Урок "Взаємні права та обов`язки батьків та дітей

Про матеріал
Дана розробка уроку містить додатки (матеріали до уроку) в якій детально в інтегрованій формі пояснюється,чому права та обов’язки батьків і дітей є взаємними; описуються обов’язки матері й батька утримувати дитину та обов’язки повнолітніх дітей утримувати батьків; моделюються і подані для розв'язку правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками батьків і дітей.
Перегляд файлу

Тема: Взаємні права та обов’язки батьків та дітей

Мета: дати уявлення про права та обов`язки батьків та дітей; сприяти усвідомленню учнями, чому права та обов’язки батьків і дітей є взаємними; навчити розуміти майнові та особисті немайнові права та обов’язки батьків та дітей; наводити приклади окремих прав бать­ків і дітей; описувати обов’язок матері, батька утримувати дитину та обов’язок повнолітніх дітей утримувати батьків; удосконалювати роботу з нормативно-правовими джерелами; розвивати навички моделювання та розв’язування правових ситуацій, пов’язаних з правами та обов’язками батьків та дітей; розвивати вміння аргументовано висловлювати свою думку, порівнювати різні точки зору, робити висновки; сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи учнів; виховувати в учнів почуття повагу до старшого покоління, відповідальності за членів своєї родини.

Очікувальні результати:

  • пояснювати,  чому права та обов’язки батьків і дітей є взаємними;
  • наводити приклади прав батьків і дітей;
  • описувати обов’язки матері й батька утримувати дитину та обов’язки повнолітніх дітей утримувати батьків;
  • моделювати і розв'язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками батьків і дітей;
  • висловлювати власне ставлення до взаємних прав і обов’язків батьків і дітей.                                                      

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.

Обладнання:  мультимедійне обладнання, електронна презентація, підручник, Конституція України, Конвенція про права дитини, Сімейний кодекс України, тестові завдання, робочі зошити, ілюстрації, папір, кольорові олівці, схеми.

Використані прийоми та методи: інтерактивна гра «Бінго», вправа «Снігова куля»,  групова робота з нормативно-правовими документами, рольова гра «Сімейний суд», метод діалогу, метод «Діаграма Вена»,  метод «Уявний  мікрофон».

Опорні терміни та поняття: права та обов’язки батьків, права та обов’язки дітей, аліменти, майнові права, особисті немайнові права, орган опіки та піклування.

План             1.     Права та обов’язки  батьків та дітей.                                                                                                                2.     Особисті немайнові права дітей                                                                                    3.     Права батьків і дітей на майно, право на утримання.

 

                                                          «Сім’я, дитинство, материнство

                                                         і батьківство охороняється державою»

                                                                                     Стаття 51 Конституції України

 

http://image.slidesharecdn.com/random-150427035321-conversion-gate02/95/-2-638.jpg?cb=1432025657

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів.         Бліц-опитування:                                                                                                                              1. Дайте визначення поняттям «сім'я» та «шлюб».                                                        2. Назвіть умови необхідні для укладання шлюбу.                                                        3. Назвіть підстави недійсності шлюбу.                                                                                                  4.  Який шлюбний вік встановлено на Україні? Чи однаковий він для чоловіка та жінки?                                                                                                                                                                                      5.  Чи можливе виключення в законодавстві для вступу в шлюб до того часу, якщо не досягнуто шлюбного віку?                                                                                                                6.  Назвіть особливості  укладення шлюбу неповнолітньою особою.                            7.  Які умови висуваються законодавством до часу реєстрації шлюбу                            8.  Де можна зареєструвати шлюб.                                                                                                                9.  Хто не має права укладати шлюб?

Які із запропонованих тверджень закріплені за­конодавчо:                               - жінки мають займатися лише домашнім госпо­дарством і виховувати дітей, а забезпечувати сім’ю повинні чоловіки;                                                                                                                              - рішення про місце проживання сім’ї повинен приймати чоловік, ураховуючи думку дружини;                                                                                                                                                          - чоловік і дружина мають рівні права на влас­ність сім’ї;                                                                      - укладаючи шлюб, жінка повинна брати прі­звище чоловіка?

За допомогою прийому «Порядок перед усім». Упорядкуйте таблицю: «сім'я » та «шлюб».

Сім'я

Шлюб

 

 

§ Шлюб потребує реєстрації в органах РАЦС.                     § Проживання у сім'ї немає вікового цензу.                                                                                                   § Кількість членів сім'ї не може бути обмеженою.                                                                                     § Проживання сім’єю чоловіка та жінки не є підставою виникнення прав в обов’язків подружжя.                                                                                                                                                                         § Сім'я передбачає певну близькість родичів за походженням.                                                         § Для реєстрації шлюбу потрібно досягти шлюбного віку.                                                                       § У шлюбі можуть перебувати лише двоє                                                                                                   § Шлюб передбачає виникнення прав та обов’язків подружжя.                                                         § Шлюб неможливий між близькими родичами.                                                                                     § Сім'я не потребує спеціальної процедури реєстрації.

Висловіть свою думку щодо доцільності укла­дення шлюбного договору.

Ситуативна задача: 

1. Юрій(20 років) та Анжела (16 років, вагітна) вирішили одружитися, про що дівчина повідомила своїх батьків. Батьки Анжели проти шлюбу, оскільки хлопець не має вищої освіти, ніде не вчиться і не має постійного заробітку. Як буде вирішено ситуацію?                                                                                                                                                          2. Олександра (18 років) вагітна. За словами дівчини, батьком дитини є її знайомий Микола(22 роки), який заперечує батьківство. Олександра бажає одружитися із Миколою, а хлопець не лише не бажаю одружуватися, а й відмовляється від утримання дитини у випадку її народження. Як буде вирішено ситуацію?

Інтерактивна вправа «Бінго». Групова робота.       Хід інтерактивної вправи.                                                                                                                              Учитель роздає спікерам груп картки із 12 запитаннями. Виграє той, хто першим відповість на питання, спікер піднімає руку і вигукує: «Бінго» (Див. додаток А. Завдання до гри «Бінго»)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів       Учитель пропонує учням кілька висловів відомих діячів і науковців, щоб вони назвали один із найвідоміших інститутів суспільства, яке зашифроване в цих висловлюваннях.:                                                                                                                                                                                      ….. – це форма спілкування (Аристотель).                                                                                                  ….. - це найважливіше, що є у світі. Якщо у вас немає її, вважайте, що у вас немає нічого. Це найміцніші узи всього вашого життя.   (Джонні Депп).                                          ….. – перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань (В. О. Сухомлинський).                                                                                                                Відповіді дітей.

Пригадайте народні прислів’я, у яких ідеться про відносини батьків і дітей. Яка роль батьків у житті дітей                                                                                                                                            Яке дерево, такі в нього квіточки, які батьки, ... (такі їхні діточки).                            Який корінь, такий пагінець, які самі, ... (такі й сини).                                                        Який дуб, такий тин, ... (який батько, такий син).                                                                                    Які самі, ... (такі й сини).                                                                                                                              Яка гребля, такий млин, ...(який батько, такий син).                                                                                    Не навчив батько –... (не навчить і дядько).                                                                                    У дитини заболить пальчик, а у мами – серце.                                                                                                  Рідна мати однією рукою б’є своє дитя, а іншою гладить.

Притча:              «В одній сім'ї , жили  мати, донька та онука, мати занедужала. Від тяжкої хвороби не могла старенька навіть підвестись з ліжка. Донька спочатку приділяла хворій багато уваги, а потім (хвороба тривала більше року) почала нарікати й відмовлялася від обов’язку наглядати за матір’ю. У кімнаті, де лежала немічна старенька, все покрилося пилом й стояв неприємний запах,що розповсюджувався на весь дім. Мати запропонувала своїй дочці  принести із сараю стару драбину, щоб, поклавши на неї бабусю, віднести хвору до комори. Поклали вони стареньку на драбину й винесли з хати. Після цього онука взяла драбину й обережно поставила в сарай. Мати їй каже: «Навіщо, доню, ти поставила драбину на місце, вона дуже стара її потрібно викинути». А дочка їй відповідає: «Нехай, мамо, вона ще постоїть, а то коли ти зістаришся, не буде  на чому тебе винести до комори…»              Прочитайте уривок із книжки розповідей для маленьких
дітей Л. Толстого. Подумайте, як письменник закінчив цю по­вчальну історію.              «У бабусі була онучка; спо­чатку маленька онучка все спала, а бабуся сама пекла хліб, мела хату, мила, шила, пряла й ткала для онучки; а після бабуся стала стара...»                                                                                                                                                                                      Чим схожі і чим відрізняються ці історії? Приведіть прикла­ди життєвих ситуацій, що можуть проілюструвати, як виявля­ються взаємні права та обов’язки батьків і дітей.

Інтерактивна гра «Снігова куля»

Назвіть риси ідеальної сім’ї?  (виграє та група, яка висловиться останньою.)

http://cs625330.vk.me/v625330276/fa70/iyNqc49aPPM.jpg      Проблемне питання уроку: Що означає взаємна відповідальність батьків і дітей?

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

  • Як ви розумієте вислів «взаємні обов’язки»?
  • Чи маєте ви обов’язки у сім’ї? Розкажіть про них.
  • Які, на вашу думку, обов’язки батьків у сім’ї?

Про обов’язки батьків перед дітьми і дітей перед батьками записано у Конституції України.

Ст. 23. Стаття 51. «Батьки зобов’язані…» (Зачитують учні)

Ст. 23. Стаття52. «Діти рівні у своїх правах…» (Зачитують учні)

 

Права

Обов’язки

Рівність прав та обов'язків дітей щодо батьків

Обов'язок  дитини,  повнолітніх  дочки  та  сина піклуватися про батьків

Врахування думки дитини при вирішенні питань, що стосуються її життя

Шанувати символи України, берегти природу та культурну спадщину

На життя, ім’я, громадянство

Поважати батьків

На всебічний розвиток, повагу

Дотримуватись законів та КУ

Спілкування

Отримати освіту

Отже ваші права захищені законом: діти та батьки не повинні розлучатися проти їхнього бажання. Тільки у випадку, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною, не піклуються про неї, суд може змусити їх проживати окремо від дитини.                                                                                                                                                                                      У статті 5 Конвенції про права дитини говориться: «Держава повинна поважати права, обов’язки і відповідальність батьків у вихованні дітей».                            У статті 9 говориться про те, що дитина моє право жити зі своїми батьками за виключенням тих випадків, коли це не забезпечує розвитку дитини. Тобто, коли батьки не займаються дітьми, або жорстоко з ними поводяться.

Гра «Акваріум»

Ви поділені на 2 групи. Уявіть, що кожна група – закритий акваріум. У кожному акваріумі своє завдання. Прочитайте текст. Обговоріть його. Дайте відповідь на запитання тексту.                                                                                                                                            1 група – В. Сухомлинський «Чому дідусь такий добрий сьогодні».

В. Сухомлинський «Чому дідусь такий добрий сьогодні»    Поліз Андрійко на шовковицю: привабили чорні ягоди. Навтішався вволю, а тут дощ пішов.                                                                                                                                                          Пересидів Андрійко дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивиться - сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов дідусь після дощу в сад.                                                        "Що ж його робити? - думає Андрійко. - Злізати з шовковиці - струсиш на дідуся всю воду з листя, змокне під дощем, захворіє".                                                        Сидить Андрійко, притулившись до гілки, боїться поворухнутись. Жде, поки дідусь до хати піде. А дідусь не йде.                                                                                                                Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:                                                                                    - Чому це ти сидиш на дереві, внучку?                                                                                                                - Боюся струсити на вас краплі, дідусю...                                                                                                  - Злазь, Андрійку...                                                                                                                                            Дідусь відійшов, Андрійко зліз із шовковиці. Дідусь пригорнув і поцілував Андрійка. "Чому це дідусь такий добрий сьогодні?" - з подивом подумав онук.

2 група – В. Сухомлинський «Сива волосина».

В. Сухомлинський «Сива волосина»       Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.                                                        - Мамо, у вашій косі три сиві волосинки, - сказав Михайлик. Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив у материній косі чотири сиві волосинки.                                                                                                                                                          - Мамо, - сказав Михайлик здивовано, - у вашій косі чотири сиві волосинки, а було три...Чого це посивіла ще одна волосинка?                                                                                                  - Від болю, - відповіла мати. - Коли болить серце, тоді й сивіє волосинка...                            - А від чого ж у вас боліло серце?                                                                                                                              - Пам'ятаєш, ти поліз на високе-високе дерево? Я глянула у вікно, побачила тебе на тоненькій гілці. Серце заболіло, й волосинка посивіла.                                          Михайлик довго сидів задумливий, мовчазний. Потім підійшов до мами, обняв її і тихо спитав:                                                                                                                                                                                      - Мамо, а коли я на товстій гілці сидітиму, волосинка не посивіє?

Робота в зошитах.                         1 група – запишіть обов’язки батьків у сім’ї.                                                                                                  2 група – запишіть обов’язки дітей у сім’ї.                                                                                                  3 група –Діти підходять до окремого стола і на великому аркуші паперу малюють спільний малюнок «Моя сім’я – квітуча клумба». (Захист робіт)                            Якби життя у кожній сім’ї було таким красивим як ця клумба, всі були б щасливими.

 

Завдання для І групи.                         Які основні права та обов’язки батьків по відношенню до своїх дітей?              Ознайомтесь зі статтями 51, 52  Конституції України та зі  статтями 141, 150, 151, 153, 154, 155, 160, 164, 180 Сімейного кодексу України й випишіть у таблицю основні права та обов’язки батьків по відношенню до своїх дітей (див. додаток Б).

Права батьків

Обов’язки батьків

Рівні права та обов’язки батьків відносно дитини

Виховувати дитину в дусі поваги до…

Повинні ґрунтуватися на повазі до прав дитини і її гідності

Утримувати дитину до 18 років(23)

Спілкування

Захищати

Виховання

Належно виконувати покладенні обов’язки

Визначати місце проживання

 

Завдання для  ІІ групи.

Як регулюються законом майнові права у сім’ї?   Ознайомтесь із статтями 173, 174, 175, 177, 178 Сімейного кодексу України і виконайте вправу «Право власності у сім’ї» (див. додаток В).                                                        Хід вправи. Завдання для групи - створити візитку «Сімейне право власності», тобто зробити малюнки в кожній з частин таблиці. Приклад,

Власність батьків

 

Моя власність

 

Спільна власність

 

 

 

 

 Завдання для ІІІ групи.                        Права та обов’язки повнолітніх дітей щодо надання матеріальної допомоги своїм батькам.                                                                                                                                                          Ознайомтесь зі  ст. 51 Конституції України та с. 81, 202, 203, 204, 206 Сімейного кодексу України та визначте, у яких випадках діти зобов’язані надавати матеріальну допомогу своїм батькам( див. додаток Г). Учні презентують результати своєї роботи з нормативно-правовими документами  і роблять висновки.                                                                                                                                             Вчитель. Тож, продовжимо далі урок. Ми ознайомилися із теорією. А тепер перейдемо до практики, бо найкращий досвід засвоюється тоді, коли людина пережила ту чи іншу ситуацію, побувала в тій чи іншій ролі. Більшість сімейних проблем можна вирішити в колі сім’ї, для розв’язання деяких складних ситуацій потрібні інші способи. Якщо конфлікт у сім’ї набув тривалого і гострого характеру, якщо його сторони не можуть знайти порозуміння звичайними шляхами, громадяни – члени сім’ї, які вважають себе ображеними, звертаються за допомогою до держави. Допомогу в розв’язанні конфліктів та захисті прав і свобод громадян держава надає через суд. Таким випадком є справа громадянина Г. Іванова.                                                                                                                                                                        Завдання «Групове інтерв’ю»(робота в парах): «Коли я складав пам’ятку для батьків, я наплутав права та обов’язки у зв’язку із існуванням стереотипів в нашому житті». Давайте спробуємо разом встановити які з поданих твердження є фактами,  а які стереотипами:

1. Батько має право забрати дитину із пологового будинку

 

2. Батько дає дитині своє прізвище

 

3. Мати визначає ім’я дитини

 

4. Батько визначає місце проживання дитини

 

5. Тільки мати може вирішувати, чи спілкуватися дитині з батьком, чи ні

 

6. Батько вирішує питання виховання дитини

 

7. Батьки визначають ім’я дитини

 

8. Місце проживання дитини - тільки спільно з батьками

 

9. Батьки народили дитину, отже вони її люблять

 

10. Дитина має право звернутися за захистом своїх прав…

 

Питання для роздумів:Чи потрібно оплачувати хатню роботу?  Для додаткового читання: пропоную вам прочитати оповідання П’єра. Лефевра і обговорити у колі: чи погоджуєтеся Ви із підходом? Чому мама так поступила? Чи потрібно, на Вашу думку, розділяти роботу у сім’ї на „чоловічу” і „жіночу”?                                                                                                                              Рахунок для мами                                                                                                                                            Маленький Ілля сидів за кухонним столом і щось записував у свій зошит.              — Що ти так старанно пишеш? — запитала мама, стоячи біля кухонної плити.                                                                                                                                                                                      — Рахунок для тебе! — відповів хлопець, не відриваючись від роботи.                            — Цікаво, цікаво, — здивувалась мама.                                                                                                  — Побачиш, коли я закінчу.                                                                                                                              Він списав цілий листок, простягнув його мамі, і вона вголос почала читати:              «Рахунок для мами Смирнова Іллі, який зробив деяку роботу по господарству і хотів би отримати певну суму грошей. А саме: два рази приніс молоко — 30 копійок; чотири рази прибрав кухню — 90 копійок; два рази повитирав посуд — 60 копійок; п’ять разів почистив взуття — 95 копійок; чотири рази накрив на стіл — 80 копійок; усе разом — 3,55 гривні».                                                                                                                Мати уважно прочитала дивний рахунок, взяла олівець і сказала:                                          — Я запишу тобі свій рахунок.                                                                                                                              — Твій рахунок? — здивувався Ілля.                                                                                                  — Так, невеличкий, — кивнула мама і написала:                                                        «Рахунок Смирнової Н.В. синові Іллі: десять років для нього варила їсти — 0,00 гривні; десять років для нього прала — 0,00 гривні; п’ятдесят штанів і курток зашила і залатала — 0,00 гривні; сто ночей просиділа біля нього, коли він хворів, — 0,00 гривні; усе разом — 0,00 гривні».                                                                                                  Хлопець уважно прочитав мамин рахунок.                                                                                    — Але, мамо, чому ти скрізь написала 0,00 гривні?                                                                      — Тому що мати для своєї дитини все робить просто так, — відповіла жінка. — Але, якщо хочеш, я можу тобі дати тих три гривні п’ятдесят п’ять копійок, які ти заслужив.                                                                                                                                                                                      Ілля підхопився зі свого місця, підбіг до матері, обняв її і сказав:                                          — Ні, ні, мамо, я не хочу жодної копійки. Пробач мені. Я все зрозумів.              Мама поцілувала сина, і вони разом почали накривати на стіл.                                          Чи погоджуєтеся Ви із підходом? Чому мама так поступила? Чи потрібно, на Вашу думку, розділяти роботу у сім’ї на „чоловічу” і „жіночу”?              Як регулюються законом майнові права у сім’ї?

Рольова гра «Сімейний суд»        Заставка передачі «Сімейний суд»                                                                                                  Секретар: Прошу всіх встати, суд іде.                                                                                    Суддя: Вітаю вас, прошу всіх сідати. Слухається справа за позовною заявою громадянина Іванова Григорія Івановича до Іванова Богдана Григоровича та Самохіної Ольги Григорівни. Предмет позову – встановлення аліментів на батька-інваліда. Прошу доповісти про явку учасників процесу.                                                        Секретар:  До судової зали з’явилися представник позивача, відповідачі та їх представники, а також заявлені сторонами свідки. Всі присутні про поведінку в суді попереджені.                                                                                                                                            Суддя: Дякую, представляю склад суду. Судова справа розглядається під головуванням судді Калінської  Ірини Михайлівни та секретаря  Сербезової Наталії Анатоліївни. Немає відводів? Тоді переходимо до розгляду справи по суті. Будь ласка, сторона позивача, викладіть позовні вимоги.                                                        Представник позивача: Оскільки позивач за станом здоров’я не може з’явитися до суду, я представляю в суді його інтереси. Отже, позивач -  Іванов Григорій Іванович, 1945 року народження, мешканець Дніпродзержинська, пенсіонер, хворий на цукровий діабет, мешкає сам в однокімнатній квартирі по вулиці Горького, буд. 23, кв. 1. З дружиною розлучився  у 1977 році, коли старшому сину Богдану було сім років, а меншій донці Ользі 1,5 роки. З того часу до повноліття дітей справно виплачував призначені судом аліменти. Більше не одружувався, інших дітей, окрім Ольги та Богдана, не має. Мій підзахисний має мінімальну пенсію, а тяжка хвороба на цукровий діабет вимагає значних витрат, на які у Григорія Іванова грошей немає. Тож, мій підзахисний, користуючись своїм правом, вирішив звернутися до суду про стягнення аліментів зі своїх  дітей.              Суддя: Дякую, відповідачі з позовом погоджуються?                            Представник відповідачів: Ні, мої підзахисні з позовом не погоджуються, адже після розлучення з їх матір’ю батько не брав ніякої участі у вихованні своїх двох неповнолітніх дітей, не цікавився їхнім життям. Окрім того, Ваша честь, позивач за всі роки після розірвання шлюбу з дружиною жодного разу не навідував моїх підзахисних, навіть у Дні народження, більш того, тепер, коли вони обоє мають власні сім’ї та  по троє малолітніх дітей, батько не виявляє жодного  інтересу до своїх онуків. Тому ми вважаємо, що немає жодних підстав на задоволення позову про встановлення аліментів Іванову Григорію Івановичу.              Вчитель. Я прошу вас, учні, приєднатися до судового процесу.                            Завдання І групі «Адвокати Г. Іванова»:                                                                                    Якби ви були пенсіонером Г. Івановим:

-         Які  аргументи ви навели б на захист своєї пропозиції.

-         Підберіть аргументи на користь того, що діти повинні подбати про старого батька і надавати  йому матеріальну допомогу.                                          

Завдання ІІ групі «Адвокати дітей»:      

Якби ви були Ольгою і Богданом – дітьми  Г. Іванова:

-         Погодилися б ви задовольнити його прохання про аліменти?

-         Які аргументи ви висунули б на захист своєї пропозиції?

-         Підберіть аргументи, які свідчать, що Богдан та Ольга не повинні сплачувати аліменти батькові.                                                                                                               

Завдання ІІІ групі «Судді»:        

Якби ви були суддями і повинні були прийняти рішення, обов’язкове для обох сторін:

-         Яким було б ваше рішення  в цьому випадку?

-         Як закони діють в даній ситуації?

-         На які аргументи ви спиралися б в остаточному рішенні?

Вчитель. На виконання завдання у вас 2 хвилини, на дебати по одній хвилині від кожної групи.                                                                                                                                                                                      Група І.  Учень-адвокат  Іванова Г. І.:  Хочемо зазначити, що наш підзахисний не брав участі у вихованні дітей, бо колишня дружина заперечувала проти цього, а встановлювати право бачитися з дітьми через суд наш підзахисний не став. По-друге, він намагався слідкувати за життям дітей, телефонував на Дні народження, але слухавку завжди брала колишня дружина. Вже по смерті дружини Григорій Іванович намагався зв’язатися з дітьми, та старший син, який на той час вже був одружений, сказав, що після стількох років їм батько не потрібний. Наполягаємо на тому, що весь час до повноліття підзахисний сумлінно сплачував аліменти, тобто нехай лише матеріально, але брав участь у житті своїх дітей. Нині ж, коли семи- десятирічний батько хворий і отримує мізерну пенсію, без фінансової підтримки дітей він вижити не зможе. А довідки про фінансовий стан справ дітей доводять, що утримувати батька їм не становитиме проблеми.                            Вчитель. Дякую, друга сторона – представники відповідачів, будь ласка, вам слово.                                                                                                                                                                                      Група ІІ. Учень-адвокат дітей  Іванова Г. І.: Стосовно того, що заважала бачитися з дітьми пану Іванову колишня дружина, то це лише відмовки, адже є школа, де можна було б побачити дітей і довідатися про їх справи, до того ж спроб налагодити стосунки з дітьми було надто мало, що доводить про відсутність батьківської любові і відповідальності. Григорія Івановича влаштовувала ситуація не знати нічого про власних дітей, аж поки не знадобилася їх фінансова підтримка. Щодо статків наших підзахисних, хочу нагадати, що хоч вони дійсно обоє добре заробляють та мають по троє неповнолітніх дітей, допомогою держави як багатодітні родини не користуються, тож утримувати ще й батька для них буде обтяжливим. Тож ми наполягаємо на відмові у позивних вимогах, адже пан Іванов ніколи справжнім батьком своїм дітям не був. Вчитель. Судді, оголосіть своє рішення.                                                                                                                                                                                      Команда ІІІ. Судді: Згідно зі статтею  206  Сімейного кодексу України суд постановляє стягнути з дітей позивача кошти на покриття витрат, пов’язаних з лікуванням їх батька громадянина  Г. І. Іванова.                                                                        Вчитель: Отже, як ви бачите, суд, користуючись статтею 206 Сімейного кодексу України,  ухвалив рішення на користь батька. Які, на вашу думку, повинні бути стосунки між батьками і дітьми, щоб справа не розглядалася у суді?(Відповіді учнів)

Гра. «Аналіз ситуації»

http://kpu-nedr.at.ua/ura/priyomna_simya.jpgПослухайте її.

Щодня біля залізничного вокзалу або біля ринку можна побачити хлопчика з великими проникливими очима. Дитина співає дзвінким, чистим, немов струна голосом, дорослу пісню про любов, а тоді, простягаючи руку, підходить до прохожих. Якось старенька бабуся сказала, що знає Петрика, він живе з матір’ю, п’яничкою. Це вона посилає його просити милостиню, і коли він не приносить грошей, жорстоко карає його.

  • Хто головний герой у цій ситуації?
  • Що ви про нього дізналися?
  • Про які права не знає Петрик?
  • Які права Петрика порушує його мама?
  • Як можна допоїти цьому хлопчикові? Що б ви йому порадили?

20-річний студент Станіслав перебував на утриманні батьків і навчався на контрактній основі. Незадовго до закінчення першого семестру батько дав Станіславу 2000 грн. для оплати за навчання у другому семестрі. Однак Станіслав за ці гроші купив у свого товариша телевізор. Батько Станіслава, посилаючись на ст. 199 Сімейного кодексу, згідно з якою повнолітні син або дочка, які навчаються, мають перебувати на утриманні батьків до досягнення ними (студентами) 23 років, твердив, що укладений сином правочин має бути визнаний недійсним як такий, що суперечить законодавству. Проаналізуйте ситуацію.                                                                      Відповідь: Справді, батьки повинні утримувати дітей, які навчаються, до досягнення останніми 23-річного віку. Але це зовсім не означає, що такі син чи дочка не мають повної цивільної дієздатності. Тобто, вони можуть укладати будь-які правочини, що не суперечать актам цивільного законодавства і моральним засадам суспільства. Той факт, що кошти, надані батьком, використані не за призначенням, не може бути підставою для визнання правочину недійсним. Інша річ, що з точки зору моралі такий поступок Станіслава не може бути схвалений.                                                                                                                                                                         Після припинення шлюбу громадянки В. з громадянином Ш. за рішенням суду Ш. повинен був виплачувати на двох своїх неповнолітніх дітей аліменти. Але невдовзі по тому Ш. почав часто змінювати місце роботи, влаштовувався працювати таким чином, щоб основний доход мати на роботі за сумісництвом, намагаючись зменшити аліменти. Внаслідок цього розмір аліментів постійно зменшувався і був недостатній для утримання дітей. Що можна порадити В., щоб вийти з цього становища?                                                                                                                                            У даній ситуації йдеться про аліментні відносини, що виникають після припинення шлюбу. При призначенні розмірів аліментів суд, відповідно до ст. 182 Сімейного кодексу України враховує стан здоров’я та матеріальне становище дитини; стан здоров’я та матеріальне становище платника аліментів; наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина; інші обставини, що мають істотне значення. При цьому мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Згідно ст. 183 Сімейного кодексу України “Якщо стягуються аліменти на двох і більше дітей, суд визначає єдину частку від заробітку (доходу) матері, батька на їх утримання, яка буде стягуватися до досягнення найстаршою дитиною повноліття.” Якщо платник аліментів має нерегулярний, мінливий дохід (що ми і маємо у даному випадку), то суд “за заявою платника або одержувача може визначити розмір аліментів у твердій грошовій сумі.” (Сімейний кодекс України, ст. 183). “Якщо розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, менше мінімального розміру.., то дитині призначається відповідно до закону державна допомога в розмірі різниці між визначеним розміром аліментів і 30 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.” (Сімейний кодекс України, ст. 184). Таким чином, громадянка В. повинна звернутися до суду для вирішення цього питання              http://image.slidesharecdn.com/random-141111132036-conversion-gate01/95/-7-638.jpg?cb=1415712135                                          Олексій, перебуваючи у шлюбі з Іриною, дуже часто пиячив, виганяв її з дому разом з дітьми, інколи влаштовував бійки. Якось повертаючись додому напідпитку, він з власної вини потрапив під колеса автомобіля. Із-за отриманих травм він став інвалідом II групи. Чи має Олексій право на утримання від дружини? Чи матиме він право на утримання від своїх дітей після досягнення ними повноліття?                                                                                                                                                          Відповідно до ч. V ст. 75 Сімейного кодексу, не має права на утримання той із подружжя, хто негідно поводився у шлюбі. Як видно з умови задачі, поведінка Олексія була саме такою, тому він не має права на утримання від дружини. Що стосується права на утримання від дітей після досягнення ними повноліття, то слід зазначити, що суд може звільнити сина і (чи) дочку від виконання цього обов'язку за умови, якщо буде встановлено, що Олексій ухилявся від виконання своїх батьківських обов'язків.                                                                                                                                            Зіновій при спробі втекти з місця вчинення розбою був поранений одним із перехожих. Цю обставину пізніше встановило слідство, і рішенням суду був оголошений обвинувальний вирок. Після відбуття покарання Зіновій став претендувати на утримання від своєї дружини, оскільки на цей момент був інвалідом III групи. Дружина йому в утриманні відмовила і перейшла проживати до своїх батьків. Зіновій звернувся з відповідним позовом до суду                                          Зіновій не має права на утримання, бо став непрацездатним у зв'язку зі скоєнням умисного злочину і ця обставина була встановлена судом (ч. V ст. 75 Сімейного кодексу).                                                                                                                                            Перебуваючи у стані сп'яніння, Вадим заподіяв каліцтво дружині, внаслідок чого вона стала інвалідом II групи. Інвалідна пенсія дружини була на 200 грн. меншою, ніж її зарплата. Вона поставила вимогу перед Вадимом не тільки відшкодувати втрачений дохід, а й вимогу про сплату аліментів. Вадим у відповідь запропонував дружині вибрати щось одне з двох. Проаналізуйте ситуацію.              Відповідно до ч. VІ ст. 75 Сімейного кодексу, той із подружжя, хто став непрацездатним внаслідок протиправної поведінки другого з подружжя, має право на утримання незалежно від права на відшкодування шкоди відповідно до Цивільного кодексу України. Тобто суд повинен присудити Вадиму щомісячно сплачувати відшкодування шкоди, яка становила різницю між заробітною платою та призначеною дружині пенсією, і задовольнити вимогу дружини про сплату аліментів.                                                                                                                                                                        Валентина проживала з Георгієм у шлюбі понад 15 років. В останній рік подружнього життя Георгій почав пиячити і часто бив дружину. Через 2 роки після розірвання шлюбу Валентина була визнана недієздатною внаслідок психічного захворювання. Чи може у Валентини виникнути право на аліменти? Свою відповідь обґрунтуйте.                                                                                                                                            Відповідно до ч. 2 ст. 76 Сімейного кодексу особа має право на утримання і тоді, коли вона стала інвалідом після спливання одного року від дня розірвання шлюбу, якщо її інвалідність була результатом протиправної поведінки щодо неї колишнього чоловіка під час шлюбу. Якщо опікуну Валентини вдасться довести наявність прямого причинового зв'язку між протиправною поведінкою Георгія та інвалідністю Валентини, то в останньої виникне право на аліменти.                            Петров та його колишня дружина Багрова уклали правочин, згідно з яким Петров відмовлявся від утримання своїх неповнолітніх дітей і водночас від права на частку в спільній сумісній власності подружжя на користь дітей. У свою чергу, колишня дружина зобов'язувалася не укладати повторного шлюбу до досягнення дітьми повноліття. Висловіть свою думку щодо відповідності цього правочину законодавству.                                                                                                                                                                        Згідно зі ст. 190 Сімейного кодексу, той із батьків, з ким проживає дитина (у цьому випадку Багрова), і той із батьків, хто проживає окремо від неї (у даному випадку Петров), з дозволу органу опіки і піклування можуть укласти договір про припинення права на аліменти для дитини у зв'язку з передачею права власності на нерухоме майно. Такий договір нотаріально посвідчується і підлягає державній реєстрації. Петров міг укласти такий договір, але за умови, що він стосувався б не всієї його частки в спільній сумісній власності подружжя, а тільки того майна, на яке поширюється правовий статус нерухомості. Що стосується зобов'язання, яке взяла на себе Багрова, то воно суперечить ст. 27 Цивільного кодексу, згідно з якою правочин, що обмежує правоздатність фізичної особи, є нікчемним.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів      Бесіда                                                                                                                                                                        1.Коли виникають права та обов’язки дітей та батьків?                                                                      2.Чому права та обов’язки дітей та батьків мають взаємний характер?                            3.До якого часу батьки зобов’язані утримувати дитину?                                                        4.Пріоритет якого виховання держава забезпечує дитині?

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів      Підсумкова вправа (метод уявного мікрофона)                                                                                    Хід вправи.                                                                                                                                                                        Учні по черзі висловлюються, продовжуючи речення:                                          «Взаємна відповідальність батьків і дітей полягає у тому, що…»              «Права і обов’язки дітей мають взаємний характер, тому що…                                                        « Я на уроці замислився над тим, що …»                                                                                                                « Сім’я щаслива тоді, коли...»                                                                                                                «Сьогодні на уроці для мене було важливим…»

Батьки і діти! Діти і батьки!         Нерозділиме і довічне коло.                                                                                                                              Ми засіваємо житейське поле                                                                                                                              І не на день майбутній – на віки.                                                                                                                Між нас не ляжуть вирвами роки.                                                                                                                Бо наша кров пульсує в нашій долі.                                                                                                                Батьки і діти... Діти і батьки...                                                                                                                Нам нічого ділить на спільнім полі.

                                                       Б. Олійник

VІІ. Домашнє завдання          1.  Опрацювати § 19 підручника.                                                                                                                2.  Написати твір-роздум «Чому важливе взаємне дотримання прав та обов’язків дітей та батьків?».                                                                                                                                            3.  Скласти три юридичні задачі з питань сімейного права.

                                                                                                            

 

http://2.bp.blogspot.com/-Y9gLxlq_aBc/Vb40pQvR9ZI/AAAAAAAABNQ/1ACz2HO4vEc/s1600/%25D0%25A0%25D0%25BE%25D0%25B4%25D0%25B8%25D1%2582%25D0%25B5%25D0%25BB%25D0%25B8.png

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал до уроку

 

                                                                                                              Додаток А.

Завдання до гри «Бінго»

                                                                

1.Шлюбний вік в Україні  для чоловіків.

Відповідь:

7. Шлюбний вік в Україні для жінок.

Відповідь:

 

 

2.Мінімальний вік для вступу у шлюб за рішенням суду.

Відповідь:

8. Вік, з якого дитина може самостійно звернутися до суду за захистом своїх прав.

Відповідь:

3. Максимальний строк чинної заяви про реєстрацію шлюбу.

Відповідь:

9. Строк, протягом якого має бути зареєстрована новонароджена дитина.

Відповідь:

4. Назва особи чоловічої статі, яка подала заяву про вступ до шлюбу.

Відповідь:

10. Як називається шлюб, який укладається без наміру створити сім’ю.

Відповідь:

5. Вік, до якого дитина вважається малолітньою.

Відповідь:

11.Особа, яка посвідчує шлюбний договір.

Відповідь:

6. Вид прав, які не можуть регулюватися шлюбним договором.

Відповідь:

12. Назва органу, який розриває шлюб за спільною заявою подружжя, яке має дітей.

Відповідь:

 

 

Відповіді. 1)18 р.; 2) 14 р.; 3) 3 місяці; 4)наречений; 5)до 14 р.; 6) особисті права; 7)17 р.; 8) 14 років; 9)1 місяць; 10)фіктивний 11) нотаріус;. 12) суд    

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

                                                                                        (для І групи)

Конституція України

Стаття 51

Батьки зобов’язані утримувати своїх дітей до їхнього повноліття.

Стаття 52. Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним.

Сімейний кодекс України

 Стаття 141. Рівність прав та обов'язків батьків щодо дитини

     1. Мати,  батько  мають рівні права та обов'язки щодо дитини, незалежно від того, чи перебували вони у шлюбі між собою.

     Стаття 150.  Обов'язки батьків  щодо  виховання  та  розвитку дитини

     1. Батьки зобов'язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей,  любові до своєї  сім'ї  та  родини,  свого народу, своєї Батьківщини.

     2. Батьки  зобов'язані  піклуватися  про здоров'я дитини,  її фізичний, духовний та моральний розвиток.

     3. Батьки зобов'язані  забезпечити  здобуття  дитиною  повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя.

     4. Батьки зобов'язані поважати дитину.

Стаття 151. Права батьків щодо виховання дитини

     1. Батьки  мають  переважне  право  перед  іншими  особами на особисте виховання дитини.

     Стаття 153. Права батьків та дитини на спілкування

     1. Мати,  батько  та  дитина  мають  право  на  безперешкодне спілкування  між  собою,  крім випадків,  коли таке право обмежене законом.

Стаття 154. Права батьків по захисту дитини

     1. Батьки мають право на самозахист своєї дитини, повнолітніх дочки та сина.

     Стаття 155.  Здійснення  батьківських   прав   та   виконання батьківських обов'язків

     1. Здійснення  батьками  своїх  прав  та виконання обов'язків мають ґрунтуватися  на  повазі  до  прав  дитини  та  її  людської гідності.

Стаття 160.  Право батьків  на  визначення  місця  проживання  дитини

     1. Місце  проживання  дитини,  яка  не  досягла десяти років, визначається за згодою батьків.

Стаття 164. Підстави позбавлення батьківських прав

  1. Мати,  батько  можуть  бути  позбавлені судом батьківських прав….

Стаття 180. Обов'язок батьків утримувати дитину

  1. Батьки зобов'язані утримувати  дитину  до  досягнення  нею повноліття.

 

                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

(для ІІ групи)

 

Право власності

 

  Стаття 173. Роздільність майна батьків і дітей

     1. Батьки і діти,  зокрема ті, які спільно проживають, можуть бути самостійними власниками майна.

Стаття 174.  Право власності дитини на майно,  призначене для її розвитку, навчання та виховання

     1. Майно, придбане батьками або одним із них для забезпечення  розвитку, навчання та виховання дитини (одяг, інші речі особистого вжитку,  іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне обладнання тощо), є власністю дитини.

Стаття 175.  Право  спільної  сумісної  власності  батьків і дітей

     1. Майно, набуте батьками і дітьми за рахунок їхньої спільної  праці  чи спільних коштів,  належить їм на праві спільної сумісної власності.

Стаття 177. Управління майном дитини

     1. Батьки управляють майном, належним малолітній дитині, без спеціального  на  те  повноваження.  Батьки  зобов'язані дбати про збереження та використання майна дитини в її інтересах.

Стаття 178. Використання доходу від майна дитини

     1. Дохід,   одержаний   від  використання  майна  малолітньої дитини,  батьки  мають  право  використовувати  на  виховання   та утримання інших дітей та на невідкладні потреби сім'ї.

                                                                                                                      Додаток Г

                                                                                                                   (для ІІІ групи)

 

 

Ст. 51 Конституції України.

Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків.

Ст. 81. Сімейного кодексу України.

Діти зобов’язані піклуватися про батьків і надавати їм допомогу. Утримання непрацездатних батьків, які потребують допомоги, є обов’язком їхніх повнолітніх дітей.

Стаття 202

  1. Повнолітні дочка, син зобов’язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують матеріальної допомоги…

Стаття 203

  1. Дочка, син, крім сплати аліментів, зобов’язані брати участь у додаткових витратах на батьків, викликаних тяжкою хворобою, інвалідністю або немічністю.

Стаття 204

  1. Дочка, син можуть бути звільнені судом від обов’язку утримувати матір, батька та обов’язку брати участь у додаткових витратах, якщо буде встановлено, що мати, батько ухилялися від виконання своїх батьківських обов’язків.

У виняткових випадках суд може присудити з дочки, сина аліменти на строк не більш як три роки.

Стаття 206

  1. У виняткових випадках, якщо мати, батько є тяжко хворими, інвалідами, а дитина … має достатній дохід(заробіток), суд може постановити рішення про стягнення з неї одноразово або протягом певного строку коштів на покриття витрат, пов’язаних з лікуванням та доглядом за ними.

 

 

docx
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку