Тема. Кількісні й порядкові числівники
Мета: навчити учнів розрізняти групи кількісних числівників за значенням, вправлятися в написанні числівників, відрізняти кількісні числівники від порядкових, визначати вид числівників за будовою; розвивати увагу, активність, спостережливість, уміння аналізувати й порівнювати; формувати компетентності: математичну, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя; виховувати любов до рідної мови та українських національних страв.
Міжпредметні зв'язки: українська література, історія.
Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна презентація (https://naurok.com.ua/publ/42504), картки-овочі, таблиця «Числівник», анаграма, криптограма, алфавіт, картки-галушки.
Кількісні й порядкові числівники
(Українська мова 6 клас)
Підготувала
Смирнова Ріта В’ячеславівна,
учитель української мови та літератури
Новотроїцької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Покровської районної ради
Донецької області
2018 рік
Тема. Кількісні й порядкові числівники
Мета: навчити учнів розрізняти групи кількісних числівників за значенням, вправлятися в написанні числівників, відрізняти кількісні числівники від порядкових, визначати вид числівників за будовою; розвивати увагу, активність, спостережливість, уміння аналізувати й порівнювати; формувати компетентності: математичну, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя; виховувати любов до рідної мови та українських національних страв.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія.
Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки-овочі, таблиця «Числівник», анаграма, криптограма, алфавіт, картки-галушки.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
1. Привітання
Добрий день!
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дібрати за змістом і римою слова та вставити їх у поезію.
З’їм смачний матусин ….,
І ….., і ….,
Стану дужим та красивим.
Більш не буду вередливим.
Довідка: котлету, супчик, голубчик.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Морква, біб і цибулина, бурячок і капустина, ще й картопля — шусть у горщик. Ну й смачний ми зварим … (борщик).
Україна здавна славилася своєю кухнею. Її страви були відомі далеко за межами країни. Це обумовлено перш за все їх високими смаковими і поживними властивостями, різноманітністю використовуваних продуктів і способом кулінарної обробки. Адже одних тільки способів приготування борщу налічується більше 30.
- Що таке числівник?
- Як змінюються числівники?
- На які групи за будовою поділяться?
- Яку синтаксичну роль виконують?
Скласти речення з числівником.
IV. Вивчення нового матеріалу
Народ України славиться своєю гостинністю, бо «веселий гість – всьому дому радість». В українській хаті на столі на вишитому рушнику завжди лежав хліб, а поруч – сіль. За стародавнім звичаєм хліб-сіль підносили дорогим гостям на знак глибокої поваги.
Випишіть із поданих числівники ті, що означають кількість предметів.
Випишіть із поданих числівники ті, що означають порядок при лічбі.
П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший, сімнадцятий, чотирнадцять.
2. Робота з таблицею
V. Формування практичних умінь і навичок
Виписати з речень числівники, указати їх значення.
1) Скарбниця нашої кулінарії дуже багата – у ній понад двохсот тисяч рецептів. 2) Цього року в Покровську відбувся другий з’їзд любителів вареників.
Оскільки в Україні домашнім вогнищем здавна була вариста піч, то наші предки готували переважно варену, тушковану й печену їжу. Навіть чумаки, які возили сіль із Криму й Приазов'я, та запорозькі козаки у походах робили у землі тимчасову пічечку — кабицю і готували в ній традиційні страви — куліш і кашу, лемішку й галушки.
16, 7, 17, 12, 29, 15, 1. (Лемішка)
Словничок: Лемішка - страва з густо запареного борошна, зазвичай гречаного.
Вставте в фразеологізми пропущені числівники, визначте розряд, морфологічні ознаки за зразком.
Зразок: перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в.
Сидіти в … стінах (4)
… колесо до воза (5)
… чоботи - пара (2)
В … дуги зігнувся (3)
… дорогою обійти (10)
… разів відмір, а … раз відріж (7 і 1)
Щоб дізнатись назву наступної страви, розшифруйте анаграму: ирквнаеаи
Вареники - національне українське блюдо, яке оспівував у своїх творах сам Микола Васильович Гоголь. Головною родзинкою цієї страви є саме тісто, яке має бути пузате, але при цьому дуже ніжне та м’яке. Начинки використовують найрізноманітніші. До речі, у стародавні часи дівчата на свято Андрія ворожили на варениках. А якщо вареники наснилися – це було передвісником пишних гулянь і навіть весілля.
Складіть невеличке висловлювання (5-6 речень), використовуючи порядкові і кількісні числівники, на тему «Веселі варенички».
VI. Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Назвати розряди числівників за значенням.
2. Які ви знаєте групи кількісних числівників? Навести приклади.
3. Назвати особливості дробових числівників.
4. Що означають порядкові числівники?
5. Які бувають числівники за будовою? Як вони пишуться? Наведіть приклади.
6. Про що необхідно пам’ятати, визначаючи рід і число числівників?
7. З якою частиною мови поєднуються числівники? Відповідь підтвердити прикладами.
VII. Підсумок уроку
Галушки́ — страва з вареного тіста у вигляді квадратиків або кульок. На відміну від вареників не мають начинки. Готують як окрему страву або варять суп з галушками. Колись були дуже популярною українською стравою, часто готують їх і зараз.
(пам’ятник галушці у Полтаві)
Знайти і виписати 5 прислів’їв і 5 ребусів з числівниками.
– Сьогодні на уроці ми не лише наситились знаннями, а й впевнилися, що українську кухню не сплутаєш із жодною у світі, бо є в неї свої особливі секрети.