Я пізнаю
Тема. Рослини моєї Батьківщини. Мохи. Проведення досліду «Властивість сфагнуму поглинати та утримувати воду»
Мета: вдосконалювати знання учнів про різноманітність рослин Батьківщини; формувати уявлення про мохи та їхнє значення в природі; вчити розпізнавати рослини за будовою та зовнішнім виглядом; вдосконалювати навички здобувачів освіти проводити досліди та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, критичне мислення, окомір, спостережливість, мовлення, увагу; поповнювати словниковий запас; формувати екологічну компетентність та компетентність у галузі природничих наук, уміння учитися впродовж життя; виховувати дбайливе ставлення до живої природи, інтерес до вивчення предмету.
Очікувані результати:
критично сприймає інформацію для досягнення різних цілей; уточнює інформацію з огляду на ситуацію [4 МОВ 1.1]
виокремлює необхідну інформацію з різних усних джерел, зокрема медіатекстів, для створення власного висловлювання з конкретною метою [4 МОВ 1.3]
аналізує проблемні ситуації, що виникають у житті; описує проблемні життєві ситуації за допомогою групи величин, які пов’язані між собою [4 МАО 1.2]
обирає спосіб (способи) розв’язання проблемної ситуації [2 МАО 2.2]
використовує відомі засоби добору необхідних даних для розв’язання проблемної ситуації [4 МАО 3.1]
встановлює зв’язки між об’єктами і явищами природи; робить висновки із спостережень та досліджень разом з учителем або самостійно [4 ПРО 1.5]
прогнозує можливі результати спостережень/досліджень [4 ПРО 1.2]
класифікує об’єкти навколишнього світу за кількома ознаками та властивостями [4 ПРО 4.3]
безпечно використовує найпростіші прилади у побуті; самостійно організовує робоче місце відповідно до визначених потреб та завдань [4 ТЕО 4.2]
Хід уроку
I. Вступ
Налаштування. Афірмація
- Я вірю в себе і знаю, що мені все вдасться!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Так чи ні»
- Приготуйте 2 олівці: червоний та зелений. Я буду висловлювати твердження. Якщо згодні, покажіть зелений олівець, якщо не згодні – червоний.
1) Мохи не мають коренів. (+)
2) Адміністративний центр Запорізької області – місто Ужгород (-)
3) Народ, який прийшов на територію сучасної України і витіснив кімерійців – це трипільці. (-, скіфи)
4) Архіпелаг – це група островів. (+)
5) Найпоширеніші мохи в Україні – зозулин льон і сфагнум. (+).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Рослини моєї Батьківщини. Мохи». Будемо дізнаватися про мохи та їхнє значення. Також побуваємо дослідниками і проведемо цікавий дослід, який покаже нам певні властивості моху.
продовжимо вдосконалювати знання про різноманітність рослин Батьківщини; поспілкуємося про значення мохів в природі; поповнюватимемо словниковий запас; формуватимемо екологічну компетентність та компетентність у галузі природничих наук, уміння учитися впродовж життя; виховуватимемо дбайливе ставлення до живої природи, інтерес до вивчення предмету.
ІV. Основна частина
1. Рубрика «Робота з медіатекстом».
1) Постановка запитання
- Перегляньте відео та дайте відповідь на запитання: у яких місцях можемо побачити мохи?
2) Перегляд відео «Мохи»
3) Бесіда.
2. Робота у друкованому зошиті. Вправа 2.
1) Гра «Диктор телебачення»
- Прочитайте інформацію у рамочці та скажіть, що таке мохи?
2) Гра «Доповни речення»
- Доповніть речення словами із дужок та прочитайте їх.
3) Прийом «Мозковий штурм»
- Допоможіть Йоєві довести свою думку. Для цього прочитайте початок твердження і запропонуйте свої думки, як можна його продовжити?
(…насіння міститься у плоді рослин, який своєю чергою розвивається. А мохи, як відомо, не утворюють квіток.)
4) Гра «Закресли зайве»
- Викресліть назви рослин, які мають корені.
5) Гра «Обери потрібне»
- Оберіть, які мохи є найпоширенішими в Україні?
3. Робота у друкованому зошиті. Вправа 3
1) Читання речення
2) Розгадування ребуса
- Розгадайте ребус та дізнаєтесь переклад слова «сфагнос» із давньогрецької (губка).
4. Рубрика «Ми – дослідники!». Проведення досліду
- Зараз ми проведемо дослід, щоб переконатися у певних властивостях моху. У вас є обладнання та матеріали для досліду. Будьте з ними обережними та уважно працюйте за інструкцією.
1) Налийте пів склянки води.
2) Покладіть губку в склянку з водою і залиште на 2-3 секунди.
3) Витягніть губку зі склянки й покладіть на тарілку.
4) Що сталося з губкою? З водою у склянці?
5) Зробіть висновок про те, яка властивість сфагнуму зумовила його грецьку назву. Для цього вставте пропущені слова у реченні вправи 4 (зірочка 2)
(Грецьку назву сфагнуму зумовила його властивість поглинати воду всією поверхнею тіла й утримувати велику її кількість).
5. Фізкультхвилинка «Непосидючий олівчик»
6. Рубрика «Робота з медіатекстом»
Перегляньте відео «Значення мохів у природі» і розкажіть, про їх значення.
1) Перегляд.
2) Бесіда.
7. Робота у друкованому зошиті. Вправа 6. Рубрика «Робота із словами»
- Прочитайте значення слова у тлумачному словничку (торф).
8. Гра «Диктор телебачення»
Робота у друкованому зошиті. Вправа 7.
- Прочитайте текст про сфагнум як справжні диктори телебачення.
9. Бесіда за прочитаним. Гра «Сім запитань»
- Як люди використовують сфагнум?
- Де росте сфагнум?
- Які речовини він виробляє?
- У що перетворюються рештки цього моху?
- Що таке торф?
- У чому полягає цінність торфу?
- Чи багата Сумська область на торф?
10. Вправи для покращення зору
11. Рубрика «Хвилинка математики».
Робота у друкованому зошиті. Вправа 9.
- Прочитайте та розв’яжіть задачу. (1000 років)
- Отже, як ми повинні ставитися до корисних копалин?
12. Робота у друкованому зошиті. Вправа 10.
1) Гра «Прочитай та знайди потрібне»
- Прочитайте текст про значення мохів уприроді та підкресліть речення, у якому зазначено властивість мохів поглинати воду.
2) Хвилинка української мови
- Підберіть усно спільнокореневі слова до слова «збагачують».
V. Підсумок уроку
1. Бесіда
- Як треба ставитися до рослин, які нас оточують?
2. Рефлексія «Цеглинка LEGO»
- Намалюйте цеглинку відповідного кольору у кінці сторінки зошита.
- Який колір ви обрали? Чому?
3. Домашнє завдання
- Розгадайте кросворд на сторінці 7 у маленькому зошиті.
- На цьому урок закінчується, до зустрічі!