Виховна година "Володіння собою"

Про матеріал

Причини виникнення конфліктів

Способи попередження

конфліктів

Стадії розвитку конфліктів

Можливі наслідки конфлікту

Способи подолання конфліктів

та виходу з них
Перегляд файлу

 

 

 

Година спілкування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Поняття конфлікту

 

    Причини виникнення конфліктів

 

      Способи попередження

            конфліктів

 

       Стадії розвитку конфліктів

 

         Можливі наслідки конфлікту

 

        Способи подолання конфліктів                 

               та виходу з них

 

 

 

 

Поняття конфлікту

 

Слово «конфлікт» латинською мовою означає зіткнення, тобто зіткнення двох протилежних інтересів, поглядів, цілей; суперечка, яка загрожує ускладненням. Це слово викликає у багатьох відверто негативні асоціації. Та разом з тим конфлікт – невід’ємна частина життя. Всі люди різні, й сприймати їхні відмінності іноді надзвичайно складно. Негативні відчуття потребують виявлення та обговорення не менше, ніж позитивні.

Конфліктну ситуацію можна зобразити так:

Щоб незначну проблему не перетворити на великий конфлікт, потрібно за зовнішнім проявом побачити суттєве внутрішнє, яке часто є вагомішим, хоча під час сутички переважно не проговорюється. Наприклад, за зовнішньою агресивністю, впертістю, понурістю може приховуватись прагнення до самоствердження, поваги, справедливості.

Як правило, конфлікт порівнюють з айсбергом, в якому видно тільки надводну частину (зовнішній прояв).

 

 

Щоб в айсберга зникла верхівка, треба «розтопити» підводну частину.

Причини виникнення конфліктів.

 

 

Існує шість різних причин виникнення конфліктів:

 

  1. Базові потреби – потреби, без яких життя неможливе (їжа, вода, повітря).

 

  1. Різні цінності – протистояння різних переконань. Наприклад, серед атеїстів і  віруючих людей, туристів-альпіністів і любителів посидіти вдома.

 

  1. Різне сприйняття – коли одну й ту ж річ чи явище двоє людей сприймають по-різному: музику, манеру спілкуватись, одягатись.

 

  1. Різниця в інтересах – надання важливості різним справам. Наприклад, мама вважає, що сину необхідно вдосконалюватись у грі на скрипці, а син хоче кататись на роликах.

 

  1. Обмеженість ресурсів буває тоді, коли чогось є недостатня кількість. Усі люди не можуть володіти великими сумами грошей, колекціонувати шедеври мистецтва.

 

  1. Психологічні потреби – це те, що нам необхідно для відчуття визнання і своєї важливості. Прикладом цього є те, що кожному потрібно, щоб його любили.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Способи попередження конфліктів.

 

Дуже часто конфлікт виникає з дрібниць. Суперечка «набирає обертів» і виходить із-під контролю. Коли нас поглинають емоції, ми, такі гарні, добрі, розумні, починаємо кричати, перебивати один одного, згадувати старі помилки.

 

Приклад наростання конфлікту:

 

  • Ти взяв мій…?
  • Хіба я злодій?
  • Так, бо без моєї згоди!
  • А зате ти вчора, не спитавшись, користувався моїм…!
  • І не буду питатись!!! (Дає штурхана).
  •  

Чи можна було вести розмову інакше? Звичайно! Але для цього треба було вчасно:

 

  • зупинитись;
  • вибачитись;
  • подумати;
  • відійти;
  • покликати когось із дорослих та порадитись з ним;
  • пожартувати;
  • сказати щось хороше;
  • погодитись;
  • дихати спокійно!

Усе це має зупинити конфлікт.

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Стадії розвитку конфліктів

 

Динаміка конфлікту складається з трьох основних етапів: наростання (стадія 1), реалізація (стадія 2), згасання (стадія 3). Варто пам’ятати, що успішно «блокувати» розвиток конфліктної ситуації можна тільки на стадії виникнення (стадія 1).

 

 

             

 

 

Всі люди різні. Проблема в тому, як ми реагуємо на їх відмінності. Коли виявляється неоднаковість, багато хто намагається змінити іншу людину згідно зі своїм баченням. Ми забуваємо, що ті, від кого ми домагаємося змін, є сформованими особистостями з усталеними переконаннями, поняття про цінності, правила поведінки тощо і зовсім не хочуть бути глиною для ліплення чиїхось уявних ідеалів.

 

У відповідь на наші вимоги змінитися партнер може:

 

  1.           Уникати  стосунків – для деяких людей найкращою реакцією на будь-які вимоги є відсторонення. Вони роблять це тоді, коли ситуація для них стає надто напруженою (вони не хочуть програти, не вистачає часу, бояться серйозного опору з боку супротивника, не хочуть «робити з мухи слона»). Реакція може відбуватись на емоційному рівні – зміна теми розмови, ввімкнення телевізора; на фізичному – вийти з дому, піти у протилежному напрямку, уникати зустрічей. Ті, що уникають, поводять себе таким чином тому, що відчувають своє безсилля. Вони вважають, що партнер сильніший, і не бачать можливості бути самим собою у стосунках із владною людиною. Ці люди часто здаються незалежними, власне вони і є – незалежні, бо від них нічого не залежить.

 

  1.          Боротися, атакувати, конкурувати (щоб я переміг, ти повинен програти). У цьому разі «супротивник» непохитно відстоює свою точку зору і вважає її єдино правильною. Існування іншої точки зору викликає у нього різні почуття, зокрема й агресію. Конкуренція характеризується найбільшою наполегливістю щодо задоволення власних інтересів.

 

 

  1. Поступатись, пристосовуватись (щоб ти виграв, я повинен програти). Основне завдання такого стилю поведінки у конфлікті – досягнути миру будь-якою ціною. Люди, які часто застосовують такий стиль, бояться конфлікту, а ще більше – відчуження у стосунках,  нехтування з боку близької людини. Якщо людина не виявляє відкрито своїх почуттів і потреб, це не означає, що вона задоволена. Залишені «всередині» потреби знайдуть прояв у якийсь інший спосіб.

 

  1. Йти на компроміс – (щоб кожен з нас щось виграв, повинен щось програти).

 

 

  1. Йти на співробітництво – (щоб я виграв, ти теж повинен виграти). Співпраця поєднує максимальну наполегливість щодо задоволення як власних інтересів, так і інтересів іншої людини.

 

  1. уникнення;
  2. боротьба;
  3. пристосування;
  4. компроміс;
  5. співробітництво.

 

 

 

 

Багато хто з нас пам’ятає крикливі сварки батьків і те напруження, яке викликало їхнє бойкотування один одного. На жаль, батьківська модель поведінки часто стає нашою моделлю у стосунках з іншими людьми.

 

 

 

 

 

       

 

Можливі наслідки конфлікту

 

Конфлікти несуть багато негативного – це і страждання оточуючих, і руйнування власного здоров’я, і стреси. Проблема в тому, що багато хто з нас не припускає навіть думки про те, що з конфлікту може вийти щось добре, так само, як і про те, що свої негативні почуття (гнів, роздратування, невдоволення) можна виражати і обговорювати без шкоди для людей, які перебувають поруч. Конфлікт часто є тільки проявом накопиченого невдоволення і напруження, сигналом того, що далі так жити неможливо. Тому замість того, щоб втікати від нього, варто прислухатись до цього сигналу, і тоді ми «пожнемо» позитивні наслідки: поборемо несправедливість і нечесність, знімемо напруження, зробимо гармонійним не тільки наше життя, а й життя близьких людей.

 

 

 


 

 

 

 

Права однієї людини «закінчуються» там, де «починаються» права іншої людини.

 

 

 

Завдання до теми «Володіння собою»

 

Назвіть спосіб розв’язання конфлікту:

 

I. До салону переповненого трамваю заходить бабуся. На найближчому сидінні сидить дівчина з тортом на колінах.

  1. Бабуся рішуче просить дівчину звільнити їй місце.(Боротьба).
  2. Бабуся буде мовчки стояти біля дівчини, усвідомлюючи, що цінність торта важливіша за її втому.(Уникнення).
  3. Дівчина запропонує бабусі місце, але попросить її потримати торт.(Компроміс).

 

II. Після дня народження одного із синів мама попросила хлопців помити посуд.

  1. Брат вважає, що мити посуд повинен той, хто отримував подарунки.(Боротьба).
  2. Винуватець переконаний, що в такий день йому не личить виконувати «тяжку» роботу.(Боротьба).
  3. Один син помиє посуд, а другий витре його насухо.(Компроміс).

 

III. Перед контрольною роботою тобі задали написати велику кількість завдань, а мама просить виконати необхідну хатню роботу.

  1. Категорично відмовляєшся допомогти.(Боротьба).
  2. Відкладаєш підручник, ідеш працювати.(Пристосування).
  3. Втікаєш виконувати завдання до однокласника.(Уникнення).
  4. Домовляєшся з мамою про перенесення роботи на наступний день.(Компроміс).

 

IV. У сестри наступний день дуже навантажений, а ти просиш її допомогти написати реферат на тему, де вона ґрунтовно обізнана.

  1. Сестра допоможе тобі, а потім буде до пізньої ночі виконувати свою роботу.(Поступливість).
  2. Сестра принесе необхідну літературу для тебе і займеться своїми справами.(Співробітництво).

 

 

 

 

 

 

 

 

Батько: Чому ти так пізно повернувся? Ти ж не виконав домашнього завдання на завтра?

Син: Ти завжди на мене кричиш! Ну й нехай я прийшов пізніше, ніж обіцяв. Всі так довго гуляють.

Б: Через твій непослух я припиню давати тобі кишенькові гроші!

С:

Б: Чого витріщився як баран на нові ворота? Якщо завтра не отримаєш 11 балів з фізики, тиждень не пущу гуляти!

С: А ти сам як навчався у школі?

Б: (бере в руки пасок…)

 

 

 

 

 

Способи подолання конфліктів та виходу з них

 

Насправді більшість конфліктів має кілька причин. І саме це робить можливими взаємовигідні розвязки. Ключ до них у тому, щоб задовольнити найважливіші для людини бажання, а натомість домогтися поступок від інших, менш важливих для неї питаннях.

Щоб вийти з конфлікту з позитивними наслідками, слід:

 

  1. Пам’ятати про те, що кожна людина має право бути іншою, не кращою і не гіршою – просто іншою, зі своїми поглядами, переконаннями, слабкостями та звичками.

 

  1. Казати прямо про те, що чого в цей момент ти хочеш, а не вдаватись до непрямих висловів та узагальнень. («Я хочу, щоб ти уважно мене вислухав» замість «Ти ніколи мене не слухаєш»).

 

 

  1. Не читати чужих думок (запитуйте прямо «Про що ти думаєш?» замість того, щоб стверджувати «Я знаю, що коли ти так дивишся, то думаєш, що я…»! ).

 

  1. Говоріть про себе і про те, що відбувається зараз і тут, про конкретну проблему. Не перелічуйте вчорашнє, сьогоднішнє і завтрашнє.

 

 

  1. Слухайте! Будьте уважним до свого партнера. Розчуйте за потоком агресивних слів, чого він хоче насправді.

 

  1. Аргументи повинні стосуватись тільки суті конфлікту, а не переваги когось у віці, кількості грошей, освіченості. Бо такий тип аргументів змусить партнера замовкнути, але не допоможе розв’язати проблеми.

 

 

  1. Не використовуйте «ярликів» (ти – як дитина, невротик, безвідповідальний), бо вони тільки загострять ситуацію.

 

  1. Уникайте погроз типу «якщо ти не…, то я…!!!».

 

  1.  Старайтесь не підвищувати голосу. Як не дивно, часто незвично тихий голос значно більше привертає увагу і знижує інтенсивність конфлікту.

 

 

  1. Не звинувачуйте категорично, не перекладайте всю вину на партнера. Допускайте, що ваша поведінка теж може ускладнювати ситуацію. Покажіть готовність іти на зустріч.

 

  1. Пам’ятайте, що коли близька людина дозволяє собі виявляти негативні почуття – це зовсім не означає, що вона вас не любить і не поважає.

 

 

Справді, жити з конфліктами і ставитися до них з повагою, як до цінних життєвих уроків, надзвичайно складно.

Але ви вже знаєте, що вони можуть нести в собі не тільки загрозу, а й багато прихованих несподіваних і приємних можливостей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Виховна робота
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
5 липня 2018
Переглядів
417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку