Урок "Й. В. Гете. Роль Гете в історії Просвітництва. Ідея кохання й щастя у "Травневій пісні".

Про матеріал
Розробка уроку із зарубіжної літератури для учнів 9 класу. Вона містить ключові завдання, які мають вирішити учасники навчального процесу, вивчаючи творчість Й. В. Гете.
Перегляд файлу

ТЕМА: Йоганн Вольфганг Гете. Роль Гете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці поета. Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору.

 

МЕТА (формувати компетентності): предметні (знання біографії поета, його погляди на Просвітництво; вчити здійснювати аналіз вірша; розширювати словниковий запас; розвивати навички аналізу та узагальнення, визначення головного та другорядного); ключові (уміння вчитися, працювати в колективі, знаходити та подавати необхідну інформацію; формувати естетичні смаки, світогляд).

 

ТИП УРОКУ: урок формування знань, умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: підручник ( Є. Волощук «Зарубіжна література. 9 клас»), портрет поета, видання творів Й. В. Гете, репродукції картин.

                                                ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ

Слово учителя (На стінах класу репродукції картин, які підібрав учитель або учні (випереджувальне завдання).

  • Погляньте на стіни класу. Що ви бачите?
  • Що об’єднує ці репродукції?
  • Визначте їх тему? (Природа і людина, природа і кохання).

- «Природа! Ми оточені і загорнуті в неї - не в змозі вибратися з неї, не в змозі проникнути глибше в неї. Непрохана і без попередження вона хапає нас у вихорі свого танцю і тягне нас із собою, поки, стомлений, ми не розтанемо з її обіймів». Це слова відомого німецького просвітителя Гете. Як вони перекликаються з картинами? Прокоментуйте їх.

- Знайдіть самостійно в інтернеті вислови поета про кохання.Сюжет якої картини найкраще описують ці слова?

 

IІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ

  1. Виступи учнів на тему «Життєвий шлях Й. В. Гете» (випереджувальне завдання; форма: презентація, «Гронування» або інша форма).
  2. Слово учителя
  • Знайдіть в інтернеті цікаві факти про Й. Гете (2-3 хв).
  1. Виразне читання вірша

— Як і всі просвітники, Ґете обожнював природу, любив прогулянки на свіжому повітрі, тому тема природи та кохання стала провідною у його творчості. Його поезія вирізняється любов’ю до життя, розмаїттям та  повнотою почуттів, а також реалістичністю. Т. Манн писав про лірику Ґете: «Яким все це було новим, скільки тут чаруючої свободи, мелодійності та барвистості, як під буряним поривом цих ритмів летіла пудра з раціоналістичних перук». Ці ідеї поет утілив у вірші «Травнева пісня». На час створення вірша поет навчався у Страсбурзькому університеті. Він закохався у дочку пастора Фредеріку Бріон, чий образ «у всій її ніжній привабливості» закарбувався в душі поета та відбився в його творчості.Одного разу він записав: «Я відчув, як у мені знову відродилась потреба поетичної творчості, якої я давно вже не знав. Я створив для Фредеріки багато пісень на знайомі мелодії. їх назбиралося б, напевно, на цілий том». У «Травневій пісні» два мотиви: замилування природою та щасливі переживання закоханого. У центрі — людина, яка почувається частиною природи, радісний настрій передається танцювальним ритмом. Усе це — вибух емоцій поета, викликаних коханням.

- Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитання «Чого бажає ліричний герой своїй коханій?»

 

     4. Аналіз літературного твору

  • Тепер самостійно  прочитайте поезію Й. В. Ґете «Травнева пісня». Яким описом починається твір? Зачитайте.
  • Які почуття вирують у душі у ліричного героя? (Кохання  та любов до природи.)
  • Як герой описує свої почуття? Зачитайте.
  • Як можна зрозуміти останній рядок поезії?

 

5.Заповнення таблиці (на наступних уроках учні продовжать роботу, вивчаючи інші вірші Й. Гете)

Назва

Тема

Ідея

Художні засоби

Почуття і думки, навіяні поезією

«Травнева пісня»

Природа і кохання.

Зображення кохання через красу природи.

Епітети: «зимнім сні», «барвисті квіти»…

Метафора: «сміється природа».

Порівняння: «сміється природа, як сяє сонце».

Риторичні оклики: «Любов моя, ти світлий чар!», …

Анафора :

«Як жайворонок – повітря й спів,

Як чиста квітка – росу полів».

 

 

«Вільшаний король»

 

 

 

 

«Прометей»

 

 

 

 

 

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1. Аналіз літературного твору

  • Як, на вашу думку, поезія впливає на людину?
  • Наскільки важливе кохання для людини?
  • У чому секрет популярності вірша «Травнева пісня»»
  • Які елементи і образи фольклору використав автор?

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Інтерактивний прийом «так-ні»

(Один учень біля дошки. Учні пропонують факти за змістом матеріалу. Деякі варіанти містять помилки. Учень має виправити їх.)

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для всіх:  опрацювати матеріал теми на с. 38-43; виразно читати поезію.

Індивідуальне завдання:  повідомлення про Прометея.

Творче завдання: намалювати малюнок за змістом вірша «Травнева пісня» або зробити сюжетне фото.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Бирюк Людмила
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
4919
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку