Урок позакласного читання з елементами компаративного аналізу допоможе показати велич таланту геніїв, порівняти твори різних видів мистецтва; розкрити своєрідність кожного з них, розвивати вміння аналізувати твори, висловлювати власну думку, доводити її, формувати навички компаративного аналізу, виховувати почуття прекрасного.
Голик О.В.
«ЯК БАЧИМО, ТАК І БОЖЕВОЛІЄМО»
Тема. Сюрреалістична типологічна лінія Сальвадора Далі і Богдана-Ігоря Антонича.
Мета: показати велич таланту геніїв, порівняти твори різних видів мистецтва; розкрити своєрідність кожного з них; розвивати вміння аналізувати твори, висловлювати власну думку, доводити її; формувати навички компаративного аналізу; виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок позакласного читання з елементами компаративного аналізу.
Форма уроку: діалог культур.
Наочність, обладнання: портрети С.Далі та Б.-І. Антонича, політична карта світу, мультимедійне обладнання, збірки поезій Б.-І. Антонича, репродукції картин С.Далі, тлумачні та літературознавчі словники.
Форми, методи, прийоми роботи: робота в групах, словникова робота, «Цитата для роздумів», виразне читання поезій, робота з таблицею, «Речення-висновок», робота з епіграфами, колективне заповнення таблиці, «Займи позицію», «Художня галерея», проблемне запитання.
Міжпредметні зв’язки: світова література (Ф.Кафка. «Перевтілення»), усна народна творчість (національний менталітет), образотворче мистецтво (символіка кольорів), філософія (сенс життя), психологія (внутрішній стан людини), художня культура (С.Далі – яскравий виразник модерністських течій в культурі ХХ століття).
Теорія літератури: сюрреалізм, дадаїзм, пейзаж, метаморфоза, синестезія.
Епіграфи:
Сюрреалізм – це я.
С. Далі
Написана єдина істина: рости!..
Б.-І. Антонич
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель української літератури.
Б.-І. Антонич (1909-1937) – поет Лемківщини, краю унікальних українських вірувань і традицій. Він глибоко розумів міфологію, генетично успадковану на рівні підсвідомості, що містилася у пам’яті всіх попередніх поколінь. У його творах уламки міфів виринають у снах, розкриваються у казках. Це явище поетичного сюрреалізму.
Учитель художньої культури.
Інший митець – Сальвадор Далі (1904-1989) – відомий іспанський художник, якого називають «загадковим», «містичним», «фантастичним». Дослідники говорять, що життя і творчість майстра постають як «виклик», як епатаж загальноприйнятих соціальних і естетичних норм. «Загадка», «скандал» - ось характеристика його творів.
Іспанське прислів’я констатує: «Як бачимо, так і божеволіємо». Щось подібне відчуваєш у полотнах Далі. Це явище образотворчого сюрреалізму конкретного художника.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Двоє митців ХХ ст., представники різних культур, але одного століття. Спробуймо з’ясувати їхні світоглядні позиції в ключі сюрреалізму, дослідити, в чому схожість і відмінність цих двох видів мистецтва, простежити духовні пошуки й еволюцію, творче зростання митців.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Теорія літератури.
Сюрреалізм – це авангардистська течія, яка виникла в літературі, а потім поширилася на живопис, скульптуру та інші види мистецтва.
Теорія літератури.
Дадаїзм - авангардистська літературно-мистецька течія, яка виникла 1916 року, назву отримала завдяки румунському поетові Т.Туарі, котрий віднайшов слово «дада» у словнику Ларруса, де воно мовою негритянського племені кру означало «хвіст священної корови», а італійською – «дитячий дерев’яний коник» і водночас - «годувальниця».
Інтуїтивізм |
Фантазійне мислення |
Фрейдизм |
А.Бергсон |
Дільтей |
З.Фройд |
Словникова робота.
Афект – стан дуже сильного, але короткочасного нервового збудження.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Робота в групах.
«Літературознавці».
«Мистецтвознавці».
Робота з епіграфом.
С.Далі стверджував: «Сюрреалізм – це я». Обгрунтуйте його твердження. (Роботи митця переповнені хаосом образів, потоком монстрів, парадоксальними зсувами змістів).
- Що вони втілюють? («Сон розуму»).
- Що виражають? («Божевілля» цього світу).
Учитель художньої культури.
«Займи позицію».
«Цитата для роздумів».
Живопис – це ручна фотографія конкретної ірраціональності й уявного світу речей.
С.Далі
- Яку ознаку мистецтва художника ви назвали б найважливішою? (Парадоксальне з’єднання ірреального і натуралістичного).
«Літературознавці».
Теорія літератури.
Метаморфоза – (грец. metamorphosis - перетворення) – перетворення однієї форми образу на іншу, видозмінення.
Робота над виразним читанням поезії.
«Праліто» (уривок)
Вростем у землю наче сосни…
Налляється в наші жили млосний
рослинний сік – зелена кров.
Корінням вгрузнуть ноги в глину,
долоні листям обростуть.
А бджоли до очей прилинуть
і мед, мов з квітів, питимуть.
Уже не кров – важка олія
в затверділих ядрах набряка…
Учитель української літератури.
Забрівши у хащі, закутаний у вітер,
накритий небом і обмотаний піснями,
лежу, мов мудрий лис, під папороті квітом,
і стигну, і холону, й твердну в білий камінь.
Я жив тут. В неоліті… може, ще давніше…
Мої малюнки буйволів замазав місяць.
І фосфор ночі, й оливо землі гнітюче,
що серцеві тяжать, та серця не помістять.
Теорія літератури.
Космізм – (грец. kosmos – всесвіт) – художнє відображення в літературі тем, мотивів, безпосередньо пов’язаних із уявленнями людини про космічну сферу.
Колективне заповнення таблиці.
Космізм творів митців |
|
С.Далі |
Б.-І. Антонич |
Полотна художника шокують химерністю поєднання образів, що народжує в душі глядача хаос, деструктивність. |
Поезія вражає красою глибини образів, їхньою метафоричністю і різнобарвністю, це пошуки і наближення до гармонії світу. |
Словникова робота.
Деструктивний – це конфлікт, який не приводить до вирішення споконвічної проблеми.
«Мистецтвознавці».
«Художня галерея».
(Перегляд репродукцій картин С.Далі (на вибір учителя).
Теорія літератури.
Символ - (від грец. symbolon - умовний знак, прикмета) – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.
Символіка образів |
||
Вода, камінь |
Світове дерево |
Птахи |
Уособлення жіночого і чоловічого начал |
Конструктивна основа світобудови |
Образи потойбічного життя |
Проблемне запитання.
С.Далі |
Б.-І.Антонич |
Відчуває жах від перевтілень |
Відчуває радість єдності зі світом природи |
«Літературознавці».
Вже не блакить – це вже блакитняви фонтани
і небо неймовірне – в смуги звук потятий.
Блакитний дзвін шорсткий з духоти омліває
і кров повітря – світло ллється із розщілин.
Що вічний сон оман сплітає з плям мозаїк…
Теорія літератури.
Синестезія – (грец. synaesthesis - одночасне відчуття) – художній прийом, поєднання в одному тропі різних, іноді далеких асоціацій.
За тло – блакить. В ній щигли і кларнети.
Схилився явір над водою. Коні і кругле сонце
Золотим браслетом заплетене у кучері левконій.
І мох вогню, і вітру ясний галас,
І буря світла на води дзеркалах,
Мов зламана веселка, що упала на камінь
і удвоє розламалась.
Теорія літератури.
Пейзаж – (фр. paysage від pays – країна, місцевість) – один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу.
«Літературознавці».
Символіка кольорів поезії Б.І.Антонича |
||
Синій, блакитний |
Червоний, вогнистий |
Золотий |
Символ божественного початку світу, духовного зростання |
Енергія, чоловіче активне начало, радість і помста |
Символ чистоти і святості |
Чорний |
Зелений |
Синє оливо, сивий, попелястий |
Вияв підсвідомості, темного боку душі; колір хаосу |
Колір життя, має містичні властивості: поєднує в собі холодний синій колір інтелекту з емоційною теплотою жовтого Сонця, щоб здійснити мудрість рівноваги, надії, оновлення життя і воскресіння |
Таємничий символ холоду зла у світі, його стійкості |
Кольори з «металевим блиском» |
||
Мідний, срібний, «метал зелений» |
«Мистецтвознавці».
Символіка кольорів робіт С.Далі |
||
Жовтий |
Темно-жовтий |
Коричневий |
Світло сонця, інтелект, інтуїція, віра |
Зрада, ревнощі, зневіра, чума, хвороба, символ хворобливої свідомості ХХ століття |
Земля, духовна смерть, смерть для світу, смерть Христа за все людство |
Сірий |
Синій |
Червоний |
Сум, страждання, депресія |
Ніч, марення, сновидіння, безкінечність |
Пристрасть, почуття, кров |
V. ПІДСУМОК УРОКУ
«Речення-висновок».
«Мистецтвознавці».
Отже, незвичайний талант Сальвадора Далі, його всеохопна універсальність, яка дозволяє майстру втілити у видимих образах мікро- і макросвіти, роблять його послідовником величних традицій митців епохи Відродження.
«Літературознавці».
Антонич же відкрив нові, незвідані досі сфери поезії, приніс мотиви, де реальне перепліталося з казкою, дав образи «дитячого» обожнення природи, сягаючи в український фольклор, малював циклопічні образи космосу.
Слово вчителя.
С.Далі й Б.-І.Антонич до всіх проблем людського буття підходили по-філософськи глибоко, символізуючи саме життя. Вони своєю творчістю спонукають шукати в усьому сенс, істину.
Робота з епіграфом.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
«Як бачимо, так і божеволіємо».
Діалог культур: С.Далі й Б.-І.Антонич.
С.Далі – король сюрреалізму.
Б.-І.Антонич – «Лемківський метеорит».
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА