Урок "Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і сполучень слів за значенням. Розділові знаки при звертаннях і вставних словах. Вивчення теми на основі творчос

Про матеріал
Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і сполучень слів за значенням. Розділові знаки при звертаннях і вставних словах. Вивчення теми на основі творчості Т.Г.Шевченка .
Перегляд файлу

Тема. Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і сполучень слів за значенням. Розділові знаки при звертаннях і вставних словах. Вивчення теми на основі творчості Т.Г.Шевченка

 ( сл.1)

Мета. Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Навчальна: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення із вставними словами, сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички.

Розвивальна: розширити й систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички вживання їх у мовленні; ознайомити учнів із народними звичаями,традиціями, обрядами весняного календарного циклу; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати   мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій із вставними словами; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Виховна: виховувати інтерес до культурної спадщини нашого народу,творчості Т.Г.Шевченка, прагнення вдосконалювати себе, своє мовлення, робити його багатим, грамотним; виховувати в учнів самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати. ( сл.2)

Правопис: розділові знаки при вставних словах.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння нових термінів, прислів’їв і приказок.

Граматика: способи морфологічного вираження вставних слів.

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях  із вставними словами.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь сприяти й відтворювати висловлювання типу розповіді з використанням речень із вставними словами.

Міжпредметні зв’язки: вставні слова в творах Т.Г.Шевчнка (література).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Наочність: схеми, таблиці, роздатковий матеріал, презентація, різнокольорові картки.

Епіграф

Учітеся, брати мої, думайте, читайте…

Т. Шевченко

(сл.3)

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Слово вчителя: Всім вам відомо, що кожного року у березні ми відзначаємо Дні пам’яті Шевченка. Тому сьогоднішній урок ми присвячуємо великому синові українського народу. Сьогодні ми ще раз переконаємося у мовному багатстві творчості Т.Г. Шевченка, який з метою пробудження свідомості людей використовує у своїх поезіях безліч речень із звертаннями, вставними словами, словосполученнями, реченнями.

Робота з епіграфом

Учні записують вислів, пояснюють розділові знаки, зміст слів  Т.Г. Шевченка

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Пропоную гру «Веселка» (сл.4)

  • Якого кольору для вас слова нашого Кобзаря?
  • В кожному уривку із твору Шевченка є звертання, відшукайте та вкажіть його.
  1. Рости, рости, моя пташко,

Мій маковий цвіте,

Розвивайся, поки твоє

Серце не розбите… («Маленькій Мар’яні»)

  1. Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою. («Княжна»)

  1. Вітре буйний! Вітре буйний! 

Ти з морем говориш… («Думка» «Вітре буйний! Вітре буйний…»)

  1.  Доню моя, доню моя,

Цвіте мій рожевий!

Як ягодку, як пташечку,

Кохала, ростила

На лишенько…(«Катерина») (сл.5)

  1.  І вам слава, сині гори,

Кригою окуті.

І вам, лицарі великі,

Богом не забуті. («Кавказ»)

  1. Бо недовго, чорнобриві,

Карі оченята,

Біле личко червоніє

Не довго, дівчата! («Тополя»)

  1. Твою долю, моя доню,

Позаторік знала,

Позаторік і зіллячка

Для того придбала. («Тополя»)

 (Діти називають різні кольори)

- Хай ця чарівні кольори супроводжують вас протягом уроку.

Бажаю гарного настрою, щоб наша співпраця була плідною.

Ви вірно віднайшли всі слова.

- Хто скаже, що таке звертання?

- Які розділові знаки при звертанні?

- Яким членом речення є звертання?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

На дошці лист  віршем, в кому виділені вставні слова.

Вчитель: Прослухайте вірш, ви бачите, що тут є виділені слова, це вставні слова. (сл.6.)

Рідний край

У всіх людей одна, мабуть, святиня.

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніше, безумовно, їм своя пустиня,

Аніж земний в пустині рай.

Їм красить, безперечно, все їх рідний край.

Нема (ви знаєте) без кореня рослини,

А нас, людей, нема без батьківщини.

На сьогоднішньому уроці ми вивчимо з вами тему : «Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і сполучень слів за значенням. Розділові знаки при звертаннях і вставних словах.»

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда з учнями

На домашнє завдання вам було повторити розділ мовознавства «Морфологія»,

Гра « Знайди зайве слово» (сл.7)

В кожному рядку є зайве слово, вкажіть на нього і ознаку, чому воно випадає зі всіх інших.

І. Мрія, вічність, перемагати, незалежність, українці.

ІІ. Яскравий, мамин, сонячний, весело, неперевершений.

ІІІ. Співати, жити, країна, думати, дихати.

ІV. Злетіти, додому, вранці, восьмий, наперекір.

V. Навпроти, нами, тобі, моє, ніхто.

2. Повторення вивченого матеріалу. (Учні повторюють вивчене в 5 класі)

  • Що таке вставні слова?
  • Чи є вставні слова членами речення?
  • Як виділяються вставні конструкції на письмі?
  • Яким членом речення виступають вставні конструкції?
  • Які групи вставних слів ви знаєте? (Використовуючи хмаринки слів)

( сл.8)

1 - впевненість

2 - невпевненість

3 - джерело повідомлення

4 - порядок викладу думок

5 - почуття

6 - слова ввічливості

7 - активізація уваги

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя: Речення можуть ускладнюватися різними словами, словосполученнями й реченнями, які надають висловлюванню різних додаткових відтінків, зокрема виражають ставлення мовця до повідомлення, вказують на його джерело або ж подають різні додаткові зауваження, уточнення, роз'яснюючи речення в цілому або окреме слово в ньому.

 

Вставні та вставлені конструкції (слова, словосполучення, речення) належать до категорії слів, граматично, або синтаксично, не пов’язаних з іншими членами речення. Вони не є членами речення, не відповідають на жодне питання, на письмі виділяються певними розділовими знаками, а в усному мовленні — відповідною інтонацією.

  1. Робота за таблицею.

Групи вставних конструкцій за значенням

 

Що виражають

Вставні слова

Приклади

1. Упевненість

Напевно ,безумовно, безперечно, без сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ, справді

Звичайно, серйозні речі вимагають часу і затишку.

2.Невпевненість, припущення

Здається, певно, мабуть, видно, може, може бути, очевидно, треба думати

Здається, весна буде ранньою.

3. Емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування, незадоволення тощо)

На  радість, на щастя, на жаль, як на біду, як навмисне, на сором, навдивовижу, дивна річ тощо

На жаль, ми не поїдемо на екскурсію.

4. Оцінку фактів з погляду їх звичайності

Як водиться, як завжди, було, бувало, бува

Отак, бува, сидимо ми на березі річки й пригадуємо давні часи.

5. Вказівку на зв'язок думок, послідовність викладу

По-перше, по-друге, нарешті, зрештою, до речі, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки, отже, таким чином, значить, виходить тощо

Нарешті, я дочекався листа від сестри.

6. Спосіб оформлення думок, на експресивний характер висловлювання

Словом, правду кажучи, сказати правду, до речі, признатися по правді, ніде правди діти, грубо кажучи тощо

Хоч, правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію.

7. Вказівку на джерело повідомлення

Кажуть, з погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому тощо

Кажуть, мудрість приходить з роками.

8. Активізацію уваги слухача або читача

Вибачте, будь ласка, знаєте, вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте, між нами кажучи тощо

Будь ласка, передайте книгу моєму товаришу.

  1. Гра «Пошук» (сл.9)

Прочитайте речення . Укажіть, якими словами й відтінками значень вони різняться.

1)Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось! (невпевненість)

2)Просвітились! Та ще й хочем

Других просвітити,

Сонце правди показати

Сліпим, бачиш, дітям!..( активізація уваги)

3)В неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було.( спосіб оформлення думок)

4)Може, ще раз сонце правди хоч крізь сон побачу ( непевність) (сл.10)

5)Змолотили, нівроку їм,За одну годину І з клунею провіяли…( спосіб оформлення думок)

6) А ще, чуєш, не хрестися,Бо все піде в воду. ( активізація уваги).

7) Може, найдеться дівоче Серце, карі очі,Що заплачуть на сі думи (сумнів, непевність)

Гра « Словесні творці» ( сл.11)

Скласти речення за ілюстраціями на презентації, використовуючи вставні слова з різних груп.

  1. Слово вчителя ( сл.12)

Зверніть увагу! Не є вставними і не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, немовби, все-таки, адже, от, тільки, принаймні, навіть, між тим, за традицією, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, часом, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як.

  1. Робота з підручником.

Виконати вправу 389 на сторінці 219

  1. Творче завдання .

Будьте уважні, одні й ті самі слова можуть одночасно бути як вставними словами, так і членами речення.

 

Мені осіння ніч короткою здається.

Здається, се було зі мною вчора.

Гра «Детективне агентство» ( сл.13)

Завдання: визначте вставні слова і співзвучні з ними (розділові знаки опущено). Виписати речення зі вставними словами.

Може ще й не весна, а тільки відлига?

Лелека може помститися людям за зруйноване гніздо.

Твоїх листів нема та видно не було й любові.

Було видно на вулиці як вдень.

Чужа душа то кажуть темний ліс.

Ці люди завжди кажуть правду.

Гарячому мисливцю і пень лисом здається.

Не вистою здається не вистою.

  1. Слово вчителя.

Обговоримо з вами розділові знаки при вставних словах та вставлених конструкціях.

Якщо вставлене речення вимовляється майже таким самим тоном, як і основне, то воно виділяється з обох боків комами. (сл.14)

1.Чоловіка, певне, не посадять 

Лічить зорі. («Великий льох»)  

2.Минають дні, минає літо,

А Україна, знай, горить.. («Гайдамаки. Гонта в Умані»)

3. Може, ще раз зустрінемось,

Поки шкандибаю

За Яремою по світу

А може … й не знаю. («Гайдамаки»)

     Якщо вставлені слова чи речення вимовляються підвищеним тоном, то вони виділяються з обох боків тире. (сл.15)

1.А Ярема – страшно глянуть –

По три, по чотири

Так і кладе. («Гайдамаки»)

2.В щирім серці, в чесних грудях — вірю, знаю! — квіти є!

Найчастіше вставлені слова чи речення вимовляються пониженим тоном. Тоді вони виділяються дужками. (сл. 16)

1.Не торгувались з старостами,

Як те бува з багатирями,

(На диво людям та на чудо),

За три копи звінчав у будень. («Москалева криниця»)

2. 2. Дивися, дитино, оце козаки

(Ніби мені каже), на всій Україні

Високі могили. («Буває, в неволі іноді згадаю…»)

7.Гра  «Журналіст» (сл.17)

 

Вчитель. Вдома ви виконували творче завдання: написали твори – розповіді  про життя та творчість Т.Г.Шевченка із використанням вставних слів. Прочитайте їх. (Учні зачитують власні твори).

 

Наша подорож творчістю Кобзаря закінчилася. Щоб нас не спиняли в подальшій дорозі ніякі кордони і перешкоди, виконаємо останнє завдання.

VІ. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон»  (сл.18)

- Чи цікаво було на уроці?

- Яке завдання сподобалося найбільше?

-          Над чим було важко працювати?

-          Чи можемо обійтися без звертань? Вставних слів?

Слово вчителя. (сл. 19) Наш урок закінчується. Хочеться, щоб ви пам′ятали вислів Шевченка: «Учітесь, читайте,І чужому научайтесь,Й свого не цурайтесь.» Наш  Кобзар передав нам багато мудрості, вона звучить в кожному його слові. Отже, вчіться, пізнавайте світ та приносьте користь світу і нашій Україні.

(сл.20)

Діти!

Не відкладайте добрих справ

…Служіть Землі, служіть Вітчизні!

Коли нависнуть хмари грізні,

Робіть усе, щоб день сіяв!

Не відкладайте добрих справ.

VIІ. Домашнє завдання ( сл.21)

Підготуватись до контрольної роботи з теми «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова».

Творче завдання:

Підготувати вітальну листівку, використовуючи різні форми звертань.

Використані джерела

1.Українська мова: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Заболотний, В.В.Заболотний. - К: Генеза, 2016. – 224 с.

2.https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=20033

3. https://bosaksvitlana.blogspot.com/2016/11/hrupy-vstavnykh-sliv-za-znachenniam.html

4. https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-ukra-nsko-movi-u-8-klasi

5. «Кобзар» Т.Г.Шевченка.

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку