Після цього уроку учні зможуть:
ПЛАН-КОНСПЕКТ
проведення уроку
Всесвітня історія, 9 клас
Тема: « Об'єднання Італії»
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Методи й прийоми: проблемний, пошуковий, групова робота, «мозковий штурм», робота з підручником, «синтез міркувань».
Історичні діячі: Кавур, Мадзіні, Гарібальді, Наполеон ІІІ, Віктор Еммануїл ІІ, Татові Пий ІХ.
Основні дати:
Оснащення: підручник, карта, атласи, презентація Power Point «Об'єднання Італії», мультимедійна дошка, акустична система, комп'ютер.
Поняття й терміни: «політична роздробленість», «Італійське королівство», «конституційна монархія», «Тато Римський», «Молода Італія», «червона тисяча», «помірні ліберали», «республіканці-демократи».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Дати коментарі до зображень:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (завдання)
Основні питання:
Слово вчителя:
ІV. Вивчення нового матеріалу (завдання)
Дати характеристику положення Італії після Віденського конгресу й революції 1848 - 1849 р.
Варіанти відповідей:
Групова робота. Клас ділиться на 3 групи.
Завдання: Скласти історичний портрет політичних діячів: Кавуру, Мадзіні й Гарібальді. Визначити: який напрямок боротьби за об'єднання Італії обрав кожного.
Використається матеріал підручника (§ 11 п.2 - 4) і копії документів.
«...Відрізняючись зовнішньою добродушністю, веселим і простим характером, що сприяв росту його популярності, Кавур був незрівнянним дипломатом, уміючи з однаковим мистецтвом форсувати події або вичікувати й готовити їх, наступати або уступати. Цілковите самовладання ніколи не залишало його; ніхто не вмів з такою швидкістю одержувати вигоду з перешкод, які траплялися на шляху, і використати їх у свою користь. Зухвалий і одночасно обережний, якщо буде потреба не дуже сумлінний, Кавур зазвичай не відрізнявся особливою педантичністю. Але варто визнати, що спершу він щораз прибігав тільки до чесних і законних прийомів. …він прагнув посилено розвивати сільське господарство, промисловість і торгівлю й ... покрив країну мережею залізниць, після чого державні доходи збільшилися вдвічі. Разом з тим, він переводив п’ємонтські фортеці в стан оборони, наповнював арсенали й істотно збільшив сардинську армію, що ... незабаром перетворилася ... в одну із самих організованих у Європі. …Він хотів переконати європейських монархів, і особливо імператора французів, що його політика спрямована не на скинення тронів, а навпаки, на їхнє зміцнення, тому що вона дає йому можливість стримувати революційний рух і керувати ними».
Французький історик А. Дебидур про К. Кавура
«Тепер обговорюється питання не про республіку або монархію, мова йде про національну єдність - бути або не бути; або залишатися розчленованими й у рабстві за бажанням іноземного деспота - не важливо, французького або австрійського, - або стати людьми, бути вільними...
Якщо Італія бажає бути монархічної під Савойською династією, то нехай. Якщо після об'єднання побажають оголосити визволителями або, не знаю ким ще, короля й Кавура, то нехай. Усе, що ми тепер прагнемо, - це створення Італії; вона повинна бути створена, і створена по власній свідомості й натхненню без надання необмежених повноважень у цій справі Кавуру й королеві...»
Із прокламації Дж. Мадзіні «До сицилійців» (2 березня 1860р.)
«Я був і залишаюся республіканцем. Я звик підкоряти будь-які свої політичні переконання мети об'єднання Італії, яким би шляхом це не відбувалося. Спочатку побудуємо свій будинок, виженемо непрошених гостей, а потім уже будемо наводити в ньому порядок.
З того моменту, коли я переконався, що Італія повинна йти разом з Віктором Еммануїлом, щоб позбутися влади іноземців, я визнав своїм обов'язком коритися його наказам, чого б це мені не коштувало, примушуючи навіть мовчати мою республіканську совість... таке моє переконання було в 1859 р.
Я не радив моїм братам у Сицилії піднімати повстання, але відтоді, як вони повстали в ім'я єдності Італії проти безсоромної тиранії нашого часу, я не коливаючись став на чолі експедиції. Якщо ми переможемо, я сподіваюся, що Італія і Європа не забудуть, що ця справа була сповнена великодушним поривом патріотизму».
Гарібальді про себе й боротьбі за єдність Італії.
Учні визначають два шляхи об'єднання Італії:
Дати коментар висловленням:
« Тепер обговорюється питання не про республіку або монархію, мова йде про національну єдність - бути або не бути...»
« Якщо Італія хоче бути монархічної під Савойською династією, те нехай»
Мадзіні
« З того моменту, коли я переконався, що Італія повинна йти разом з Віктором Еммануїлом, щоб звільниться від влади іноземців, я визнав своїм обов'язком підкорятися його наказам, щоб мені це не коштувало, змушуючи навіть мовчати мою республіканську совість...»
Гарібальді
Завдання до учнів:
Проробіть текст підручника й заповніть таблицю:
Дата |
Території, що були приєднані до Сардинського королівства |
Події, у результаті яких відбувалося приєднання |
1852 |
|
Кавур – прем'єр-міністр П'ємонту |
1858 |
|
П'ємонт уклав союз із Францією |
1859 |
Ломбардія |
Франко-італо-австрійська війна |
1860 |
Тоскана, Модена, Парма |
Повстання в Тоскані, Модені й Пармі |
Квітень 1860 |
Сицилія |
Повстання на о. Сицилія |
Вересень 1860 |
Неаполітанське королівство |
Похід на Неаполь |
Березень 1861 |
Створення Італійського королівства |
Засідання всеіталійського парламенту |
1862, 1867 |
|
Походи Гарібальді на Рим |
1866 |
Венеціанська область |
Пруссько-італо-австрійська війна |
1870 |
Папська область |
Поразка Франції у франко-прусській війні |
1871 |
|
Рим – столиця Італії |
Закріплення матеріалу
Відповістити на запитання:
Які основні етапи об'єднання Італії?
Назвіть імена історичних особистостей по фактах їхніх біографій:
Аналіз вивченого матеріалу
Питання до класу:
Проаналізуйте - кому з них потрібна була єдина й неподільна Італія? (Хто з них був зацікавлений в об'єднанні Італії, якщо немає те чому?)
Історичні персонажі: Франц Йосип І, Вільгельм І, Наполеон ІІІ, Віктор Еммануїл ІІ, Татові Пий ІХ.
У чому складалося історичне значення об'єднання Італії?
Колективне обговорення (метод «Синтез міркувань»)
Чи виконані завдання уроку.
Оцінки за урок.
Середній рівень:
Достатній рівень:
Високий рівень:
Світове значення «Вікторіанської епохи»