Урок: "Як влаштований ліс?"

Про матеріал
Даний урок розрахований для учнів 4 класу. На уроці застосовуються такі методи роботи як: фронтальний, індивідуальний, робота в парах, групах. Діти вчаться співпрацювати разом, приймати участь в дослідах, робити висновки та узагальнення.
Перегляд файлу

Тема уроку: Як влаштовано ліс?

Тема місяця: Як це влаштовано?

Мета: 

  • розширювати й уточнювати уявлення учнів про ліс та розмаїття рослин лісу; розкрити цінність лісу для людини (естетичну, практичну, оздоровчу); вивчити ярусну структуру лісу
  • розвивати мовлення, пам'ять, мислення, творчі здібності;
  • виховувати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до природи, бажання охороняти та примножувати лісові насадження.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форми роботи: фронтально, робота в парах, трійках, групах

Здоров’язберігаючі технології: руханка

                                                                Багато лісу — не губи!
                                                                Мало лісу — бережи!
                                                                Нема лісу — посади!

Хід уроку

  1. Організація класу
  • Я рада вітати вас на уроці «Я досліджую світ»

Вправа «Синоптик»

  • Запрошую до слова чергового синоптика.
  • Зараз пора року…, місяць…, число…, день тижня. Погода(температура, стан неба, опади).

ІІ. Актуалізація опорних знань (Бесіда за змістом епітету до уроку)

  • Як ви розумієте зміст цього гасла? Поясніть.
  • Навіщо нам багато лісу?
  • Чому його необхідно насаджувати, коли й так ростуть дерева, квітнуть квіти, буяють трави? Хіба цього замало?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Напевно ви зрозуміли, що сьогодні ми будемо говорити про ліс. А як влаштовано ліс, з чого він складається, які яруси має дізнаємось на цьому уроці. А гаслом уроку: Багато лісу — не губи! Мало лісу — бережи! Нема лісу — посади!

ІV. Вивчення нового матеріалу А чи бували ви у лісі?

  • Що таке ліс? (Відповіді учнів.) 
  • Правильно, це велика кількість дерев, що ростуть спільно на певній території. У такому разі лісом можна назвати і парк, і алею біля дороги, і групу дерев над річкою. Але ж що таке ліс?
  • Які дерева ростуть у лісі? (дуб, береза, ялина, клен, ліщина, калина)
  • На які групи можна розподілити всі дерева? (хвойні і листяні)
  • Які дерева належать до листяних? (береза, клен, липа, дуб, бук, верба)
  • Які дерева належать до хвойних? (ялина, сосна, модрина)

 

Гра «Впізнай мене» (робота в парах)

  • Пропоную вам впізнати кому належить листочок, розглянувши його та  праворуч записати назву дерева чи куща, якому воно належить, попрацювавши в парах. Час виконання 3 хв. Час пішов!

(Перевірка результатів)

 

     Гра «Упізнай тварину за описом»

-  Ми з вами пригадали рослини, а зараз пригадаємо звірів, адже лісу без звірів немає.  Пропоную вам попрацювати в трійках, в конвертиках(зеленого та блакитного кольору – для двох трійок) ви знайдете описи лісових мешканців.  Потрібно прочитати та здогадатися кого описано. На це завдання у вас є 5 хв. Нумо до роботи!

 

  • Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6 – 8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині – настільки розвинені в неї спинні м’язи. Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, ця тваринка заривається в опале листя і згортається у неміцний клубок і спить аж до березня (Їжак)
  •  Це санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах – шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
  •  Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Він не має ні нори, ні гнізда, ховається то під кущем, то в ярочку виспиться, інколи ямку в снігу викопає – там і заночує. Вдень спить, а вночі виходить на полювання. Їсть молоді гілочки дерев і кущів. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)

 

  •  Вона живе у дуплі дерева, яке будує з хмизу і гілок, у ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз то ця тваринка згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа – це жолуді, горіхи, сушені гриби. (Білка)
  • Ця тварина старанно готує барліг під коріння дерев або в сушняку. Але щоб спокійно спати, мені треба накопити запас жиру, а це робиться влітку і на початку осені, адже в цей час багато їжі:  дозріли ягоди й інші плоди стали солодкими і соковитими корені у рослин, усюди багато комах, у вуликах диких бджіл і ос – солодкий мед. Накоплю жирку, і спати можна лягати у барліг. (Ведмідь)

Він – постійний персонаж мультфільмів. У природі – це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)

  • Час вийшов, тому переходимо до перевірки результатів

Гра «Крокодил»

  • Чиї трійки працювали з зеленим конвертом, запрошую ваших капітанів до презентації. Пропоную вам показати ваші відгадки до допомогою міміки та жестів, а учні що працювали з блакитними конвертами спробують відгадати цього лісового мешканця.
  • Подякуємо трійкам, що працювали з зеленими конвертами.
  • Запрошую до презентації капітанів, що працювали з блакитними конвертами.
  • Подякуємо трійкам!

Знайомимось з ярусами лісу

  • Ліс – це домівка для тварин, кожен мешканець живе на певному ярусі. Пропоную вам розглянути та замап’ятати яруси лісу та назвати ще хоча б по одному представнику фауни до кожного яруса.
  • Як ви думаєте, яка рослинність притаманна для кожного яруса?

Руханка

Робота в групах

  • Прийшов час попрацювати в групах. Завдання ви знайдете на ваших робочих столах. На роботу в групах у вас є 5 хв. Час пішов!

Група «Фауна»

  1. Побудувати ланцюг живлення, однією з ланок якого є їжак.

Група «Флора»

  1. Продовжити таблицю

Група «Екологи»

  1. Розв’язати екологічну задачу

Презентація робіт

  • Чи комфортно вам працювалось?
  • Чи є питання до групи або уточнення?
  • Дякуємо групі за презентацію!

V. Узагальнення знань та навичок

- Зверніть увагу на кругову діаграму. Як ви думаєте, що на ній показано?

-  Дійсно на діаграмі показано, який відсоток становить кожен тип дерава в лісі.

- Яке дерево найбільш поширене в лісовій місцевості?

- Яке посідає друге місце?

- Назвіть дерева відсоток яких менше 10.

- Пропоную розшифрувати вислів за кольорами та пояснити його значення. (ліси – легені планети)

(Відповіді дітей)

 

- Не так багато на нашій планеті багатств, що могли б зрівнятися з лісом. Його зелене вбрання вбирає сонячні промені, накопичує енергію. Ліс — одне з джерел кисню на Землі. Він очищує повітря від забруднення, захищає від руйнування ґрунти, впливає на рух і температуру повітря, є домівкою для різних тварин. Ми – лише гості, а гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів.

  •  Як ви думаєте, яку користь приносить людині ліс?
  • Ліс:
    • очищає повітря і воду;
    • дає тінь і прохолоду, захищає від спеки;
    • дає деревину, папір;
    • «зелена аптека»;
    • їжа для тварин і людей;
    • краса, гарний настрій;
    • домівка для тварин;
    • відпочинок для людей (прогулянки, походи).

Гра «Можна – неможна»

 - Пропоную уявити, що ви опинились в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого неможна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо – ні.

   Можна:

  Саджати квіти, рослини;

  Охороняти рідкісні рослини:

  Обгороджувати мурашники

  Милуватися красою природи;

 Підгодовувати птахів;

  Прибирати місце відпочинку.

   Неможна:

  Ламати гілки дерев;

  Рвати багато квітів;

  Збивати гриби ногами;

  Ловити метеликів;

  Ловити жаб;

  Руйнувати павутиння

  • Будьте другом природі. Пропоную власноруч створити плакат-кластер «Коли буваєш у природі…» кожна група намалює власний знак, який, на вашу думку, варто було б встановити в кожному лісі. Підпишіть. На створення знаків у вас є 5 хв.

VI. Підсумок уроку

  • Діти, як влаштований ліс?
  • Що цікавого ви дізналися?
  • Що запам’ятали?
  • Що навчилися?
  • Що б ви порадили друзям, які йдуть відпочивати у ліс?
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кривошей Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Агафонова Віта
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 квітня 2021
Переглядів
4598
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку