Урок-подрож "Рух крові в організмі"

Про матеріал

Підсумкрвий урок підготовано в цікавій формі, з використанням музичного супроводу. В розробці використано різні фоми і методи роботи з вивченим матеріалом. Розраховано для учнів 8класу

Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ОЛЕКСАНДРІВСЬКИЙ

НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС «ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ

ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ-ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД»

 

УРОК-ПОД0РЖ

З  БІОЛОГІЇ У 8   КЛАСІ

ТЕМА:

РУХ    КРОВІ    В    ОРГАНІЗМІ.
 

 

                                              Кондратьєва Лариса Іванівна

                                              Вчитель біології та хімії

 

 

 

 

 

 

2018 рік

 

УРОК-ПОД0РЖ ІЗ  БІОЛОГІЇ   У 8   КЛАСІ

ТЕМА:  РУХ    КРОВІ    В    ОРГАНІЗМІ.

ТИП УРОКУ:  урок - узагальнення  і систематизація знань.

МЕТА:перевірити і закріпити знання учнів по рух крові та її роль в організмі;

формувати навички надання першої допомоги при ушкодженнях та захворювання кровоносної системи;

 виховувати акуратність при оформленні робіт у зошиті, об'єктивність при самооцінці своїх знань та знань товаришів ;

розвивати вміння учнів використовувати отриманні знання практично.

ОБЛАДНАННІ :   таблиці «Велике і мале кола кровообігу», «Будова серця», « Склад крові»,  схеми «Серцевий цикл»,  «Функції  крові»   "Кровообіг", "Будова капіляра", "Будова артерії", "Будова вени", слайди "Органи кровообіг» , презентація «Кровообіг та лімфо обіг», секундомір, графопроектор, програвач, метроном.

ХІД    УРОКУ

I Організаційна частина

II. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель :

 Що то за Орган    такий у людини,

Що як насос , не стоїть ні хвилини?

Зліва знаходиться він у грудині

І не прожити без нього людині?

Кров безперервно качає уміло

Через всі органи нашого тіла.

Тому мотором зовуть недарма.

Хоч невелика у нього вага.

Відень I вночі стукотить     без  упину,

Щоб забезпечити киснем людину.

Виходячи з даних слів , визначте про що ми говоритимемо на уроці !

УЧНІ: У тексті йшлося про серце, кров, про роботу серця, отже тема уроку повязана з кровоносною системою.

ВЧИТЕЛ Ь: Так тема нашого уроку "Рух крові в організмі людини". Давайте розберемо кожне  слово теми. Що розуміють під словом рух.

УЧНІ: Рух невідємна частина матерії.

ВЧИТЕЛЬ: А які види руху ви знаєте?

УЧ Н І.   Рух буває тепловий , механічний, та світловий.

ВЧИТЕЛЬ:Механічний рух, в чому його особливість?

УЧНІ: Механічний рух це переміщення одного тіла відносно іншого.

ВЧИТЕЛЬ? Що таке рух і який він буває ми з вами пригадали. Тепер нам треба визначити, що ж таке кров?

УЧНІ: Кров - це червона рідина , яка рухається по судинах і забезпечує киснем і поживними речовинами наш організм. У людини виділяють 4 групи крові. У людини 3,5-4 л крові.

 Вчитель: Розбираємо далі. Що називають організмом?

УЧНІ: Організмом називають сукупність органів та систем органів які взаємодіють між собою і утворюють цілісну систему.

ВЧИТЕЛЬ: Нам залишилось з'ясувати що к таке людина?

УЧНІ: Людина-це живий організм, який здатний забезпечити себе всім необхідним. Людині відноситься до класу ссавців. Людина це вінець природи.

ВЧИТЕЛЬ: Ми з вами розібрали тему уроку. А сам урок ми проведе­мо в формі подорожі. І подорожувати ми з вами будемо по крові в організмі людини. Але наша подорож не буде звичайною. Справа в тому , що до нашої шкільної лікарні потрапив хворий, і подорожуючи ми ми повинні визначити чим хвора людина.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ    ЗНАНЬ.

ВЧИТЕЛЬ:Людина надзвичайне створіння природи. Вона керує багатьма процесами навколо нас. Але є такі процеси, що людині не підвладні, а вони забезпечують життєдіяльність людського організму. Давайте назвемо ці процеси.

 УЧНІ: Це процеси дихання, живлення, обміну речовин, відчуття навколишнього середовища, нервова діяльність, кровообіг.

ВЧИТЕЛЬ: Яку роль відіграють дані процеси в житті людини?

 УЧНІ: Через органи чуття людина сприймає світ. Нервова система дає можливість реагувати на події, що нас оточують. Завдяки живленню людина отримує запас поживних речовин. Маючи здатність дихати людина забезпечує себе киснем. Кровоносна система разом з потоком крові забезпечує киснем і поживними речовинами всі органи.

ВЧИТЕЛЬ: Яка з даних систем найважливіша в нашому організмі?

УЧНІ: Найважливіша е кровоносна система, тому що вона переносить кисень I всі поживні речовини де всіх частин   нашого організму І забезпечує кожну клітину нашого організму всім необхідним для життєдіяльності.

ВЧИТЕЛЬ: Отже кровоносна система є одна з найважливіших систем організму.

Українські вчені визначили,що робота кровоносної системи впливає : на настрій людини. І щоб перевірити  наскільки це відповідає дійсності ми з вами виміряємо пульс на початку і в кінці уроку, а потім  порівняємо одержані дані.

УЧНІ ВИМІРЮЮТЬ ПУЛЬС І ЗАПИСУЮТЬ ДАНІ.

ВЧИТЕЛЬ: Для початку подорожі нам треба  визначити членів команди, що від правляться у подорож.

 КОМАНДА ЗАЙМАЕ СВОЕ МІСЦЕ.

 ВЧИТЕЛЬ: Кожна подорож маковій маршрут, тож давайте розглянемо наш. Маршрут. А так як ми подорожуємо по крові, то нам треба розглянути карту нашого організму і накреслити маршрут.

УЧНІ; Кров із лівого шлуночка потрапляє в аорту , що розгалужується на артерії і капіляри які забезпечують киснем і поживними речовинами тканини організму. В капілярах тканин   відбувається газообмін і артеріальна кров перетворюється на венозну. Капіляри збираються у верхню і нижню порожнисті вени. Вона впадає в праве передсердя, тут закінчується велике коло кровообігу. Венозна кров із правого шлуночка по легеневій артерії рухається до легенів. У леґенях вона розгалужується до альвеол. В альвеолах відсувається газообмін і кров стає артеріальною. Артеріальна кров   по легеневій вені рухається до лівого передсердя. Тут закінчується коло кровообігу.

ВЧИТЕЛЬ: Маршрут у нас готовий тепер нам треба потрапити у кров. А як це зробити?

УЧНІ:  Разом з їжею, але яку людина пережовує, а потім їжа перетравлюється і вони можуть не витримати ці процеси. Разом з повітрям , але після вдиху   людина одразу робить видих І невідомо ми зможуть вони затриматись  в легенях. Найкраще потрапити в кров прямо в кровоносні судини.

Вчитель: Як можна туди як потрапити?

УЧНІ: Потрапити в вени або в артерії можна лише при значному ушкодженні судин,   бо вони скла даються з 4 оболонок. Тому краще проникнути в кров через капіляри , вони підходять близько до поверхні шкіри і  мають лише одну оболонку.

ВЧИТЕЛЬ : І останнє, що нам залишилося зробити, перевірити чи готові ми до подорожі. Ми проведемо тест:"Що ви знаєте про тиск у судинах". Тест провадиться no ІІ варіантах.

В-І

  1. Який прилад використовують для вимірювання тиску крові?

а)осцилограф;

б) тонометр;

в)пикфлуометр;

2.  Хто із російських вчених винайшов звуковий метод  вимірювання артеріальною   тиску  за допомогою сфігмоманометра і фонендоскопа?

а)Н.С. Короткої,

б)А.Я. Кожевніков,

в) А. А, Остроумов,

3. Яким способом у давнину  лікарі вимірювали тиск крові?

 а) по райдужній  оболонці ока;

б)за частотою і глибиною дихання,

в) за пульсом.

4. Який артеріальний тиск у дорослої людини вважається нормальним?

 а)180/120,

б) 120/80,

в) 90/60

5. У більшості випадків  артеріальний тиск може підніматися aбo знижуватись:

а)без будь-яких ознак,

б)супроводжується тимчасовою втратою слуху,

 в)заявляється біль в кінцівках.

В-II

1. Небезпеку захворіти гіпертонією мають люди:

а) що регулярно займаються фізкультурою,

б) з надлишковою вагою,

в) з недостатньою вагою,

2. Приймання яких препаратів допомагає знизити артеріальний тиск

а)анаболіків,

б)діуретинів,

в) антибіотиків.

3. Приймання якої лікарської трави має властивість знижувати артеріальний тиск:

а) кора дуба,

б)мати-й-мачуха,

в)сушениця болотяна.

4.Різке підвищення тиску може стати причиною:

а)інсульту,

б)гіпоклікемічної  коми,

в) гемофілії.

5.При якому тиску розвивається гіпертонія:

 a) 90/60,

 б) 120/80,

в)180/140,

ВЧИТЕЛЬ;Подорожуючи ми з вами будемо визначити чим хворіє потерпілий. А для того щоб перевірити вашу уважність в процесі подорожі ми заповнимо таблицю.

 

№п/п

хвороба 

причини

наслідки  

рекомендації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А тепер починаємо подорож. Закриваємо очі і уявляємо, що наша команда проникла через шкіру.

Увага, капітане, відповідайте ще ви бачите?

УЧНІ:Перед  нами  постає бар'єр. Це одношарова стінка капіляра. Через неї відбувається газообмін. Тепер разом з продуктами обміну; ми в процесі дифузії потрапляємо в середину. Нас оточують невідомі супутники. Хто вони?

ВЧИТЕЛЬ: давайте визначимо, що це за супутники?

 УЧНІ: Невідомі супутники це кров'яні тільця еритроцити, лейкоцити, тромбоцити.

ЛЕЙКОЦИТИ- це з барвні кров’яні тільця ; які виконують захисну функцію організму  та приймають участь в утворенні імунітету. В 1 мм крові міститься 6-8 тис. лейкоцитів. Тривалість життя від кількох днів до кількох тижнів.

ТРОМБОЦИТИ- найдрібніші елементи крові. В1мм крові міститься 300-40 тис. тромбоцитів.

ЕРИТРОЦИТИ- червоні кров’яні тільця сплющенні з обох боків, немає ядер. До їх складу входить білок гемоглобін, який допомагав переносити кисень. В 1мм крові міститься 5,5 млн еритроцитів.

ВЧИТЕЛЬ: Увага команда, що ви спостерігаєте?

УЧНІ: Навколо нас мала кількість еритроцитів, вони в'ялі і злипаються

ВЧИТЕЛЬ Давайте визначимо що сталося?

УЧНІ: Людина хвора на анемію. Анемія може виникати при поганому харчуванні, малорухливому способу миття, радіації, шкідливих звичках. Хворому не можна вживати алкоголь і палити, треба вести активний спосіб життя, покращити харчування, більше бувати на свіжому повіті. Еритроцити в'ялі і злипаються від надлишку хлориду натрію в крові. Хворому треба зменшити кількість солі що він вживає в їжу.

ВЧИТЕЛЬ: Командире, повідомте де, ви, знаходитесь?

УЧНІ: Поступово шлях по якому ми рухаємося стає біль широким, в нього вливається такі ж потоки як і наш. Час від час у шлях нам перекривають ворота. Ці ворота пропустивши нас одразу закриваються. Наші ворота це півмісяцеві клапани, які не дозволяють рухатись крові у зворотньому напрямку. Стінки вен більш міцні і товщі від капілярів  бо вони складаються з 4 оболонок. Ми рухаємося  до серця.

ВЧИТЕЛЬ Визначимо наскільки слизько вони до серця?

УЧНІ:Швидкість руху крові у вені ближче до серця дорівнює 0,2м/с ;

А саме з такою швидкістю вони рухаються. Перед входом  до серця верхня і нижня порожнисті вени сходяться в одну .

 ВЧИТЕЛЬ: Команда, де ви зараз?

УЧНІ: На нашому шляху дійсно вливається ще одна дуже схожа на нашу

судина. Ми знаходимось веред входом в сердце.

ВЧИТЕЛЬ: Почекайте хвилинку. Перш ніж входити в серце давайте перевіримо, що ми знаємо про даний орган і проведемо графічний диктант.

ПИТАННЯ

І Серце це мязовий орган?

2. До серця кров рухається по венах?

3. Людина має  трикамерне сердце?

4. Гіпофіз це частина серця?

5. Через серце рухається лише артеріальна кров?

б. Серцевий цикл триває 0,8 сек?

7. По легеневій вені рухається венозна кров?

8. Серце має стулкові клапани?

9. Серце має півмісяцеві клапани?

ВЧИТЕЛЬ  Увага, капітане, слухаємо вас?

УЧНІ: Ми рухаємося по великому колу , тому входимо в праве передсердя, через стулкові клапани, а вони відкриваються коли передсердя скорочуються. Потрапляємо в шлуночок, а звідти в легеневу артерію. Чекайте, ми чуємо шум . Що це за шум? Звідки він іде?

ВЧИТЕЛЬ: Увага класу, що за шум чує команда?

УЧНІ: Команда чує шум серця. Він виникає тоді коли клапани пошкоджені, і кров частково потрапляє назад із передсердь у шлуночки. При цьому і виникає шум. Причиною шумів у більшості випадків є вроджені вади в серця. Хворому треба звернутися до лікаря.

По цій судині ми рухаємося в напрямку до легенів. В легенях артерії розгалужуються на дрібні судини аж до капілярів.  Капіляри охоплюють густою сіткою альвеоли. Туди ми і потрапили.

 ВЧИТЕЛЬ: Чому вони поралили в альвеоли, що там відбувається?

УЧНІ: Альвеоли утвориться на кінцях розгалуження  бронхів. В альвеолах

відсувається газообмін і венозна кров перетворюється на артеріальну. Кров знову збирається у більшу судину ця судина називається легеневою веною І веде до серця.

ВЧИТЕЛЬ: А що ми знаємо про судини?

УЧНІ: Судини по яких рухається кров від серця називаються артеріями, а до серця - венами, по артеріях тече артеріальна кров, а по венах - венозна. Особливість легеневої артерії в тому , що по ній рухається венозна кров, а по легеневій вені – артеріальна.

ВЧИТЕЛЬ. Команда, де ви зараз?

УЧНІ:Ми знаходимось перед входом у серце. Але бачимо, що серце має поганий вигляд. В чому тут справа?

 ВЧИТЕЛЬ:Ми отримали  завдання. І визначаємо в чому тут причина.

УЧНІ:Команда спостерігає виснаження серцевого мяза. Під час куріння прискорюється діяльність серця, невмотивовано  до потреб організму підсилюються серцеві скорочення. М’язи серця потребують більше кисню та живлення, а нікотин забирає кисень з тканин, блокує діяльність мітохондрій. Хворому негайно треба кинути палити і приділити увагу своєму здоров’ю.

 ВЧИТЕЛЬ :Ми бачили клапани в серці, а як вони працюють?

УЧНІ Клапани в серці є двох видів півмісяцеві і двостулкові. Коли одні з них відкриті  пропускають кров інші закриті навпаки.

 ВЧИТЕЛЬ :Клас викликав   команду, що у вас там?

УЧНІ:Ми знаходимось в серці, але бачимо, що воно працює з перервами

ВЧИТЕЛЬ Пригадуємо в чому тут причина?

УЧНІ:Хворий має аритмію - це порушення серцевого ритму. Причиною може бути захворювання серцевого м’яза, інфекційні захворювання, отруйні речовини, психічні перевантаження. Хворому треба уникати інфекційних захворювань і нервових перевантажень.

  • Команда викликає клас!У нас проблема, серце зупинилось. Що робити?

ВЧИТЕЛЬ :Що нам робити,зупинилося серце?

УЧНІ:У нашому випадку треба зробити штучне дихання і непрямий масаж серця.

  • Серце почало працювати.

ВЧИТЕЛЬ :Від чого ж залежить робота серця?

УЧНІ:Основна причина регуляції це автоматія серцевого м’яза, але й нервова та гуморальна системи приймають у цьому участь. Симпатична нервова система збільшує частоту і силу серцевих скорочень,а парасимпатична зменшує. Адреналін та йони  кальцію збільшують частоту і силу скорочень а  ацетилхолін та йони калію навпаки зменшують.

ВЧИТЕЛЬ:А що ми порекомендуємо хворому, щоб покращити роботу серця?

УЧНІ ВИКОНУЮТЬ КОМПЛЕКС ВПРАВ.

 ВЧИТЕЛЬ :Команда , що у вас, де ви зараз?

УЧНІ :Із серця ми потрапляємо в досить здорову і міцну судину . Це аорта найміцніша судина нашого організму. На відміну від вени у її стінках міститься не тонкий а товстий шар м’язів. Швидкість руху крові в аорті  дорівнює 0,5м/с. Далі аорта розгалужується на артерії і швидкість знижується до 0,25м/с.

  •       Чекайте, артерія різко звужується,стінки розм’якшені і  стає непрохідною. Чому таке сталося?

ВЧИТЕЛЬ :Чому судина стала непрохідною?В чому тут причина

УЧНІ:Через розм’якшені стінки всередину проникають краплі нерозчинної

жироподібної речовини холестерину внаслідок чого утворюється атеросклеротична бляшанка, а захворювання називається атеросклероз При розвитку атеросклерозу може виникнути інфаркт серця , або мозковий інсульт, параліч або навіть смерть. Хворому  треба зменшити кількість їжі, що містить холестерин і слідкувати за своїм здоровям?

 ВЧИТЕЛЬ Команда, повідомте де, ви, знаходитесь?

УЧНІ:Ми знаходимось у артерії. Артерії   розгалужуються аж до капілярів, туди ми і направляємось. Швидкість  крові знижується до 0,5 м/с. В капі­лярах відбувається газообмін і артеріальна кров перетворюється на венозну.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

ВЧИТЕЛЬ Отже наша команда здійснила повне коло кровообігу і повернулась туди звідки і почалася наша подорож . Тепер закриваємо очі і уявляємо що,

наша команда  навернулася назад! Підсумовуючи нашу подорож ми перевіримо як ви заповнили таблицю.

№п/п

Хвороба 

Причини

Наслідки   

Рекомендації

1

Анемія

Погане харчування, малорухливий спосіб життя, радіація, шкідливі звички

Мала кількість еритроцитів

Покращити харчування, вести активний спосіб життя, більше бувати на свіжому повітрі

2

Надлишок солі

Надлишок солі

Еритроцити в’ялі. злипаються

Зменшити кількість солі в їжі

3

Шум серця

Вади серця

Пошкоджені клапани

Звернутися до лікаря

4

Виснаження серцевого мяза

Куріння і вживання алкоголю

Виснаження мяза

Кинути пити і палити

5

Аритмія

Хвороби,. Отруйні речовини, перевантаження, інфекції

Порушення серцевого ритму

Уникати інфекцій і нервового перевантаження

6

Зупинка серця

Хвороба, електричний розряд, інші ушкодження нервової системи

Припинення живлення всіх тканин(смерть)

Зробити штучний масаж серця і штучне дихання

7

Атеросклероз

Розмякшення стінок судин

Проникнення через стінки судин холестерину, утворення атеросклеротичної бляшанки, інсульт, інфаркт, іноді смерть

Обмежити вживання холестерину.

 

     Тепер настав час виміряти пульс  подивитись які  зміни сталися.

УЧНІ ВИМІРЮЮТЬ ПУЛЬС І ПОРІВНЮЮТЬ ОДЕРЖАНІ ДАНІ.

ВЧИТЕЛЬ :Ми з вами побачили, що настрій людини можна визначити за зміною пульсу. Наше серце в спокійному стані за 1хв скорочується приблизно 60- 80 разів або  100тис. разів за добу і перекачує при цьому близько 10 тонн крові. Протягом року воно скорочується до 40млн.разів і перекачує 300-400тис. тонн крові . А при перекачуванні крові за добу вони виконує роботу яка дорівнює 137 КДЖ. Її  вистачає, щоб підняти вантаж масою 1т  на висоту 14м.  Цікаво, а який вантаж наші серця за час уроку могли б підняти на висо­ку 10м Р03ВЯ30К:

Нам треба знайти яку роботу виконує серце за 1хв,

24год(доба)х60хв=1440хв

137 КДЖ:1440хв =0,09КДЖ

Тепер ми знаходимо яку poботу виконує серце за 45хв.

0,09 КДЖ х 45хв=4,06 КДЖ – таку  роботу виконує одне серце за урок.

А нас на уроці 25 чолові знаходимо яку роботу виконують 25сердець: 4,06 х 25=102,25КДЖ

Ми знайшли, що 25 сердець виконають роботу 102,25 КДЖ . Тепер знаючи робо­ту ми можемо знайти масу вантажу який ми змогли б підняти на висоту 10м.

А=МgН, де Н=10м, g= 9,8=10, М-маса

 М=А/Hg,     М=102,25/10х10=1,0225тонн.

Отже за урок наші серця виконали роботу 102,25 KM,  даної роботи вистачило б щоб підняти вантаж масою 1,0225тонн на висоту  10м.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ВЧИТЕЛЬ  Сьогодні ми з вами добре попрацювали:

  • визначили яку роботу виконують наші серця;
  • повторили все про кровоносну систему;
  • визначили чим хворий наш пацієнт;
  • дали рекомендацій йому.

Нам залишилося одержати домашнє завдання:

Ів. Скласти казку за участю серця і легенів.

IIв. Виготовити плакат за здоровий спосіб життя.

III в. Скласти кросворд по темі уроку.

ІУв. Виготовити плакат з анти тютюновою агітацією

 

doc
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
2917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку