Урок "Як змінюється восени життя звірів? Підготовка звірів зими."

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті, з`ясувати, які тварини змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, впадають в зимову сплячку;
  • розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати;
  • формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, побаченого, почутого;
  • розвивати творчі здібності, збагачувати словниковий запас слів;
  • виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.
Перегляд файлу

Похожее изображениехомяк.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

заяц 1.png 

 

 

белка.png 

 

 

 

 

 

 

 

медведь.png 

 

 

 

 

мышка.png 

 

 

 

 

 

 

 

еж.png 

 

 

 

 

 

Тема. Як змінюється восени життя звірів? Підготовка звірів зими.

Мета:

  • ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті, з`ясувати, які тварини змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, впадають в  зимову сплячку;
  • розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати;
  • формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, побаченого, почутого;
  • розвивати творчі здібності, збагачувати словниковий запас;
  • виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання. Мультимедійна презентація; повідомлення про погоду - маска «синоптик»; казкова осіння галявина; парасолька; дівчинка Осінь; листочки з завданнями; осінні листочки; схема «Групи тварин»; гра «Перелітні та зимуючі птахи»; картки із тестуванням;; ілюстрації тварин; слайди   «Осінь фарбами заграй», мікрофон, смайлики: зеленого, розового та жовтого кольорів

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Форма проведення. Урок-подорож до осіннього лісу.

Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

1. Привітання.

Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!

Дітки, поверніться до гостей,
Скажемо їм: « Добрий День!»

Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра,

А тепер до роботи нам братись пора.

II. Мотивація навчальної діяльності

 1. Вправа «Очікування».

  • Сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості — це свято. Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво й радісно.

На дошці прикріплено модель сонечка.

  • Дітки, яка в нас зараз пора року? (Осінь)
  • З приходом осені, сонечко все частіше ховається за хмарку, ховає свої промінчики і тому стає дуже холодно. 
  • Тож, давайте разом із вами складемо сонечко сподівань, яким ми зігріємо та звеселимо наш клас.
  • Подумайте і скажіть, яким має бути урок, щоб вам було затишно і приємно працювати? (Цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, проблемним, пошуковим).
  • А щоб урок був (цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, пошуковим та продуктивним) якими ви повинні бути?  на слайді (Працьовитими, розумними, обізнаними, активними, життєрадісними).
  • Отже, я сподіваюсь, що ви будете виконувати ці умови, і ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

III. Актуалізація опорних знань.

1.  Фенологічні спостереження. З’ясування змін у природі.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні,

Та міняє щодня кольори.

  • А яка ж сьогодні осінь?! Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможуть дізнатися чергові синоптики.
  • Знаєте хто такі синоптики? (Це люди, які передбачають погоду).
  • Надамо їм слово.

2. Прогноз погоди від синоптиків.

Народний синоптик. Сьогодні 29 листопада за народним календарем – Апостола і Євангеліста Матвія.

Розповідаю про народний прогноз погоди.

  • Так дійсно, сьогодні вшановується пам’ять апостола й євангеліста Матвія. У народі казали: «Якщо в день апостола Матвія віють буйні вітри, то буде завірюха до Миколи Зимового».
  • Хто знає, коли день Святого Миколая? (19 грудня).
  • А ще холодний Матвій передвіщає сурову зиму.
  • Будь ласка, повідомте нам погоду.

Синоптик. Листопад дарує нам мало сонячних днів, частіше стоїть непривітна, похмура, холодна й вітряна погода.

Сьогодні по всій території Старої Вижівки спостерігається _____ погода,  температура повітря становить ______, вітер помірний, опади _____.

Підсумок. Дякуємо нашим синоптикам! Діти, а ви продовжуйте вести спостереження, помічайте зміни, які відбуваються в природі і записуйте в календарі спостережень.

3. Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування.

  • Скажіть, що ви вивчали на попередньому уроці? (Життя птахів восени).
  • Які групи птахів знаєте? (Перелітних та зимуючих)
  • Як називають птахів, які покидають рідну домівку? (Перелітними).
  • Куди вони летять? (В теплі краї).
  • А чому ж вони вимушені відлітати з рідного краю? (Тому що холодно і голодно).
  • Ви молодці! Добре знаєте життя птахів.
  • А чи всі птахи відлітають в теплі краї? (Ні).
  • Які залишились? (Сороки, ворони, синички, горобці).
  • То як називають цих птахів? (Зимуючими.)
  • Молодці, добре попрацювали! Осінь буде вами задоволена.
  • Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Вітрів накликала, листочки порозсипала, холод привела і примусила птахів покинути рідній дім.
  • Дітки, погляньте, осінь і вам подарувала гарні листочки, але вони різні та ще й незвичайні: з іншої сторони осінь залишила завдання, загадки, які ми маємо виконати на протязі уроку.
  • Ось перша із них.

4. Загадка.

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски

Звуть цих подружок… (Берізки)

  • Дітки, погляньте, на чию парту впав березовий листочок? (Відповіді учнів)
  • Добре, а тепер погляньте на дошку. Осінь-чарівниця залишила нам казкову лісову галявину, яку ми повинні застелити осіннім килимом із листочків-завдань.
  • Ось березовий листочок перший впаде на осінню галявинку.
  • Прочитай, будь ласка, завдання. На березовому листочку завдання: гра «Впізнай пташку».

5. Гра «Впізнай пташку».

  • Осінь пропонує пограти гру «Впізнай пташку». На дошці розміщені птахи та групи птахів. Ваше завдання: впізнати пташку та віднести до певної групи (до зимуючих чи перелітних?)
  • Прошу, на допомогу одного помічника, будь ласка.
  • Дуже добре! Ви активні учні.
  • А зараз наступна загадка.

Загадка

На дереві я народився в кожусі,

кожух розірвався й на землю я впав. (Каштан)

  • Що це?
  • В кого на парті каштановий листочок? Мерщій читай завдання і ложи листочок на галявинку. На каштановому  листочку завдання: гра «Перелітні чи осілі?».
  • Що в нас? У нас гра на кмітливість  «Перелітні чи осілі?».

Грає мелодія Антоніо Вівальді «Осінь»

6.  Гра «Перелітні чи осілі?»

  • Встаньте, будь ласка. Я буду називати птахів: перелітні – махаєте крилами, осілі – присідаєте.
  • Правила гри зрозумілі? (Ластівка, лелека, синичка, голуб, журавель, горобець, соловей, жайворонок, дятел, дикі гуси,  зозуля, ворона, шпак, снігур).
  • Чудово, ви всі проявили свою кмітливість! Сідаємо за парти.
  • А знаєте, що снігур прилітає до нас з ще холодніших місць, бо в нас тепліше.
  • Чим можемо допомогти птахам, які залишилися у нас? (Будувати годівнички та підгодовувати постійно).
  • Дуже добре! Ви добре засвоїли тему птахів. Я вами пишаюсь! Тепер я впевнена, з такими друзями птахи не загинуть взимку.

7. Розв’язання логічного завдання «Що зайве? Чому?»

  • А зараз виконаємо більш складніше завдання. Завдання на логіку «Хто зайвий?».
  • Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
  • Хто зайвий? (Ведмідь)
  • Чому? (Зображені птахи)
  • Оса, метелик, заєць, бджола.
  • Зайвий? (Заєць)
  • Чому? (Тому, що тут зображені комахи)
  • До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайчика? (Звірів)
  • Де вони мешкають? (У лісі).

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, тема нашого уроку: «Як змінюється життя звірів восени? Підготовка звірів до зими.»

  • На уроці ми дізнаємося, які труднощі з’являються в диких тварин з настанням осені та як вони їх вирішують.
  • Уже з жовтня у всіх звірів замість рідкого хутра відростає нове – густе і пухнасте. А в деяких змінюється і забарвлення. Такі зміни називаються линянням.
  • Дітки, залежно від того як звірі готуються до зими, їх ділять на 3 групи.
  • Наше завдання сьогодні на уроці дізнатися як дикі тварини готуються до зими та заповнити цю схему. (відкриваю дошку).

На дошці таблиця « Групи тварин »

 

 

 

 

  • Тож мандруймо разом з дівчинкою Осінню у царство тварин, де спробуємо дізнатися про їхнє життя та турботи, які з’явилися в осінню пору.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота над загадкою

  • І знову загадка.

Стоїть велетень у лісі

Такий дужий і міцний.

Ще й плоди, мов на горісі

Відгадайте, хто такий? (Дуб)

  • Підніміть у кого дубовий листочок? Іди до дошки читай завдання і прикрашай нашу галявинку. На дубовому  листочку завдання: відгадати ребуси та загадки.

2. Відгадування ребусів та загадок.

  • Знаєте як розгадувати ребуси?
  • Ось погляньте, будь ласка і відгадайте.
  • Перший ребус у нас. (Білка)
  • Як ці звірята будуть жити, будемо ми зараз говорити.

 

 

 

 

 

 

3. Розповідь вчителя про білочку.

Білка

Білки дуже старанно запасають на зиму корм — жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, або розвішують на сучках дерев. У білочки в запасах буває до трьох і більше кілогра­мів горіхів. Міняє хутро руде на сіре – тепліше, пухнастіше. У зимову сплячку вони не лягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять.

Закриває дверцята листочком,

згортається клубочком,

вкривається пухнастим хвостиком і кілька днів спить,

чекає поки пройде негода.

  • Дітки, давайте розгадаємо наступний ребус. (Кріт)

 

 

 

 

 

 

Кріт

Кріт на зиму заготовлює їжу, щоб не голодувати. Ловить хробаків і вбудовує їх у стіни своїх нір, іноді сотні штук відразу. Взимку вони не сплять, як їжаки, а риються під землею та снігом.

  • А зараз, погляньте на екран і скажіть хто це? (Бобер)

Бобер

Дуже цікавий звірок. Робить запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризає і складає у воді біля своїх хатинок. Коли замерзне вода, буде сидіти у своїй хатці і з задоволенням гризтиме кору й молоді гілки дерев.

  • Ми дізналися про трьох звірів, як готуються до зими? Що їх поєднує? (Роблять запаси їжі на зиму).
  • Але є ще один маленький звірок. Хто це? (Мишка-полівка)

Мишка-полівка

  • Вона теж робить запаси. В основному – це  зерно.
  • Дітки, тепер ми можемо заповнити в схему першу групу тварин, як звірі готуються до зими.
  • Яка це група? (Роблять запаси на зиму). Вивішую цю групу.
  • То які звірята відносяться до цієї групи? (Білочка, кріт, бобер, мишка). Вивішую ці тваринки.
  • Молодці, дітки!

4. Фізкультхвилинка

Ви старанно потрудились,

бачу трішки вже стомились.

Час прийшов для відпочинку,

розпочнем фізкультхвилинку.

Розминка

Сплять маленькі совенята  (Очі заплющені).

Раз — відкрили оченята,

Подивились вліво, вправо  (Рухи вліво, вправо)

вгору і додолу.                     (Рухи вгору, і до долу)

А тепер іще навколо.           (Кругові рухи)

Оченята — блим, блим, блим!

Відпочити треба їм!

Зайченята будуть спати,

А ми будем відпочивати.

Відео фізкультхвилинка.

  • Відпочинок закінчили і за парти тихо сіли.
  • Продовжуємо нашу подорож. Ой, я бачу на дереві оголошення! «Ми залягли в сплячку, прохання не турбувати
  • Дітки, а чи знаєте ви хто ж це заліг у сплячку? (Ведмідь)

Загадка

    Клишоногий, волохатий,

    Влітку спритний та завзятий,

    Ну а взимку, лежебока,

    У барлозі гріє боки.

Ведмідь

Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їсть усе, що трапляється їстивного: горіхи, рибу. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг: викидає зайву землю, носить туди сухе листя й гілочки ялини і вкладається спати на всю зиму.

  • Дітки, говорять, що ведмідь смокче лапу. Правда це чи ні?

Тільки він не смокче її, а лиже. Взимку у ведмедів на підошві відшаровується й злазить стара шкіра, що огрубіла за літо. Молода ніжна шкірочка чешеться й мерзне. От ведмідь і облизує підошви гарячим язиком.

  • А тепер, щоб відгадати тваринку, погляньте і розгадайте ребус. (Їжачок)

 

 

 

 

Їжачок

Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кор­мів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня.

Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину, зменшується маса, бо протягом сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкла­деному в тілі восени.

Борсук

  • Дітки, а іншу тваринку ми повинні впізнати за її описом.

Дуже обережний звір. Полює вночі, тому побачити його не просто. Як ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди. Потім утеплює норку і лягає спати на цілу зиму.

  • Хто це, дітки? (Борсучок)
  • А що поєднує ведмедя, їжака і борсучка? (Впадають у сплячку)
  • Тепер ми можемо доповнити нашу схему ще однією групою тварин. Вивішую ці тваринки.
  • Якою, дітки, групою? (Залягають у сплячку). Вивішую цю групу.
  • На вашу думку, що означає слово сплячка? (Малорухомий, сонний спосіб життя.)
  • Щоб дослідити ще одну групу тварин переглянемо відеоролик «Звірі восени».

5. Відеоролик «Звірі восени»

  • Ви дізналися про ще одну групу тварин, які ходять по лісі шукаючи поживу. Яких звірів зустріли? (Лисичку, зайчика та вовка).

Лисичка

  • Що знаєте про лисичку? (Лисиця полює мишей. Опустивши низько голову, вона бігає по снігу, прислухаючись, чи не писне полівка. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.)

Заєць

  • Що можете сказати про зайчика? (З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. Зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.)
  • Так дійсно, з настанням холодів, зайчики змінюють свою шубку.

Вовк

  • Ну а вовк всім відомий хижак, який взимку майже завжди голодний, тому пробігає до 10 км, перш ніж вдасться кого-небудь вислідити. Взимку не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґавилися, коло житла людини.
  • Яка спільна ознака лисички, зайчика та вовка? (Ведуть активний спосіб життя).
  • Отже, тепер ми можемо заповнити вже і третю групу тварин. Це тварини, які ведуть активний спосіб життя.  Вивішую цю групу.
  • А тепер підсумуємо, які групи тварин у нас утворилися.
  • 1-ша група – тварини, які роблять запаси їжі на зиму. Вивішую ці тваринки.
  • 2 - га група – залягають у сплячку. Вивішую ці тваринки.
  • 3 – тя група – ведуть активний спосіб життя. Вивішую ці тваринки.
  • Дітки, як ви думаєте, як живеться пізньою осінню й узимку в лісі звірам – добре чи погано? (Відповіді учнів)              
  • Чому погано? (Холодно і голодно)
  • Правильно, холодно й голодно буде звірам у лісі взимку.
  • Тому наш Їжачок-хитрячок, який сам лягає у сплячку на зиму,  передав листа, в якому просить про допомогу своїм друзям, звірятам, які блукають по лісі в пошуках поживи.
  • Ось, послухайте.

6. Читання та обговорення листа від Їжачка-Хитрячка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Дітки, ми можемо допомогти цим тваринкам? (Можемо)
  • Як? (Ставити кормушки в лісах, ложити в них корм, кам’яну сіль)
  • Тому в нашій країні є така професія – єгер (лісник), працівник який опікується  лісовими звірятами.
  • Для зайців, наприклад, вони готують купи осикових гілок, для лосів – годівниці із сіном.
  • Настав час повертатися із цього дивного світу – царства тварин, частини живої природи. Він дуже багатий і різноманітний.
  • Але в нас ще залишилася одна загадка.

Дуже широке листя у мене

п’ятикутне і  зелене.

Наче скульптор різаком,

працював над тим листком. (Клен)

  • У кого з вас на парті залишився листочок? На кленовому  листочку завдання: робота з підручником.
  • Повідомляємо швиденько завдання та прикріплюємо листочок на галявину.
  • Подивіться, яка вона прекрасна. Лісова галявина вкрилася розкішним осіннім килимом. Осінь дуже задоволена вашою працею, бо тільки за допомогою ваших зусиль виконали дані завдання.

7. Робота з підручником.

  • Відкрийте, будь ласка, підручники на сторінці 60. Осінь запрошує нас до художньої галереї.
  • Розглянемо уважно картину Ісака Бродського «Осінь».
  • Яка пора року зображена на картині? (Осінь)
  • Які ознаки осені зобразив художник на даному полотні? (Похмуре небо, пожовклі листочки).
  • Деякі дерева стоять безлисті, отже скоро наступить зима.

VІ. Узагальнення і систематизація знань

  • А тепер підведемо підсумки нашій подорожі і пограємо гру «Чи віриш ти?»

1. Гра «Чи віриш ти?»

  • Умови гри: якщо вірите в це – плескаєте два рази в долоні, якщо ні – один.
  • Ви вірите в те, що з настанням холодів всі звірі готуються до зими?    +
  • А у лісі всі звірі лягають спати до весни?                                              -
  • Узимку вовк може з’їсти навіть мишу і птаха.                                       +
  • Заєць їсть узимку  моркву і капусту?                                                     
  • Лисиця часто підкрадається в село за домашньою птицею.                    +
  • Ви молодці. У вас партах лежать картки з тестами. Оберіть правильну відповідь. На дане завдання вам дається 2 хвилини.

2. Тестування. Картки.

  1. Хто із звірів залягає в зимову сплячку?                             

а)  білка

б)   їжак

в)   вовк                                                                                                                                             

  1. Який звір у сплячку не впадає і веде активний спосіб життя?                                                                                                

а)   миша 

б)   борсук

в)   ведмідь

  1. Хто  робить собі на зиму запаси?

а)  білка

б)  заєць

в)  кабан

  1. Хто змінює літнє хутро на зимове?

а)  заєць

б)  олень

в)  тхір

  • Перевіряємо. Увага на екран.
  • Підніміть руки в кого все правильно. Чудово!
  • В кого одна помилка? Молодці!
  • Дві помилки і більше? Добре!

VІІ. Підбиття підсумків. Оцінювання

1. Вправа «Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці ми познайомилися…
  • Мені запам'яталося…

    Рефлексія.

  • Чи справдились наші очікування? (Відповіді учнів)
  • Ви відповідально ставились до виконання завдань, були активними та дисциплінованими. Ви самі маленькі, але найяскравіші зірочки на шкільному небосхилі. Ви допитливі, кмітливі. Я пишаюся вами.

2. Оцінювання (за допомогою смайликів).

  • А зараз оцініть свою роботу на уроці. Виберіть той смайлик, який відповідає вашій роботі. Якщо ви були уважними, активними на уроці, тобто «Я сьогодні розумник або розумниця», то підніміть розовий смайлик.
  • Якщо ви працювали добре, але можете або хочете бути більш активними і працювати ще краще, то підніміть зелений смайлик.
  • І якщо сьогодні на уроці ви були мало активними. Може були сором’язливі або невпевнені у ваших знаннях, то підніміть жовтий смайлик.
  • А тепер подивіться на свої смайлики. Всі вони до вас посміхаються.
  • Жовтий смайлик заспокоює вас і говорить, що все у ваших руках. Тільки потрібно більше працювати і старатися.
  • Ви всі молодці, добре попрацювали. Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. 

У природі все взаємозалежне.

Природа – наш дім,

а ми з вами –господарі в нім.

Тож зростайте гарними господарями

на рідній українській

землі.

  • Дякую за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку