5 липня о 18:00Вебінар: «Щоденні-3» та «Щоденні-5»: незамінна частина уроку в Новій українській школі

Урок: "Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери. Сейсмічні пояси."

Про матеріал
Розробка уроку географії 6 клас за темою "Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери. Сейсмічні пояси. Подиний матеріал може стати корисним для вчителів географії з метою посилення інтересу в учнів до цікавих внутріщніх процесів, які виникають в межах літосфери Землі і безпосередньо впливають на особливості її рерьєфу та життя населення.
Перегляд файлу

Урок географії в 6 класі

Вчитель -  Ходирєва Юлія Володимирівна

 

Тема уроку:  Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери. Сейсмічні пояси.

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про походження вулканів і

гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;

розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне;

виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Очікувані результати: учні закріплять знання про будову Землі та її

внутрішні процеси; сформують вміння позначати на контурній карті вулкани і сейсмічні пояси.

Тип уроку: комбінований, з використанням ІКТ (презентація).

Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, фізична карта світу.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  А девізом нашого уроку нехай будуть слова Михайла Казимирчука:

Напружуй нерв, напружуй мозок,

Сприймай, збагни і зрозумій…

А щоб все вдалося, треба налаштуватися тільки на успіх, тільки на позитив. Отже, почнемо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.

Інтерактивний метод «Мікрофон»

  1. Що таке літосфера?
  2. Що є «серцем» Землі?
  3. Який шар називають «плащем-мантією» Землі?
  4. Який шар землі знаходиться у в’язкому стані?
  5. Які є два типи земної кори?
  6. Чим вони відрізняються?

Це той фундамент, на якому ми зведемо будинок нових знань – цеглинку за цеглинкою, факт за фактом.

 

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

На рубежі І і ІІ ст. до н.е. поет, ім’я якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок з неї:

«Одного разу розверзлися етнейські печери; запалилася велика гора, виплескувались її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть, люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за другим...»

Це описано виверження вулкана Етна (Сицилія).

Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового і цікавого про ці вогнедишні гори, «казани, з вогненним, розпеченим варивом».

Але перед цим:

  • Нагадайте, з яких шарів складається внутрішня будова Землі?
  • Який шар знаходиться під земною корою?
  • В якому стані перебувають там речовини?
  • Яка їх температура?

Оголошення теми та мети уроку (мету уроку учні визначають самостійно)

Очікувані результати:

  • Знати причини утворення вулканів
  • Знати будову вулкана
  • Знати шкоду та користь від вулканізму
  • Знати вулканічні пояси Землі
  • Вміти показувати на карті вулкани

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Вулкани. Будова, причини їх утворення.

Метод «Асоціація»

  • Діти, з чим у вас асоціюється вулкан, виверження вулкана? (повітряна кулька, з якої випускається повітря; попкорн на гарячій сковорідці)

Розповідь вчителя

Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Рух літосферних плит призводить до розривів  у земній корі. Не дарма народна мудрість каже «Де тонко, там і рветься».

  • Як на вашу думку, що відбувається з магмою?

Так, під дією високого тиску магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню.

Метод «Незакінчене речення» (робота з підручником ст. 82)

Означення учні записують в зошит.

  1. Переміщення магми з надр Землі на поверхню називають -???

ВУЛКАНІЗМОМ

  1. ВУЛКАН – це???

          ВУЛКАН – це  куполоподібна форма рельєфу, яка утворилася через вихід  речовини мантії на земну поверхню.

Свою назву вулкани дістали від імені Бога вогню Вулкана у древніх римлян. Це не дивно – вогнедишна лава, що надходить із надр землі під час вивержень, зачаровує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю.


Дослід

  1. Заздалегідь  налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником.
  2. Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку.
  3. Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави».

Будова вулкана

Давайте поглянемо на слайд та на мал. 54 (ст. 89) в підручнику. Тепер потрібно дати назви складових  цієї гірки-вулкана.

  • Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… (жерло)
  • Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  • Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  • Гора, що утворюється з вивержених речовин - … (конус)

Робота з атласом

Погляньте в умовні позначення атласу (ст. 22-23).

  • Як позначаються вулкани на карті?
  • Як ви думаєте, вулкани завжди діють?

Класифікація вулканів: діючі і згаслі

Накресліть схему в зошиті.

  • Спробуйте самостійно сформулювати, які вулкани називають згаслими?

(Згаслими вважають вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства)

 

2. Яку шкоду може приносити вулканізм? А яку користь?

Проблемне питання

  • Чи насправді вулканізм приносить лише шкоду? Чи є користь від цієї внутрішньої сили Землі?

Первинна відповідь (учні виражають свою думку)

Виверження вулканів - це катастрофічне явище природи, яке викликає у людей страх - вони забрали незліченну кількість життів, стерли з лиця землі цілі міста і перетворили великі землі в безплідні пустелі.

Останній день Помпеї

Історія знає багато таких прикладів - 24 серпня 79 року тридцять тисяч жителів Помпеї, яке знаходилось на півдні Італії, й тисячі жителів інших сусідніх міст були захоплені зненацька раптовим виверженням вулкана Везувію. Тисячі людей загинули в перші години виверження вулкана. Ще тисячі загинули в подальші декілька днів. Так квітуче місто Помпеї перетворився на місто смерті.

Самостійна робота з додатковим матеріалом

КОРИСТЬ ВІД ВУЛКАНІЗМУ

З часом багатий мінеральними речовинами вулканічний щебінь перетворюється в дуже родючий грунт. На ній знову з'являється рослинність, і люди повертаються в околиці вулканів, щоб обробляти землю, яка дає прекрасні врожаї.

Лаву і різні вулканічні породи використовують для будівництва будинків і доріг.

Деякі стародавні вулкани служать великими джерелами сірки та інших цінних мінералів.

Також в вулканах знаходять алмази, золото й напівкоштовні камені, такі як опал, топаз і аметист.

3.Практична робота.

Виконаємо практичну роботу в контурних картах на ст. 2.

Проведення інструктажу.

Завдання в в друкованому зошиті стор. 12 №4.

Зараз ми позначимо на контурних картах найбільші вулкани світу: Ключевська Сопка, Везувій, Кракатау.

Вулканічні пояси

Вулкани здебільшого виникають на межі літосферних плит, утворюючи величезні за протяжністю вулканічні пояси

(Переглядання слайдів презентації з зображенням вулканів).

4. Джерела, гейзери.

Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте.

У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.

Утворення гейзера

Давайте подивимося на слайд «Утворення гейзера».

  • Чому вода може вириватися на декілька десятків метрів, а може просто утворювати невеличкі озерця?

Поряд із діючими, вулканами, а часто і згаслими, трапляються гарячі джерела та гейзери. Це свідчить про те, що розжарена магма близько підходить до поверхні й нагріває підземні води. Гейзери періодично викидають фонтани гарячої води з-під землі. Чим пояснити цю загадку природи? Гейзер діє за принципом чайника. У підземних порожнинах вода нагрівається до 100 °С, закипає й під тиском із шумом виривається нагору, мов пара з чайника. Ці фонтани сягають висоти 40-90 м. Потім, з охолодженням води, виверження припиняється до наступного її нагрівання та утворення пари.

 

 

Гейзери (слайди презентації)

Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб). Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, у Новій Зеландії тощо.

Гарячі джерела(слайди презентації)

На відміну від гейзерів, гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі.

 

VI. Запитання і завдання для закріплення матеріалу

Самостійна робота з самоперевіркою

Завдання

  1. Процес виходу магми на поверхню Землі називається... (вулканізм)
  2. Канал, по якому рухається магма до поверхні - … (жерло)
  3. Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  4. Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  5. Вулкани поділяються на 2 види - … (діючі та згаслі)
  6. Підземні води поблизу вулканів - це... (гейзери та джерела)

 

VІI. Підсумок уроку. Оцінювання

Метод «5 речень»

  1. Сьогодні на уроці мені …
  2. Мене особливо  здивувало  те, що …
  3. До початку уроку я думав(думала), що …
  4. Було б добре, якби …
  5. Мені не сподобалося …

Пригадаємо очікувані результати, які ми запланували на початку уроку.

Досягнуті результати

Чи досягли ми цих результатів?

Оцінювання.

Для більшого усвідомлення матеріалу  попрацюєте і вдома.

 

VІІI. Домашнє завдання

Домашнє завдання

  • Прочитати § 22
  • Дати відповідь на питання 3 (ст. 89) – І група
  • Підготувати інформацію «Грязьові вулкани України» - ІІ група

Дякую всім за роботу

Урок закінчено.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Ходырева Юлия
Додано
10 червня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку