Урок "Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів( за новеллою О.Генрі « Останній листок»)".

Про матеріал

Урок розроблений як приклад інтерпретації літературного твору з урахуванням діференціації навчання, використанням интерактивних форм.Урок сприяє

поглибленню навичок аналізу тексту, допомагає розкрити ідейно-художнього зміст проблеми; розвиває творчу уяву, логічне мислення, пізнавальну самостійность та вміння обґрунтовувати й обстоювати власні погляди;формує життєві компетентності учнів.За допомогою розтлумачення символів числа, кольору, імен будується цілісна інтерпретація новели.

Перегляд файлу

Тема.Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів( за новеллою О.Генрі « Останній листок»).

 

Мета:поглиблення навичок аналізу тексту, розкриття ідейно-художнього змісту проблеми; розвиток творчої уяви, логічного мислення, пізнавальної самостійності та вміння обґрунтовувати й обстоювати власні погляди; формування життєвих компетентностей учнів.

 

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: текст новели, портрет О. Генрі.

 

Завдання уроку:

-  за допомогою розтлумачення символів числа, кольору, імен побудувати цілісну інтерпретацію новели;

- розвивати навички самостійного мислення, вміння робити висновки, знаходити спільне у символиці твору.

                                                                       Кожен є тим, чиєсерце в ньому…

                                                                                                Г. Сковорода

Перебіг уроку 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

Слово учителя.

Кожний твір мистецтва є загадкою, відгадку якого, на жаль, вже не промовить автор, але ми, читачі, спробуємо це зробити, тобто розкрити таємницю, чому ж ціле століття новелу О. Генрі « Останній листок» читають, екранізують, досліджують, інтерпретують…

          І ми з вами спробуємо… Обєднаймося в групи дослідників.

1 група  «Лічильники» ( працюють з символами чисел).

2 група « Кольористи».

3 група « Знавці імен».

ІІІ. Етап організації виконання  плану  діяльності.

Виступ 1 групи. До роботи залучають учнів класу, ставлять запитання на знання тексту. (Почнемо з того, що ми називаємо число, а ви кажете, яке відношення воно має до змісту новели)

  1. Берман мешкає один на першому поверсі( тому що він самотня людина)
  2. дівчат,вулиця перетинає сама себе, Берман хворів тільки 2 дні (рівновага, спокій внутрішнього світу, довіри у стосунках)
  3. дівчата мешкають на третьому поверсі (радість самовираження,талант, мистецтво)
  1. дія починається у травні, а травень 5 місяць року (можливості, які дарує доля)
  2. час у новелі дорівнюється 6 місяцям( гармонія протилежностей, служіння людям)
  1. на Восьмій вулиці мешкали дівчата( спасіння людей, восьма буква алфавіту Ж-ЖИТТЯ, союз небесної та земної сфер)
  1.  1 з 10шансів дає лікар Джонсі, що вона не видужає,якщо не змінитьставлення до свого здоров’я (вища любов та вища мудрість)
  2.  листопад-це одинадцятий  місяць, в ньому закінчується дія новели                      ( мить просвітлення)
  3. Джонсі починає зворотній рахунок листів плюща ( божественність, коло народження нового)
  1. років Берман намагається створити шедевр ( можливо, Берман мігстворити шедевр, якби раніше використував можливості долі)
  1. років тримав пензель у руках Берман ( перехід від сьогодення до майбутнього, випробування у житті, очищення, очікування)
  1. років перевалило Берманові ( рівновага, баланс, турбота про ближнього)

Цю роботу можна провести у формі цифрового диктанту і перевірити знання тексту.

Слово учителя. Тож про що інформують нас числа? Чи випадкові вони? Висновок роблять учні самостійно або за допомогою вчителя.

 (Бог дарує людині можливості, здібності, шанс показати себе та свій талант, бо кожна людина талановита від народження, іноді самотність може піти на користьсамій людині та іншим, а якщо схибиш, той  сам не будеш радий своєму існуванню, станеш нещасним, будеш жаліти себе, жалість руйнує людське «я». Берман не зміг створити шедевр, про який він мріяв, але він створив його - сам не знаючи про те.Історія Бермана закінчується, але на його прикладі Джонсі може розпочати нову сторінку, тобто продовжити життя берманової мрії)

Виступ 2 групи.  Біле мишенятко- так називає Сью свою подругу. А коли саме? (А сааме тоді, коли вже не треба турбуватися про одужання, коли треба розповісти таємницю останнього листка, бо білий колір-це те божественнее світло, яке засяяло на небі та в душі чистої, незаплямованої , цнотливої дівчини).

            У полоні смерті її тримав пришелець Містер Пневмонія  з червоними кулацюгами, бо червоний колір-колір протилежності. У данному  випадку він означає смерть, кров, у народі кажуть руки по лікоть у крові. Але ми бачимо, що й очі Бермана червоні, але старий художник приніс радість одужання через красу, яку він намалював.

               Берман у старій синій сорочці, а Джонсі, яка одужує плете дуже синій, вже нікому не потрібний  вовняний шарф. Синій колір символізує таємницю, яку поки ще не знаєДжонсі, але знає Берман, бо він добра і чесна людина. Удача відвернулася від нього, але за законами духовності молоде дівчисько повинне жити, творити, кохати, а сам Берман пішов у вічність.

               Малюючи свій шедевр, художник- невдаха змішав жовту фарбу ( це колір не тільки сонця, багатства, але й мрії, фантазії, сміливості й радості) з зеленою. А тепер дивіться: змішуємо таємницю і фантазію; доброту, чесність і сміливість; удачу і мрію;  духовну вічність і радість – отримуємо зростання, здоров’я, надію та гармонію життя. Саме це означає зелений колір, сааме цього бажав Берман Джоанні, саме до цього прагне кожна людина.

Виступ 3 групи.Мешкають разом дві дівчинки. Сьюзен абоСью – турботлива, добра,справжня подруга. А що означає це імя? Сьюзі має здоровий глузд, рішуча, відповідальна, підтримує тих, в яких бачить реальний потенціал. Вона наділена високими духовними якостями, серце сповненолюбові до ближнього, бажає огородити від неприємностей тих, кого любить, і за це не просить винагороди.

          Джоанна абоДжойсі- тендітна, слабка, нерішуча, мрійлива дівчина. Імя перекладається  як « Бог добрий».І дійсно, до неї добре ставляться і Сью, і Берман, і лікар, і Господь, бо подарував життя, від якого вона вже відмовилася, дивлячись на цей клятий плющ, рахує останні листочки, не може переносити хворобу.

«Людина-ведмідь»- а сааме таке значення має ім’я Берман-людина прискіплива до оточуючих, вона краще обере самотність, непроста у стосунках, але має добре серце, знаходить духовно- божественне у всіх діях. Берман мешкає , як ведмідь у берлозі, не думає про себе, але виявляється справжньою людиною, яка готова покласти своє життя заради іншого, потребуючогодопомоги в цей момент. Недарма він схожий на Мойсея (біблейського героя) « спасений з води», йому моляться, щоб позбавитися алкоголізму. Берман пиячить,не береже своє здоровя – це гріх, який змиває дощ і приносить спасіння, бо художник рятує інше життя.

Під час виступу 3 групи учні можуть скласти акровірші або синкани. Наприклад:

СЬЮЗЕН                                                                                                                                                                                  

турботлива і наполеглива

піклується, підтримує, перемагає,

нагадує про цінність життя

РЯТІВНИЦЯ

 

ДЖОНСІ

слабка, безсила,

хворіє,відмовляється, сумує

знаходить виправдання в плющі

СПАДКОЄМИЦЯ

БЕРМАН

Самотній ,занедбаний,

бурчить, турбується, рятує

малює останній свій шедевр

ЛЮДИНА

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.

У житті кожної людини можуть траплятися різні негаразди, здається,що нещастя переслідують на кожному кроці, але не слід сидіти склавши руки, йдіть до людей, просіть на допомогу - і вона обовязково прийде сааме від тієї людини, від якої й не очікував. Але треба й самому намагатися допомогти і собі, і іншому, бути добрим до ближнього і незнайомого, бо у кожного є найцінніше, що подарував Господь,- життя. Г.Сковорода сказав: « Маєш серце вовче істинний вовк, хоч обличчя людське; серце боброве – є бобер, хоча вигляд вовчий; серце вепрове – є вепр, хоч вигляд бобровий. Кожен є тим, чиє серце в ньому. Кожен є тим, де серцем сам». Будьте добрими до себе і до людей!

V. Домашнє завдання:скласти акровірші до імен, які зустрічаються в новелі або написати есе на тему: « Кожен є тим, чиє серце в ньому»

VІ.Контрольно-оцінювальний етап.

                                                   Олена Миколаївна Єфимова

                                                   учитель зарубіжної літератури

                                                  Авдіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.№7

                                                  Авдіївської міської ради Донецької області

 

 

docx
Додав(-ла)
Єфимова Олена
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
865
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку