Дата __________ Номер уроку ___________ Я досліджую світ 1 клас
Тема тижня. Театр
Тема дня. Як створити театр тіней
Мета: ознайомити з різновидами театрів; розповісти про історію виникнення театру
тіней; формувати вміння порівнювати, створювати нові креативні ідеї; розвивати акторське мистецтво; виховувати естетичний смак.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
І. Вітання
Метод «Обери маску настрою»
ІІ. Обмін інформацією
Вислови про театр:
Театр – це життя, і треба вчитися грати свою роль. (Вільям Шекспір)
Розум людський ніколи не винаходив нічого шляхетнішого за театральні дійства як для вдосконалення, так і для очищення людської натури. (Вольтер)
- А сьогодні у мене для вас сюрприз: ми створимо свій театр!
Відгадування загадок
Він такий же, як і ми,
Непомітний між людьми,
А в театрі грає ролі:
Нині — вчителя у школі,
Завтра — буде інша роль.
То бідняк він, то — король. (Актор)
Усіма він керує,
Мислить, бігає, кричить!
Він акторів надихає,
Всім виставою керує,
Як оркестром диригент,
Але зветься - ...(режисер)
Спектакль вдався на славу
І публіка задоволена вся!
Художнику особливі овації
За барвисті ...(декорації)
Якщо хочеш стати іншим, -
Поклич на допомогу ...(грим)
Часом в театрі так потрібні,
А для вистави так важливі
Такі речі, що купити,
Доставити вибудувати, скласти
На сцені просто неможливо.
Але зробити їх подобье можна.
Є в театрі територія,
Де готують ... (бутафорію)
То царем, а то блазнем,
Жебраком або королем
Стати допоможе, наприклад,
Театральний... (костюмер)
Коли спектакль закінчився -
Чути «Браво!», компліменти;
Всім акторам, в подяку,
Даруємо ми...(оплески!)
В оформленні особи -
Перуки, розмальовка,
І шиньйони і накладки,
І наклейки, маски -
Це все для гриму потрібно,
Потрібно все, без спору.
Потрібно майстрові по гриму -
Художнику-...(гример!)
Щоб сцену висвітлювати
Правильно, чудово -
Освітлювальний прилад
Потрібен неодмінно:
Щоб все пройшло на «Ура!»,
Світло дають ...(прожектори!)
Для зберігання одягу відвідувачів,
Театралів або кіноглядачів,
Щоб їм було зручно і не жарко -
Гардероб є. Або простіше -...(роздягальня!)
У кінотеатрі - широкий екран,
У цирку - манеж іль арена.
Ну, а в театрі, звичайному театрі,
Майданчик особлива - ...(сцена!)
Все, що бачите на сцені:
Що лежить, висить, стоїть,
Всі предмети представленья -
Це, знайте, ... (реквізит!)
Спочатку акторами були тільки чоловіки, які мусили грати всі ролі, зокрема жіночі. Для цього вони надягали маски. Саме маска допомагала акторові перевтілюватися в того, кого вона зображала: у тварин та людей – радісних і зажурених, добрих і злих. Найпершими масками були сумна і весела, а також добра (світла) і зла (темна).
Коли актори розігрували сумну п’єсу, трагедію, вони надягали сумні, похмурі маски. Якщо на сцені розігрувалися весела п’єса, комедія, актори брали веселі, усміхнені маски.
ІІІ. Групове заняття
- Хто або що нам потрібно для театру?
(Складання інтелект карти «Театр»)
ІV. Щоденні новини
Робота з календарем погоди та щоденною інформацією.
Доброго ранку, школярі!
Сьогодні понеділок, 19 листопада 2021 року
Погода ______________
День, число, місяць та рік.
У нашому класі ___________ учнів
Вітаємо з днем народження _________________ !
ІІ. Етап цілепокладання
Казкотерапія
Жили собі чоловік і жінка. І був у них син Іван. Ось одного разу пішов чоловік в поле косити, а мати посилає Івана понести батькові обід.
Він ішов і ніс татусеві коржа. Та ось хлопчик зненацька оглянувся і побачив, що за ним іде якийсь чоловік. Іван злякався і почав кидати йому шматочки коржа. Поки добіг хлопчик до батька, то коржа вже не було. Іван не своїм голосом закричав:
— Тату! Проженіть того дядька, що за мною біжить!
А батько посміхається та й каже:
— Та то ж, сину, не дядько, а твоя власна тінь. А тепер біжи-но та повідбирай у того дядька шматочки коржа.
Іван похнюпився і почвалав збирати шматочки коржа, які кидав дорогою. Йому було дуже соромно, що він злякався своєї власної тіні. Тепер він на все життя запам’ятає, що своєї тіні не треба боятися.
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми познайомимося з театром тіней.
ІІІ. Етап цілереалізації
Метод «РАФТ»
Уявіть, що ви актор театру. Розкажіть своєму другу про свою роботу.
Уявіть, що ви працівник театру. Розкажіть відвідувачам про правила поведінки в театрі.
Уявіть, що ви касир в театрі. Розкажіть, які вистави часто показують у вашому театрі, на які вистави ходять більше людей.
Гра «Збираємося до театру»
Вчитель демонструє різні предмети, а діти мають назвати його і сказати чи потрібен він у театрі чи ні, якщо потрібне то навіщо.
Перегляд мультфільму «Фіксики. Театр тіней»
- Перегляньте уважно мультфільм. Про який вид театру розповідають фіксики?
- Що найбільше запам'яталося?
Розповідь про появу театру тіней з методом «Ілюстратор»
Теа́тр тіне́й — форма візуального мистецтва, що зародилася в Азії в Китаї більш як 1500 років тому.
Театр тіней використовує великий напівпрозорий екран і кольорові плоскі маріонетки, якими керують на тонких паличках. Маріонеток доторкають до екрану ззаду і вони стають видимими для глядача.
Назва Театр тіней не зовсім коректна — ніяких тіней на екрані не видно, а видно тільки темні фігури маріонеток за екраном.
Специфіка театру, його естетика, а тема варіюється в залежності від традицій.
Маріонетки традиційно виготовляють з тонкої прозорої шкіри (наприклад, козлиної чи верблюжої), паперу чи картону. Можуть бути як твердими цілісними, так і гнучкими, що складаються з декількох частин, рухомо або нерухомо з'єднаних між собою. Фігурками керують за допомогою бамбукових, дерев'яних чи металевих паличок.
До другого тисячоліття, театр тіней мав широку популярність в Китаї та Індії. З військом Чингізхана поширився також в інших регіонах Азії. Найвищої форми у Туреччині досяг в XVI ст., був популярним в Османській Імперії. В 1767 році, з Китаю техніка театру тіней була привезена на батьківщину французьким місіонером Жюлем Алодом. В 1776 році вона стала відомою у Великій Британії. Великий німецький поет Гете цікавився цим мистецтвом, а в 1774 році сам влаштував свою презентацію.
Сьогодні серед колекціонерів високо цінуються ажурно виготовлені шкіряні маріонетки, а самому театру тіней загрожує знищення.
У наш час театр тіней найпоширеніший в Індонезії.
З’єднай цифри впізнай хто там
Іноді тінь буває не чіткою, розмитою. Потрібно більше світла, щоб зрозуміти що саме ми бачимо.
Фізкультхвилинка з ліхтариками
Робота з прислів’ями про тінь
Вовк вогню боїться, а злодій - своєї тіні.
З кривого дерева крива й тінь.
Злодій - що заєць: і тіні своєї боїться.
Хоч підеш ти і за море, за тобою, як тінь, твоє горе.
Гра-театралізація «Впізнай хто це»
Вчитель виготовляє міні-сцену для театру тіней і там прилаштовує ліхтар. Діти по черзі виходять і витягують карти з малюнками. Казати словами не можна що зображено. Потрібно з-за допомогою рук показати тінь свого малюнку.
Розвиваємо увагу. Знайти тінь предмета.
Проведення експерименту
Пропоную кожному вихованцю побудувати маленьку диво-тваринку, за зразком або за уявою, в цей час один з вихованців будує екран: контур навколо аркуша паперу А-4. Облаштовуємо театр: фіксуємо екран, за ним підставку для тваринок, потім ліхтарі. Всі діти влаштовуються перед екраном. Ставлю тваринку на підставку, діти повинні впізнати свою.
Практична робота з лего
Проводимо спостереження за розміром тіні тваринки: рухаю ліхтар ближче до тваринки, розмір тіні трохи збільшується і зображення стає «розмитим», не чітким; якщо ліхтарик віддаляю, то розмір тіні зменшується і стає чітким. Пояснюю, що за допомогою цих оптичних явищ, які вони будуть вивчати пізніше на заняттях фізики, можна створювати різний візуальний рух.
Театралізація. Робота в парах.
Вигадайте своїх персонажів виготовте їх з паперу або лего. Складіть невеличкий діалог. Розіграйте свою міні-виставу у театрі тіней. НЕ ЗАБУДЬТЕ ВИСТАВИТИ СВІТЛО!
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Отже, ми залишили приміщення театр у і можемо одягнути капелюхи.
Метод «6 капелюхів»
Білий капелюх — що нового дізналися?
Червоний капелюх — які емоції вас переповнюють від уроку? Які ваші враження?
Жовтий капелюх позитиву – вкажіть позитивні сторони уроку.
Чорний капелюх – з чим виникли проблеми? Що з вивченого ви вважаєте негативним?
Зелений капелюх — чи зможете використати у житті інформацію з сьогоднішнього уроку?
Синій капелюх — підведемо підсумки по сьогоднішньому уроці.
1