Урок "Вживання фразеологізмів"

Про матеріал
Тема: Вживання фразеологізмів Мета: повторити й поглибити знання учнів про фразеологізми; формувати вміння знаходити фразеологізми в тексті, розрізняти їх види; розвивати творчі вміння використовувати фразеологізми у діалогах, власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати почуття патріотизму, любові до традицій, культури українського народу. Тип уроку: комплексне застосування знань, умінь та навичок ФОНПД: фронтальна, групова, індивідуальна, парна. Методи: репродуктивний, пошуковий, аналітичний, творчий. Принципи навчання:науковість; доступність; наочність; проблемність; самостійність учнів; активність учнів; системність і послідовність; урахування індивідуальних особливостей учнів; диференціація Обладнання: презентація, підручник, дидактичний матеріал, записи на дошці.
Перегляд файлу

Предмет: українська мова

Клас: 5

Тема: Вживання фразеологізмів

Мета: повторити й поглибити знання учнів про фразеологізми;

формувати вміння знаходити фразеологізми в тексті, розрізняти їх види;

розвивати творчі вміння використовувати фразеологізми у діалогах, власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати почуття патріотизму, любові до традицій, культури українського народу.

Тип уроку:  комплексне застосування знань, умінь та навичок

ФОНПД: фронтальна, групова, індивідуальна, парна.

Методи: репродуктивний, пошуковий, аналітичний, творчий.

Принципи навчання:науковість; доступність; наочність; проблемність;

самостійність учнів; активність учнів; системність і послідовність;

урахування індивідуальних особливостей учнів; диференціація

Обладнання: презентація, підручник, дидактичний матеріал, записи на дошці.

 

Перебіг уроку

1.

Організаційний момент (перевірка готовності користувачів послуг до уроку)

2.

2.1

Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Фронтальне опитування

                        БРАМА                                            Слайд 1

  •                   Що вивчає фразеологія?
  •                   Що таке фразеологізм?
  •                   Поясніть значення (усно)поданих фразеологізмів.

 

Ні в тин, ні в ворота. (Ні до чого не придатний, нікчемний).

Це наша ахіллесова п`ята (вразливе, дошкульне місце, слабка ланка). Досить баляндраси точити (вести пусті розмови) та

баньки п `ялити (дивитися невпинно з напруженням). Доки ми будемо битися, як риба об лід (безрезультатно добиватися чого-небудь). Можна й в дурні пошитися (потрапити у смішне становище)

3.

 

3.1

 3.2

 3.3

Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності, оголошення очікуваних результатів

  - На вашу думку, яка сьогодні буде тема уроку? Чому?

- А щоб ви хотіли дізнатися сьогодні на уроці?

- Де знадобляться вам вміння та навички, які ви отримаєте на уроці?

4.

4.1

Формування вмінь та навичок

Формування теоретичних вмінь та навичок

     Слайд 2

  •                   Як ви вважаєте, яка це вулиця? А які завдання можуть на вас очікувати на цій вулиці?

                          Вулиця Математична                                  Слайд 3

  •                   Ви звикли, що математика – це суха наука, але це не зовсім так. Цифрами можна писати вірші. Не вірите?

Лічилка       Імпровізація   Сумний вірш Веселий вірш   Марш

2 .13.46.       3.4.2.1.              511.16.          2.15.42.              18.17.18.16!

48.3.06.         46.17.               5.20.337.       42.15.                  115.13.3006!

33.1.102.      300.10.900.      712.19.          37.08.5.               90.17.90.16!

8.30.32         37.16.                2 000 047      20.20.20!            240.109.526!

Основне поняття в математиці - поняття безлічі. Безліч – це сукупність об`єктів, які розглядаються як єдине ціле. Отже, завдання: записані фразеологізми, які мають значення «багато, безліч» треба виділити фломастером.(завдання на картках)

Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; курі не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло  ні впало;  не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі; рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; з доброго дива; не за нашої пам`яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; тьма-тьмуща; вуха в`януть; як у бездонну бочку.

Відповіді: видимо-невидимо; хоч греблю гати; роботи по шию; кури не клюють; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; до сьомого поту; сила-силенна; хоч лопатою загрібай; і світу не видно; як грибів після дощу; як зірок на небі; як піску морського; дихнути не дати; не дати вгору глянути; як у бездонну бочку; тьма-тьмуща.

5.2.

5.2.1

 

 

5.2.2

 

 

 

 

5.2.3

Формування практичних вмінь та навичок

Робота з дидактичним матеріалом

Ходімо далі.                                                                                     Слайд 4

                              Площа Центральна

 Давайте присядемо біля фонтана, та згадаємо, що таке фразеологічний  словник, де його можна знайти.

  

Знайдіть у фразеологічному словнику значення поданих фразеологізмів і запишіть у зошит (2 бали)

1 група

  • Боби розводити                   
  • Дрижаки хапати
  • Воду решетом носити
  • Дивитися вовком

2 група

  • Бачити смаленого вовка
  • Вивести на чисту воду
  • Горобина ніч
  • Дірка від бублика

 

 

5.3.

5.3.1

 

5.3.2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.3.3

Творчі вправи

Мовленнєво-комунікативна робота

           Слайд 11-12

Ми бачимо тут мольберти, фарби, пензлі, олівці.  Відчуваєте, які запахи? Давайте спробуємо себе у мистецтві відображення образів. Завдання. Кожна група малює на дошці (зачиненій від іншої команди) ті відповіді, які вважає првильними.

Ними можна косити, відкривати комусь щось, їм можна не вірити і навіть колоти їх, коли у них дивитися, то можна втрачати себе, ними стріляють, коли їх вирячити, то можна щось у когось побачити. (Очі)

Їх суплять, здивовано зводять. (Брови)

Ним можна клювати, як дзьобом, його задирають, коли зазнаються, його можна всунути будь-куди. (Ніс)

Їх дують, надувають, по ним може текти. (Губи)

Її ламають, у ній гуляє вітер, у ній тримають думки, вона буває гаряча, набита половою (Голова)

Через них слова пролітають, як через отвір, вони не квіти, а в’януть, їх розвішують, як білизну, особливо дуже довірливі. (Вуха).

Вона буває довгою, як у гуски, лебединою, її можна намилити, звернути. (Шия)

Воно від жаху піднімається, його на собі рвуть. (Волосся)

Вони бувають золоті, легкі, важкі, їх набивають. (Руки)

Їх, буває, беруть у руки, під ними плутаються, на них стоять твердо. (Ноги)

В ній народжуються, її останню знімають, без неї залишаються. (Сорочка)

Бувають в них одних, а буває, залишаються без них. (Штани)

Інколи вони каші просять. (Чоботи)

Її знімають перед шанованими людьми. (Капелюх).

Підсумок. Давайте порівняємо малюнки, чи все намалювали. Запишіть у свою картку кількість балів.

 

 

  •                   Перед нами відчинені двері, що нас там очікує? Зайдемо?

 

Зоопарк                       Слайд 13

№з/п

Початок фразеологізмів

Закінчення

Слайд

1

Колючий як

Їжак

14

2

Злий як

Вовк

15

3

Хитрий як

Лис

16

4

Полохливий як

Заєць

17

5

Впертий як

Віслюк

18

6

Плюється як

Верблюд

19

7

Доходить довго як до

Жирафа

20

8

Ллє сльози

Крокодилячі

21

9

Пихатий як

Індик

22

10

Дурний як

Курка

23

11

Мудрий як

Сова

24

На площі знаходиться                                                                          

Музей народної творчості. Пропоную зайти                            Слайд25

Ми попали у світлицю. Що впадає в око? Ікони, стіл з вишитою скатертиною                                                                                                  Слайд 26

Ми у спальні. Тут є ліжко, дитячий візочок, на стіні домотканий килимок. Стіни побілені глиною.                                                                 Слайд 27

Швейна машинка, праска. В цій хатині живуть заможні господарі.Слайд28

Прядка, ткацький верстат, та вишиті рушники, рушники…             Слайд 29

Це зразки вишивки, зібрані з різних областей України, ось бачимо і запорізьку вишивку.      Проходимо далі.                                                      Слайд 30

Це зразки одягу, який носили в Україні. Згадаємо, що носили на Запоріжжі? Запорізький край - козацький край, козаки носили шаровари, сорочку, пояс, шапку. Пояси носили обов’язково: ходити без пояса вважалося непристойним, він відігравав роль оберега.  У жінок–сорочки, поневи, запаски, плахти, кептарі, свити, на голові- очіпок, а на нього хустка, кінці якої зав’язували на чолі. Молоді дівчата до заміжжя носили довгі сорочки, підперезані поясками, на голові- віночки, на нього хустка, кінці зав’язували під підборіддям . Жіночі прикраси – різноманітні  намиста.

Щоб отримати ще 3 бали, вам потрібно скласти діалог-інсценівку, використовуючи ті фразеологізми, які будуть найдоречнішими у даній ситуації ( По 2 ситуації на групу)

Чоловік та жінка.    

  • Як білка в колесі;
  • З гуся вода;
  • Бити байдики;
  • Терпець увірвався;
  • Кричати на весь рот;
  • Хоч з хати тікай;
  • Піти світ за очі;
  • Бачили очі, що купували.

2 куми на базарі.

  • Ніде голці впасти;
  • Вавилонське стовпотворіння;
  • Витрішки продавати;
  • Кури не клюють;
  • За тьху купити;
  • Як собака на сіні.

Парубок та дівчина.

  • З хреста знятий;
  • Викинути з голови;
  • Забити баки;
  • На свою голову;
  • Сім п`ятниць на тиждень;
  • На сьомому небі;
  •  Готувати рушники.

2 сусідки.

  • Зуби з їсти на чомусь;
  • Замазувати очі;
  • Грати першу скрипку;
  • П`яте колесо до воза;
  • Як вареник у маслі
  • Викидати коники
  •  

 

6.

Підсумок уроку, оцінювання, рефлексія

  •                   Отже, повернімось знову до завдань, які ми з вами ставили на початку уроку і перевіримо, чи справились ми із завданням.

   Мікрофон

  •                   Сьогодні на уроці я …

    Оцінювання

 

7.

Завдання додому на вибір  (інструктаж)

  1. Скласти 3 речення з фразеологізмами
  2. Написати міні-твір (3-5 речень), використовуючи фразеологізми “Мої враження під час подорожі містом”

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку