ТЕМА: Йоганн Вольфганг Гете. Роль Гете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці поета. Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору.
МЕТА (формувати компетентності): предметні (знання біографії поета, його погляди на Просвітництво; вчити здійснювати аналіз вірша; розширювати словниковий запас; розвивати навички аналізу та узагальнення, визначення головного та другорядного); ключові (уміння вчитися, працювати в колективі, знаходити та подавати необхідну інформацію; формувати естетичні смаки, світогляд).
ТИП УРОКУ: урок формування знань, умінь і навичок.
ОБЛАДНАННЯ: підручник ( Є. Волощук «Зарубіжна література. 9 клас»), портрет поета, видання творів Й. В. Гете, репродукції картин.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ
Слово учителя (На стінах класу репродукції картин, які підібрав учитель або учні (випереджувальне завдання).
- «Природа! Ми оточені і загорнуті в неї - не в змозі вибратися з неї, не в змозі проникнути глибше в неї. Непрохана і без попередження вона хапає нас у вихорі свого танцю і тягне нас із собою, поки, стомлений, ми не розтанемо з її обіймів». Це слова відомого німецького просвітителя Гете. Як вони перекликаються з картинами? Прокоментуйте їх.
- Знайдіть самостійно в інтернеті вислови поета про кохання.Сюжет якої картини найкраще описують ці слова?
IІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
— Як і всі просвітники, Ґете обожнював природу, любив прогулянки на свіжому повітрі, тому тема природи та кохання стала провідною у його творчості. Його поезія вирізняється любов’ю до життя, розмаїттям та повнотою почуттів, а також реалістичністю. Т. Манн писав про лірику Ґете: «Яким все це було новим, скільки тут чаруючої свободи, мелодійності та барвистості, як під буряним поривом цих ритмів летіла пудра з раціоналістичних перук». Ці ідеї поет утілив у вірші «Травнева пісня». На час створення вірша поет навчався у Страсбурзькому університеті. Він закохався у дочку пастора Фредеріку Бріон, чий образ «у всій її ніжній привабливості» закарбувався в душі поета та відбився в його творчості.Одного разу він записав: «Я відчув, як у мені знову відродилась потреба поетичної творчості, якої я давно вже не знав. Я створив для Фредеріки багато пісень на знайомі мелодії. їх назбиралося б, напевно, на цілий том». У «Травневій пісні» два мотиви: замилування природою та щасливі переживання закоханого. У центрі — людина, яка почувається частиною природи, радісний настрій передається танцювальним ритмом. Усе це — вибух емоцій поета, викликаних коханням.
- Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитання «Чого бажає ліричний герой своїй коханій?»
4. Аналіз літературного твору
5.Заповнення таблиці (на наступних уроках учні продовжать роботу, вивчаючи інші вірші Й. Гете)
Назва |
Тема |
Ідея |
Художні засоби |
Почуття і думки, навіяні поезією |
«Травнева пісня» |
Природа і кохання. |
Зображення кохання через красу природи. |
Епітети: «зимнім сні», «барвисті квіти»… Метафора: «сміється природа». Порівняння: «сміється природа, як сяє сонце». Риторичні оклики: «Любов моя, ти світлий чар!», … Анафора : «Як жайворонок – повітря й спів, Як чиста квітка – росу полів».
|
|
«Вільшаний король» |
|
|
|
|
«Прометей» |
|
|
|
|
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Аналіз літературного твору
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Інтерактивний прийом «так-ні»
(Один учень біля дошки. Учні пропонують факти за змістом матеріалу. Деякі варіанти містять помилки. Учень має виправити їх.)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: опрацювати матеріал теми на с. 38-43; виразно читати поезію.
Індивідуальне завдання: повідомлення про Прометея.
Творче завдання: намалювати малюнок за змістом вірша «Травнева пісня» або зробити сюжетне фото.