Урок "Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! "

Про матеріал
Продовжити ознайомлення учнів з народними традиціями; вчити спостерігати, як у літературних творах зображено святкування традиційних свят українського народу; навчати аналізувати прочитані твори; удосконалювати техніку виразного читання; виховувати любов до народних звичаїв.
Перегляд файлу

Літкратурне читання: 15.12.2017 рік

Тема: Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! Олекса Воропай «Коляда». Андрій  М'ястківський «На щастя, на здоров'я, на Новий рік!». «Колядин, колядин, а я в батька один», «Щедрівочка щедрувала» (з народного ( за вибором – напам,ять). Валентина Малишко «Веселий Новий рік».

Мета: продовжити ознайомлення учнів з народними традиціями; вчити спостерігати, як у літературних творах зображено святкування традиційних свят українського народу; навчати аналізувати прочитані твори; удосконалювати техніку виразного читання; виховувати любов до народних звичаїв.

Хід уроку

    І. Організаційний момент

Чарівниця зима

Дітей на вулицю викликає,

Щоб вони на уроках не бували,

А витівницю снігову розвеселяли.

Ой ти, зимо - зимонько, постривай!

Наших учнів з уроку не викликай.

Вони ще хочуть почитати,

І в цікаві ігри пограти.

Діти, а до нас завітала ще одна гостя давайте її привітаємо:

Раді ми гостей вітати

І урок розпочинати.

Будемо навчатись гарно,

Швидко, весело і вправно.

Посміхніться один одному, посміхніться мені, сховайте свою посмішку в долоньку і нехай ваші усмішки розлетяться по всьому класу, випустіть їх.

(Утворення кола)

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю,

Урок новий, цікавий

Із радістю почну.

1.Вправа-очікування «Чарівна скриня»

-Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього  уроку? (На дошці -малюнок скриньки. Діти прикріпляють аркуші зі своїми очікуваннями на скриню).

-А щоб всі ваші очікування здійснилися  на уроці, якими ви повинні бути(активними, уважними, винахідливими, слухати вчителя та своїх товаришів, працювати в групах, парах і т.д).

Ви  розділилися на дві групи, виберіть свого спікера.

На дошці дві ялиночки і ми їх будемо прикрашати зірочками за правильні і гарні відповіді. А в кінці уроку подивимося чия група була найкраща.

 II. Вправи для розвитку артикуляційного апарату.

 1.Артикуляційна зарядка- чистомовка.

В дорогу вирушаємо

Із чистомовки починаємо:

            Ма-ма-ма – прийшла зима.

            Ло-ло-ло –кучугури намело.

             Ем-ем-ем – саночки візьмем.

             Дем-дем-дем – на гірку підем.

            Ам-ам-ам – ой, весело нам!

2.Промовляння  скоромовки:

А тепер дружно починаймо

Скоромовку повторяймо.

            У маленької Сані

            Перекинулись сани (1група)

            Ніс сміхунчик снігу міх-

            Сміх розсипався на сніг.(2група)

Їхав грудень, віз місток морозу.

До морозу криги, а до криги – снігу.(1 і 2 групи разом)

  3. Роз’єднати слова та прочитати прислів’я та приказки, прикмети про зиму. Робота в групах (спільне обговорення)

Багатоснігубагатохліба.

                 Дозавірюхитребакожуха.

                                  Зимабезснігулітобезхліба.

                                                 Синицяпищитьзимувіщить.

4. Гра « Пірамідка»( читання слів дивлячись на середину)

III. Перевірка домашнього завдання

Гра «Обличчям до обличчя»

Діти в парах виразно  розказують напам,ять вірш Леоніда Глібова « Зимня пісенька». (кожна група по1 куплету).

ІV. Артикуляція опорних знань

 2.Технологія «Мозковий штурм».

-Які свята дарує нам зима? А про яке зараз свято буде йти мова ,ви дізнаєтесь відкривши  конверт №1 (складіть пазли і відгадайте свято)

V. Повідомлення теми і мети уроку

— Ланцюжок веселих і дзвінких зимових свят відкриває Різдво, яке відзначають у сімейному колі. Святкування Різдва починалося напередодні - у Святвечір, різдвяне надвечір’я. У цей день намагалися не їсти «до звізди» - до появи на небі першої зірки, яка колись сповістила про народження Христа. Слово Різдво означає народження всього живого. Перед вечерею господар розсипав по долівці сіно, клав його на стіл, ставив на покуті сніп — дідух.

Цього вечора ходили на гостину одне до одного, носили так звану вечерю, святкові страви. Ходили до родичів частіше діти. Обов’язковою святковою стравою була кутя.

У цей вечір діти, чоловіки і хлопці ходять колядувати. Колядки — величальні пісні, у яких славлять господарів дому — бажають їм здоров’я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують винагороду.

  VI.Сприймання і засвоєння нового матеріалу

1. Опрацювання тексту Олекса Воропая «Коляда»

Самостійне читання учнями.

-Які три значення має коляда? Вправа «Розвідники» :Знайти в тексті і зачитати  1, 2 і 3 значення коляди.

2.  А зараз ми відкриємо конверти під №2 і прочитаємо слова, які промовляємо на іншому зимовому святі. Але от біда зима розкидала слова у реченні і вам потрібно їх правильно зібрати і прочитати.

Опрацювання тексту Андрія М'ястківського «На щастя, на здоров'я, на Новий рік!

 1)  Довідкове бюро(розповідь дітей):

— 13 січня - останній день старого року за старим календарем. У ніч з 13 на 14 січня за старим стилем настає Новий рік. Передноворічний вечір - щедрий вечір. У цей вечір щедрують.

Щедрівки - новорічні обрядові пісні, різновид колядок. їх співали господареві, господині, всій родині. Були щедрівки дитячі, жартівливі. У них теж прославляли господарів хати, бажали їм здоров’я.

14 січня — перший день Нового року за старим стилем, народження сіяча Василя. Рано-вранці до схід сонця чоловіки йшли посипати, або засівати. Вважалося, якщо чоловік зайде першим до хати, то щасливим буде увесь рік.

2)Розповідь учителя:

Сійся, родися жито, пшениця,

Всяка пашниця,

Зверху колосиста,

Зісподу корениста,

Будьте зі святом здорові!

З Новим роком!

— На щастя, на здоров’я засівали пшеницею, житом.

Фізкультхвилинка «Україна - ти моя надія»(1хв)

3)  Читання вчителем «На щастя, на здоров,я, на Новий рік».

— Назвіть дійових осіб тексту.

— Як ви вважаєте, який за віком Андрійко?

— Які рядки свідчать про те, що хлопчик із радістю готується до свята? Прочитай їх.

Вправа «До кого впала сніжинка, той і читає».

 4)Читання хором колядок і щедрівок.

— До кого звертаються діти?

— Кого прославляють?

Відкриваємо конверт під номером №3

 Учні об’єднуються у кілька груп і по черзі виконують роль господарів і колядників.( Інсценування свята, спочатку колядуємо, а потім щедруємо 1 група і 2 група)

Відкриваємо конверт №4 «Літературні батли».

5. Опрацювання вірша Валентини Малишко «Веселий Новий рік»

Літературні батли: Хто краще прочитає вірша?

— Прочитайте вірш мовчки. Підготуйтеся до виразного читання. Доберіть потрібну інтонацію.

Офтальмологічна хвилинка( вправи для очей)

Сидять маленькі совенята.

Раз- розплющити оченята.

Подивилися навколо.

Потім вгору і додолу.

Оченята – блим,блим,блим!

Відпочити треба їм!

Вправо,вліво оченята.

Совенята будуть спати,

А ми будемо читати.

— Як ви зрозуміли вислів «Новий рік ступає на поріг»?

— У якому темпі і з яким почуттям слід читати кожну строфу вірша?

Читання вірша за особами.

— Що просять діти у Нового року?

   - Знайдіть і прочитайте у вірші рими.

Гра «Мікрофон»

— Що б ви побажали своїм рідним і друзям на Новий рік?

 Вправа «Абетковий суп»

Кожен учень витягує з кошика по літері та придумує підсумкове слово   сьогоднішньої теми, яке починається з цієї літери.( Коляда, Щедрівка, Новий рік, Свято, Весело, Пісня, Зірка, Ялинка, Різдво, Дідух)                                                 

 VIII. Підсумок уроку

-    А чи здійснилися ваші очікування?

— З якими звичаями українців познайомилися?

— Що нового дізналися на уроці?

--Яка група найбільше отримала зірочок на ялинці.

IX. Домашнє завдання

Вивчити одну із колядок, щедрівок, щоб заспівати їх на свята.

 

docx
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
1840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку