Тема: Загальна характеристика кримінального права. Поняття злочину. Склад злочину. Види злочинів. Стадії вчинення злочину. Співучасть у злочині.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання і матеріали: Конституція України; витяги з Кримінального кодексу України; схеми «Склад злочину», «Стадії злочину», «Види співучасті», «Класифікація злочинів»; мультимедійний проектор,презентація до уроку, підручник, картки для роботи в групах.
Основні поняття й терміни: кримінальне право, злочин, склад злочину, співучасть у злочині, стадії скоєння злочину, види злочину, вина, умисел.
Епіграф уроку:
Я бачу загибель тієї держави, де закон не має сили й перебуває під чиєюсь владою. А там, де закон – володар над правителями, а вони його раби, я бачу спасіння держави і всі блага,які тільки можуть дарувати державам боги. (Платон)
“Звинуватити можна і невинного, засудити – тільки винуватого» (Апулей).
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Метод «Повний глечик». Давайте пригадаємо, що потрібно нам зробити, щоб урок був гарний та змістовний
- Гарно працювати
- Дотримуватись правил поведінки
- Робити висновки
- Уважно слухати
- Бути активними, уважними, толерантними
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Кошик» Перевірка домашнього завдання у вигляді експрес-опитування щодо минулої теми: (підготовлені запитання знаходяться у коробці. Кожен учень витягує папірець із завданням і дає на нього відповідь) 1) Що вивчає адміністративне право? 2) Назвіть ознаки адміністративного правопорушення. 3) Які органи мають право розглядати справи про адміністративні правопорушення? 4) Назвіть особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх. 5) Що таке стягнення та які його види ви знаєте? 6) Адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення…років 7) Які із названих правопорушень не є адміністративними проступками? а) порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці; б) ухилення від медичного огляду чи медичного обстеження; в) запізнення на роботу; г) жорстоке поводження з тваринами. 8) Проаналізуйте основні положення КУпАП і визначте, до яких категорій осіб не застосовується адміністративний арешт? а) до неповнолітніх і вагітних жінок і жінок, які мають дітей до дванадцяти років; б) до осіб похилого віку; в) до осіб, які мають державні заслуги; г) до інвалідів третьої групи.
9) До осіб віком від 16 до 18 років адміністративні стягнення застосовуються: а) адміністративними комісіями; б) адміністративними комісіями, за погодженням із службами сім’ї та молоді при держадміністраціях; в) тільки судами; г) органами внутрішніх справ.
10) Визначте серед запропонованих строків, строк адміністративного затримання: а) до 5 годин; б) залежно від небезпеки правопорушення; в) до 3 годин; г) не більше 72 год.
11) За які діяння не може наступати адміністративна відповідальність: а) вчинення дрібного хуліганства 13-річним підлітком; б) злісна непокора законному розпорядженню працівника поліції; в) зайняття державним службовцем підприємницькою діяльністю; г) кишенькова крадіжка, вчинена 16-річним підлітком.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Демонстрація фотоколажу
Запитання. Діти, перегляньте представлені фотографії і скажіть що є спільного в них? (На них зображені моменти правопорушення) Бесіда
- Що таке правопорушення?
- На які види поділяються правопорушення залежно від ступеня небезпеки, яку вони несуть?
- На які види поділяються правопорушення залежно від виду правовідносин?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Слово вчителя Зростання злочинності в Україні, що спостерігається в останні роки, ставить перед державою серйозні завдання боротьби з таким явищем. Юридичною базою боротьби зі злочинністю є кримінальне законодавство. Щоб це законодавство було досить ефективним, необхідно правильно його застосовувати. Однак для цього слід ґрунтовно вивчати це законодавство з тим, щоб добре знати й застосовувати в практичній діяльності його норми. Учитель оголошує мету, очікувані результати та план уроку.
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу 1.Загальна характеристика кримінального права. Розповідь вчителя. Розпочинаючи його вивчення, треба мати на увазі, що поняття «кримінальне право» вживається у двох значеннях, а саме: 1) кримінальне право — це галузь права (одна із галузей — кримінальне законодавство). 2) проте під кримінальним правом розуміють також науку кримінального права, тобто теорію кримінального права, наукову дисципліну, доктрину. Словничок. Із запропонованих словосполучень складіть визначення «кримінального права». Засади відповідальності Види й покарання за них Галузь права За скоєння злочинів Норми якої встановлюють
Кримінальне право - галузь права, норми якої встановлюють засади відповідальності за скоєння злочинів, їх види й покарання за них. Норми кримінального права — це правові приписи, у яких йдеться про засади й принципи кримінальної відповідальності, а також формулюються ознаки злочинів. Ці норми є загальнообов'язковими. Здебільшого вони виступають як норми-заборони, як пересторога від злочинних вчинків (злочинні дії або бездіяльність). За їх вчинення настає кримінальне покарання.Кримінальні закони видаються тільки Верховною Радою України. Ніякі інші державні органи або посадові особи (навіть Президент України) не правомочні видавати норми кримінального права
Функції кримінального права
Принципи кримінального права
Робота над формуванням поняття. Метод «мозковий штурм» Злочин — це вчинок людини, що отримує кримінально-правову оцінку. За якими ознаками ми класифікуємо діяння як злочин ? З відповідей учнів записати основні ознаки злочину: 1.Суспільна небезпечність 2. Винність. 3. Кримінальна протиправність. 4.Караність.
Відповідно до ч.2 ст.11 КК України: „Не є злочином дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого Кримінальним кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла, і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній або юридичній особі, суспільству або державі”. Малозначні дії не є злочином. Вони тягнуть за собою застосування заходів адміністративного, дисциплінарного або цивільно-правового впливу. В інших випадках такі дії можуть розглядатися як аморальна провина, що вимагає застосування заходів суспільного впливу. Робота з таблицею. Визначити, що спільного та відмінного у визначеннях злочину та правопорушення.
Злочин
|
Адміністративне правопорушення |
|
Протиправність |
+ |
+ |
Наявність вини |
+ |
+ |
Шкідливість, завдання шкоди суспільству, іншим особам |
+ |
+ |
Суспільна небезпека, тобто велика шкода |
+ |
– |
Передбачене Кримінальним кодексом покарання |
+ |
– |
Проміжне закріплення матеріалу. Фронтальна робота з учнями: Назвіть ознаки злочину, розглядаючи юридичні ситуації.
Робота в групах. Метод «акваріум». Учні працюють у групах, створених для виконання попереднього завдання. Порядок роботи: 1) Кожна група демонструє свою ситуацію; 2) користуючись відповідними статтями Кримінального кодексу, по черзі перед усім класом обговорює свою ситуацію; 3) інші групи в обговорення не включаються, немовби спостерігаючи за діями через скло акваріуму; 4) група, визначена вчителем, виступає в ролі експертів, що наприкінці оцінюють роботу всіх груп. Після завершення ознайомлення з визначеним матеріалом представники груп ознайомлюють всіх учнів з цим матеріалом.
Опрацювати підручник, витяг з ККУ та схему «Склад злочину» розкрити дане питання та розв’язати юридичні задачі. Кримінальний кодекс України Ст. 18. Суб’єкт злочину. Суб’єктом злочину є фізична осудна особа, яка скоїла злочин у віці, з якого, згідно з цим кодексом, має наставати кримінальна відповідальність. Відповідальність настає з 16, за окремі види — з 14 років. Об’єктом злочину є порушені цінності (матеріальні та нематеріальні (життя та здоров`я), що охороняються Кримінальним кодексом. Об’єктивна сторона — протиправні діяння або бездіяльність. Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу, або через необережність. Склад злочину – це сукупність встановлених у кримінальному законі юридичних ознак (об’єктивних і суб’єктивних), які визначають вчинене суспільно небезпечне діяння як злочинне. Тільки сукупність усіх передбачених законом ознак злочину може бути підставою для кримінальної відповідальності. Елементами складу злочину є: 1.Об’єкт злочину – це те на що посягає злочин, це ті суспільні відносини, що охороняються кримінальним законом. 2. Об’єктивна сторона – це зовнішня сторона злочину, що виражається у вчиненні діяння (дії або бездіяльність) що заподіює чи створює загрозу заподіяння цієї шкоди. 3. Суб’єкт злочину – це фізична осудна особа, яка вчинила злочин у віці, з якого відповідно до Кримінального кодексу може настати кримінальна відповідальність. 4.Суб’єктивна сторона злочину – це внутрішня сторона злочину, це ті психічні процеси, що характеризують свідомість і волю в момент вчинення злочину. Форма вини Умисел – якщо злочинець розуміє небезпеку скоєного ним, свідомо порушує закон і бажає, щоб було завдано шкоду. Необережність – коли злочинець не хотів заподіяти шкідливих наслідків. Злочинна недбалість – якщо злочинець не бажав заподіяння шкідливих наслідків, хоча міг і повинен був передбачати небезпеку. Злочинна самовпевненість – коли злочинець розуміє небезпеку, але сподівається уникнути шкідливих наслідків завдяки своїй майстерності Дуже часто в телевізійних передачах, фільмах, книжках про кримінальні події можна почути або прочитати: «Доведений склад злочину», «Справу припинено за відсутністю складу злочину». Проаналізуйте наведені ситуації. Визначте наявність злочину, його склад. Громадянин В. повернувся з роботи на власній автомашині. Коли він відкривав гараж, до нього підбіг юнак і впритул зробив кілька пострілів з обрізу, від яких В. помер на місці. Кинувши зброю, юнак сів на мотоцикл, який чекав його поруч, і зник. Наступного дня поліція затримала юнака — громадянина С. Виявилося, що він здійснив убивство на замовлення конкурента вбитого — Р., який повідомив інформацію про загиблого та дав кошти на здійснення вбивства. За скоєне вбивство С. отримав ЗО тис. доларів. За кермом мотоцикла був товариш убивці Ч., якого він попросив допомогти, пообіцявши дати гроші на новий мотоцикл. У магазині «Дитячий світ» спрацювала сигналізація. Отримавши сигнал, на місце пригоди прибув наряд поліції. Винуватцями тривоги виявилися двоє п'ятикласників, які перед закриттям магазину сховалися. Набравши іграшок, вони спробували зникнути з магазину, але спрацювала сигналізація. Двоє безбілетних пасажирів відмовилися сплатити штраф контролеру. Він запропонував їм залишити салон тролейбуса, «зайці» зробили це, але й виштовхали контролера. На зупинці порушники накинулися на нього й почали бити. Поліцейський, який був поруч, затримав безбілетників, котрі виявилися ще й нетверезими. Завдання. Доповніть та узагальніть логічний ланцюжок. Суб’єкт, об’єкт, ... , ... .
Завдання. Доповніть та узагальніть логічний ланцюжок. Злочини невеликої тяжкості, злочини середньої тяжкості, ... , ... . Проти чого спрямовані злочини? 1) Проти основ цивільної безпеки України; 2) проти життя та здоров’я особи; 3) проти волі, честі та гідності особи; 4) проти статевої свободи та статевої недоторканності особи; 5) проти виборчих, трудових та інших особистих прав і свобод людини і громадянина; 6) проти власності; 7) у сфері господарської діяльності; 8) проти довкілля; 9) проти громадської безпеки; 10) проти безпеки виробництва; 11) проти безпеки руху та експлуатації транспорту; 12) проти громадського порядку і моральності; 13) проти обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів та інші злочини проти здоров’я населення; 14) сфері охорони державної таємниці, недоторканності державних кордонів, забезпечення призову та мобілізації; 15) проти авторитету органів державної влади, органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян; 16) у сфері використання електронно-обчислювальних машин, систем та комп’ютерних мереж; 17) у сфері службової діяльності; 18) проти правосуддя; 19) проти встановленого порядку несення військової служби (військові злочини); 20) проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку. Проаналізуйте наведені ситуації. Визначте вид злочину Громадянин Р. вирішив заволодіти грошима банку. Він дізнався про охорону банку, місце зберігання грошей, а пізніше розподілив обов'язки між учасниками групи. Його приятель С. за певну винагороду запропонував узяти участь у пограбуванні громадянам М., В. та О. Громадянин М. виготовив відмичку для сейфа. В. та О. вночі проникли до банку й за допомогою відмички заволоділи грошима. Молода жінка, не знайшовши іншого способу заробити собі на життя, викрала дитину, вимагаючи від батьків викуп. Завдяки діям спецпідрозділів органів внутрішніх справ її було затримано, дитину повернули батькам. Група молодиків вночі намагалася відкрити автомобіль з метою його викрадення, але злодії були помічені і затримані нарядом патрульно-постової служби, коли вони ще не встигли сісти в машину.
Стадії скоєння злочину |
Добровільна відмова від злочину |
|||
Готування до злочину |
Замах на злочин |
Завершений злочин |
||
У чому полягає
|
Підшукування або пристосування засобів чи знарядь, підшукування співучасників, усунення перешкод або створення умов для скоєння злочину |
Вчинення діяння, безпосередньо спрямованого на скоєння злочину
|
Вчинення діяння, передбаченого Кримінальним кодексом України
|
Готування до злочину або замах на злочин
|
Чи дове- дено дії до кінця |
Не завершено |
Не завершено
|
Завершено |
Не завершено
|
припи- нення діяння
|
Із причин, які не залежать від волі особи
|
Із причин, які не залежать від волі особи
|
Злочин доведено до завершення, мету досягнуто
|
За своєю волею, хоча є можливість завершення діяння і особа розуміє цю можливість |
Відпові- дальність
|
Особа відповідатиме за злочин, до якого готувалася, крім готування до злочину невеликої тяжкості |
Особа відповідатиме за злочин, на який скоєно замах
|
Особа відповідає повною мірою
|
Особа звільняється від відповідальності
|
Проаналізуйте наведені ситуації. Визначте стадію вчинення злочину. 1. Одного разу Петро Петрович посварився зі своїм сусідом по дачі. Вони так і не помирилися, а своїм рідним Петро Петрович часто казав: «Колись куплю рушницю і вб’ю сусіда-негідника. Але він не був агресивною людиною, і його погрози так і залишилися словами. 2. 16-річні підлітки намагалися відчинити автомобіль сусіда, що стояв у дворі. Сусід побачив їх у вікно і викликав поліцію. Підлітки були затримані. 3. Учень 11 класу Микола дуже полюбляв фільми про гангстерів, піратів та розбійників і мріяв стати таким, як вони. Одного разу він задумав здійснити щось «особливе» - пограбувати банк. Він обрав відділення ощадного банку на околиці міста і розробив детальний план операції. У призначений день, взявши у валізу рукавички, маску та іграшковий пістолет, підійшов до дверей банку, аж раптом побачив табличку: «Вибачте за тимчасові незручності, наше відділення закрито з технічних причин». Ображений та розчарований, Микола поплентався додому.
Види співучасників
1) Виконавець – той, хто вчинив протиправні дії;
2) організатор; 3) підбурювач; 4) пособник – сприяв вчиненню злочину, надавав допомогу в його скоєнні, але безпосередньо не брав участі в ньому. Завдання. Доповніть та узагальніть логічний ланцюжок. Організатор, виконавець, ... , .... Проаналізуйте наведені ситуації. Визначте види співучасті різних учасників злочину. Громадянин А. детально вивчив графік роботи відділення Гамабанку, систему сигналізації та охорони,визначає кількість осіб котрі необхідні для пограбування відділення, визначає їх функції. Громадянин Є. використовуючи своє знайомство з охоронцем банку добуває графік інкасації. Громадянин Г. Знаходить досвідчених грабіжників, громадян Ш. та Щ. котрі погоджуються здійснити пограбування. Громадянин Ц. відвозить злочинців на місце злочину, знаючи про мету поїздки.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів Понятійна розминка. Дайте визначення понять «кримінальне право», «кримінальний кодекс України», «злочин». Вставте пропущені слова: 1. Кримінальне право - це система юридичних норм, якими визначаються основи кримінальної відповідальності……….. 2. Джерелом кримінального права є Кримінальний кодекс України……. 3. Злочин - це передбачене Кримінальним кодексом суспільно небезпечне винне діяння………. 4. Стадії вчинення злочину – це …….. Юридичний тренажер. Ствердіть або заперечте такі судження. 1. Злочином визнається передбачене ККУ небезпечне, винне діяння, вчинене суб'єктом злочину. 2. Кримінальне право – встановлює злочинність дії та покарання за них. 3. Кримінальне право залежить від політики держави 4. Злочин має чотири ознаки 5.Суспільна небезпека не є ознакою злочину 6.Бездіяльність не містить ознак злочину 7. Склад злочину - сукупність встановлених у кримінальному законі юридичних ознак, які визначають вчинене суспільно небезпечне діяння як злочинне. 8.Тільки сукупність усіх передбачених законом ознак злочину може бути підставою для кримінальної відповідальності. 9.Суб’єкт злочину – це те на що посягає злочин,ті суспільні відносини, що охороняються кримінальним законом. 10.Всі злочини прийнято ділити на три види
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Хочеш людиною справжньою стати, Закони навчись поважати. Навчись їх виконувати завжди і всюди, Тоді і тебе поважатимуть люди.
Людина повинна пам’ятати, що за кожний свій вчинок вона має відповідати не тільки перед суспільством,а й перед законом. Учні читають наведені ситуації та дають відповіді на поставлені запитання: чи передбачали злочинці наслідки своїх діянь? Чи змінюють злочини життя потерпілих? Чи впливають злочини на суспільство? Яким чином?
Отже сьогодні на уроці ми з вами ознайомились з новою темою, яка є дуже важливою в нашому житті. Оцінки за урок будуть такими.
VІІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати § 24 підручника. 2. Підібрати у ЗМІ інформацію про скоєні злочини. Проаналізувати отриманий матеріал. 3. Напишіть есе на тему: “ На злочин не йдіть ніколи, проти кого б він не був направлений. Проживіть до старості з чистими руками»
Група хлопців — 16-річні Андрій, Євген, Дмитро, 14-річний Віктор і 12-річні Руслан і Павло — майже щодня збиралася на подвір'ї школи, уживала алкоголь, а часом і наркотичні речовини. Одного разу, перебуваючи в стані наркотичного сп'яніння та скориставшись відсутністю сторожа, який захворів, вони розбили камінням вікна школи та кількох кіосків неподалік, розкидали товари із цих кіосків, розлили молоко та сік із розчавлених ними пакетів. Коли двоє перехожих спробували їх зупинити, старші хлопці накинулися на них, намагаючись збити з ніг. Лише міліцейський наряд припинив їхні дії.
На сімейне свято до громадянина К. завітало кілька друзів. Невдовзі вони разом із господарем увійшли в одну з кімнат, де господар продемонстрував їм колекцією старовинної вогнепальної зброї. Гості розглядали колекцію, дехто навіть пробував натискати на спускові гачки. Раптом з однієї з рушниць, яка здавалася небоєздатною, пролунав постріл, куля влучила в гостя, що стояв поруч. Постраждалий отримав тяжке поранення, але, завдяки вчасній допомозі, залишився живим.
Офіцер, повертаючись з бойового чергування в цивільному одязі, але зі зброєю, став свідком нападу кількох юнаків на літню пару і, припиняючи напад, здійснив кілька пострілів у повітря. Коли ж нападники спробували вирвати у нього зброю, він поранив двох з них.
Глушко зайшовши в ліфт із громадянкою Т., зупинив ліфт між поверхами і поставив вимогу віддати йому сумку, каблучку та сережки. Т. спробувала чинити опір. Тоді Глушко задушив її, забрав речі і втік з місця події.
Щоб позбутися конкурента, підприємець Лагода вирішив вбити підприємця Нагайчука. З цією метою він найняв вбивцю Думанича, який ніде не працював, вів паразитичний спосіб життя. Для вчинення злочину Лагода дав Думаничуп пістолет марки „ТТ” і заряжену обойму. За вчинене вбивство Лагода пообіцяв Думаничу винагороду 5 тис. доларів США. Вислідивши жертву, Думанич вчинив вбивство Нагайчука в під”їзді його будинку, вистріливши в нього 4 рази