![Похожее изображение](/uploads/files/42342/40821/42214_html/images/40821.002.jpg)
![](/uploads/files/42342/40821/42214_html/images/40821.009.png)
Тема. Як змінюється восени життя звірів? Підготовка звірів зими.
Мета:
-
ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті, з`ясувати, які тварини змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, впадають в зимову сплячку;
-
розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати;
-
формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, побаченого, почутого;
-
розвивати творчі здібності, збагачувати словниковий запас;
-
виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання. Мультимедійна презентація; повідомлення про погоду - маска «синоптик»; казкова осіння галявина; парасолька; дівчинка Осінь; листочки з завданнями; осінні листочки; схема «Групи тварин»; гра «Перелітні та зимуючі птахи»; картки із тестуванням;; ілюстрації тварин; слайди «Осінь фарбами заграй», мікрофон, смайлики: зеленого, розового та жовтого кольорів
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Форма проведення. Урок-подорож до осіннього лісу.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку.
1. Привітання.
Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!
Дітки, поверніться до гостей,
Скажемо їм: « Добрий День!»
Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Вправа «Очікування».
-
Сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості — це свято. Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво й радісно.
На дошці прикріплено модель сонечка.
-
Дітки, яка в нас зараз пора року? (Осінь)
-
З приходом осені, сонечко все частіше ховається за хмарку, ховає свої промінчики і тому стає дуже холодно.
-
Тож, давайте разом із вами складемо сонечко сподівань, яким ми зігріємо та звеселимо наш клас.
-
Подумайте і скажіть, яким має бути урок, щоб вам було затишно і приємно працювати? (Цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, проблемним, пошуковим).
-
А щоб урок був (цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, пошуковим та продуктивним) якими ви повинні бути? на слайді (Працьовитими, розумними, обізнаними, активними, життєрадісними).
-
Отже, я сподіваюсь, що ви будете виконувати ці умови, і ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Фенологічні спостереження. З’ясування змін у природі.
Осінь гріється в теплім промінні,
Усміхається сонцем згори
І малює картини чарівні,
Та міняє щодня кольори.
-
А яка ж сьогодні осінь?! Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможуть дізнатися чергові синоптики.
-
Знаєте хто такі синоптики? (Це люди, які передбачають погоду).
-
Надамо їм слово.
2. Прогноз погоди від синоптиків.
Народний синоптик. Сьогодні 29 листопада за народним календарем – Апостола і Євангеліста Матвія.
Розповідаю про народний прогноз погоди.
-
Так дійсно, сьогодні вшановується пам’ять апостола й євангеліста Матвія. У народі казали: «Якщо в день апостола Матвія віють буйні вітри, то буде завірюха до Миколи Зимового».
-
Хто знає, коли день Святого Миколая? (19 грудня).
-
А ще холодний Матвій передвіщає сурову зиму.
-
Будь ласка, повідомте нам погоду.
Синоптик. Листопад дарує нам мало сонячних днів, частіше стоїть непривітна, похмура, холодна й вітряна погода.
Сьогодні по всій території Старої Вижівки спостерігається _____ погода, температура повітря становить ______, вітер помірний, опади _____.
Підсумок. Дякуємо нашим синоптикам! Діти, а ви продовжуйте вести спостереження, помічайте зміни, які відбуваються в природі і записуйте в календарі спостережень.
3. Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування.
-
Скажіть, що ви вивчали на попередньому уроці? (Життя птахів восени).
-
Які групи птахів знаєте? (Перелітних та зимуючих)
-
Як називають птахів, які покидають рідну домівку? (Перелітними).
-
Куди вони летять? (В теплі краї).
-
А чому ж вони вимушені відлітати з рідного краю? (Тому що холодно і голодно).
-
Ви молодці! Добре знаєте життя птахів.
-
А чи всі птахи відлітають в теплі краї? (Ні).
-
Які залишились? (Сороки, ворони, синички, горобці).
-
То як називають цих птахів? (Зимуючими.)
-
Молодці, добре попрацювали! Осінь буде вами задоволена.
-
Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Вітрів накликала, листочки порозсипала, холод привела і примусила птахів покинути рідній дім.
-
Дітки, погляньте, осінь і вам подарувала гарні листочки, але вони різні та ще й незвичайні: з іншої сторони осінь залишила завдання, загадки, які ми маємо виконати на протязі уроку.
-
Ось перша із них.
4. Загадка.
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски
Звуть цих подружок… (Берізки)
-
Дітки, погляньте, на чию парту впав березовий листочок? (Відповіді учнів)
-
Добре, а тепер погляньте на дошку. Осінь-чарівниця залишила нам казкову лісову галявину, яку ми повинні застелити осіннім килимом із листочків-завдань.
-
Ось березовий листочок перший впаде на осінню галявинку.
-
Прочитай, будь ласка, завдання. На березовому листочку завдання: гра «Впізнай пташку».
5. Гра «Впізнай пташку».
-
Осінь пропонує пограти гру «Впізнай пташку». На дошці розміщені птахи та групи птахів. Ваше завдання: впізнати пташку та віднести до певної групи (до зимуючих чи перелітних?)
-
Прошу, на допомогу одного помічника, будь ласка.
-
Дуже добре! Ви активні учні.
-
А зараз наступна загадка.
Загадка
На дереві я народився в кожусі,
кожух розірвався й на землю я впав. (Каштан)
-
Що це?
-
В кого на парті каштановий листочок? Мерщій читай завдання і ложи листочок на галявинку. На каштановому листочку завдання: гра «Перелітні чи осілі?».
-
Що в нас? У нас гра на кмітливість «Перелітні чи осілі?».
Грає мелодія Антоніо Вівальді «Осінь»
6. Гра «Перелітні чи осілі?»
-
Встаньте, будь ласка. Я буду називати птахів: перелітні – махаєте крилами, осілі – присідаєте.
-
Правила гри зрозумілі? (Ластівка, лелека, синичка, голуб, журавель, горобець, соловей, жайворонок, дятел, дикі гуси, зозуля, ворона, шпак, снігур).
-
Чудово, ви всі проявили свою кмітливість! Сідаємо за парти.
-
А знаєте, що снігур прилітає до нас з ще холодніших місць, бо в нас тепліше.
-
Чим можемо допомогти птахам, які залишилися у нас? (Будувати годівнички та підгодовувати постійно).
-
Дуже добре! Ви добре засвоїли тему птахів. Я вами пишаюсь! Тепер я впевнена, з такими друзями птахи не загинуть взимку.
7. Розв’язання логічного завдання «Що зайве? Чому?»
-
А зараз виконаємо більш складніше завдання. Завдання на логіку «Хто зайвий?».
-
Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
-
Хто зайвий? (Ведмідь)
-
Чому? (Зображені птахи)
-
Оса, метелик, заєць, бджола.
-
Зайвий? (Заєць)
-
Чому? (Тому, що тут зображені комахи)
-
До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайчика? (Звірів)
-
Де вони мешкають? (У лісі).
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, тема нашого уроку: «Як змінюється життя звірів восени? Підготовка звірів до зими.»
-
На уроці ми дізнаємося, які труднощі з’являються в диких тварин з настанням осені та як вони їх вирішують.
-
Уже з жовтня у всіх звірів замість рідкого хутра відростає нове – густе і пухнасте. А в деяких змінюється і забарвлення. Такі зміни називаються линянням.
-
Дітки, залежно від того як звірі готуються до зими, їх ділять на 3 групи.
-
Наше завдання сьогодні на уроці дізнатися як дикі тварини готуються до зими та заповнити цю схему. (відкриваю дошку).
На дошці таблиця « Групи тварин »
-
Тож мандруймо разом з дівчинкою Осінню у царство тварин, де спробуємо дізнатися про їхнє життя та турботи, які з’явилися в осінню пору.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота над загадкою
Стоїть велетень у лісі
Такий дужий і міцний.
Ще й плоди, мов на горісі
Відгадайте, хто такий? (Дуб)
-
Підніміть у кого дубовий листочок? Іди до дошки читай завдання і прикрашай нашу галявинку. На дубовому листочку завдання: відгадати ребуси та загадки.
2. Відгадування ребусів та загадок.
-
Знаєте як розгадувати ребуси?
-
Ось погляньте, будь ласка і відгадайте.
-
Перший ребус у нас. (Білка)
-
Як ці звірята будуть жити, будемо ми зараз говорити.
3. Розповідь вчителя про білочку.
Білка
Білки дуже старанно запасають на зиму корм — жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, або розвішують на сучках дерев. У білочки в запасах буває до трьох і більше кілограмів горіхів. Міняє хутро руде на сіре – тепліше, пухнастіше. У зимову сплячку вони не лягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять.
Закриває дверцята листочком,
згортається клубочком,
вкривається пухнастим хвостиком і кілька днів спить,
чекає поки пройде негода.
-
Дітки, давайте розгадаємо наступний ребус. (Кріт)
Кріт
Кріт на зиму заготовлює їжу, щоб не голодувати. Ловить хробаків і вбудовує їх у стіни своїх нір, іноді сотні штук відразу. Взимку вони не сплять, як їжаки, а риються під землею та снігом.
-
А зараз, погляньте на екран і скажіть хто це? (Бобер)
Бобер
Дуже цікавий звірок. Робить запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризає і складає у воді біля своїх хатинок. Коли замерзне вода, буде сидіти у своїй хатці і з задоволенням гризтиме кору й молоді гілки дерев.
-
Ми дізналися про трьох звірів, як готуються до зими? Що їх поєднує? (Роблять запаси їжі на зиму).
-
Але є ще один маленький звірок. Хто це? (Мишка-полівка)
Мишка-полівка
-
Вона теж робить запаси. В основному – це зерно.
-
Дітки, тепер ми можемо заповнити в схему першу групу тварин, як звірі готуються до зими.
-
Яка це група? (Роблять запаси на зиму). Вивішую цю групу.
-
То які звірята відносяться до цієї групи? (Білочка, кріт, бобер, мишка). Вивішую ці тваринки.
-
Молодці, дітки!
4. Фізкультхвилинка
Ви старанно потрудились,
бачу трішки вже стомились.
Час прийшов для відпочинку,
розпочнем фізкультхвилинку.
Розминка
Сплять маленькі совенята (Очі заплющені).
Раз — відкрили оченята,
Подивились вліво, вправо (Рухи вліво, вправо)
вгору і додолу. (Рухи вгору, і до долу)
А тепер іще навколо. (Кругові рухи)
Оченята — блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Зайченята будуть спати,
А ми будем відпочивати.
Відео фізкультхвилинка.
-
Відпочинок закінчили і за парти тихо сіли.
-
Продовжуємо нашу подорож. Ой, я бачу на дереві оголошення! «Ми залягли в сплячку, прохання не турбувати.»
-
Дітки, а чи знаєте ви хто ж це заліг у сплячку? (Ведмідь)
Загадка
Клишоногий, волохатий,
Влітку спритний та завзятий,
Ну а взимку, лежебока,
У барлозі гріє боки.
Ведмідь
Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їсть усе, що трапляється їстивного: горіхи, рибу. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг: викидає зайву землю, носить туди сухе листя й гілочки ялини і вкладається спати на всю зиму.
-
Дітки, говорять, що ведмідь смокче лапу. Правда це чи ні?
Тільки він не смокче її, а лиже. Взимку у ведмедів на підошві відшаровується й злазить стара шкіра, що огрубіла за літо. Молода ніжна шкірочка чешеться й мерзне. От ведмідь і облизує підошви гарячим язиком.
-
А тепер, щоб відгадати тваринку, погляньте і розгадайте ребус. (Їжачок)
Їжачок
Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня.
Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину, зменшується маса, бо протягом сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкладеному в тілі восени.
Борсук
-
Дітки, а іншу тваринку ми повинні впізнати за її описом.
Дуже обережний звір. Полює вночі, тому побачити його не просто. Як ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди. Потім утеплює норку і лягає спати на цілу зиму.
-
Хто це, дітки? (Борсучок)
-
А що поєднує ведмедя, їжака і борсучка? (Впадають у сплячку)
-
Тепер ми можемо доповнити нашу схему ще однією групою тварин. Вивішую ці тваринки.
-
Якою, дітки, групою? (Залягають у сплячку). Вивішую цю групу.
-
На вашу думку, що означає слово сплячка? (Малорухомий, сонний спосіб життя.)
-
Щоб дослідити ще одну групу тварин переглянемо відеоролик «Звірі восени».
5. Відеоролик «Звірі восени»
-
Ви дізналися про ще одну групу тварин, які ходять по лісі шукаючи поживу. Яких звірів зустріли? (Лисичку, зайчика та вовка).
Лисичка
-
Що знаєте про лисичку? (Лисиця полює мишей. Опустивши низько голову, вона бігає по снігу, прислухаючись, чи не писне полівка. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.)
Заєць
-
Що можете сказати про зайчика? (З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. Зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.)
-
Так дійсно, з настанням холодів, зайчики змінюють свою шубку.
Вовк
-
Ну а вовк всім відомий хижак, який взимку майже завжди голодний, тому пробігає до 10 км, перш ніж вдасться кого-небудь вислідити. Взимку не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґавилися, коло житла людини.
-
Яка спільна ознака лисички, зайчика та вовка? (Ведуть активний спосіб життя).
-
Отже, тепер ми можемо заповнити вже і третю групу тварин. Це тварини, які ведуть активний спосіб життя. Вивішую цю групу.
-
А тепер підсумуємо, які групи тварин у нас утворилися.
-
1-ша група – тварини, які роблять запаси їжі на зиму. Вивішую ці тваринки.
-
2 - га група – залягають у сплячку. Вивішую ці тваринки.
-
3 – тя група – ведуть активний спосіб життя. Вивішую ці тваринки.
-
Дітки, як ви думаєте, як живеться пізньою осінню й узимку в лісі звірам – добре чи погано? (Відповіді учнів)
-
Чому погано? (Холодно і голодно)
-
Правильно, холодно й голодно буде звірам у лісі взимку.
-
Тому наш Їжачок-хитрячок, який сам лягає у сплячку на зиму, передав листа, в якому просить про допомогу своїм друзям, звірятам, які блукають по лісі в пошуках поживи.
-
Ось, послухайте.
6. Читання та обговорення листа від Їжачка-Хитрячка.
-
Дітки, ми можемо допомогти цим тваринкам? (Можемо)
-
Як? (Ставити кормушки в лісах, ложити в них корм, кам’яну сіль)
-
Тому в нашій країні є така професія – єгер (лісник), працівник який опікується лісовими звірятами.
-
Для зайців, наприклад, вони готують купи осикових гілок, для лосів – годівниці із сіном.
-
Настав час повертатися із цього дивного світу – царства тварин, частини живої природи. Він дуже багатий і різноманітний.
-
Але в нас ще залишилася одна загадка.
Дуже широке листя у мене
п’ятикутне і зелене.
Наче скульптор різаком,
працював над тим листком. (Клен)
-
У кого з вас на парті залишився листочок? На кленовому листочку завдання: робота з підручником.
-
Повідомляємо швиденько завдання та прикріплюємо листочок на галявину.
-
Подивіться, яка вона прекрасна. Лісова галявина вкрилася розкішним осіннім килимом. Осінь дуже задоволена вашою працею, бо тільки за допомогою ваших зусиль виконали дані завдання.
7. Робота з підручником.
-
Відкрийте, будь ласка, підручники на сторінці 60. Осінь запрошує нас до художньої галереї.
-
Розглянемо уважно картину Ісака Бродського «Осінь».
-
Яка пора року зображена на картині? (Осінь)
-
Які ознаки осені зобразив художник на даному полотні? (Похмуре небо, пожовклі листочки).
-
Деякі дерева стоять безлисті, отже скоро наступить зима.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
-
А тепер підведемо підсумки нашій подорожі і пограємо гру «Чи віриш ти?»
1. Гра «Чи віриш ти?»
-
Умови гри: якщо вірите в це – плескаєте два рази в долоні, якщо ні – один.
-
Ви вірите в те, що з настанням холодів всі звірі готуються до зими? +
-
А у лісі всі звірі лягають спати до весни? -
-
Узимку вовк може з’їсти навіть мишу і птаха. +
-
Заєць їсть узимку моркву і капусту? –
-
Лисиця часто підкрадається в село за домашньою птицею. +
-
Ви молодці. У вас партах лежать картки з тестами. Оберіть правильну відповідь. На дане завдання вам дається 2 хвилини.
2. Тестування. Картки.
-
Хто із звірів залягає в зимову сплячку?
а) білка
б) їжак
в) вовк
-
Який звір у сплячку не впадає і веде активний спосіб життя?
а) миша
б) борсук
в) ведмідь
-
Хто робить собі на зиму запаси?
а) білка
б) заєць
в) кабан
-
Хто змінює літнє хутро на зимове?
а) заєць
б) олень
в) тхір
-
Перевіряємо. Увага на екран.
-
Підніміть руки в кого все правильно. Чудово!
-
В кого одна помилка? Молодці!
-
Дві помилки і більше? Добре!
VІІ. Підбиття підсумків. Оцінювання
1. Вправа «Незакінчене речення»
-
Сьогодні на уроці ми познайомилися…
-
Мені запам'яталося…
Рефлексія.
-
Чи справдились наші очікування? (Відповіді учнів)
-
Ви відповідально ставились до виконання завдань, були активними та дисциплінованими. Ви самі маленькі, але найяскравіші зірочки на шкільному небосхилі. Ви допитливі, кмітливі. Я пишаюся вами.
2. Оцінювання (за допомогою смайликів).
-
А зараз оцініть свою роботу на уроці. Виберіть той смайлик, який відповідає вашій роботі. Якщо ви були уважними, активними на уроці, тобто «Я сьогодні розумник або розумниця», то підніміть розовий смайлик.
-
Якщо ви працювали добре, але можете або хочете бути більш активними і працювати ще краще, то підніміть зелений смайлик.
-
І якщо сьогодні на уроці ви були мало активними. Може були сором’язливі або невпевнені у ваших знаннях, то підніміть жовтий смайлик.
-
А тепер подивіться на свої смайлики. Всі вони до вас посміхаються.
-
Жовтий смайлик заспокоює вас і говорить, що все у ваших руках. Тільки потрібно більше працювати і старатися.
-
Ви всі молодці, добре попрацювали. Дякую за увагу, старанність і активність на уроці.
У природі все взаємозалежне.
Природа – наш дім,
а ми з вами –господарі в нім.
Тож зростайте гарними господарями
на рідній українській
землі.