Тема: Досліджую повітря. Звідки з’являється вітер.
Вітрові розваги.
Мета: Формування ключових компетентностей:
формувати компетентність вміння вчитися, навчально-організаційні: включається в роботу відразу після вказівки вчителя;
загальномовленнєві: говорить в повільному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю; з повагою звертається до вчителя, учнів; загальнопізнавальні: виділяє в предмета певні ознаки;
здоров’язбережувальна: сприяти емоційному розвитку учня, дотримуватися санітарно - гігієнічних норм; соціальна: співпрацювати в групі; інформаційно – комунікаційна: знаходити у повідомленні інформацію (конкретні відомості), створювати висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію.
Формування предметних компетентностей: сформувати уявлення про властивості повітря, розкрити причини виникнення вітру, про використання вітру людиною, розвивати дослідницькі уміння і здібності учнів під час спостереження за об’єктами і явищами неживої і живої природи, формувати цілісне сприйняття світу, сприяти гармонійному розвитку учня, опануванню способів навчально – пізнавальної і природоохоронної діяльності.
Очікувані результати: учні повинні характеризувати властивості повітря, спостерігати та виконувати деякі досліди, що демонструють властивості повітря, пояснювати причини виникнення вітру, робити висновки, чому повітря треба охороняти.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
І Вітання
Другу руку простягни
Посмішку усім пошли
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем.
Мені дуже хочеться побажати доброго ранку всім і кожному з вас
Пограємо в гру «Доброго ранку, гарного дня!»
Я промовлятиму слова «Доброго ранку, гарного дня…» і називатиму когось із нашого класу.
Ті, кого я назву, у відповідь помахають мені рукою.
-Доброго ранку, гарного дня всім дівчаткам.
- Доброго ранку, гарного дня всім хлопчикам.
- Доброго ранку, гарного дня тим, хто встиг уже посміхнутися.
- Доброго ранку, гарного дня тим, хто має гарний настрій.
- Доброго ранку, гарного дня тим, кому сумно.
-Доброго ранку, гарного дня тим, кому цікаво, що будемо робити.
ІІ Щоденні новини
-Діти, скажіть, який зараз місяць? Сьогоднішня дата? Хто зможе зробити нам повідомлення, яка сьогодні погода в нашому селі?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Жила-була повітряна кулька, яка хотіла навчитися літати. Але вона була міцно прив’язана до землі. А ось відв’язатися вона боялася, тому що не знала чи зможе вона красиво і правильно полетіти. Одного разу поблизу цієї кульки проходив хлопчик. Він побачив сумну кульку. Взяв ножиці і перерізав ниточку . А кулька від несподіванки не встигла навіть нічого сказати. Вона просто полинула в повітря-легко, плавно і красиво. І всі її страхи виявилися марними. Виявилося, що всі кульки з дитинства вміють літати.
2. Проблемне запитання
А чому кулька легко піднялася у повітря?
ІV Вивчення нового матеріалу
Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
— Наша планета Земля з усіх боків оточена повітрям, яким ми дихаємо. Проте ми його не бачимо, тому що воно... Сьогодні ми за допомогою дослідів визначимо властивості повітря.
2.Дослідна лабораторія для допитливих
Повітря ніхто не бачить, тому його називають «невидимка».
Тепер подивіться, навколо нас скрізь повітря. Але ми все рівно бачимо один одного.
Крізь повітря ми бачимо предмети, що оточують нас?
Отже повітря яке? (Прозоре.)
- Як ви думаєте, а повітря можна спіймати? Давайте спробуємо.
Діти беруть мішечки і « ловлять» повітря
– Що ви спостерігаєте? Кульки стали опуклими, твердими, пружними.
Висновок: повітря безбарвне, прозоре, пружне
Дослід №2
Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.
Помахайте зошитом біля обличчя.
- Що ви відчуваєте?
Відчуємо, як повітря рухається.
Зробимо глибокий вдих носом. Що відчуємо?
Висновки: повітря не має запаху, газоподібне.
Де знаходитьсяє повітря?
Візьміть коктейль ні трубочки. Видихніть у склянку з водою через трубочку.
Дослід № 4
Робота в групах
Опустіть у воду шматочок крейди, камінь, землі. Що ми бачимо?
Висновки: повітря є повсюди.
3. Узагальнень результатів дослідженнь
1. Робота за підручником
2. Ознайомлення з поняттям «вітер»
Повітря постійно переміщається. Воно є скрізь, але відчути його можна тільки тоді, коли воно рухається. Рух повітря - це (відгадування ребусу) вітер.
Вітер виникає там, де зустрічається тепле і холодне повітря. Коли ми відчиняємо двері з теплої кімнати в холодну, то відчуваємо як із холодної в теплу надходить повітря. Це відбувається тому,що з кімнати зверху виходить тепле легке повітря,а на його місце в кімнату заходить холодне повітря знизу,бо воно важче. Повітря весь час рухається. Наша земля нерівномірно нагрівається сонцем не тільки впродовж дня,а й протягом року. Повітря дістає тепло від землі. Нагріваючись,воно розширюється та піднімається вгору. Замість нього надходить повітря з інших місць. Цей рух повітря утворює вітер.
►► Фізкультхвилинка
Вітер віє нам в лице,
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище,
Радо гіллячком хитає,
Доброго дня вам бажає.
(Показ карток із зображенням доброго та злого вітру.)
V. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Бесіда «Повітря на службі людей».
2. Дидактична гра « Що не може прожити без повітря».
3. Гра «Я почну, а ти завершуй»
— Закінчить речення.
• Повітря прозоре, …
• Без повітря не можуть жити...
• Вітер виконує таку корисну роботу...
• Вітер — це рух...
VI. Підсумок уроку
— Повітря є всюди.
— У воді повітря немає.
— Вітер — це рух повітря.
— Вітер можна створити штучно.
— Рослинам повітря не потрібне.
— Людина може не дихати 15 хвилин.
— Брудне повітря корисне.
— Рослини виділяють кисень у повітря.
— Приміщення не потрібно провітрювати.