Урок ""Вже Різво прийшло до хати , всім пора колядувати"

Про матеріал
Тема: Вже Різдво прийшло до хати, нам пора колядувати! Колядки. Щедрівки. Засівальні пісні. Створення колективної збірки колядок, щедрівок і засівальник пісень. Мета:навчити учнів правильному,виразному, свідомому читанню, декламуванню ; розвивати: уяву,логічне мислення,зв’язне мовлення , пізнавальну діяльність, дикцію ; виховувати: ціннісне ставлення до національних традицій та обрядів,любов до Батьківщини, патріотизм, шанобливе ставлення до рідної мови, народної культури, звичаїв. Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, громадянська та історична. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку І. Організаційний момент. Раді ми гостей вітати І урок розпочинати. Будемо навчатись гарно, Швидко,весело і вправно. ІІ.Обираємо свій настрій Діти , а з яким настроєм ви прийшли на урок? Оберіть сніжинку, яка символізує ваш настрій. ІІІ. Актуалізація опорних знань. (До класу входить листоноша із скринькою в руках) - Тут вчаться другокласники ? Вам надійшов цей лист. - І гадки не маю від кого це він надійшов, і свою адресу навіть не написали. - Діти, як ви гадаєте, від кого ми могли отримати цей лист? (Відповіді дітей) - Давайте відкриємо і спробуємо дізнатись. «Відгадайте загадку. Там заховалося моє ім’я!») Чудо сани прилетіли, Скакуни в тих санах білі. В санях тих сидить цариця. Білокоса, білолиця. Рукавом махає, Сріблом все вкриває.(малюнок зими) Ви здогадались, хто нам прислав цей лист? Зима! Як ви вважаєте, що Зима нам надіслала? (Відповіді дітей) Отже, відкриваємо наш лист (Дістаю пронумеровані конверти із завданнями і лист-інструкцію: «Дорогі діти! Я з нетерпінням хочу з вами зустрітися, але, на жаль, мене викликала донька-Хуртовина. Незабаром буду. А щоб вам було не скучно без мене, надсилаю свої завдання. Слідкуйте за номерами на конвертах. Ваша люба Зима-білосніжка.») 1.Вправа очікування Прийом «Мікрофон» -Що ви очікуєте від уроку. Починаємо словами: «Я очікую…» А я очікую, що кожен з вас поповниться частинкою доброти, щирості, любові на сьогоднішньому уроці, що ви правильно, точно будете висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти, злагоджено працювати в групах ,гарно читати і давати повні відповіді, всі будете активні. 2.Мотивація навчальної діяльності - щоб дізнатися про що піде мова на нашому уроці візьміть конверт №1 і відкрийте Складіть із розсипанки речення. (У кожного учня є сніжинка з словами; на дошці при¬кріплюємо ці сніжинки, складаючи речення . Вже Різво прийшло до хати , всім пора колядувати. Колядки. Щедрівки.Засівальні пісні. Ми будемо знайомитися з народними колядками та щедрівками, що пов'язані із зимовими святами. Тема нашого уроку… Сьогодні будемо працювати у групах. Дававайте пригадаємо правила роботи угрупах 3. Мовна розминка. Промовляння скоромовки: У вас на партах лежить конверт №2 , відкриваємо його. А тепер дружно починаймо скоромовку повторяймо. У маленької Сані Перекинулись сани (1група) Ніс сміхунчик снігу міх- Сміх розсипався на сніг.(2група) Їхав грудень, віз місток морозу. До морозу криги, а до криги – снігу.(3 група) 3. Вікриваємо конверт №3 Роз’єднати слова та прочитати прислів’я та приказки, прикмети про зиму. (спільне обговорення) Багатоснігубагатохліба.(І група) Дозавірюхитребакожуха.(ІІ) Зимабезснігулітобезхліба.(ІІІ) 4.Фонетична зарядка Вправи для розвитку язика Закриваємо на мить очі. А тепер відтворіть, як: Рипить сніг: рип—рип-рип; Вітер шумить: шум-шум-шу; Завірюха гуде:гу-гу-гу. Як рипить сніжок(рип-рип) Дібрати близькі за значенням слова до слова «завірюха». (Хуга, хурделиця, завія, мет елиця, заметіль, хуртовина). 5. Читання вірша В.Бича «Зима» Дорога біла стелиться, І краю їй нема. Сніжок мете. Метелиця. Прийшла до нас зима. Прийом читання «Актори». Прочитати:  Здивовано ( І група)  з гнівом(ІІ група)  радісно(ІІІ група) ІІІ. Подача нового матеріалу. Українська зима багата на різні народні свята. Недарма в народі кажуть: «Зима іде – свята веде». Діти, кожна країна і кожен народ має свої традиції. Наша країна дуже багата цікавими звичаями, святами. Пригадайте, які народні свята відзначають у вашій родині взимку? З давніх – давен люди святкують Різдво. Сьогодні ми будемо знайомитися із обрядами нашого народу, поговоримо про те, як зустрічали колись Різдво в Україні, як колядували, як щедрували, посівали. ІУ. Робота в групах Відкриваємо конверт №4 Кожна група отримала завдання, підготувати повідомлення про свята. Давайте, послухаємо. І.група Колядники Учениця. Колядування — найпоширеніший обряд під час Різдвяних свят. Обходячи оселі, колядники вітали господарів та їхніх дітей, бажали всім щастя-здоров'я на многії літа, славили народження Бога. За це господарі обдаровували колядників подарунками та грішми. Вважалося за велику честь, коли відвідає господу якомога більше колядників. 2.Робота з підручником. 2.1 Словникова робота 2.2 Самостійне читання колядки. 2.3.Робота з малюнком. - Яку коляду просять колядники? - Які ви знаєте колядки? Музична фізкульт хвилинка. ІІгрупа Щедрувальники Вчитель. Святки в нас зимові і щедрі, й багаті. Наступне – Щедрівка улюблене свято. Учень . Бувають свята, коли дозволено ходити по хатах тільки дівчатам. Це - щедрий вечір. Увечері напередодні Нового року (13 січня) – Щедрий вечір. За християнським календарем це день преподобної Меланії. Дівчата групками чи поодинці приходили до односельців, щоб защедрувати. Щедрувальники вітали господарів зі святом, бажали їм щастя, здоров’я та достатку в новому році. За це вони отримували гостинці. Робота з підручником . Читання щедрівки. Робота з малюнком. Слухання щедрівки ІІІ група Засівальники. Учень. 14 січня — перший день Нового року за старим стилем, народження сіяча Василя. Рано-вранці до схід сонця чоловіки йшли посипати, або засівати. Вважалося, якщо чоловік зайде першим до хати, то щасливим буде увесь рік. Зерно — це те, що мусить прорости, зародити, переборовши смерть, воскреснути, отже, символізує життя. Засівають хлопчики 7—14 років (дівчатам і жінкам цього робити е можна). Обдаровують Посівальників бубликами, яблуками, цукерками. Робота з підручником 4.1. Читання посівалки. Гра «Мікрофон» Що бажають діти у по сівалці ? З якою інтонацією потрібно читати посівалку? — Що б ви побажали своїм рідним і друзям на Новий рік? ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Скласти хмару слів до слова РІЗДВО. Кожна група отримує завдання - А чи здійснилися ваші очікування? — З якими звичаями українців познайомилися? — Що нового дізналися на уроці? Чи сподобався вам урок, чи цікаво було , підніміть свої сніжинки. IX. Домашнє завдання Вивчити одну із колядок, щедрівок, посівалок, щоб заспівати їх на свята. Розпитайте у своєї родини, як вони колядували, щедрували. Їхня улюблена колядка або щедрівка. Намалюйте ілюстрацію до колядки або щедрівки.
Перегляд файлу

Тема: Вже Різдво прийшло до хати, нам пора колядувати! Колядки.         Щедрівки.    Засівальні пісні.

             Створення колективної збірки колядок, щедрівок і засівальник пісень.

Мета:навчити учнів правильному,виразному, свідомому читанню,

 декламуванню ;

розвивати: уяву,логічне мислення,зв’язне мовлення , пізнавальну діяльність, дикцію ;

виховувати: ціннісне ставлення до національних традицій та обрядів,любов до Батьківщини, патріотизм, шанобливе ставлення до рідної мови, народної культури, звичаїв.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, громадянська та історична.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                       Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

Раді ми гостей вітати

І урок розпочинати.

Будемо навчатись гарно,

Швидко,весело і вправно.

 

ІІ.Обираємо свій настрій

Діти , а з яким настроєм ви прийшли на урок?

Оберіть сніжинку, яка символізує ваш настрій.

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

(До класу входить листоноша із скринькою в руках)

- Тут вчаться другокласники ? Вам надійшов цей лист.

- І гадки не маю від кого це він надійшов, і свою адресу навіть не написали.

- Діти, як ви гадаєте, від кого ми могли отримати цей лист? (Відповіді дітей)

- Давайте відкриємо і спробуємо дізнатись. «Відгадайте загадку. Там заховалося моє ім’я!»)

Чудо сани прилетіли,

Скакуни в тих санах білі.

В санях тих сидить цариця.

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає,

Сріблом все вкриває.(малюнок зими)

 Ви здогадались, хто нам прислав цей лист?

Зима!

Як ви вважаєте, що Зима нам надіслала? (Відповіді дітей)

Отже, відкриваємо наш лист (Дістаю пронумеровані конверти із завданнями і лист-інструкцію: «Дорогі діти! Я з нетерпінням хочу з вами зустрітися, але, на жаль, мене викликала донька-Хуртовина. Незабаром буду. А щоб вам було не скучно без мене, надсилаю свої завдання. Слідкуйте за номерами на конвертах. Ваша люба Зима-білосніжка.»)

1.Вправа очікування

Прийом «Мікрофон»

-Що ви очікуєте від уроку. Починаємо словами: «Я очікую…»

А я очікую, що кожен з вас поповниться частинкою доброти, щирості, любові на сьогоднішньому уроці, що ви правильно, точно будете висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти, злагоджено працювати в групах ,гарно читати і давати повні відповіді, всі будете активні.

 2.Мотивація навчальної діяльності

- щоб дізнатися про що піде мова  на нашому уроці візьміть конверт №1 і відкрийте

 

  Складіть із розсипанки речення. (У кожного учня є сніжинка з словами; на дошці при­кріплюємо ці  сніжинки, складаючи речення . Вже Різво прийшло до хати , всім пора колядувати. Колядки. Щедрівки.Засівальні пісні.

Ми будемо знайомитися з народними колядками та щедрівками, що пов'язані із зимовими святами. Тема нашого уроку…

Сьогодні будемо працювати у групах. Дававайте  пригадаємо правила роботи угрупах

3. Мовна розминка.

Промовляння  скоромовки:

У вас на партах лежить конверт  №2 , відкриваємо його. А тепер дружно починаймо скоромовку повторяймо.

            У маленької Сані

            Перекинулись сани (1група)

 

            Ніс сміхунчик снігу міх-

            Сміх розсипався на сніг.(2група)

 

Їхав грудень, віз місток морозу.

До морозу криги, а до криги – снігу.(3 група)

 

3. Вікриваємо конверт №3

Роз’єднати слова та прочитати прислів’я та приказки, прикмети про зиму. (спільне обговорення)

Багатоснігубагатохліба.(І група)

                 Дозавірюхитребакожуха.(ІІ)

                                  Зимабезснігулітобезхліба.(ІІІ)

    4.Фонетична зарядка

Вправи для розвитку язика

Закриваємо на мить очі.

 А тепер  відтворіть, як:

Рипить  сніг: рип—рип-рип;

Вітер шумить: шум-шум-шу;

Завірюха  гуде:гу-гу-гу.

Як рипить сніжок(рип-рип)

Дібрати близькі за значенням слова до слова «завірюха». (Хуга, хурделиця, завія, мет елиця, заметіль, хуртовина).

    5.  Читання вірша  В.Бича «Зима»

Дорога біла стелиться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас зима.

       Прийом  читання «Актори».   Прочитати:

  • Здивовано ( І група)
  • з  гнівом(ІІ група)
  • радісно(ІІІ група)

ІІІ. Подача нового матеріалу.

Українська зима багата на різні народні свята.

 

Недарма в народі кажуть:

     «Зима іде – свята веде».

 

Діти, кожна країна і кожен народ має свої традиції. Наша країна  дуже багата цікавими звичаями, святами. Пригадайте, які народні свята відзначають у вашій родині взимку? З давніх – давен люди святкують Різдво. Сьогодні ми будемо знайомитися із обрядами нашого народу, поговоримо про те, як зустрічали колись Різдво в Україні, як колядували, як щедрували, посівали.

ІУ. Робота в групах

Відкриваємо конверт №4

 

Кожна група отримала завдання, підготувати повідомлення про  свята.

Давайте, послухаємо.

І.група Колядники

Учениця. Колядування — найпоширеніший обряд під час Різдвяних свят. Обходячи оселі, колядники вітали господарів та їхніх дітей, бажали всім щастя-здоров'я на многії літа, славили народження Бога. За це господарі обдаровували колядників подарунками та грішми. Вважалося за велику честь, коли відвідає господу якомога більше колядників.

2.Робота з підручником.

2.1 Словникова робота

2.2  Самостійне читання колядки.

2.3.Робота з малюнком.

- Яку коляду просять колядники?

- Які ви знаєте колядки?

Музична фізкульт хвилинка.

ІІгрупа Щедрувальники

Вчитель. Святки в нас зимові і щедрі, й багаті.

Наступне – Щедрівка улюблене свято.

Учень  .   Бувають свята, коли дозволено ходити по хатах тільки дівчатам.

Це  - щедрий вечір.

   Увечері напередодні Нового року (13 січня) – Щедрий вечір. За християнським календарем це день преподобної Меланії. Дівчата групками чи поодинці приходили до односельців, щоб защедрувати. Щедрувальники вітали господарів зі святом, бажали їм щастя, здоров’я та достатку в новому році. За це вони отримували гостинці.

Робота  з підручником .

Читання щедрівки.

Робота з малюнком.

Слухання щедрівки

 

ІІІ група Засівальники.

Учень. 14 січня — перший день Нового року за старим стилем, народження сіяча Василя. Рано-вранці до схід сонця чоловіки йшли посипати, або засівати. Вважалося, якщо чоловік зайде першим до хати, то щасливим буде увесь рік.

Зерно — це те, що мусить прорости, зародити, переборовши смерть, воскреснути, отже, символізує життя. Засівають хлопчики 7—14 років (дівчатам і жінкам цього робити е можна). Обдаровують Посівальників бубликами, яблуками, цукерками.

 

Робота з підручником

4.1. Читання посівалки.

Гра «Мікрофон»

Що бажають  діти у по сівалці ?

З якою інтонацією потрібно читати посівалку?

— Що б ви побажали своїм рідним і друзям на Новий рік?

ІІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Скласти хмару слів до слова РІЗДВО. Кожна група отримує  завдання

       -     А чи здійснилися ваші очікування?

 

— З якими звичаями українців познайомилися?

— Що нового дізналися на уроці?

Чи сподобався вам урок, чи цікаво було , підніміть свої сніжинки.

IX. Домашнє завдання

Вивчити одну із колядок, щедрівок, посівалок, щоб заспівати їх на свята.                                                                          

             Розпитайте у своєї родини, як вони колядували, щедрували.

             Їхня улюблена колядка або щедрівка.

             Намалюйте ілюстрацію  до  колядки  або  щедрівки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку