ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ З КЛАСНИМ КЕРІВНИКОМ
Тема 3 КЛАС. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ
Урок 3-1 (11). ЯК ПОБУДОВАНА ТРАВНА СИСТЕМА ЛЮДИНИ? АПЕТИТ. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «ДІЯ ФЕРМЕНТІВ СЛИНИ НА КРОХМАЛЬ»
(Автори: Безкровна А.В., учитель історії Липоводолинської СШ І-ІІІ ст. Липоводолинської селищної ради; Безугла М.І., учитель української мови та літератури Студенецької філії Есманьської ЗОШ І-ІІІ ст. Студенецької сільської ради; Волошина Н.М., вчитель географії Кровненського ЗЗСО І-ІІІ ст. Миколаївської сільської ради; Недайвода І.О., учитель біології, хімії Біланівської гімназії Річківської сільської ради Сумської області)
Мета: ознайомити учнів з органами травлення та їх значенням в житті людини, формувати уявлення про взаємозв`язки органів між собою; формувати вміння встановлювати функціональні зв`язки (орган – його функція); узагальнювати і робити висновки; розвивати спостережливість, пам`ять, уміння слухати, уважність; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення, бажання бути здоровими.
Очікувані результати навчання учнів.
Учні/учениці:
знатимуть назви органів травлення;
називатимуть їх у правильному порядку;
розумітимуть їх значення;
Учні/учениці:
розрізнятимуть органи травлення;
застосовуватимуть отримані знання на практиці;
правильно виконуватимуть певні дії під час практичної роботи;
Ціннісний компонент:
Учні/учениці:
виявлятимуть зміни, які відбуваються під час дії однієї речовини на іншу;
усвідомлюватимуть значення травної системи для життєдіяльності організму людини;
застосовуватимуть здобуті знання.
Ключові компетентності: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; екологічна грамотність і здорове життя; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя.
Наскрізні змістові лінії: здоров'я і безпека.
Наскрізні вміння: читати, розуміючи прочитане висловлювати власну думку усно й письмово критично і системно мислити логічно обґрунтовувати свою позицію конструктивно керувати емоціями оцінювати ризики приймати рішення розв’язувати проблеми творчість ініціативність здатність співпрацювати з іншими людьми.
Поняття, введені вперше: травні залози, травні соки, ферменти, йодо крохмальна реакція, травна система, ротова порожнина, стравохід, шлунок , тонкий кишечник, товстий кишечник, пряма кишка.
Поняття, які розвиваються: апетит, голод.
Види навчальної діяльності: фронтальна робота, групова (колективна командна).
Обладнання та матеріали: мультимедійний супровід, підручники, таблиця «Органи травлення», роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння компетентностей.
Форма проведення уроку: інтерактивне заняття.
Навчальні ресурси:
1. Вірш «Подорож бутерброда». URL: https://vseosvita.ua/library/uzagalnenna-znan-po-temi-travlenna-podoroz-buterbroda-175568.html
2. Енциклопедія «Харчі інфо». URL: https://harchi.info/
3. Євтушенко А.Ф. Формування ключових компетентностей учнів на заняттях предметів галузі «Природознавство» засобами ужиткового експерименту. URL: https://naurok.com.ua/tema-uroku-doslidnickiy-praktikum-diya-fermentiv-slini-na-krohmal-260242.html
4. Загадки. URL: https://zagadki.in.ua/litom-ne-kisne/
5. Загальна будова травної системи людини. URL http://8next.com/bl/3367-bl_011.html
6. Здорова дитина – здорова країна : збірка методичних матеріалів для вчителів, вихователів, активістів неурядових організацій / Творчий центр ТЦК. Київ : Видавництво «Макрос», 2010. 52 с
7. Сайт інтерактивних вправ LearningApps. URL: https://learningapps.org/
8. Травна система (4:43 хв). URL: https://youtu.be/FDiS33y1lRI
хід уроку
І. Вступна частина
1.1. Організаційний момент
1.2. Мотивація навчальної діяльності
Запитання: Чи снідали ви сьогодні? Знаєте, які органи приймають участь у процесі травлення? Сьогодні ми про це поговоримо. Спочатку послухайте вірш:
Подорож бутерброду
Для чого нам потрібний рот?
Щоб поміщався бутерброд!
Хліб, м'ясо, сир, малину, -
Все це огорне наша слина.
У роті зуби, наче млин, -
Такі міцні, - емаль, дентин!
Різці кусають, ікла ріжуть,
А кутні все жують, - не лижуть!
Щоб утворилася малютка –
Маленька продуктова грудка,
В якій вже діє амілаза, -
Крохмаль розщеплює відразу!
Язик - як поршень при ковтанні,
Розмови наші - пізні й ранні.
Він має вишуканий смак!
В артикуляції - мастак…
Ви з’їли фрукти чи шарлотку?
Язик проштовхує це в глотку!
В трахею не потрапить зроду, -
Вся їжа йде по стравоходу!
У шлунку - незначна зупинка:
Фізичні вправи і розминка,
Мов тісто місить – вверх і вниз,
Ферменти виділяє, слиз…
Білки потроху набухають,
І скоро кислоту пізнають.
В цієї тітки – буйний син, -
Фермент по імені пепсин!
Він налітає, як торнадо,
Білкам негайно дає раду:
Розщеплює на ланцюги!
Такі там, брате, пироги!
І через сфінктер пілоричний,
На виході зі шлунка - звичний,
Виходить порціями їжа,
Яка недавно була свіжа…
На неї вже чекає нова,
Кишка – на вигляд, як підкова!
Хай пройде хімус хоч два кроки, -
Розчинять його свіжі соки…
Трипсин, мальтоза і ліпаза, -
Активізуються відразу!
І починають працювати:
Той хліб і м'ясо розщепляти…
Білки, жири і вуглеводи, -
Вже не робитимуть погоди,
Ферменти, сильні, як мегери, -
Розщеплять їх на мономери!
А допоможе їм печінка –
Ця працьовита мила жінка.
Її секрет – жир емульгує,
Кишок активність стимулює!
Як бархатом, вони покриті,
Ворсинки їхні завжди ситі!
Глюкозу всмоктують мембрани,
Щоб краще заживали рани…
Жири – у лімфу попадають,
І горя-лишенька не знають.
На чорний день жирів запас, -
Відомо кожному із нас!
А далі вже – товста кишка
У неї доленька – тяжка:
Бо треба воду всю всмоктати,
На вихід маси сформувати.
У неї не проста будова:
Сліпа кишка і ободова…
«Незряча» має черв’яка, -
У нього функція яка?
Апендикс має гарне «хобі»:
Він захищає від мікробів!
Ну, а пряма кишка відома:
Все видаляє з свого дому!
В дорозі ми не знали броду,
Шлях описали – бутерброду!
Бажаємо вам мудрості, любові,
і будьте завжди всі здорові
1.4. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Основна частина
2.1. Актуалізація опорних знань
Сьогодні дізнаємось нову інформацію про роботу організму. А що ви вже знаєте про те, як працює наш організм?
2.2. Повідомлення нової інформації
1. Будова травної системи людини.
Травна система – сукупність органів, які забезпечують механічну й хімічну обробку їжі, вивільнення з неї поживних речовин та їхнє всмоктування, а також виведення з організму неперетравлених і незасвоєних решток їжі з організму. Травна система складається з травного каналу та допоміжних органів. Травний канал має вигляд трубки з розширенням і петлями загальною довжиною 6-9 м: починається ротовою порожниною, далі йде глотка, стравохід, шлунок, тонкий та товстий кишечник, закінчується прямою кишкою з анальним отвором.
Травна система складається з таких органів: ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, тонкий та товстий кишечник, закінчується анальним отвором.
Схема будови травного каналу
Побудований так, що їжа по ньому може пересуватися тільки в одному напрямку (від ротової порожнини до анального отвору), тому людина може продовжувати харчуватися й тоді, коли з’їдена раніше їжа ще перетравлюється.
2. Допоміжні органи травної системи. Допоміжні органи травної системи: зуби, язик і травні залози
Травні залози – це органи, у яких виробляються й виділяються травні соки, що беруть участь у травленні (печінка, підшлункова залоза, слинні залози, залози слизової оболонки шлунку та кишечнику).
Травні соки організму людини: слина, шлунковий сік, кишковий сік, сік підшлункової залози та жовч печінки.
Зуби є одним з органів організму. Головною його функцією є механічне подрібнення їжі, проте зуби також беруть участь у вимові людиною мови і звуків, а також є обов’язковим компонентом посмішки. У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. У слині містяться травні ферменти.
Ферменти – це речовини, що прискорюють біологічні реакції. Основним ферментом слини є амілаза, завдяки, якій у ротовій порожнині починається розщеплення вуглеводів. Печінка, завдяки секрету, який виділяє (жовч) бере участь у розщепленні речовин. Підшлункова залоза бере участь у травленні та регулюванні рівня цукру у крові.
Перегляньте цікаве відео про травний тракт:
«Травний тракт» (4 хв) https://youtu.be/FDiS33y1lRI
Тепер давайте поговоримо про те, чому люди хочуть їсти?
1. Апетит та голод. Апетит – це приємне відчуття, пов’язане із потребою організму у споживанні їжі. Якщо слово апетит перекласти з латинської мови, то воно означає – прагнення. Проте, жодне з людських прагнень не хочеться так контролювати як апетит. Фізіологічно апетит побудований таким чином, що харчовий центр, який відповідає за апетит, розташований у мозку. Це своєрідна ступінь подразнення. Якщо ця ступінь легка, людина просто відчуває легкий апетит, а якщо сильна – то це вже голод. А якщо цент спить, то люди не хоче їсти взагалі. Для початку необхідно уявити схему виникнення та щезнення апетиту. Не отримавши необхідної порції поживних речовин від пустого травного каналу, кров, що циркулює по всьому тілу, прийде до мозку голодною. Тоді харчовий центр починає бити на сполох, мовляв, час їсти. Коли прислухаємося та виконаємо сигнальне прохання, то насичена необхідними речовинами кров дає відповідь, чим заспокоює харчовий центр. Тоді організму стає добре і спокійно до наступного прийому їжі. Звісно, є люди, які добре почуваються і одразу після їжі, і коли не їли протягом цілої доби, і ті, хто й думати не хотів про їжу, також, не менш щасливі.
Що стосується голоду – це зовсім інша справа. Позитивними моментами тут і не пахне. Якщо людина сильно зголодніє, то фантазувати на рахунок смачних страв у неї не буде можливості, організм потребує будь якої їжі. Адже йому фізично погано і, коли людина споживає, а точніше, поглинає їжу, то відчуття смаку практично відсутнє. Також, нашвидкуруч голодна людина з’їдає більше, ніж здатен прийняти організм. Тому замість задоволення, людина відчуває важкість у шлунку та муки. Входить так – чим більше людина голодувала, тим більше необхідно компенсувати, для того, щоб організм знову запрацював.
2.3. Вторинне засвоєння та осмислення нових знань
Складання схеми-таблиці "Органи травлення"
("Подорож" вареного курчати)
Шматок вареного курчати
Відправив Петрик у "похід":
Ретельно прожував спочатку
І проштовхнув у... (стравохід).
Тут ніби ліфт його поніс!
Шматок цей вищого ґатунку
Миттєво прилетів униз,
І ось потрапив він до ... (шлунку)
Там далі травлення тривало,
Включивсь печінки механізм.
Поживних речовин чимало
Отримав хлопця організм!
Всі мінерали, вітаміни,
Корисне все - жири, білки-
Потрапляють в кров, в усі клітини,
А решту виведуть ... (кишки)
Тепер давайте трішки пограємо.
«Будова травної системи людини» https://learningapps.org/view4085485
А зараз розгадаймо загадку
Загадка
Що влітку не кисне,
Взимку не мерзне,
Перед обідом не сушить,
А після обіду потушить?
(Апетит)
Також про апетит є прислів`я
Ситий, як бочка, а ще їсти просить.
2.4. Практичне заняття. Дія ферментів слини на крохмаль.
Мета: формувати бажання самостійно отримувати знання шляхом дослідження, вміння оцінювати результати власної роботи, формувати вміння аналізувати, робити висновки.
І етап. https://www.youtube.com/watch?v=Ye4xycMj6-Y (навчальний фільм про ферменти)
ІІ етап. https://www.youtube.com/watch?v=WDuOwbKacPY (йодо крохмальна реакція).
ІІІ етап. Виконання роботи
Обладнання та матеріали: 2 клаптики добре накрохмаленої білої тканини, розчин йоду, ватна паличка, таблиця з даними дослідження для аналізу
Порядок виконання роботи.
Інструкція з техніки безпеки:
Дослід 1. Приготування розчину йоду.
Розведи йодну настоянку (аптечний препарат) кип’яченою (дистильованою) водою до кольору міцного чаю.
Дослід 2. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустіть в розчин йоду.
Що спостерігаєте? _____________________________________________________
Дослід 3. На іншому клаптику ватною паличкою, змоченою слиною, напишіть букву «А», потримайте 5-10 хв. й також опустіть його в розчин йоду.
Що спостерігаєте?___________________________________________________
Висновок. Зробіть висновки про дію слини на крохмаль.
Ділянки, де залишився крохмаль, забарвлюються в ________________ колір, а місця, оброблені слиною, мають _____________ забарвлення, тому що _________________________________ у зв'язку з чим реакція з йодом не дає синього забарвлення.
ІІ. Підсумкова частина
3.1. Узагальнення і систематизація ЗУН.
Індивідуальні картки ( самоперевірка за слайдом)
В кожного на картці є незакінчене речення, в яке треба вставити правильну відповідь, вибравши її із слів для довідок.
Картка
• Їжа подрібнюється і змішується у………
• З ротової порожнини через……….потрапляє у …….
• В кров їжа всмоктується з……..
• Неперетравлені рештки їжі потрапляють у ……… й виводяться назовні через…….
Слова для довідок: шлунок, стравохід, пряма кишка, ротова порожнина, товста кишка, кишечник.
3.2. Домашнє завдання. Створити макет травної системи з підручних матеріалів (камінці, шнурок, пляшечка).
3.3. Самооцінювання, взаємооцінювання.
Гра «Час похвали» Вам необхідно знайти за що похвалити сусіда по парті чи товариша, який працював з вами в парі. Це можуть бути вчинки, знання, поведінка, думки, ідеї тощо.
3.4. Рефлексія.
Інтерактивна вправа « Мікрофон»
- Що нового дізналися на уроці?
- Що було цікавим?
- Що найбільше запам’яталося? Чому?
- Що ж називається травленням?
Теоретичні матеріали
План
Побудований так, що їжа по ньому може пересуватися тільки в одному напрямку (від ротової порожнини до анального отвору), тому людина може продовжувати харчуватися й тоді, коли з’їдена раніше їжа ще перетравлюється.
Ферменти – речовини, що прискорюють біологічні реакції. Основним ферментом слини є амілаза, завдяки, якій у ротовій порожнині починається розщеплення вуглеводів. Печінка, завдяки секрету, який виділяє (жовч) бере участь у розщепленні речовин. Підшлункова залоза бере участь у травленні та регулюванні рівня цукру у крові.
Що стосується голоду – це зовсім інша справа. Позитивними моментами тут і не пахне. Якщо людина сильно зголодніє, то фантазувати на рахунок смачних страв у неї не буде можливості, організм потребує будь якої їжі. Адже йому фізично погано і, коли людина споживає, а точніше, поглинає їжу, то відчуття смаку практично відсутнє. Також, нашвидкуруч голодна людина з’їдає більше, ніж здатен прийняти організм. Тому замість задоволення, людина відчуває важкість у шлунку та муки. Входить так – чим більше людина голодувала, тим більше необхідно компенсувати, для того, щоб організм знову запрацював.
Мета: формувати бажання самостійно отримувати знання шляхом дослідження, вміння оцінювати результати власної роботи, формувати вміння аналізувати, робити висновки.
І етап. https://www.youtube.com/watch?v=0g1ugmulzBA (навчальний фільм про ферменти)
ІІ етап. https://www.youtube.com/watch?v=sCgJHcF3Fu4 (йодо крохмальна реакція).
ІІІ етап. Виконання роботи
Обладнання та матеріали: 2 клаптики добре накрохмаленої білої тканини, розчин йоду, ватна паличка, таблиця з даними дослідження для аналізу
Порядок виконання роботи.
Інструкція з техніки безпеки:
Дослід 1. Приготування розчину йоду.
Розведи йодну настоянку (аптечний препарат) кип’яченою (дистильованою) водою до кольору міцного чаю.
Дослід 2. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустіть в розчин йоду. Що спостерігаєте? _____________________________________________________
Дослід 3. На іншому клаптику ватною паличкою, змоченою слиною, напишіть букву «А», потримайте 5-10 хв. й також опустіть його в розчин йоду.
Що спостерігаєте?___________________________________________________
Висновок. Зробіть висновки про дію слини на крохмаль.
Ділянки, де залишився крохмаль, забарвлюються в ________________ колір, а місця, оброблені слиною, мають _____________ забарвлення, тому що _________________________________ у зв'язку з чим реакція з йодом не дає синього забарвлення.
Список використаних і рекомендованих джерел
1. Енциклопедія «Харчі інфо». URL: https://harchi.info/
2. Євтушенко А.Ф. Формування ключових компетентностей учнів на заняттях предметів галузі «Природознавство» засобами ужиткового експерименту. URL: https://naurok.com.ua/tema-uroku-doslidnickiy-praktikum-diya-fermentiv-slini-na-krohmal-260242.html
3. Загальна будова травної системи людини. URL http://8next.com/bl/3367-bl_011.html
4. Здорова дитина – здорова країна : збірка методичних матеріалів для вчителів, вихователів, активістів неурядових організацій / Творчий центр ТЦК. Київ : Видавництво «Макрос», 2010. 52 с