23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Я у світі". Тема: Де ти живеш. Твоя країна – Україна

Про матеріал
розширювати знання учнів про свою державу; ознайомити дітей з поняттям «Батьківщина», «держава»; розвивати національну свідомість, пізнавальний інтерес, спостережливість, пам'ять, мислення та мовлення учнів; виховувати патріотів рідної країни, повагу до її національних символів, потребу глибоко вивчати цю історію та зростати гідними людьми України; виховувати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

(урок з предмету «Я у світі» у 3- А

 

 

 

 

 

 

Тема: Де ти живеш. Твоя країна – Україна 
Мета: розширювати знання учнів про свою державу; ознайомити дітей з поняттям «Батьківщина», «держава»; розвивати національну свідомість, пізнавальний інтерес, спостережливість, пам'ять, мислення та мовлення учнів; виховувати патріотів рідної країни, повагу до її національних символів, потребу глибоко вивчати цю історію та зростати гідними людьми України; виховувати любов до рідного краю. 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 
Обладнання: компютер, телевізор, букви «У» «К» «Р» «А» «Ї» «Н» «А»,  карта України, завдання - прислів’я, фонограми пісень, кросворд.
 
                                                      Хід уроку 
І. Організація учнів. 

Ми вам раді, добрі люді, 
І вітаємо щиро вас.
Та запрошуємо ласкаво на урок у третій клас.

Емоційне налаштування класу.(слайд 1)

- Який настрій у вас сьогодні?

− Я бажаю, щоб у вас був сонячний настрій і, щоб в такому гарному настрої ви отримали нові знання.                                          

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 2)

  •   - Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, а

Щоб він пройшов не марно,

Треба сісти рівно й гарно.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

 

Г

О

 

 

О

Д

 

Ж

В

Е

К

У

З

 

Е

С

И

Д

Р

У

К

Р

А

Ї

Н

А

Б

А

Л

 

В

І

В

Р

Р

А

 

П

Е

 

П

 

 

 

Р

Л

А

О

Ь

Т

И

      На уроці піде мова про країну,  а про яку, ви дізнаєтесь, якщо будете працювати дружно і розгадаєте кросворд.

  • Розгадування кросворду. (слайд 3)
  1.   Найбільший звір України. (зубр)
  2.   Назва гір на заході України. (Карпати)
  3.   Найвища гора Українських Карпат (Говерла)
  4.   Місто-порт на узбережжі Чорного моря. (Одеса)
  5.   Столиця України. (Київ)                                            
  6.   Найбільша річка України. (Дніпро)
  7.   Найбільший птах України. (Журавель)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 4)

- Молодці, ви розгадали кросворд і вже знаєте, що ми будемо говорити про чарівну землю, багату і щедру, співучу, сповнену краси, прекраснішої від якої немає в світі, про країну, в якій ми живемо, і про вас, малих школяриків, які зростають у державі Україна.

 - Сьогодні ми побуваємо у різних куточках України, ми дізнаємося, де знаходиться Україна, з якими країнами межує, повторимо ваші знання про Україну i навіть потрапимо у минулі часи.

ІV.Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ «Україна»

- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово Україна? Як по іншому можна назвати Україну? (Батьківщина, рідний край, друзі, родина, держава)

Сьогоднішній урок допоможе нам провести незвичайна чарівна квіточка – Україна.

Але з нашою квіточкою трапилась біда – вітер забрав її пелюсточки. Без чого не може існувати наша квіточка - Україна? Про це ми сьогодні і дізнаємося, складаючи її пелюстки. Але пелюстки не прості. Як і квітка вони чарівні із завданням. Допоможемо квіточці?

V. Робота над темою уроку.

Пелюстка 1 . «Сторінки історії»

Щоб патріотом-українцем зростати, треба походження країни знати.

  • А хто такий патріот? (той, хто любить свою країну).
  • Патріос з грецької  - Батьківщина.
  • Кого називають українцями? (жителі України)

Iсторiя нашої Батьківщини сягає тисячоліть. Але сьогодні ми заглянемо не так далеко.

Існує легенда про нашу землю. (слайд 5)

                                Легенда « Наша земля»

       Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді; я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, пустелі. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні - то ворога».
          Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали милозвучно - Україною. І люблять її сильно, і оберігають, працюють натхненно і на весь світ прославляють.

         Князь Володимир був видатним державним діячем і полководцем, одним із засновників Давньоруської держави. Він увійшов в історію і як Володимир Хреститель, що запровадив на Русі християнство, зробив його офіційно релігією в Київській державі. (слайд 6)

         Часи Ярослава Мудрого увійшли в історію України як період розквіту Руської Землі, піднесення її економічної і політичної могутності, поширення християнської віри, її світогляду, становлення в країні цивілізованого суспільства. (А що таке суспільство?)

       Богдан Хмельницький – визначний український політичний і державний діяч, полководець, гетьман України (1648– 1657). (слайд 7) Засновник Української Козацької держави. Згадуючи про історію, хіба можна забути про козаків. Слово «козак» означає «вільна людина».  Хто ж вони такі? На долю козаків випала велика i тяжка праця - бути оборонцями рідної землі від турків та татар. Вони відбивали у них невільників, приймали на себе перші удари ворогів. 

     - А кого називають «Кобзарем»?.  (слайд 8)

     Ім'я Тараса Шевченка відоме в усьому світі: у багатьох країнах йому встановлено пам'ятники, його твори перекладені майже на всі мови світу, його ім'ям в Україні названо навчальні заклади, театри, площі, вулиці, міста.

      Видатні письменники – Іван Франко, Леся Українка.

  • Яких ще українських письменників ви знаєте?

      Багатьом людям врятовано життя завдяки науковим працям академіка Миколи Амосова. В інституті, який він створив, проводять найскладніші операції на серці.  (слайд 9)

        Гордістю України є сучасні літаки «Антей», «Руслан», «Мрія», їх розробило конструкторське бюро Олега Антонова. Це від його імені українські літаки називаються «Анами».

      Сергій Бубка легкоатлет, багаторазовий чемпіон та рекордсмен світу, Європи, Олімпійських ігор.

      Відомі боксери Віталій і Володимир Кличко, співаки Олександр Понаморьов та Руслана, композитори Сергій Прокоф’єв та Микола Лисенко. (слайд 10)
    Без цих людей не могла би існувати історія нашої країни. (слайд 11). Ми з вами повернули першу пелюстку «Історія». Допоможемо Квітці повернути другу пелюстку? 

Пелюстка 2: «Україна – незалежна держава». (слайд 12)

 Треба гарно працювати, щоб про Україну знати. 
Виступ учителя: 

        Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Її багатства – це хліб, цукор, сталь, вугілля, овочі і фрукти. А ще – тихі озера, гаї, народні пісні. Україна – держава. Як у кожній державі у неї є свої кордони, які можна побачити на карті. 

     Вона межує з Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією і Молдовою, на півночі — з Білоруссю, на північному сході та сході — з Росією, а на півдні омивається Чорним та Азовським морями. (слайд 13)
      -Діти, а які міста України ви знаєте?

        Насправді, географічне положення нашої держави дуже зручне.Вона розташована в центрі Європи. В Україні сприятливий клімат для росту і розвитку тваринного і рослинного світів.

Україна - одна з найбільших держав у Європі. Її територія простягається iз заходу на схід на 1 316 км. Щоб перетнути її пішки з заходу на схід, треба йти 90 днів, долаючи щодня 30 км.

Наша Україна - незалежна держава.
- Як ви розумієте слово «незалежна»? (вільна)

 - Коли вона стала незалежною? (24 серпня 1991 року). 
- Назвіть найбільші міста в Україні . (робота з форзацем підручника)

(Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя, Львів, Кривий Ріг, Миколаїв. )

  •  Ось ми з вами повернули і другу пелюстку «Земля».

Пелюстка 3: Час переходити до іншого завдання і відкривати ще одну пелюстку. А вона нам пропонує провести гру «Шифрувальник» (слайд 14)
Н   А   Р   О Д                     6∙2    (н)                   50-25 (р)
12 25 29 10 8                    14+15 (р)                     4∙2  (д)
                                                  28-18  (о)
Жодна держава не може існувати без народа.

       В Україні живуть різні народи. Близько 77% населення нашої держави складають українці. На території України крім українців проживає понад 110 національностей. І всі вони знайшли в нашому краї свою Батьківщину. 

  • Люди яких національностей проживають на Україні? (росіяни, білоруси, поляки, чехи, молдовани, греки, татари, румуни).
  • Але всі вони громадяне України. А хто такий громадянин?(людина, яка постійно живе в державі, користується правами і виконує обовязки держави).

1.Робота за підручником (с. 98-99) (слайд 15)

— У кожної людини є свій рідний куточок. У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може уявити свого життя. Це рідний край, де вперше дитиною побачили світ, ясне сонечко, ранкову росу, дрібний дощик, зелену травичку, пташиний спів, багато квітів. Це рідний край, де пахне маминою випічкою, де чути батьків голос і веселий сміх братів і сестер, друзів і сусідів...

      Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів, і вона-найдорожча за все на світі.

— Прочитайте оповідання Анатолія ГригорукаДивовижні імена на с. 98-99.

  • Гра «Рибки» ).

          Про кого розповідається в оповіданні?

  • Які дивовижні імена придумав дідусь для хлопчика? (киянин, українець, європеєць, землянин).
  • Вправа «Інтерв’ю» . (слайд 16)

— Чому кожного з нас можна назвати європейцем?(тому що живемо в Європі)

— Розкажіть про себе так, як розповів би Петрик своїй матусі.

Де ти живеш? ( Розповідь про себе за схемою.)

Я землянин, тому що  живу на третій планеті від Сонця – на Землі.

Я європеєць, тому що живу майже в центрі Європи.

Я українець, тому що живу в Україні, в місті Українськ Донецької області, на вулиці …

Ось ми з вами повернули третю пелюстку «Народ».

  • Фізкультхвилинка (слайд 17)

    - Зараз ми пограємо в гру. Я називаю різні слова, а ви виконуйте ті дії, з якими ці предмети асоціюються. Але якщо серед слів ви почуєте назву міста, то плещіть 3 рази  у долоні,  (Українськ,  пташка, Львів, заєць, жаба, Херсон. Луцьк, ручка, урок, Донецьк, їжа, Луганськ, річка, водій, Полтава, Київ)

Пелюстка 4. «Київ – столиця України» . (слайд 18)

Великих і славних міст багато, а ми будемо головне місто України вивчати! 

Воно відоме в світі.

Каштани в ньому квітнуть.

Будинки тут високі.

Дніпро тече широкий.

Ворота золотії

Стоять мов чародії.

Віддавна це столиця,

Столиця-білолиця.

Ну, хто з вас з догадається,

Як місто називається?..

У нашім ріднім краї

Над красенем Дніпром.

Київ розцвітає

На щастя і добро.

Головна частина міста стояла на горі. Навколо міста з трьох боків підступав ліс. Із четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс опускався по схилах глибокого і довгого яру, який перехрещувався з другим яром і тому називався «Хрещатим». Від його назви пішла назва центральної вулиці Хрещатик. (слайд 19)

І сьогодні Київ зачаровує людей красою золотоверхих храмів, архітектурою мостів, будинків. Найкрасивіша вулиця Києва – Хрещатик. Широкий, просторий з зеленими алеями каштанів.

Київ – столиця України. а що означає столиця? ( це головне місто держави, місто, де знаходиться уряд) (слайд 20)

-Чим славиться Київ?(своїми знаменними каштанами, це місто побудовано на схилах Дніпра) 

       - Чому саме так називається це місто? 

Було три брати: один на ім’я Кий, другий – Щек, третій – Хорив. І була в них сестра – Либідь. Вони побудували місто і назвали його Києвом, на честь старшого брата. Кий був мужнім і хоробрим, тому його ім’я навіки залишилося в назві столиці.

    - То на честь кого назвали місто Київ? 
    - Як називається центральна вулиця Києва? 
     Київ названий одним з найзеленіших міст нашої країни. Особливо красиві його вулиці навесні. 
   - Як ви вважаєте, чому саме навесні? (цвітуть каштани)

     Ви добре попрацювали і змогли повернути квітці ще одну пелюстку - «Столиця»

Пелюстка 5. Виконуємо наступне завдання. Без чого ще не може існувати держава, дізнаємось, розшифрувавши слово.
    Гра «Розсипанка» (слайд 21)

и с м о в л и
Щоб краще свій край пізнати, треба символи держави знати.

Ми часто кажемо: «Сильний, як ведмідь; гарна, як квітка; хитрий, як лис».

Тут ведмідь виступає символом сили, квітка – краси, лис – хитрості. Завдяки символам одним словом чи одним знаком можна сказати дуже багато.

- Так що ж таке символ? (умовне позначення будь-якого предмета)

Огляньтесь довкола – і побачите безліч символів. Вони про щось повідомляють,застерігають, закликають. Це – дорожні знаки, знаки різних професій, герби міст, держав. Україна, як і будь-яка країна, має свої державні символи. Які?

  • Гра "Впізнай за описом"
        Це офіційна емблема держави. Вона має вигляд тризуба й означає триєдність життя: батько, мати, дитя, які символізують силу, мудрість, любов. Ця емблема держави зображується на прапорах, грошових знаках, печатках, офіційних документах. (Герб) (слайд 22)

Герб - символічний знак, ключ до історії роду, міста, держави. Герби бувають різні: на них зображують рослини, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її могутність. Яким є наш Герб розкаже Максим.
Наш Герб – тризуб. 
Це воля, слава й сила. 
Тризуб – немов одна сім’я єдина. 
Де тато, мама і дитина. 
Живуть у мирі і любові 
На Україні вільній, новій! 

-Число три завжди вважали чарівним, казковим.    

Зображення тризуба на території нашої держави має дуже давню історію. За часів Київської Русі (Х –ХI ст.) бачимо тризуб на золотих і срібних монетах Ярослава Мудрого. Тризуб означає триєдність життя – батько, мати і дитя, котрі символізують силу, мудрість, любов. Якщо придивитись уважно до Герба, то можна ще скласти слово з його частин - «воля». Адже до волі завжди прагнув український народ. 
     Тризуб широко шанується в Індії, Ірані та в інших народів. Так що ми повинні пишатись нашим гербом, як символом загальнолюдських цінностей, що мають історичні корені.

  • Це - офіційна емблема держави, її символ. Вона являє собою синьо-жовте полотнище з двох смуг: верхньої - синього кольору, нижньої - жовтого. жовтий колір - це колір сонця та хліба. Синій  колір - це колір життєдайної сили води і мирного неба. Емблема піднімається під час офіційних церемоній, урочистостей. (Прапор) (слайд 23)

-Він має досить давнє походження. Жовтий колір – це колір пшеничного поля, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Жовтий колір – це ще й колір жовтогарячого сонця, без лагідних 
променів якого не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб. 
Синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. А невже без живлющої матері-води визрів би, заколосився хліб? От вам і ще один блакитний колір – колір цариці -води. 

  • Цей державний символ - урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Ця пісня звучить на ознаменування сили, слави та могутності держави. Слухати її потрібно стоячи, з гордо піднятою головою. Вона є обов’язковою під час урочистих заходів, відзначення державних свят. (Гімн) (слайд 24)

- Гімн - це грецьке слово, що означає урочисту, похвальну пісню на честь богів і героїв. 
Слова палкі, мелодія врочиста… 
Державний Гімн ми знаємо усі. 
Для кожного села, містечка, міста – 
це клич один з мільйонів голосів. 
Це наша клятва, заповідь священна. 
Хай чують друзі й вороги, 
Що Україна вічна, незнищенна, 
від неї ясне світло навкруги. 
- Хто написав слова Гімну? (Павло Чубинський 1863 р.).

- Як називається гімн України? («Ще не вмерла в Україні…»)
-Під час звучання Гімну слід пам”ятати, що присутні повинні припинити будь-який рух, встати і віддати належне головній Пісні України. 

- Отже, як треба вести себе під час звучання Гімну?(відповідь учнів) 

                         Слухання гімну.

- Крім державних символів, майже в усіх народів є народні символи.

- Які народні символи є в Україні? (верба, калина, віночок, вишиванка, рушник)
- От, діти, ми повернули квітці ще одну пелюстку - «Символи»
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. 
Пелюстка 6. «Народна платформа». (слайд 25)

     Наступна пелюсточка –повязана з творчістю. Жодна людина не може існувати без спілкування. Зараз ми дізнаємося які ви мовознавці. Всім відомо, що перлиною нашої мови є усна народна творчість, а саме прислів’я.
1 група - гра « Склади прислів’я про Україну» (індивідуальні картки) – робота в групах.

Без верби і калини                                   життя віддай.

За рідний край –                                      немає України.

Та земля мила,                                          як соловей без пісні.

Людина без Вітчизни,                               за неї можна і життя віддати.

Україна – мати,                                         немає другого Дніпра.

Немає другої Вкраїни,                              де мати народила.

2 група - виконання завдання «Віднови вірш.»
Та попід горою.
Тече вода із-за гаю
Поміж осокою.
Хлюпощуться качаточка
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
А качечка випливає
З качуром за ними,

3 група - доберіть слова- ознаки до слова Україна.

Ми любимо Україну за те, що вона     

  • Наша мова гарна, мелодійна. І звичайно мовною перлиною є українська пісня.

Звучить пісня «Україна».

Робота в групах
- А тепер повідомляємо, як рідний край ми любимо, знаємо!

- Тож запрошую вас висловити думку на «Народній платформі»

Мій край чудовий - Україна!

Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

 Чарівна пісня солов'я.

Все найдорожче в цілім світі,

Бо тут почався наш політ.

Цвітуть волошки сині в житі.

Звідсіль веде дорога в світ.

Усе найкраще і єдине

 І радощі свої, й жалі.

Мій рідний краю, Україно!

Найкраще місце на Землі!

Презентації груп

- Багато ви дізнались про Україну. Любіть її і дбайте про неї. Своєю славною працею ви змогли повернути квітці її пелюстку «Мова».

Залишилася ще одна, остання. 
V. Підсумок уроку.

Дорогенька дітвора!

А хіба нам не пора

Все оце підсумувать,

Щоб уже нарешті взнать,

Хто ж сьогодні переміг,

      Й хто цього зробить не зміг? 
Пелюстка 7. Зі мною діти пограйте, себе перевіряйте! 
Вікторина (слайд 26)
Як називається наша країна?? 
Яке місто є столицею України? 
Які символи України ви знаєте? 
На честь кого назвали місто Київ? 
Чим славиться Київ? 
Що позначає на карті широка червона лінія? 
Що таке символ?

 Скільки кольорів має прапор України?   (Два.) 
Як співають і слухають Гімн? (Стоячи.) 
Синонім до слова «держава»? (Країна.) 
Що зображено на державному Гербі? (Тризуб.) 
Яка головна річка України? (Дніпро.) 
Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське) 

Які є гори в Україні? 

 Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня) 
З якою державою Україна межує на сході? ( З Росією.) 
Як називають людину, що любить свою Батьківщину? (Патріот.) 
Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко.)

 Остання пелюстка «Діти» 

     Любі діти! Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.

    А зараз  користуючись словами для довідки, вставимо пропущені слова і відновимо вірш. (слайд 27)

Горобчики тут побували,
Дзьобиками літери поскидали.
Потрібні букви в ряд складеш –
про Україну вірш знайдеш.

Х*ч   м*л*й   я,  не *ел*кий,

з*т*  д*б*е   *н*ю,

щ*   к*ай  р*д*ий –  Ук*а*н*,

я   ї*  к*х*ю.

                                                                             (П. Тичина)

     Слова для довідок: весела, глибокі, світі, чудова, джерельця.

   Ви працювали дружно і впевнено, тому змогли повернути пелюстки квітці-семицвітці. Так без чого не зможе існувати наша Україна?(Без історії, землі народу, столиці, символів, мови і дітей – свого майбутнього).

   Ви-наша надія, опора, майбутнє України.   Продовжуйте вивчати історію рідного краю, тому що як сказав М. Рильський «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього». Тож спрямуйте свої зусилля на те, щоб майбутнє це було добрим і щасливим, щоб виросли ви справжніми українцями із гарячими серцями, розумними головами, чистими думками. Багато ви знаєте про Україну, а головне те, що любите її.

        Сподіваюсь, що ваші оченята будуть сяяти радістю пізнання щодня. (слайд 28)

Н. Бучинська «Моя Україна» (кліп)

 

 

docx
Додано
24 січня
Переглядів
562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку