Папіровник Оксана Вікторівна
Пізнаємо природу 6 кл
Урок №3.
Тема: Як стати дослідником? Причинно-наслідкові зв’язки у природі. Праця науковців.
Мета: створити умови для ознайомлення з процесом становлення дослідника та вивчення принципів причинно-наслідкових зв’язків у природі, пояснення важливості дослідницької діяльності та ролі дослідників у розвитку науки та суспільства, сприяти розумінню важливості вивчення причинно-наслідкових зв’язків для передбачення подій та розв'язання проблем; спонукати до розвитку цікавості і допитливість, виділення ролі цікавості у певній галузі та бажання розкривати нові знання.
Очікувані результати навчання: Учень/учениця ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;
моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;
Тип уроку: загальнометодологічний
Методи та прийоми: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, робота з підручником охоплює різноманітні стратегії читання , дослідницький метод.
Обладнання: мультимедійний комплект; підручник Біда Д., Пізнаємо природу 6 клас.- Освіта, 2023 ; робочий зошит Левчук О., Пізнаємо природу та діагностичні роботи 6 клас.- Генеза, 2023; презентація https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-yak-staty-doslidnykom-582371.html .
Хід уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності:
- Забезпечення емоційної готовності учнів до заняття (створення сприятливої атмосфери, налаштування на позитивну співпрацю за допомогою прийомів: епіграфів, інтелектуальної розминки тощо);
- Перевірка д/з (с.12, №2)
Доведи, що знання природничих наук збагатять людину будь-якої професії і стануть у пригоді у сфері журналістики, кулінарії, музики, у юридичній, ресторанній та мистецькій справах.
- актуалізація знань, особистого досвіду учнів;
Розуму властиво розмірковувати, усвідомлювати, тобто пов’язувати причини та наслідки, давати відповідь на запитання «чому?», виявляти випадкове, виявляти закономірне, встановлювати узгодженість нових властивостей з новими умовами, знаходити у ланцюзі того, що відбувається, початок і кінець.
Жан Анрі Фабр, французький ентомолог
ІІ. Етап цілевизначення і планування:
- формулювання мети та очікуваних результатів;
- планування навчальної діяльності;
- прогнозування змісту і результатів діяльності;
ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання навчального матеріалу):
1.1 Доповніть речення. (виконати завдання 1 у друкованому робочому зошиті)
1.2 Робота в парах з підручником/ презентацією. Розкажи за зображеннями про причинно-наслідкові зв’язки у природі. На які роздуми наводять тебе ці фото? (виконати завдання 2 у друкованому робочому зошиті)
1.3 Робота в парах :виконати завдання 3 у друкованому робочому зошиті
Вправа «Фішбоун»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА, ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ
1.4 Обговоріть у групах (робота з підручником/ презентацією) мал.7, с. 14.
2. Як працюють науковці.
2.1 Робота у групах.
- Спробуйте встановити послідовність дій учених при вирішенні проблеми науковим методом пізнання (роздрукувати та розрізати пункти наукового методу пізнання, перемішати)
- перевірте ваші результати за с. 15 у підручнику.
2.2. Робота в парах (групах) з підручником/ презентацією.
1 група. Швидкість розмноження бактерій. С. 15.
2 група. Як ми використовуємо воду. С. 15.
3 група. Які вітри переважають. С. 16
Представлення результатів обговорення.
3.1 Доповни перелік рис, якими, на твою думку, має володіти дослідник
(виконати завдання 4 у друкованому робочому зошиті)
3.2 (робота з підручником/ презентацією) Прочитайте текст та встановіть причинно-наслідкові зв’язки, зобразивши їх у вигляді схеми. Презентуйте результати своєї роботи. Запропонуйте заходи, які можуть урятувати тварин.
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний:
- підведення підсумків :
- наскільки корисним вивчений матеріал?
- Де на практиці можна застосувати здобуті знання;
- рефлексія - усна й письмова, інтелектуальна і емоційна;
- оцінювання навчальної діяльності (не тільки кінцевого результату (підсумкове), а й роботи в процесі уроку (формувальне).
V. Етап повідомлення домашнього завдання
Опрацювати §3, дати відповіді на запитання, завдання, виконайте дослідження ст. 18