Урок "Взаємодія сенсорних систем"

Про матеріал

Узагальнюючий урок з теми «Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи.», метою якого є узагальнення знань учнів про будову та функції сенсорних систем, встановлення фактів взаємодії аналізаторів та їх ролі в підтриманні гомеостазу, адаптації організму до навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Сенсорные системы - Фото 14263/1

Взаємодія сенсорних систем

 

Узагальнюючий урок з теми

«Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи.»

органы чувств картинки для детей

 

 

 

 

Підготувала вчитель біології

Шандриголівської ЗОШ

Барабаш Любов Миколаївна

 

 

 

 

 

 

Мета уроку: узагальнити знання учнів про будову та функції сенсорних                         систем, встановити факт взаємодії аналізаторів та їх ролі в підтриманні гомеостазу, адаптації організму до навколишнього середовища.

 

Обладнання: таблиці та моделі попередніх уроків теми.

 

ХІД  УРОКУ

 

I  Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Думают иные – те, кто звуки слышит,

Те, кто видит солнце, звезды и луну:

- как она без зренья красоту опишет?

Как поймет без слуха звуки и весну!?

Я услышу запах и весны прохладу,

Легкий шелест листьев пальцами ловлю.

Утопая в сумрак, я пройду по саду,

И мечтать готова, и сказать: люблю…

Пусть я не увижу глаз его сиянье,

Не услышу голос, ласковый, живой,

Но слова без звука – чувства трепетанье –

Я ловлю и слышу быстрою рукой.

И за ум, за сердце я любить готова,

Так, как любят запах нежного цветка,

Так, как любят в дружбе дорогое слово,

Так, как любит трепет сжатая рук.

Я умом увижу, чувствами услышу,

А мечтой привольной мир я облечу…

Каждый ли из зрячих красоту опишет,

Улыбнется ль ясно яркому лучу?

Не имею слуха, не имею зренья,

Но имею больше – чувств живых простор:

Гибким и послушным, жгучим, вдохновенным

Я соткала жизни красочный узор.

Если вас чаруют красота и звуки,-

Не гордитесь этим счастьем предо мной.

Лучше протяните с добрым чувством руку,

Чтоб была я с вами, а не за стеной.

         Авторка цих рядків Ольга Скороходова. В дитячому віці вона захворіла на менінгіт і повністю втратила спочатку зір, потім слух і частково мову. Почалися повна темрява і повна тиша… Почалося життя без звуків і кольорів.

Завдяки лікарям, у дівчинки через деякий час вдалося відновити мову. Вона почала вчитися. Згодом вона пише книжки, які видавалися і за кордоном. Активне громадське і наукове життя приносили радість самій авторці і допомагали не падати духом, вчили «науці  перемагати» всіх тих, кому це було необхідно.

           Чим можна пояснити все те, що відбулося з цією людиною?

До цього часу ми вивчали кожне чуття окремо. Але в реальному житті всі вони працюють в контакті, єдності. Співдружність їх дуже міцна, а прояви дуже численні.  Без розмови про те, як і для чого з΄єднані почуття, наша уява про них була б неповною.

            Але для початку згадаємо основні сенсорні системи людини.

 

II  Актуалізація опорних знань.

 

Робота в групах.

Пропонується кожній групі працювати з текстовими таблицями. Основну увагу зосередити на: а) пристосуванні будови органу чуття до його функцій; б) механізмі сприйняття подразників; в) ролі кожної частини сенсорної системи.  (В цьому конспекті наводиться одна загальна таблиця. Учитель може поділити її по стовпчиках або рядках в залежності від сформованих груп у класі.)

Сенсорна

система

Рецептори

(що, де)

Провідні

шляхи

Мозкові центри

Зорова

Палички та колбочки

(сітківка)

Зоровий нерв

Чотиригорбикове тіло,

Таламус, гіпоталамус, зорова зона кори великого мозку

Слухова

Волоскові клітини (завитка)

Слуховий нерв

Чотиригорбикове тіло, таламус, слухова зона кори

Нюхова

Слизова оболонка носу

Нюховий центр

Нюхова цибулина, гіпоталамус, нюхова зона кори

Смакова

Сенсорні клітини язика

7, 9 пари нервів

Довгастий мозок, таламус, зона кори

Дотик

Рецептори шкіри

Спинномозкові нерви

Спинний мозок, таламус, сомато-сенсорна кора

Чуття рівноваги

Рецептори вестибулярного апарату

Вестибулярний нерв

Спинний мозок, мозочок, таламус, сомато-сенсорна кора

Рухова

Пропріорецептори (м΄язи, сухожилки, суглоби)

Спинномозкові нерви

Спинний мозок, стовбур мозку, таламус, мозочок, рухова зона кори

 

Після закінчення роботи таблиці перевіряються всім класом.

Повідомлення учнів –«коротким рядком…»

  (На попередніх уроках учні отримували завдання знайти факти про вплив зовнішніх подразників на загальний стан організму: музики – на загальне самопочуття, кольорів – на працездатність, запаху їжі – на підсилення апетиту…)

Наведення прикладів взаємодії сенсорних систем.

 Бесіда.

А) Вплив смаку на зір: під час минулої війни для підвищення сутінкового зору під час нічних боїв рекомендували вживати що-небудь кисло-солодке (аскорбінову кислоту з глюкозою та ін..)

Б) Вплив рухової системи на зір: (декілька десятків  м΄язових рухів і чутливість зору підвищується).

В) Вплив температури на зір: (для підвищення зорової чутливості можна обтирати обличчя та шию холодною водою).

Г) З тією ж метою можна застосовувати запах бергамотної олії (вплив нюху на зір).

Д) Вплив зору на слух: коли на очі діє зелене світло, чутливість слуху підвищується.

Ж) Вплив зору на вестибулярний апарат: є відмінний засіб викликати морську хворобу навіть у «морського  вовка»: треба потримати його достатньо довго в жовтій кімнаті.

З) вплив зору на відчуття температури: при 15˚тепла в кімнаті з оранжевими стінами ви будете почувати себе добре. Але якщо стіни сині – відразу відчуєте холод.

К) Вплив зору на смак: а) британські вчені на досліді довели, що зелена олія, звичайна в усьому, крім кольору, здається несмачною; б) при яскравому світлі краще відчувається смак їжі.

Л) Вплив слуху на рухову систему: вантаж, який піднімаєш під музику, здається більш легким.

М) Вплив слуху на смак: була така жінка, для якої звуки мали певний смак: коли вона чула ноту «соль» , то відчувала смак банану, ім΄я «Альфред» мало смак хліба в молоці, склад  «деп.» - смак м΄яса,  склад «пор» - печінки.  Рідкісна була жінка.

Н) Вплив дотику на  слух: якщо діяти на рецептори шкіри слабким електричним струмом, то людина починає краще чути.

О) Вплив температури на рухову систему: холодні та теплі вантажі  здаються важче тих, у яких температура не відчувається.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємодія чуттів.

 

 

Рівновага

 

Рухове

чуття

 

Дотик

 

Зір

 

Слух

 

Нюх

 

Смак

  • Про що свідчить така взаємодія?

 

III. Закріплення знань учнів

 

1.  Виконання тестових завдань.

(Стор.205 )

2.  Прокоментуйте вірш В. Солоухіна:

Какого вкуса чувства наши –

И скорбь, и лютая тоска?

И впрямь горька страданий чаша?

Любовь и впрямь, как мед, сладка?

Горчинка легкая в стакане

У грусти явственно слышна

Живая соль на свежей ране,

Когда обида солона.

Среди страстей, среди борений

Я различить тот час берусь

И резко-кислый вкус презренья,

И кисловатый скуки вкус.

Под вечер сладкая услада,

И на просвет почти черно

Вино дождя и листопада,

Печали терпкое вино.

Все так. И пусть. И горечь тоже.

Приемлю мед, приемлю соль.

От одного меня, о Боже,

По милосердию уволь.

Когда ни вьюги и ни лета,

Когда ни ночи и ни дня,

Когда ни вкуса и ни цвета,

Когда ни льда и ни огня!

 

V. Підсумки уроку.

 Домашнє завдання.

Опрацювати  записи в зошиті.  Продумати і підготувати інформаційну листівку «Бережи свої почуття!»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондар Валентина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
2563
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку