Морфологічний розбір іменника. Узагальнення та систематизація вивченого

Про матеріал

Тема уроку: Морфологічний розбір іменника. Узагальнення та систематизація вивченого

Мета:

  • навчальна: закріпити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, семантико-граматичні властивості, синтаксичну роль у реченні, сприяти виро¬бленню в учнів уміння знаходити в тексті іменники, визначати їхні граматичні категорії;
  • розвивальна: розвивати в учнів культуру мовлення, творчі на¬хили, вміння аналізувати, розвивати спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності;
  • виховна: виховувати любов і повагу до рідної мови.

    Тип уроку: комбінований

    Обладнання: підручник, схема морфологічного розбору іменника, картки.

    Епіграф до уроку: Іменник! Він узяв собі на плечі

    Велике діло – визначати речі…

    Д. Білоус

    Перегляд файлу

    Урок №63

    Тема уроку: Морфологічний розбір іменника. Узагальнення та систематизація вивченого

    Мета:

    • навчальна: закріпити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його   значення, семантико-граматичні властивості, синтаксичну роль у реченні, сприяти виро­бленню в учнів уміння знаходити в тексті іменники, визначати їхні граматичні категорії;
    • розвивальна: розвивати в учнів культуру мовлення, творчі на­хили, вміння аналізувати, розвивати спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності;

    виховна:  виховувати любов і повагу до рідної мови.

     

    Тип уроку: комбінований

    Обладнання: підручник, схема морфологічного розбору іменника, картки.

    Епіграф до уроку:                                                 Іменник! Він узяв собі на плечі

                                                                                    Велике діло – визначати речі…

                                                                                                                        Д. Білоус

    ПЕРЕБІГ УРОКУ

    І.     Організаційний момент

    "Психологічна настанова". ("До успіху")

    - Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Не просто слухати, а чути.

    Не просто дивитися, а бачити.

    Не просто відповідати, а міркувати.

    Дружно і плідно працювати.

    ІІ.   Мотивація навчальної діяльності учнів.

    А сьогодні ми з вами узагальнимо та систематизуємо знання з теми «Іменник», розглянемо зразок морфологічного розбору іменника і таким чином підготуємось до контрольної роботи.

    Ваша уважність і старанність на уроці допоможе вам стати грамотнішими, і ви  легко впораєтесь із завданнями на контрольній роботі та отримаєте високі бали.

           Оголошення теми й мети уроку

    ІІІ.  Актуалізація опорних знань:

    1. Перевірка домашнього завдання
    2. Бліц-опитування

    Прийом «Незакінчене речення»:

    • Іменник – це…
    • Назви істот відповідають на питання…
    • Назви неістот відповідають на питання…
    • Іменники позначають назви…
    • Іменники мають роди…
    • Іменники змінюються за…
    • За відмінковими закінченнями поділяються на відміни
    • До І відміни належать іменники…
    • До ІІ
    • До ІІІ відміни
    • До ІV
    • На групи поділяються такі відміни…

    ІV. Систематизація вивченого навчального матеріалу

    Бесіда:

    1. Які іменники називаються незмінюваними? Наведіть приклади.

    «Творча робота»

    Замініть словосполучення незмінюваним іменником

    Шоколадне дерево – какао;

    Австралійський сумчастий ссавець, що пересувається стрибками – кенгуру;

    Розділовий знак – тире;

    Щит із світловими показниками на стадіоні – табло;

    Улюблене заняття на дозвіллі – хобі ;

    Підземний вид транспорту – метро;

    Музичний інструмент – піаніно;

    Яскравий, чубатий папуга – какаду;

    Столиця Мексики – Мехіко.

    1. Наведіть приклади іменників, які вживаються лише у множині. Відгадайте загадку:

    По стежині, по дорозі бігти я у них не в змозі, по снігу не йдуть як слід: до вподоби тільки лід. (ковзани)

    1. У яких випадках не з іменниками пишеться разом?

    Подані словосполучення замінити словами з не- за зразком:

    Відсутність точності – неточність

    Погана погода –

    Низький урожай –

    Відсутність уваги –

    Погані знання –

    1. У яких випадках не з іменниками пишеться окремо?

    Згода будує, а (не) згода руйнує. (Не) доля вирішує: людина сама творить свою долю. Де слово з ділом розходиться, там (не) порядки водяться. В (не) волі ніщо не миле. Вчення в щасті прикрашає, а в (не) щасті утішає. Учений йде, а (не) ук слідом спотикається.

    1. Коли пишеться літера е в суфіксах іменників?
    2. Коли пишеться літера и в суфіксах іменників?
    3. Коли пишеться літера і в суфіксах іменників?
    4. Які суфікси пишуться у чоловічих іменах по батькові?
    5. Які суфікси пишуться в жіночих іменах по батькові?
    6.  Поставте своє ім’я та по батькові в кличному відмінку.
    7.  Які складні іменники пишемо разом?
    8.  Які складні іменники пишемо через дефіс?

    Робота в парах

    Утворіть з кожної пари слів складний іменник. Запишіть утворені слова.

    Відео, зв’язок; овочі, сховище; салон, магазин; радіо, станція; міні, комп’ютер. 

    V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

    Морфологічний розбір іменника

    Послідовність розбору

    1. Частина мови.
    2. Початкова форма (називний відмінок однини).
    3. Назва істоти чи неістоти.
    4. Назва загальна чи власна.
    5. Рід (якщо є), число, відмінок.
    6. Відміна; група (для І та ІІ відмін).
    7. Синтаксична роль.

    Робота з підручником

    С.134 Зразок письмового та усного розбору

    Вправа у дошки

    Запишіть речення, випишіть іменники і зробіть їхній морфологічний розбір.

    Мова — духовне багатство народу. (Василь Сухомлинський)

    VI. Закріплення набутих знань

    Робота з картками

    З тексту виписати іменники, зробити морфологічний розбір одного іменника.

    Із слова починається людина,

    Із мови починається мій рід.

    VIІ. Підбиття підсумків

    «Мікрофон»

    1. На уроці я дізнався/дізналася 

    2. Найважчим для опрацювання матеріалу для мене було…

    3. Свої знання з теми я б оцінив/оцінила на…

    Оцінювання

    VIІІ. Домашнє завдання

     

    Середня оцінка розробки
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
    Загальна:
    5.0
    Всього відгуків: 1
    Оцінки та відгуки
    1. Vlasyk Nataliia
      Загальна:
      5.0
      Структурованість
      5.0
      Оригінальність викладу
      5.0
      Відповідність темі
      5.0
    docx
    Додано
    10 квітня 2018
    Переглядів
    9636
    Оцінка розробки
    5.0 (1 відгук)
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку