Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Зимуючі та осілі птахи.

Про матеріал
Інтеграція матеріалу української мови і природознавства для закріплення вивченого матеріалу : Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Зимуючі та осілі птахи.
Перегляд файлу

                                   Інтегрований урок                    2 клас 

 

                 Природознавство              Українська мова

Тема: Узагальнення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення.

           Зимуючі та осілі птахи.

Мета: повторити і закріпити знання учнів про речення; удосконалювати вміння учнів правильно відтворювати інтонацію розповідних, питальних, спонукальних речень; дотримуватись розстановки  розділових знаків у кінці речень у процесі списування,  самостійного складання тексту, у диктанті; здійснювати взаємозв’язок предметів природознавства і української мови; збагатити, систематизувати та узагальнити знання дітей про різноманітність птахів та їхнє значення в природі; формувати вміння орієнтуватися в інформаційному просторі;порівнювати та узагальнювати отриману інформацію; сприяти розвитку мовлення і збагаченню словникового запасу учнів; навчати учнів помічати красу і неповторність природи; розвивати творчі та інтелектуальні здібності дітей, їхню фантазію, спостережливість, здатність співпереживати; виховувати у дітей турботливе ставлення до птахів.

Обладнання: таблиці, ілюстрації птахів, роздатковий матеріал.

                                      Хід уроку

  1. Організація класу.

Привітання. Створення емоційного настрою.

Встаньте, діти, всі скоріше.

Усміхніться всім миліше,

Привітайтесь: - добрий день!

Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»

  • Сьогодні у нас незвичайний урок української мови.
  1. Хвилинка фенологічних спостережень.

– Яка зараз пора року?

- Місяць?

- Який сьогодні стан неба?

- Чи є вітер? А опади?

2. Доповнення віршованих рядків про зиму.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така …(чудова)

Міста чистенькі. Білі села –

Зима і радісна й … (весела).

Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима пухка і … (білосніжна).

Мороз у лід озера кута,

Зима тоді, всі кажуть…(люта).

Вона буває і серйозна;

Суха, і вітряна, й (морозна).

А вранці іній – от обнова!

Яка зима у нас …( казкова).

Зима, скажу вам, дуже гарна,

То сонячна, то часом…(хмарна).

І горнуться всі до тепла,

Така зима буває…(зла).

І пташка змерзла і голодна,

Бо видалась зима…(холодна).

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми продовжимо працювати над реченнями. Повторимо, які бувають речення за інтонацією,дізнаємось про зимуючих і осілих птахів.
  1. Складання асоціативного куща.
  • Що у вас асоціюється із словом речення?

( Завершена думка, розповідні, розділові знаки, спонукальні, питальні)

  1. Гра «Мікрофон»
  • Що виражає речення?
  • Як позначається на письмі початок речення?
  • А кінець?
  • Як пишуться слова в реченні?
  • Які є речення за інтонацією?
  1. Каліграфічна хвилинка.

Урок продовжим без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

П П п п пт та ах хи птахи

Діти. Допомагайте птахам взимку!

  • Яке це речення за метою висловлювання?
  • Який знак потрібно поставити у кінці?
  1. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу.

Розвиток мовних умінь і навичок.

  1. Пояснення учителя.
  • Про кого ми писали в реченні каліграфічної хвилинки?
  • Яких птахів ви знаєте?
  • Пригадайте з уроків природознавства все, що ми знаємо про братів наших менших- птахів.
  1. Вправа «Асоціативний кущ».
  • Що у вас асоціюється зі словом «птахи»?

(Перелітні, зимуючі, кочові, осілі, свійські).

  • Сьогодні ми поговоримо про зимуючих і осілих птахів.
  • Яких птахів ми можемо побачити взимку?

(Горобці, сороки, ворони, синички, дятли, голуби, інші)

  • Що ви знаєте про зимуючих і осілих птахів?

(Осілі птахи – це птахи, які знаходять корм взимку і не відлітають у теплі краї).

  • Чому деяких птахів називають кочовими?

(Кочові птахи – це птахи,які восени збираються у зграї і кочують у пошуках їжі (граки, сороки, синиці, галки).

  • А є птахи, які прилітають до нас з північних областей. Це чечітки, омелюхи, шишкарі.
  • Деякі осілі птахи – сороки, галки, сірі ворони, прилітають ближче до людських осель, де знаходять поживу на смітниках, у дворах.

Ночують ці птахи в захищених від вітру місцях, під дахами будинків, у кущах, на деревах.

  1. Гра «Хто більше»

Назвіть птахів, яких можна зустріти в лісі, селі, у парку взимку. Виграє той, хто назве найбільше.

  1. Гра «Встанови відповідність» ( на картках).
  2. Робота в зошитах. Завдання до тексту.

З тексту виписати розповідне і спонукальне речення.

                          Зима.

   Настала зима. Скрізь лежить глибокий сніг. Життя на землі ніби зовсім завмерло. Але це не так. На деревах стрибають голодні горобці й синички.

     Учні другого класу зробили годівниці. Діти розвісили їх на шкільному подвірї . у годівницях завжди є зерно, насіння і горобина. Пташки прилітають і дзьобають їжу.

    Будьте справжніми друзями живої природи!

  • Бесіда за змістом тексту.
  1. Робота над народними прикметами.
  • Доводилось вам взимку спостерігати за птахами, їх поведінкою?

Розкажіть про свої спостереження.

  • Ось вам завдання. Перевірити народні прикмети.

Снігурі прилетіли в грудні – зима буде суворою.

Горобці ховаються в затишок – на мороз і заметіль.

Запишіть у зошити і поспостерігайте.

  1. Цікаво знати!
  1. Загадка.

Крізь зимові заметілі

В сад наш птахи прилетіли,

Та такі червоногруді,

Ніби яблука повсюди.

Хтось розсипав у дворі,

Звуться птахи…(снігурі).

  • Снігурі звичайно відкладають від 3 до 7 яєць зеленуватого кольору з буруватими цяточками. Пташенята вилуплюються червоно- малинового кольору з густим темним пуховим покривом. Насиджування кладки продовжується 14 днів, а на 15-16 день після вилуплення пташенята покидають гніздо.
  • Самка снігура будує гніздо із гілочок, м’яких корінців і лишайника. Вона відкладає у березні 3-7 яєць і висиджує їх сама. Самець годує і охороняє її. Із ягід снігурі вибирають насіння, а м’якоть викидають. Поклювавши горобину, снігур чистить дзьоб, бо до нього прилипає насіння. Під час такої чистки дзьоба насіння потрапляє на землю і проростає. Так зявляються нові рослини горобини.
  1. Творча робота.

Підкреслені слова, заміни одним словом.

    Оленка, Василько і Петрик взимку кожного дня сипали різні зерна в годівницю. Снігурі, синички і горобці прилітали до своєї їдальні. Мама, тато і бабуся похвалили малят за добру справу.

  • Які ще птахи, крім названих, можуть завітати до годівниці?
  1. Проблемна ситуація.
  • Що допомагає птахам добувати їжу, носити її потомству, будувати гнізда, чистити піря та захищатись від ворогів? (Дзьоб).
  • Які істотні ознаки можна виділити в усіх птахів? ( Піря,  крила, дзьоб, лапки).
  • Яка з цих ознак найголовніша? (піря).
  • Пухові пірїнки добре захищають птахів від холоду, а пірїнки на крилах допомагають птахам літати в повітрі. 
  1. Розвиток творчих здібностей учнів.

Скласти і записати речення за схемою.

               Хто?  ____________________ що зробили?

               Які?                                            До чого?

Н-д; Галасливі горобці прилетіли до годівниці.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Гра «Незакінчене речення».

Робота з прислів’ями.

Де багато пташок, .. (там нема комашок).

Як багато птиць,… (не буде гусениць).

Де лелека водиться, …(там щастя родиться).

Всяка пташка …(свою пісню співає).

Зруйнував гніздо пташинне-…(не буде в тебе ні дітей, ні родини).

Горобець не сіє, не жне,…(а зернятка клює).

  1. Підсумок уроку.
  1. Гра «Мікрофон».

Уявіть себе маленькою пташкою, щоб ви сказали людям?

  • Я думаю, що після сьогоднішнього уроку ви твердо вирішите завжди допомагати пташкам.

З юних літ візьми за звичай –

Птахам, звірам помагай.

Світ прекрасний навкруг тебе –

Люби, шануй, оберігай!

 

Пам’ятайте, любі діти,

Щоб сади у нас цвіли,

Щоб літали журавлі,

Щоб пташки у нас співали,

І дерева підростали,

Щоб земля була у квітах,

Бережіть природу, діти!

І на завершення нашого уроку хочу всім побажати:

Давайте усмішки всім дарувати –

І друзям, і гостям, і мамі,  і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах,

І добрі слова у всіх на вустах.

  1.  Домашнє завдання.

Підібрати прислів’я або скоромовку про птахів.

Виготовити разом з дорослими годівничку, сипати насіння і спостерігати, які птахи будуть до неї прилітати.

Намалювати їх або сфотографувати.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
4314
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку