Урок "Взаємодія організмів з середовищем"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 5 класу. Вивчення залежності будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування. З використанням ІКТ.
Перегляд файлу

Конспект уроку пізнаємо природу. 5 клас

Тема. Взаємодія організмів з середовищем. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи

Мета: сформувати в учнів знання про різноманітність середовищ життя, чинники, що забезпечують життєдіяльність організмів та пристосування до них. Розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами природи. Формувати в учнів ціннісне ставлення до живих організмів, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища – як місця життя організмів.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Бліцопитування»

На які царства поділено живу природу?

Які вам відомі властивості живих організмів?

 Які ви знаєте особливості рослин?

 Чим відрізняються тварини від рослин?

 Що таке гриби? Де вони мешкають?

 Що таке бактерії? Де вони мешкають?

На які групи поділяються тіла природи?

 За якими ознаками тіла живої природи відрізняються від тіл неживої природи?

 Як відрізняються рослини за величиною і тривалістю життя?

 Як відрізняються тварини за величиною і тривалістю життя?

 Як відрізняються рослини за формою і забарвленням?

 Як відрізняються тварини за формою і забарвленням?

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 Прийом «Інтелектуальна розминка»

 Завдання. За зразком наведіть приклади подій, що стосуються живої та неживої природи.

 Нежива природа — пішов дощ, знизилась температура повітря _________

Жива природа — під листочком росте гриб____________________________

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Прийом «Мозковий штурм»

  1. Які умови забезпечують існування життя?

2.Існування організмів неможливе без повітря, води, світла, тепла, поживних речовин. На нашій планеті вони дуже різноманітні. Але практично немає територій, де б не мешкали живі організми! Як їм вдається вижити в таких різних умовах — на засніжених вершинах, у жарких пустелях, у глибинах океанів?(пристосуванням до умов середовища).

Вчитель. Будь-яка жива істота живе в складному та мінливому світі, постійно пристосовуючись до нього і регулюючи свою життєдіяльність відповідно до його змін. На нашій планеті живі організми освоїли основні середовища проживання, які сильно розрізняються за специфікою умов.

1. Середовище життя

 Вчитель. Будь-який живий організм, що населяє нашу планету, існує залежно від умов «живої» та «неживої» природи. Рослини і тварини, які живуть на земній кулі, надзвичайно різноманітні щодо зовнішніх ознак і способу життя. Одна з причин цієї різноманітності пов’язана з умовами їхнього життя. Для життя організмам необхідні кисень, вуглекислий газ, вода, поживні речовини, сонячне світло, волога, певна температура. Умови проживання різні, але організми зуміли пристосуватися до них. Живі істоти мешкають там, де умови для них найбільш сприятливі, тому за сприятливих умов добре ростуть, розвиваються, розмножуються. На нашій планеті виділяють три типи середовища, які чітко відрізняються одне від одного, — водне, ґрунтове, наземно-повітряне.

Прийом «Словникова робота»

Завдання. Сформулюйте визначення поняття «середовище життя», «чинники середовища».

  • Усе, що оточує організм і впливає на нього, називають середовищем існування.
  • Місце на Землі, де живе організм і звідки отримує все необхідне для життя, називається середовищем життя.

Завдання. Чинники середовища - це (умови середовища, які впливають на організм)

 

Вчитель. Розгляньмо, як різноманітні чинники впливають на організми.

1. Світло – чинник, з якими пов’язане життя на Землі. Тому його відносять до найважливіших чинників середовища існування. Саме на світлі в організмах рослин утворюються поживні речовини в процесі фотосинтезу. Рослинами живляться рослиноїдні тварини, які є у свою чергу, є поживою хижаків. Отже світло є умовою живлення всіх організмів. Більшість тварин, завдяки світлу орієнтується в просторі, бачить навколишні тіла.

2. Температура впливає на ріст, розвиток, розмноження організмів, інтенсивність процесів життєдіяльності: дихання, живлення, обмін речовин.

Різним рослинам, як і тваринам, потрібна різна кількість світла і тепла. Наприклад, виростити дині чи кавуни в умовах недостатнього освітлення та низької температури фактично неможливо, а конвалія задовольняє свої потреби й малою кількістю світла. Вона чудово росте і розкриває свої ароматні квіти й у затінку. Ящірки та змії гріються в сонячному промінні, а кроти ніколи не бачать Сонця.

Рослини нашої місцевості пристосувалися до умов недостатньої освітленості та низької температури взимку. Вони на цей період скидають листя, щоб витрачати менше вологи.

Тварини також готуються до зими. Одні з них, наприклад, ведмеді, впадають у зимову сплячку, інші запасають їжу – це білки, бобри, ховрахи. 

У багатьох організмів температура тіла залежить від навколишнього середовища. Однак у них вироблені різні пристосування до зміни температури в організмі. Рослини уникають перегрівання від високих температур випаровуванням води з листків.

Квіти багатьох рослин на ніч і в непогоду закриваються, що убезпечує їх від переохолодження. У більшості звірів охолодження відбувається за рахунок випаровування поту з поверхні шкіри і слизових оболонок. Волосяний покрив у звірів і пір’я у птахів, жирові підшкірні покриви  оберігають тварин від низьких температур.

3. Вологість. Вам відомо, що без води життя не можливе. Воду рослини використовують для утворення поживних речовин та їх подальшого транспортування по організму. Вода входить також до складу інших організмів і виконує в них важливі функції. А для деяких організмів, рослин і тварин, вода стала середовищем існування.

- Наведіть приклади таких організмів.

Рослини й тварини посушливих місць мають різні пристосування, які допомагають їм зберігати вологу.

Наприклад, у кактусів листочки перетворилися на колючки, а резервуаром води у них стало м’ясисте стебло. Більшість тварин – мешканців пустель, можуть обходитися без води. Вони отримують її з їжею або запасають у вигляд жиру (при його окислені в організмі утворюється вода). Впадають у літну сплячку гризуни, черепахи. Багато мешканців пустель на день ховаються в норах, рятуючись від жари і втрати вологи.

Прийом «Природознавче лото»

 Завдання. Розподіліть малюнки різних тварин і рослин стосовно їхнього життя щодо умов вологості. Організми: кактуси, верблюд, верблюжа колючка, молодило, жаба, вуж, ряска, латаття, риба, п’явка, очерет, рогіз, верба.

4. Повітря - це один із важливих чинників середовища існування. Життя будь-якого організму залежить від кількості кисню в повітрі, який він використовує для дихання.

Проте не лише середовище існування впливає на організми. Організми також здатні впливати на середовище та змінювати його.

Наприклад, мохи, які поселилися у вологих місцях лісу, нагромаджують у собі багато вологи. Це сприяє заболоченню. У той же час мохи, відмираючи, утворюють торф. Торфу утворюється багато, він заповнює весь обсяг колишнього болота. З часом воно висихає. У океанах невеличкі тварини – коралові поліпи утворюють велетенські колонії. Ці тварини будують домівки із вапна. Їх збирається величезна кількість. Старі організми гинуть, нові добудовують домівки. Унаслідок цього в океанах з’являються коралові острови - атоли.

Взаємозв’язки організмів між собою та з навколишнім середовищем вивчає окрема наука – екологія.

V. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

  1. Пригадайте:
  • Які ви знаєте чинники середовища існування?
  • Який вплив мають чинники середовища на організми?

2.Гра «Третій зайвий»
На дошці (аркушах або слайді)  написано назви організмів мешканців певного середовища. Потрібно знайти і назвати зайвий організм, який не  є мешканцем даного середовища.

1.Олень, соловей, дафнія,

2.Окунь, карась, вовк

3. Лелека, лисиця, медуза

4.Страус, восьминіг, кальмар

5.Лисиця, латаття біле, глечики жовті

6.Олень, косуля,кріт

7.Лось, птахи, щука

8.Комахи, білки-летяги,морж

9. Кажан,жаба,бобер

10. Заєць, кенгуру,червяк

3.Складіть і заповніть таблицю:

 

 

 

Вплив чинників середовища на організми

 

Чинники середовища

Сова

Кульбаба звичайна

Світло

 

 

Вода

 

 

Температура

 

 

Повітря

 

 

 

Висновки:

  • Середовище існування впливає на організми.
  • Найголовнішими чинниками середовища існування є світло, температура, вода.
  • Організми впливають не лише один на одного, а й на середовище існування, змінюють його.
  • Наука, що вивчає взаємозв’язки організмів між собою та з навколишнім середовищем, називається екологією.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Такі умови, як вода, живлення, повітря, світло, тепло, впливають на життєдіяльність організмів. Усі вони діють на організм водночас та у сукупності. Тому рослини і тварини, що мешкають у певній місцевості, пристосовуються до спільної дії усіх указаних умов.

 Прийом «Загадка»

 Улітку медом ласував,

 Досхочу малини мав.

 А як впав глибокий сніг,

 Позіхнув і спати ліг. (Ведмідь)

 Уночі гуляє,

А в день спочиває,

Має круглі очі,

Бачить серед ночі. (Сова)

Клишоногий, волохатий,

Хвіст куценький, довгі вуха,

 Має в шафі два кожухи.

Улітку одягає сірий,

 Ну а взимку — теплий білий. (Зайчик)

До пухнастого хвоста

Личить шубка їй руда.

Як рушає полювати,

 Не виходить зайчик з хати. (Лисиця)

 

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати зміст параграфів підручника.

- Підібрати крилаті вислови про середовища життя рослин і тварин, вірші, загадки.

- Природничий практикум: поспостерігати за кімнатною рослиною. Назвати основні умови її існування. Поміркувати, що з нею станеться, якщо висадити на вулиці.

 

 

Коршевнюк Т. В., Ярошенко О. Г. «Пізнаємо природу»

docx
Додано
19 листопада 2022
Переглядів
2632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку