельм І, Наполеон ІІІ, Віктор Еммануїл ІІ, Татові Пий ІХ.

  1. Підведення підсумків уроку, висновки

У чому складалося історичне значення об'єднання Італії?
Колективне обговорення (метод «Синтез міркувань»)

  • На політичній карті Європи з'явилася національна держава італійського народу.
  • Створило сприятливі умови для розвитку італійського народу в умовах власної державності.
  • Прискорило економічний розвиток країни.
  • Італійці показали іншим народам (у тому числі й українському) шляху боротьби за національну волю

Чи виконані завдання уроку.

Оцінки за урок.

  1. Домашнє завдання:

Середній рівень:

  • Опрацювати § 11 підручника.
  • Вивчити нові поняття й дати.
  • Виконати завдання в контурній карті на стор.6

   Достатній рівень:

  • Відповістити на запитання ІІІ(4) (письмово)

   Високий рівень:

  • Підготувати повідомлення на тему:

 Світове значення «Вікторіанської епохи»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Матушевська Альона Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 січня 2019
Переглядів
25421
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку