Тема уроку: Як влаштовано ліс?
Тема місяця: Як це влаштовано?
Мета:
-
розширювати й уточнювати уявлення учнів про ліс та розмаїття рослин лісу; розкрити цінність лісу для людини (естетичну, практичну, оздоровчу); вивчити ярусну структуру лісу
-
розвивати мовлення, пам'ять, мислення, творчі здібності;
-
виховувати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до природи, бажання охороняти та примножувати лісові насадження.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми роботи: фронтально, робота в парах, трійках, групах
Здоров’язберігаючі технології: руханка
Багато лісу — не губи!
Мало лісу — бережи!
Нема лісу — посади!
Хід уроку
-
Організація класу
-
Я рада вітати вас на уроці «Я досліджую світ»
Вправа «Синоптик»
-
Запрошую до слова чергового синоптика.
-
Зараз пора року…, місяць…, число…, день тижня. Погода(температура, стан неба, опади).
ІІ. Актуалізація опорних знань (Бесіда за змістом епітету до уроку)
-
Як ви розумієте зміст цього гасла? Поясніть.
-
Навіщо нам багато лісу?
-
Чому його необхідно насаджувати, коли й так ростуть дерева, квітнуть квіти, буяють трави? Хіба цього замало?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-
Напевно ви зрозуміли, що сьогодні ми будемо говорити про ліс. А як влаштовано ліс, з чого він складається, які яруси має дізнаємось на цьому уроці. А гаслом уроку: Багато лісу — не губи! Мало лісу — бережи! Нема лісу — посади!
ІV. Вивчення нового матеріалу А чи бували ви у лісі?
-
Що таке ліс? (Відповіді учнів.)
-
Правильно, це велика кількість дерев, що ростуть спільно на певній території. У такому разі лісом можна назвати і парк, і алею біля дороги, і групу дерев над річкою. Але ж що таке ліс?
-
Які дерева ростуть у лісі? (дуб, береза, ялина, клен, ліщина, калина)
-
На які групи можна розподілити всі дерева? (хвойні і листяні)
-
Які дерева належать до листяних? (береза, клен, липа, дуб, бук, верба)
-
Які дерева належать до хвойних? (ялина, сосна, модрина)
Гра «Впізнай мене» (робота в парах)
-
Пропоную вам впізнати кому належить листочок, розглянувши його та праворуч записати назву дерева чи куща, якому воно належить, попрацювавши в парах. Час виконання 3 хв. Час пішов!
(Перевірка результатів)
Гра «Упізнай тварину за описом»
- Ми з вами пригадали рослини, а зараз пригадаємо звірів, адже лісу без звірів немає. Пропоную вам попрацювати в трійках, в конвертиках(зеленого та блакитного кольору – для двох трійок) ви знайдете описи лісових мешканців. Потрібно прочитати та здогадатися кого описано. На це завдання у вас є 5 хв. Нумо до роботи!
-
Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6 – 8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині – настільки розвинені в неї спинні м’язи. Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, ця тваринка заривається в опале листя і згортається у неміцний клубок і спить аж до березня (Їжак)
-
Це санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах – шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
-
Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Він не має ні нори, ні гнізда, ховається то під кущем, то в ярочку виспиться, інколи ямку в снігу викопає – там і заночує. Вдень спить, а вночі виходить на полювання. Їсть молоді гілочки дерев і кущів. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)
-
Вона живе у дуплі дерева, яке будує з хмизу і гілок, у ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз то ця тваринка згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа – це жолуді, горіхи, сушені гриби. (Білка)
-
Ця тварина старанно готує барліг під коріння дерев або в сушняку. Але щоб спокійно спати, мені треба накопити запас жиру, а це робиться влітку і на початку осені, адже в цей час багато їжі: дозріли ягоди й інші плоди стали солодкими і соковитими корені у рослин, усюди багато комах, у вуликах диких бджіл і ос – солодкий мед. Накоплю жирку, і спати можна лягати у барліг. (Ведмідь)
Він – постійний персонаж мультфільмів. У природі – це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)
-
Час вийшов, тому переходимо до перевірки результатів
Гра «Крокодил»
-
Чиї трійки працювали з зеленим конвертом, запрошую ваших капітанів до презентації. Пропоную вам показати ваші відгадки до допомогою міміки та жестів, а учні що працювали з блакитними конвертами спробують відгадати цього лісового мешканця.
-
Подякуємо трійкам, що працювали з зеленими конвертами.
-
Запрошую до презентації капітанів, що працювали з блакитними конвертами.
-
Подякуємо трійкам!
Знайомимось з ярусами лісу
-
Ліс – це домівка для тварин, кожен мешканець живе на певному ярусі. Пропоную вам розглянути та замап’ятати яруси лісу та назвати ще хоча б по одному представнику фауни до кожного яруса.
-
Як ви думаєте, яка рослинність притаманна для кожного яруса?
Руханка
Робота в групах
-
Прийшов час попрацювати в групах. Завдання ви знайдете на ваших робочих столах. На роботу в групах у вас є 5 хв. Час пішов!
Група «Фауна»
-
Побудувати ланцюг живлення, однією з ланок якого є їжак.
Група «Флора»
-
Продовжити таблицю
Група «Екологи»
-
Розв’язати екологічну задачу
Презентація робіт
-
Чи комфортно вам працювалось?
-
Чи є питання до групи або уточнення?
-
Дякуємо групі за презентацію!
V. Узагальнення знань та навичок
- Зверніть увагу на кругову діаграму. Як ви думаєте, що на ній показано?
- Дійсно на діаграмі показано, який відсоток становить кожен тип дерава в лісі.
- Яке дерево найбільш поширене в лісовій місцевості?
- Яке посідає друге місце?
- Назвіть дерева відсоток яких менше 10.
- Пропоную розшифрувати вислів за кольорами та пояснити його значення. (ліси – легені планети)
(Відповіді дітей)
- Не так багато на нашій планеті багатств, що могли б зрівнятися з лісом. Його зелене вбрання вбирає сонячні промені, накопичує енергію. Ліс — одне з джерел кисню на Землі. Він очищує повітря від забруднення, захищає від руйнування ґрунти, впливає на рух і температуру повітря, є домівкою для різних тварин. Ми – лише гості, а гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів.
-
Як ви думаєте, яку користь приносить людині ліс?
-
Ліс:
-
очищає повітря і воду;
-
дає тінь і прохолоду, захищає від спеки;
-
дає деревину, папір;
-
«зелена аптека»;
-
їжа для тварин і людей;
-
краса, гарний настрій;
-
домівка для тварин;
-
відпочинок для людей (прогулянки, походи).
Гра «Можна – неможна»
- Пропоную уявити, що ви опинились в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого неможна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо – ні.
Можна:
Саджати квіти, рослини;
Охороняти рідкісні рослини:
Обгороджувати мурашники
Милуватися красою природи;
Підгодовувати птахів;
Прибирати місце відпочинку.
Неможна:
Ламати гілки дерев;
Рвати багато квітів;
Збивати гриби ногами;
Ловити метеликів;
Ловити жаб;
Руйнувати павутиння
-
Будьте другом природі. Пропоную власноруч створити плакат-кластер «Коли буваєш у природі…» кожна група намалює власний знак, який, на вашу думку, варто було б встановити в кожному лісі. Підпишіть. На створення знаків у вас є 5 хв.
VI. Підсумок уроку
-
Діти, як влаштований ліс?
-
Що цікавого ви дізналися?
-
Що запам’ятали?
-
Що навчилися?
-
Що б ви порадили друзям, які йдуть відпочивати у ліс?