Урок "Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього"
Перегляд файлу

 

 

Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього.

 

 

 

E:\картинки останный листок\img0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього.

Мета. Закріпити знання учнів про новелу як жанр; формувати навички характеристики образів художнього твору, удосконалювати навички аналізу художнього твору; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі; розвивати творчі здібності, критичне мислення учнів; сприяти вихованню почуття милосердя, готовності до самопожертви заради інших, толерантність та гуманізм, естетичні смаки, уміння виживати в світі попри всі негаразди,.

Обладнання. Текст новели «Останній листок», ілюстрації до твору, листки, роздатковий матеріал, проєктор, пісня Світлани Копилової «Останній листок».

Тип уроку. Урок – дослідження образу літературного героя.

Хід уроку

«Треба бути Людиною, незважаючи на всю

жорстокість навколишнього світу, і це можливо.»

О.Генрі

 

І. Організаційний момент

         Погляньмо за вікно…Останніми сніжинками зима нагадує нам про своє існування, останніми холодами нас холодить, бо ще день-два – і остаточно весна візьметься за господарювання. Ви теж прочитали твір, у назві якого є слово «останній».

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. «Музична хвилинка» 

 - Відкрийте свої серця до сприйняття історії про справжню людину, послухайте уважно пісню Світлани Копилової «Останній листок» та пригадайте сюжетну лінію новели О. Генрі «Останній листок». Слайд №1

2. Словникова робота

Що таке сюжет твору?.

Сюжет – це послідовність подій у творі.

3.«Сюжетний ланцюжок»

https://learningapps.org/watch?v=pexjr1usa22

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Мозковий штурм «Маю свою думку»

Слово вчителя

          Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. А «бути добрим» - це бути яким?

А от як говорять про доброту народні приповідки та видатні люди світової культури:(учні зачитують вислови)

- Світ не без добрих людей.( Ця народна мудрість є визначальною).
- Добро ходить тихо, а зло гримить і гуркоче.
- Раз добром нагріте серце – вік не прохолоне. (Т.Шевченко)
- Добро – це прекрасне в дії. (Ж.Ж.Руссо)

- Добро – це мова, на якій німі можуть говорити, і яку глухі можуть чути. (П.Бові)

- Чим людина розумніша і добріша, тим більше вона помічає добра в людях. (Блез Паскаль)

- Добро, яке ти робиш від серця, ти робиш завжди для себе. (Л. Толстой)

ІV Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

Слайд №2 (тема, епіграф, проблемне питання)

Тема нашого уроку:  Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. (запис у зошиті)

    Епіграфом уроку будуть слова О. Генрі:«Треба бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.»

Слово вчителя

            Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (діти пишуть свої очікування на листочках та прикріплюють до дерева)

             На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, в чому була унікальність Бермана, які риси характеру він мав, навчимося вдивлятися в людину. В кінці уроку спробуємо дати відповідь на запитання.

Проблемне питання

«ЧОМУ НОВЕЛА МАЄ НАЗВУ «ОСТАННІЙ ЛИСТОК І ЧИ ЗДАТНЕ МИСТЕЦТВО ВРЯТУВАТИ ЖИТТЯ ЛЮДИНІ?»

V. Вивчення нового матеріалу.

1.  Інсценізація епізоду з твору

- Давайте послухаємо розмову дівчат

2. Робота за підручником.

-    Що ви зрозуміли із сказаного?У кого Сью шукала підтримки і допомоги?                 

-   Яким автор змальовує зовнішній вигляд Бермана? Зачитайте. 

- Хто такий Берман? 

- Що ми дізнаємося про Бермана як про художника?

-Які вади мав Берман?

-Чи зможе він створити свій шедевр? 

 -Яке ваше перше враження від Бермана?

Слово вчителя

            Дійсно, він видається неприємною людиною та ще й непривабливою зовні. Але перше враження часто буває хибним. У новелі О. Генрі важливу роль відіграє художня деталь.

2. Словникова робота

- Пригадайте з української літератури, що таке художня деталь.

Художня деталь  виразна подробиця, яка допомагає уявити зображені автором картину, предмет чи характер.

3. Компаративний аналіз героїв.

 Порівнюючи Бермана з Мойсеєм, ми розуміємо, що цей образ має відіграти важливу роль у розвитку сюжету новели. Слайд№3

- А що вам відомо з історії про Мойсея?

- Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? Чому?

Слово вчителя

              Автор стверджує ідею, що мистецтво  разом із людяністю здатне творити справжні дива. Берман врятував Джонсі ціною власного життя, виконавши місію людини на землі — творити добро і прекрасне. Його твір справді залишиться безсмертним у пам 'яті вдячних людей.

 Щоб розкрити внутрішній світ Бермана, справжню глибину характеру героя, ми проаналізуємо стосунки Бермана і дівчат-художниць. А для цього звернемося до тексту.

4.Робота з підручником

Бесіда

-Як Берман ставився до дівчат? 

-Як старий художник сприйняв звістку про хворобу Джонсі? 

-Як зреагував Берман на розповідь Сью про «химери» Джонсі?

Слово вчителя

           Ми бачимо, що свої справжні почуття Берман ховає під маскою нерозуміння і зневаги, але насправді він дуже переймається долями дівчат, стурбований їхніми проблемами. Бачимо, що якби він мав можливість змінити своє життя на краще, то обов’язково подбав би про Сью і Джонсі. Для самотнього старика вони стали частиною його самого. І це не може приховати вдавана байдужість.

Бесіда

-Знайдіть опис нічної погоди. Чому автор використовує його?

-Що трапилося з Берманом?

-А якою ж була реакція Джонсі, коли зранку після бурі вона побачила, що листок ще висить? 

 -Як почувалася Джонсі наступного дня?

-Що автор нам розповідає про вчинок Бермана?

Слово вчителя

          Це дуже важливі деталі, які вказують на те, що вчинок старого художника – це непоказна самопожертва. Він не мав сили прибрати після себе, але «драбину перетягнув в інше місце», щоб Джонсі нічого не запідозрила.

-Чому Джонсі-художниця не змогла відрізнити намальований на стіні листок від справжнього? (Вона була знесилена хворобою; не могла навіть подумати, що на стіні листок можна намалювати; цей листок - справжній шедевр Бермана)

5. Робота в парах: дослідження образу Бермана.

Вправа «Гронування»

І група  негативні риси Бермана

ІІ група  Виділіть позитивні риси, що були притаманні Берману.

Завдання: То як несподівано для нас розкрився  Берман?  (зіставлення двох досліджень)Слайд №4

http://2.bp.blogspot.com/-hi_WBftFAK4/UpeckDVtVcI/AAAAAAAAAJE/qzVv2_md6HM/s400/4321.JPG

ІІІ група.

Скласти сенкан

Берман

6.Словникова робота

Гуманізм (латин. людяний) – моральний принцип, в основі якого лежить ставлення до людини як до найвищої цінності, захист права особистості на свободу, щастя, всебічний розвиток і прояв своїх здібностей.

Слово вчителя 

             Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана – людяність, здатність думати про іншого. Непоказна, звичайна людина, у якої більше «мінусів», аніж «плюсів», здатна на високий моральний вчинок. Дивак, неспроможний намалювати художній шедевр, здатний на шедевр людяності.

7.Цитатна доріжка

         Обрати з поміж різних висловлювань те, яке, на вашу думку, найбільше висвітлює образ Бермана. Слайд №5

        ♦ Перлина любить ховатися в непоказній оболонці (японське прислів’я).

        ♦ Голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші   

           вуха.(Ф.Ніцше).

       ♦ Краща в світі мета – бути хорошою людиною (Цицерон).

       ♦ Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом

          (М.В.Гоголь).

       ♦ У маленькому тілі часто таїться велика душа (англійська приказка).

8. Проблемне питання

  «Чому новела має назву «Останній листок» і чи здатне мистецтво врятувати життя людині?»

Метод Прес

Я вважаю….

Тому що…

VІ. Рефлексія

Слово вчителя

              Людське життя символічно можна зобразити у формі дерева. Як дерево живиться з грунту, світла і води, так і людині потрібні їжа, світло і вода. Але для повноцінного життя людині цього замало. Підсумовуючи наш урок, ми з вами складемо програму гуманізму, тобто людяності. У вас на столах є листочки я пропоную написати вам на них, до якого висновку спонукав  автор своїм маленьким твором?У чому хотів нас переконати? Напишіть на ньому, що потрібно для того, щоб дерево життя людини цвіло, розвивалося, піднімалося вгору. Відповідь озвучте, а листочки прикріпіть на дерево.

VІІ. Підсумки уроку

Слово вчителя

        У житті людини обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усякого фальшивого, несправжнього. Цей момент прозріває душа особистості, бо їй відкриваються якісь незрозумілі, невідомі грані буття. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі. Я думаю, що таку мить просвітлення, прозріння пережили всі герої новели О.Генрі: і Берман, який створив свій перший і останній шедевр, в який він вклав своє велике серце, що билося в грудях художника-невдахи; і Джонсі, яка побачивши стійкість маленького листочка, вирішила боротися з хворобою; Сью теж побачила світ іншими очима: вона розповіла правду про вчинок Бермана, щоб подруга зрозуміла не тільки велич подвигу художника, а й те, як вона живе, заради чого він віддав своє життя.

          Не помилюсь, коли скажу, що мить просвітлення разом з героями новели пережили і ми, адже прекрасні вчинки народжують прекрасні почуття.

  • Прослухайте уривок пісні Іво Бобула «Все золото світу»

Слова цієї пісні є уроком для всіх нас – озирнімося навколо себе, може, комусь зараз потрібна допомога, хтось потребує привітного слова, теплого співчуття. Тільки той, хто небайдужий до чужої біди, може називатися Людиною.

Творіть добро, щоб кращим став цей світ. Слайд №6

Не знали б горя щоб старі й малі.

Страждання нищіть нанівець,

Свій слід залиште на землі.

Теплом своїм ви серце обігрійте

Того, хто вже наругу притерпів,

Того, кому терпіть несила,

Хто горе побороти не зумів.

Байдужими не станьте тільки.

І пам’ятайте. Що ми – люди.

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди.

                                                         Л.Сліпненко

 

 

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір «Якби я був художником…»

 

docx
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку