Урок ЯДС "Родинне дерево"

Про матеріал
Автор уроку - вчитель початкових класів Токарь Наталія Іванівна. Сьогодні нас запросила у гості незвичайна родина. Це сім'я із мультфільму «Суперсімейка». Вони будуть допомагати на уроці. Цей мультфільм про сім'ю супергероїв. Усі члени цієї родини мають надприродні здібності.
Перегляд файлу

Комбінований урок «Я досліджую світ»

Тема уроку:Родинне дерево

Мета уроку: формувати уявлення про родину як частину суспільства, про роль, місце та значення родини в житті людини, познайомити з поняттями «родовідне дерево», «рід», «родина», вчити поважати членів сім’ї, піклуватись один про одного; розвивати уявлення про благополуччя родини, увагу, мовлення, критичне мислення, вміння висловлювати свої думки; виховувати  почуття духовної єдності поколінь, шанобливе ставлення до родини, її членів, історії, традицій, бажання берегти родину.

Обладнання: Підручник, ілюстрований матеріал до теми, презентація, мікрофон, роздаткові наклейки «Сонечко», «Сонечко з хмаркою», «Хмарка».

Тип уроку: комбінований

                                 План роботи

1. Організація учнів до навчальної діяльності

1.1. Привітання (фронтально)

- Доброго дня, мої юні розумники. Я рада вас бачити на нашому уроці.

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку(фронтально)

 - Погляньте на свої парти і приберіть  зайві речі. Вам знадобиться тільки підручник, пенал, зошит.

1.3 Створення психологічного комфорту та позитивного настрою на уроці (фронтально)

- Давайте відгадаємо загадку!

Це слово кожен знає,

Ні на що не проміняє!

До цифри «сім» додам «я» —

Що вийде? (Сім'я.)

Без чого на білому світі
Дорослим не прожити і дітям?
Хто підтримає вас, друзі?
Ваша дружна…
(Родина)

- Так, діти. Тобто  як ще можна назвати сім’ю? (Родина.)

- Сьогодні нас запросила у гості незвичайна родина.  Це сім'я із мультфільму «Суперсімейка». Вони будуть нам допомагати на сьогоднішньому уроці.

 Цей мультфільм  про сім'ю супергероїв. Усі члени цієї родини  мають надприродні здібності.

Чи знаєте ви  членів цієї  родини? (додаток 1)( Це  мама — місіс Еластик, тато — містер Винятковий, діти — син Шусть, донька Фіалка та малюк Джек-Джек.)

- Вони пропонують вам уявити, що у ваших долоньках – дрібка гарного настрою тож давайте поділимось ним зі своїм сусідом по парті. Сподіваюся, що ми дуже весело та цікаво проведемо разом час, а головне з користю для кожного з нас.

2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

2.1. Перевірка домашнього завдання (фронтально)

- А на домашнє завдання вам необхідно було обов'язково взяти із собою хороший настрій. Зараз перевіримо чи ви справились. Покажіть «клас» - тобто великий палець догори- якщо у вас гарний настрій і знак, де палець вниз – якщо у вас поганий настрій! Отож, бачу, у всіх гарний настрій! Усі впоралися!

2.2 Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку(метод проблемного викладу)

Кожен з членів родини має якусь суперздібність або навіть і не одну. Ось братик Шусть уміє дуже швидко бігати і швидко розв'язувати  цікаві ребуси. Він поділиться із нами своєю суперздатністю і ми швидко розв'яжемо їх  і зрозуміємо про щось ми сьогодні на уроці будемо говорити.

- Увага на дошку. (Додаток 2)

Погляньте на ребус  і подумайте яке слово яке його розгадкою. Хто здогадався? (родина)

- Здається суперздатність вам неабияк знадобилась! Мої розумники!

3.Вивчення нового матеріалу

3.1 Повідомлення теми, мети й завдань уроку та мотивація навчальної діяльності. (розповідь)

 Отож, діти ви напевно вже здогдалися, що цей урок ми присвятимо родині, поговоримо про найдорожчих людей у нашому житті. Про тих, хто, незважаючи ні на що, завжди готовий надати нам допомогу і підтримку, про тих, хто нас любить і цінує найбільше у світі – про наших … рідних. А допоможе нам в цьому суперсімейка! Тема уроку: «Родинне дерево»

3.2 Підготовча робота до сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу(розповідь з елементами бесіди)

- Донечка Фіалка має здатність помічати найдрібніші деталі. Вона – уважна та спотережлива! Фіалка хоче передати вам свою суперздатність щоб ви змогли уважно послухати вірш.

Ріка вмирає без джерел,

Дерева сохнуть без коріння.

У ріднім краї ти — орел,

Твій родовід тут, покоління.

– Про що нам говорить даний вірш? ( про те, що там де твоя родина, там ти почуваєш себе вільно, бо  ти вдома)

3.3 Розповідь учителя з елементами бесіди (розповідь із елементам бесіди)

Сім'я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. У родині має панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь та дідусів.Ці люди оточують вас від народ­ження, виявляючи постійну турботу та увагу.

– Як ви думаєте, якою має бути щаслива сім'я?(відповіді учнів)

Якщо сім'я скріплена любов'ю і повагою, то вона зміцнюється, що дозволяє всім членам відчути захищеність і безпеку. Якщо члени сім'ї ра­зом будуть переживати радощі і турботи життя, завжди підтримуватимуть один одного, то любов, мир і злагода запанують між ними назавжди.

До родини входять багато ваших родичів. Це ваші бабусі, дідусі, тітки, дядьки та кузени. Коли родина велика – то це так чудово збиратися на родинні свята, у родинному колі святкувати Різдво чи інші свята. Ваша родина, це ваша підтримка. У наших сьогоднішніх помічників-супергероїв сім'я не велика. А ви уявіть якби у їхній супергеройській команді були б і ще дідусь з бабусею чи тітка з дядьком! То скільки ж подвигів вони змогли здійснити, скільки добрих справ, а скільки ж людських життів і цілих міст вони змогли б врятувати. Отож ми розуміємо яке велике значення має родина.

3.4 Аналіз сюжетних малюнків (ілюстрація)

- Малюк Джек-Джек має 17 різних суперздібностей. Він любить випромінювати електрику. Та найчастіше він випромінює любов та добро до своєї матусі, татуся та всієї сім'ї. Корисна суперздатність, правда ж? Думаю нікому вона не завадить!

Розгляньте уважно малюнки, що я прикріпила на дошці(Додаток 3)

- Погляньте на перший малюнок. Кого ви на ньому бачите?(маму та двох діток)

- А що вони роблять? (мама готує обід, а діти їй допомагають)

- Скажіть, а що діти роблять  на наступному малюнку? (діти всі разом допомагають мамі поливати квіти і годувати домашніх улюбленців)

- Увага на останній наш малюнок. Кого ви бачите на малюнку? (бабусю та двох її онуків)

- Що ви можете сказати про бабусю? (вона старенька, її болить спина і їй важко збирати урожай та поратись по господарству)

- А що зробили дітки, коли це побачили? (вони одразу ж стали їх допомагати)

- А чи правильно діти на всіх ілюстраціях, які ми аналізували?(так батькам, та старшим треба допомагати)

- Так, дітки у родині має панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь та дідусів. Діти вже змалку мають свої обов'язки  - вчитися різній роботі, посильно працювати. Батьки для вас усе роблять, тому і ви маєте їм віддячувати. Пам'ятайте, що в родині у кожного є свої обов'язки, усі повинні допомагати один одному, турбуватися один про одного.

- А як ви допомагаєте своїм батькам? (відповіді учнів).  Фіалка як справжня мамина донечка завжди любить допомагати своїй мамі. Вони завжди разом куховарять на кухні у вільних від подвигів час.

 3.5 Первинне закріплення, осмислення та систематизація учнями нового матеріалу

3.5.1Дидактична гра «Острів» (метод пізнавальних ігор)

- А зараз містер Винятковий віддає нам часточку своєї сили, яка допоможе швидко зрозуміти та оцінити роль родини у нашому житті. Ми спробуємо уявити себе героями казкової пригоди — на безлюдному острові в океані.

- Уявіть, що ми всі  опинилися на закинутому в океані острові (додаток 4), десь у південних тропічних широтах. У нас залишилося деякі особисті речі. Коли вас врятують, невідомо На цьому острові багато великих і красивих квітів, багато комах, дивовижних тварин. Ви б  засинали і прокидались під спів незвичайних пташок. але на острові ви були б  одні, у вас не було б друзів, однокласників, матусі, якаб прочитала на ніч казочку, татуся який би підлатав ваші черевички, не було б бабусі з гарячими пиріжками, а дідусь не розповідав би цікаві історії. Ваша сім'я була б далеко – вдома.  На острові ви самі відповідали б за своє життя – самостійні учні!

- Уявили? Отже у вас є можливість взяти із собою 3 речі і запросити із собою в подорож 1 людину. Добре подумайте і назвіть, що б ви з собою взяли? (відповіді дітей).

- Отож які речі б взяли? ( їжу, одяг, іграшки, цукерки, книги та ін)

- А кого б запросили? (маму, тата, сестричку, братика, друга)  

- Що ж, справді. Нелегко було б кожному із вас без родини! Серед очевидних втрат у такій ситуації були б не тільки вигоди і зручності, пов'язані з батьківською опікою, а й ніжність та родинне тепло, щире спілкування та довіра, дружба і любов. Проте цінність сім'ї для кожного із нас полягає ще й у тому, що саме в сім'ї ми здобуваємо досвід життя у світі. Отже, сім'я — це найрідніші на світі люди, які один одного шанують і люблять, пестять і голублять.

3.5.2 Вправа «Мікрофон» (метод вправ)

- Малий Шусть  володіє найкращими ораторськими здібностями - ніколи не боїться вести річ на публіку. Йому завжди віддають місію заговорити злочинця, щоб він не збентежився та було легко його спіймати.

- Отож  Шусть нам допоможе із наступним завданням. У мене в руках мікрофон, я буду підходити до тих, хто підніме руку та забає розповісти нам  про свою сім'ю відповідаючи на такі запитання:

- Як звати вашого батька?

-Як звати вашу мати?

- Як звати ваших братів/сестер?

- Як звати ваших дідусів/бабусь?

- Дякую за ваші відповіді! Як швидко та лаконічно ви відповідали!

4. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу

4.1.Гра « Хто кому хто?» (метод вправ)

Кожен супергерой має маску, аби захистити себе та свою родину. Але перед тим, як захищати, потрібно знати хто кому хто у вашій родині! Отож перевіримо чи знаєте ви? Та чи зможете ви захистити!

-         Хто ти для мами?(син, дочка)

-         Хто називає тебе сином?(мама, тато)

-         Хто називає тебе донькою?(мама, тато)

-         Хто ти для бабусі?(онук/онучка)

-         У твого тата є мама? Хто вона тобі?(бабуся)

-         У твоєї мами є сестра. Хто вона тобі?(тітка)

-         У маминої сестри  є діти: син і донька. Хто вони тобі?(кузени)

- Мої кмітливчки. Перевірку пройшли!

4.2 Робота з підручником  (пояснювально- ілюстративний метод)

- Діти відкрийте підручник на сторінці 68. Розгляньте родинне дерево, що там зображено. Назвіть членів родини, які там є. (Я, мама, тато, дідусі, бабусі, тітки, дядьки)

– Отже, діти, наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду. (Додаток 5)

– Свій маленький листочок на ньому дереві мас кожний із вас. Гілки – ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур — дідусі і бабусі. Від­ростки — їхні брати і сестри. Коріння — батьки ваших дідусів і бабусь. Чим міцнішим росте дерево — тим більшим є рід, у кожної гілочки або коріння є своє ім'я.

4.3 Словникова робота з розгадуванням ребусів. (метод пізнавальних ігор)

- Діти, однією із здібностей міміс Еластик – є надзвичайна пам'ять. Вона обожнює діснаватись різні історії про …..  Малюк Джек-Джек любить випромінювати електрику. Та найчастіше він випромінює любов до своєї ….. А про що саме ми зрозуміємо розгадавши цікаві ребуси . А відгадки цих ребусів стануть нашими словами для словникової роботи.

- Увага на дошку (додаток 6). Хто першим здогадався? (рід)

- Молодці!  Рід – це усі рідні люди, родичі, рідня, родина.

Наступний ребус. Хто швидше? (покоління) Покоління – родичі різного віку, що живуть у різний час.

- Увага, наступний ребус. (родовід) Родовід — це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.

- Молодці. Гарно справляєтесь! А яке слово тут заховано? (пращури) Пращури або предки – старші родичі, зазвичай старіші за бабуся та дідуся.

- Які в мене учні розумники! Пишаюся вами та вашими знаннями.

5. Підсумок уроку.

5.1. Підсумкове  слово вчителя (розповідь з елементами бесіди)

Родина — це ваш дім, ваш оберіг. Бережіть і шануйте свій рід, свою сім'ю. Будьте завжди чемними і ввічливими з усіма членами родини. Вивчайте історію свого роду, продовжуйте його традицію. Прекрасно, коли в сім'ї панує мир і злагода, тепло і затишок.

- Отже, діти чому вас навчив сьогодній урок? (варто любити свою родину, допомагати їй, поважати та цінувати)

- Річки немає без джерела, дерева  без коріння, людини  без Бать­ківщини, без свого роду. Адже ми народились, живемо на своїй рідній землі, тут живуть наші батьки, дідусі і бабусі. Отже, родовід наш тут, на Буковині. 

5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання (розповідь)

- На домашнє завдання пропоную вам сьогодні, прийшовши із школи, обійняти ваших рідних, сказати як сильно ви їх любите та допомогти рідним! Це домашнє завдання не тільки на сьогодні! Робіть так завжди!

- А ще дізнайтеся про предків своєї родини. Як їх звали? Чим займалися та д мешкали?

5.3  Оцінювання навчальних досягнень учнів (фронтально)

- Ви сьогодні були молодцями!

- Дякум вам за ваші старання, мої дорогі учні. Бачу суперздатності Суперсімейки нам все ж таки сьогодні допомогли! Хто справлявся із кожним завданням повністю, прикладав максимум зусиль і був активним-  отримає наклейку (Додаток 7) «Сонечко»,  хто старався та намагався завжди ділитися своєю думкою та враженнями  – «Сонечко із хмаркою», а хто сьогодні ловив гав, хоча може працювати набагато краще– хмарку.  Хто сьогодні не був відзначений як найкращий – незасмучуйтеся. Я у вас вірю! Ми можете все, якщо будете допитливими та старанними. А від тих, хто завжди активний я чекаю ще більших звершень. Я бажаю, щоб у вашій родині завжди сяяло усміхнене сонечко, а хмарна негода хай відступає!

- До побачення, дітки! Ви у мене найкращі!

 

 

Додатки:

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 4

Додаток 5

Додаток 6

Додаток 7

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
31 березня
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку