Урок. "Як розрізняти дерева, кущі, трави?"

Про матеріал

Урок. "Як розрізняти дерева, кущі, трави?" для 1 класу.Метою якою є ознайомити учнів із розмаїттям рослинного світу. Сформувати поняття «дерева», «кущі», «трав`янисті рослини». Ознайомити з функціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.

Перегляд файлу

Природознавство          1 клас

ТЕМА.   Як розрізняти дерева, кущі, трав’янисті  рослини?

 

МЕТА. Ознайомити учнів із розмаїттям рослинного світу. Сформувати

            поняття «дерева», «кущі», «трав`янисті рослини». Ознайомити з

            функціональним призначенням органів рослин, показати

            пристосування рослин для поширення плодів і насіння; розвивати

            спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до

            природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі.

 

ОБЛАДНАННЯ:  малюнки різних рослин, таблиця «Дерева, кущі, трав`янисті рослини», загадки про рослини, мікрофон,  підручник для 1 класу  «Природознавство» (автор Ірина Грущинська), робочий зошит для 1 класу

(автор Ірина Грущинська )

 

 

                                                            ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу.

Всі за парти ми сідаємо,

До роботи приступаємо.

Щоб помилок уникати,

Треба пильність розвивати.

 

ІІ. Хвилинка спостережень. Вправа «Погода»

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Якого кольору небо?
  • Чи були протягом тижня опади?
  • Спрогнозуйте, яким буде сьогоднішній день.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Відповіді на питання:

  • Пригадайте і скажіть, що таке природа.
  • На які дві групи вона поділяється?
  • Що належить до живої природи?
  • До неживої?
  • Зроблено руками людей?
  • Гра. ( вчитель називає предмети, а учні сигналізують, якщо жива природа – хлопають, якщо нежива – топають, а зроблене руками людей – піднімають руки вгору.)
  • Сонце, береза, телевізор, книжка, півень, місяць, портфель, муха.
    • 2. Яку будову має кожна рослина?
    • Демонстрація таблиці.
    • Корінь, стебло, листок, квітка, насіння
    • На парті в учнів схема рослини, покажіть частини ( Додаток №1)

1 – корінь

2 – стебло

3 – листок

4 – квітка

5 – плід з насінням

 

         ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні дізнаєтесь;

  •  Які є рослини?
  • Де ростуть рослини?
  • Чому рослини належать до живої природи?
  • Як відрізнити одну рослину від іншої?
  • Чому їх так багато?
  • Чи можуть рослини зникнути?

 

  1. Дидактична гра  «Впізнай рослину».

 Мета: вчити учнів розпізнавати рослину за характерними ознаками.

 

                                 Хід гри

  • А зараз пограємо в гру. Я читатиму загадки, а вам треба відгадати їх і назвати слова, які допомогли вам упізнати рослину.

 Після того як учні відгадали загадку, вчитель показує малюнок з рослиною-відгадкою, прикріплює його на дошці. Учні характеризують рослину, відповідаючи на питання:

  • Якого розміру рослина?
  • Яке стебло?
  • Якої форми листя?
  • Яка квітка?
  • Який  вигляд має плід рослини?

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски.

Цих подружок звуть… ( берізки)

 

Навесні цвітуть, мов свічі,

Заглядають сонцю в вічі.

А під осінь ті свічки

Вдягнуть з голок кожушки. ( Каштан)

 

  • Як можна назвати слова – відгадки одним словом? Які ще дерева ви знаєте?

 

За хатиною в садочку

У зеленому віночку,

у червоному намисті

дівчинонька чепуриться. (Калина)

 

 

Мов їжак колючий,

Солодкий та пахучий.

Ягідку зірвеш – руку обдереш.( Аґрус)

 

  • Як назвати слова – відгадки одним словом? Які ви ще знаєте кущі?

 

Не вогонь, а пече. ( Кропива)

Запалали в чистім полі

Квіти гарні, всі червоні.

То палає влітку так

Польовий, червоний…( мак)

 

  • Як назвати ці слова – відгадки одним словом? Які ще трави ви знаєте?
  • - Отже всі рослини поділяються на три групи: дерева, кущі, трав`янисті рослини.
  • (Демонстрація таблиці, на якій зображені дерева, кущі, трав`янисті рослини

                    Фізкультхвилинка.

 

           Ми – берізки і кленці.

           В нас тоненькі стовбурці

               (Встати із-за парт.)

 

            Ми в стрункі стаєм рядки,

           Виправляєм гілочки.

               (Руки вперед, в сторони.)

 

            Ледь зіп`ялись з корінців,

            Дістаємо промінців.

                (Потягування.)

 

            Ми стискаєм їх вогонь

            В зелені своїх долонь.

              (Вправи для кистей рук.)

 

             Хилять свіжі вітерці

            Вліво-вправо стовбурці.

            (Нахили тулуба вперед, вліво-вправо.)

 

            Ще й верхівки кожен ряд

            Нахиля вперед-назад.

             (Нахили голови вперед-назад.)

    3. Розповідь учителя.

        - Де ростуть рослини? Так, навколо нас багато різноманітних рослин: і на городі,      і в лісі, і у лузі. Здається, що всі вони такі різні, одна на одну не схожі. Але насправді всі вони подібні одна до одної.

    4.  Робота з підручником с.60 – 61.

  • Розгляньте малюнки липи, шипшини, конюшини.
  •  Чи є між ними щось спільне?
  • Так, у кожної з цих рослин є корінь, стебло, листки, насіння, плоди. Саме за цими ознаками ми розпізнаємо рослину.
  •  Спостереження за будовою дерева, куща і квітки. Знаходження схожості та відмінностей( стовбур, листки, плоди, коріння)
  • Яка рослина тут зайва?
  • Тополя, тюльпан, каштан, береза…. Це….
  • Малина, смородина, проліска, калина….Це…
  • Клен, айстра, сон, конвалія…Це….

V. Узагальнення і систематизація набутих учнями знань

  1. Робота в парах. Метод «Прес»

Кожна пара отримує малюнок рослини.

  • Вам потрібно визначити, до якої групи належить рослина. Відповідати будете за взірцем.

        На дошці:

                                   Я вважаю, що…

                                       Тому що …

                                    Таким чином…

Наприклад:

        Я вважаю, що калина – кущ, тому що у куща кілька тонких дерев`янистих стебел, у калини – їх кілька ( три тощо). Таким чином, калина – кущ.

  1. Робота в зошиті
  2.  Загадка про ялинку

В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити..

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас?  ( Ялинка)

– Яке свято наближається?

-  Що будете ставити в своїй оселі?

-  Кожного року перед святом Нового року людина завдає шкоду природі, зрубуючи ялинки.

- А чи знаєте скільки треба років, щоб виросла ялинка?

- 5 – 8 років.

- Росте ялинка до 200 років.

- Давайте збережимо ялинки і поставимо в домівках штучні ялиночки.

- Ось погляньте на фото, справжні красуні.

( Додаток №2)

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Давайте прикрасимо нашу штучну ялинку.
  • Вчитель перевіряє завдання, яке учні виконували на початку уроку, учні вішають прикраси
  • Учні виконують пісню про ялинку.

      Гра «Мікрофон»

  • Чи на всі запитання, поставлені на початку уроку, ви отримали відповідь?
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Для чого потрібно насаджувати дерева?
  • У народі кажуть, що кожна людина у своєму житті повинна посадити хоча б одне дерево. Де б ви не були, ви повинні завжди пам`ятати, що не можна топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.

                 Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка.

                 Не ламай ромашку, не топчи травичку.

                 В зелені діброва, в китицях калина,

                 Глянь, яка чудова наша Україна!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Гра « Хто більше?»

Кожний ряд – це команда. Команди по черзі називають дерева. Виграє та команда, яка більше назве дерев.

 

4. Робота з підручником.

а) опрацювання статті, зясування, що необхідне для життя рослин; групування рослин за місцем зростання;

б) робота за малюнками: скажіть, що де росте.

Фізкультхвилинка.

5. Хвилинка – цікавинка. Робота «Довідкового бюро».

Чи знаєте ви, що:

  • найбільша квітка у світі – рафлезія квітуча. У неї немає листя, а квіти досягають у діаметрі 1 м. Таких великих квітів немає у жодної рослини світу ( демонстрація малюнка);
  • найвище дерево в світі це мамонтове дерево. Його висота сягає 112м.

Якщо ви хочете більше цікавого дізнатись про світ рослин, скористайтесь енциклопедіями.

 

6. Розгляд малюнків у підручнику( с. 66)

 «Відкритий мікрофон»- що дають рослини людям. Розгляд малюнків у підручнику

 ( с. 66)

 

7. Дидактична гра « З чого це?»

Учні виділяють з навколишнього оточення предмети, виготовлені з дерева. Перемагає той ряд, який назве більше виробів з дерева.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота в групах.

Розподілити рослини у три групи: дерева, кущі, трави:

 

Липа, малина, шипшина, волошки, явір, рафлезія, верба, ліщина, огірок, вишня, виноград, фіалка, смородина, ромашка, ожина, дуб, конвалія, кульбаба.

 

1 група – підкреслити назви дерев.

2 група – назви трав.

3 група – назви кущів.

 

2. Гра – вправа « Закінчіть речення»

У саду ростуть …

У лісі ростуть …

На городі ростуть …

VІІ. Підсумок уроку.

  • На які групи поділяють рослини?
  • Назвіть кущі.
  • Що ви дізнались нового?
  • Чим корисні рослини для людей?

 

Треба завжди памятати

І дорослим, і малятам,

Що  нема таких рослин

Поблизу і навкруги,

Влітку, взимку й будь – коли

Непотрібних зовсім нам!

Всі рослини вкрай потрібні для людини!

doc
Додано
16 березня 2018
Переглядів
2087
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку