Узагальнюючий урок з теми «Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи.», метою якого є узагальнення знань учнів про будову та функції сенсорних систем, встановлення фактів взаємодії аналізаторів та їх ролі в підтриманні гомеостазу, адаптації організму до навколишнього середовища.
Взаємодія сенсорних систем
Узагальнюючий урок з теми
«Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи.»
Підготувала вчитель біології
Шандриголівської ЗОШ
Барабаш Любов Миколаївна
Мета уроку: узагальнити знання учнів про будову та функції сенсорних систем, встановити факт взаємодії аналізаторів та їх ролі в підтриманні гомеостазу, адаптації організму до навколишнього середовища.
Обладнання: таблиці та моделі попередніх уроків теми.
ХІД УРОКУ
I Мотивація навчальної діяльності учнів.
Думают иные – те, кто звуки слышит,
Те, кто видит солнце, звезды и луну:
- как она без зренья красоту опишет?
Как поймет без слуха звуки и весну!?
Я услышу запах и весны прохладу,
Легкий шелест листьев пальцами ловлю.
Утопая в сумрак, я пройду по саду,
И мечтать готова, и сказать: люблю…
Пусть я не увижу глаз его сиянье,
Не услышу голос, ласковый, живой,
Но слова без звука – чувства трепетанье –
Я ловлю и слышу быстрою рукой.
И за ум, за сердце я любить готова,
Так, как любят запах нежного цветка,
Так, как любят в дружбе дорогое слово,
Так, как любит трепет сжатая рук.
Я умом увижу, чувствами услышу,
А мечтой привольной мир я облечу…
Каждый ли из зрячих красоту опишет,
Улыбнется ль ясно яркому лучу?
Не имею слуха, не имею зренья,
Но имею больше – чувств живых простор:
Гибким и послушным, жгучим, вдохновенным
Я соткала жизни красочный узор.
Если вас чаруют красота и звуки,-
Не гордитесь этим счастьем предо мной.
Лучше протяните с добрым чувством руку,
Чтоб была я с вами, а не за стеной.
Авторка цих рядків Ольга Скороходова. В дитячому віці вона захворіла на менінгіт і повністю втратила спочатку зір, потім слух і частково мову. Почалися повна темрява і повна тиша… Почалося життя без звуків і кольорів.
Завдяки лікарям, у дівчинки через деякий час вдалося відновити мову. Вона почала вчитися. Згодом вона пише книжки, які видавалися і за кордоном. Активне громадське і наукове життя приносили радість самій авторці і допомагали не падати духом, вчили «науці перемагати» всіх тих, кому це було необхідно.
Чим можна пояснити все те, що відбулося з цією людиною?
До цього часу ми вивчали кожне чуття окремо. Але в реальному житті всі вони працюють в контакті, єдності. Співдружність їх дуже міцна, а прояви дуже численні. Без розмови про те, як і для чого з΄єднані почуття, наша уява про них була б неповною.
Але для початку згадаємо основні сенсорні системи людини.
II Актуалізація опорних знань.
Робота в групах.
Пропонується кожній групі працювати з текстовими таблицями. Основну увагу зосередити на: а) пристосуванні будови органу чуття до його функцій; б) механізмі сприйняття подразників; в) ролі кожної частини сенсорної системи. (В цьому конспекті наводиться одна загальна таблиця. Учитель може поділити її по стовпчиках або рядках в залежності від сформованих груп у класі.)
Сенсорна система |
Рецептори (що, де) |
Провідні шляхи |
Мозкові центри |
Зорова |
Палички та колбочки (сітківка) |
Зоровий нерв |
Чотиригорбикове тіло, Таламус, гіпоталамус, зорова зона кори великого мозку |
Слухова |
Волоскові клітини (завитка) |
Слуховий нерв |
Чотиригорбикове тіло, таламус, слухова зона кори |
Нюхова |
Слизова оболонка носу |
Нюховий центр |
Нюхова цибулина, гіпоталамус, нюхова зона кори |
Смакова |
Сенсорні клітини язика |
7, 9 пари нервів |
Довгастий мозок, таламус, зона кори |
Дотик |
Рецептори шкіри |
Спинномозкові нерви |
Спинний мозок, таламус, сомато-сенсорна кора |
Чуття рівноваги |
Рецептори вестибулярного апарату |
Вестибулярний нерв |
Спинний мозок, мозочок, таламус, сомато-сенсорна кора |
Рухова |
Пропріорецептори (м΄язи, сухожилки, суглоби) |
Спинномозкові нерви |
Спинний мозок, стовбур мозку, таламус, мозочок, рухова зона кори |
Після закінчення роботи таблиці перевіряються всім класом.
Повідомлення учнів –«коротким рядком…»
(На попередніх уроках учні отримували завдання знайти факти про вплив зовнішніх подразників на загальний стан організму: музики – на загальне самопочуття, кольорів – на працездатність, запаху їжі – на підсилення апетиту…)
Наведення прикладів взаємодії сенсорних систем.
Бесіда.
А) Вплив смаку на зір: під час минулої війни для підвищення сутінкового зору під час нічних боїв рекомендували вживати що-небудь кисло-солодке (аскорбінову кислоту з глюкозою та ін..)
Б) Вплив рухової системи на зір: (декілька десятків м΄язових рухів і чутливість зору підвищується).
В) Вплив температури на зір: (для підвищення зорової чутливості можна обтирати обличчя та шию холодною водою).
Г) З тією ж метою можна застосовувати запах бергамотної олії (вплив нюху на зір).
Д) Вплив зору на слух: коли на очі діє зелене світло, чутливість слуху підвищується.
Ж) Вплив зору на вестибулярний апарат: є відмінний засіб викликати морську хворобу навіть у «морського вовка»: треба потримати його достатньо довго в жовтій кімнаті.
З) вплив зору на відчуття температури: при 15˚тепла в кімнаті з оранжевими стінами ви будете почувати себе добре. Але якщо стіни сині – відразу відчуєте холод.
К) Вплив зору на смак: а) британські вчені на досліді довели, що зелена олія, звичайна в усьому, крім кольору, здається несмачною; б) при яскравому світлі краще відчувається смак їжі.
Л) Вплив слуху на рухову систему: вантаж, який піднімаєш під музику, здається більш легким.
М) Вплив слуху на смак: була така жінка, для якої звуки мали певний смак: коли вона чула ноту «соль» , то відчувала смак банану, ім΄я «Альфред» мало смак хліба в молоці, склад «деп.» - смак м΄яса, склад «пор» - печінки. Рідкісна була жінка.
Н) Вплив дотику на слух: якщо діяти на рецептори шкіри слабким електричним струмом, то людина починає краще чути.
О) Вплив температури на рухову систему: холодні та теплі вантажі здаються важче тих, у яких температура не відчувається.
Взаємодія чуттів.
t˚ |
|
Рівновага |
|
Рухове чуття |
|
Дотик |
Зір |
|
Слух |
Нюх |
Смак |
III. Закріплення знань учнів
1. Виконання тестових завдань.
(Стор.205 )
2. Прокоментуйте вірш В. Солоухіна:
Какого вкуса чувства наши –
И скорбь, и лютая тоска?
И впрямь горька страданий чаша?
Любовь и впрямь, как мед, сладка?
Горчинка легкая в стакане
У грусти явственно слышна
Живая соль на свежей ране,
Когда обида солона.
Среди страстей, среди борений
Я различить тот час берусь
И резко-кислый вкус презренья,
И кисловатый скуки вкус.
Под вечер сладкая услада,
И на просвет почти черно
Вино дождя и листопада,
Печали терпкое вино.
Все так. И пусть. И горечь тоже.
Приемлю мед, приемлю соль.
От одного меня, о Боже,
По милосердию уволь.
Когда ни вьюги и ни лета,
Когда ни ночи и ни дня,
Когда ни вкуса и ни цвета,
Когда ни льда и ни огня!
V. Підсумки уроку.
Домашнє завдання.
Опрацювати записи в зошиті. Продумати і підготувати інформаційну листівку «Бережи свої почуття!»