урок природознавства у 2 класі на тему:"Перелітні та осілі птахи."

Про матеріал

Матеріал цього уроку ознайомить учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті, покаже зв'язок змін у житті птахів зі змінами в природі, навчить називати групи птахів, допоможе учням засвоїти назви перелітних й осілих птахів; сформуєи пізнавальну та інформаційну компетентності; розвине в учнів вміння порівнювати, узагальнювати;сприятиме розвитку у дітей зв'язного мовлення, уваги, пам'яті, мислення; сформувати ціннісне ставлення до природи рідного краю.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Девіз уроку:“ Чим більше попрацюєш, тим більше пізнаєш ”

Номер слайду 3

Хвилинка синоптика

Номер слайду 4

Перевірка домашнього завдання1. Чи є перелітні комахи?А) так;Б) ні2. Що відбувається з комахами восени?А) змінюється забарвлення хутра;Б) переселяються ближче до людей;В) ховаються у ґрунті, під корою, у дуплах3. Якщо у листопаді з’являються комахи, то зима буде: А) холодною;Б) теплою;

Номер слайду 5

Перевірка домашнього завдання1. Чи є перелітні комахи?А) так;Б) ні2. Що відбувається з комахами восени?А) змінюється забарвлення хутра;Б) переселяються ближче до людей;В) ховаються у ґрунті, під корою, у дуплах;3. Якщо у листопаді з’являються комахи, то зима буде: А) холодною;Б) теплою;

Номер слайду 6

Легенда про вирій

Номер слайду 7

Тема уроку:“ Перелітні та осілі птахи ”

Номер слайду 8

Орнітологія - наука, що вивчає птахів. орнітолог

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

дзьобтулубногиголовапір’яний покрив крилахвіст Будова птаха

Номер слайду 12

СТРАУСПІНГВІНИ

Номер слайду 13

КАЧКИЛЕБЕДІГУСИ

Номер слайду 14

Запилення рослин. Виготовлення ковдр та подушок. Знищення шкідників Продукти харчування. Розповсюдження рослин. Значення птахів в природі та житті людини

Номер слайду 15

ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИШПАКЛАСТІВКАЖУРАВЛІГУСИЗОЗУЛЯ

Номер слайду 16

ОСІЛІ ПТАХИДЯТЕЛГОРОБЕЦЬВОРОНА СИНИЦЯСОЙКА

Номер слайду 17

Пташина конференція у м. Первомайський

Номер слайду 18

СОЛОВЕЙСТРИЖДРІЗДПЕРЕПІЛКАІ ГРУПА ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИ

Номер слайду 19

СОРОКАГОЛУБСИНИЦЯІІ ГРУПА ОСІЛІ ПТАХИ

Номер слайду 20

СНІГУРОМЕЛЮХЧЕЧІТКА ІІІ ГРУПА КОЧОВІ ПТАХИ

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Акція “ Пташина їдальня ”

Номер слайду 23

Годівнички своїми руками

Номер слайду 24

“ Рюкзачок знань”

Номер слайду 25

Перегляд файлу

Урок природознавства у 2 класі

Тема:  Перелітні та осілі птахи.

Мета:

  • Ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті, показати зв'язок змін у житті птахів зі змінами в природі, навчити називати групи птахів, допомогти учням засвоїти назви перелітних й осілих птахів; формувати  пізнавальну та інформаційну компетентності;
  • розвивати в учнів вміння порівнювати, узагальнювати;сприяти розвитку у дітей зв’язного мовлення, уваги, пам’яті, мислення;
  • формувати ціннісне ставлення  до природи рідного краю.

Тип уроку:  Комбінований урок

Обладнання: мультимедійний комплекс, мультимедійна презентація «Перелітні та осілі птахи», тестові картки, картки із малюнками птахів. Маски птахів. Ілюстрації для об’єднання учнів у групи. Гра «Посади птаха до годівнички». Запис голосів птахів. Трибуна, мікрофон.

Методи, прийоми, види, форми роботи: «Робота в парах», «Мозковий штурм», «Мікрофон»,«Конференція»,«Асоціативний кущ», тестування.

Хід уроку

І. Організація класу

1. Психологічна хвилинка (1 слайд) (звучить запис голосів птахів)

Знову лунає спів пташок, 
Кличе всіх нас на урок. 
Сіли, діти, всі рівненько
Усміхнулися гарненько 
Настрій на урок взяли 
Працювати почали. 
- А працювати будемо під девізом     ( 2слайд)

«Чим більше попрацюєш, тим більше пізнаєш». 

II. Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка синоптика  (3 слайд)

Сьогодні 30 листопада.  Останній  день осені. Листопад  дарує нам мало сонячних днів, частіше стоїть непривітна, похмура й холодна погода. Сьогодні по всій території міста спостерігається … погода, температура повітря становить … , вітер помірний, опади …

2. Виступ народного синоптика:

30 листопада день  Григорія  Чудотворця.

Гарна погода 30 листопада віщує не сурову зиму, і навпаки.

Якщо день сонячний – зима сонячна, день похмурий – взимку сонця не чекайте. Якщо мороз у цей день, то зима повинна бути холодною. Якщо горобці в листопаді пожвавилися й зацвірінчали , то можна чекати на хорошу погоду. Якщо синичка у вікно постукає - буде звістка.

- Продовжуйте далі вести спостереження за погодою, дізнавайтеся про нове і цікаве у природі.

3. Перевірка домашнього завдання  (на картках) (4слайд)

- Візьміть картку на парті  та дайте правильні відповіді на запитання. На цю роботу я даю вам 3 хвилини.

1) Тестування

  1. Чи є перелітні комахи?

А) так;

Б) ні

2. Що відбувається з комахами восени?

А) змінюється забарвлення хутра;

Б) переселяються ближче до людей;

В) ховаються у ґрунті, під корою, у дуплах

3. Якщо у листопаді з’являються комахи, то зима буде:

А) холодною;

Б) теплою;                         

Перевірка тестів          (5 слайд )

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми та мети уроку

(стук у двері, бібліотекар заносить телеграму)

  •                   Діти, до нас у клас прийшла телеграма.  Давайте її прочитаємо.

 

Телеграма

Ми, частинка живої природи, що добре пристосувалися до польоту. Зовні тіло вкрите пір'ям, яке захищає нас від холоду і тримає  нас при польоті. Міцний дзьоб допомагає добувати і подрібнювати їжу. Живемо ми у лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Живимося різноманітною їжею. Ми – дуже корисні тварини.

  • Діти. Подивіться а телеграма не підписана. Хто ж це може бути?   (Птахи).
  1. Читання  легенди  вчителем (6 слайд)     
  • Послухайте легенду про вирій і ви дізнаєтесь про кого ми будемо говорити сьогодні на уроці.

Легенда про вирій

 Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія. Одного разу, коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.

- Що його робити?- запитав Соловейко. – Я боюся, що помру.

- Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його жайворонок, - а без пісні я жити не можу.

Сумно стало птахам,  страшно. Лебідь аж заплакав:

- Ой, мені теж страшно!

- Треба вміти жити. Вчіться в мене. Я за себе не боюсь, - мовили Сорока. – Головне - ближче до людей перебратися. А там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба. Десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!

Подивились на Сороку здивовані пташки.

- Як це «вкрасти»? Як це «ближче до людей»? Ми любимо ліс і житимемо тільки тут.

Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:

- Я чула, що є така країна пташина-Вирій. Там тепло. Тож,  хто хоче, летимо! Ми. Зозулі, летимо першими.

Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграйками і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.

Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій. А найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.

  • Тож про кого ми сьогодні будемо говорити на уроці?   (Про птахів)
  • Отже прочитайте  тему нашого уроку  на  слайді .  (7 слайд)

Словникова робота   

  • Чи знаєте ви, що позначає  слово орнітологія?

Орнітологія наука, що вивчає птахів.

Орнітолог - це та людина, яка вивчає життя птахів.  (8 слайд)

  • Я пропоную і вам зараз всім стати науковцями - орнітологами і більше дізнатися про життя пташок.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1.               Вправа «Асоціативний кущ» (9 слайд)
  • Давайте з'ясуємо з вами, що в нашому «рюкзачку знань» вже є.
  • Подивіться на слово «птахи» і назвіть  всі слова, які спадають вам на думку, коли ви поглянете на пташку. (10 слайд)

 

 

 

 

 

  1. Мозковий штурм
  • Чим відрізняються птахи від інших тварин ?

(Основна відмінність птахів від інших тварин – наявність в них пір`яного покриву тіла.)

  • Яка зовнішня будова птахів? Подивіться на слайд.  Мають дзьоб,  тулуб, голову, крила, хвіст, ноги.  На тілі є пір’яний покрив (11 слайд – будова пташки)
  • Чи знаєте ви птахів, які не літають? (Так. Пінгвіни та страуси не літають.)

(12 слайд)

  • Чи існують птахи, які вміють плавати? (Качки, гуси, пінгвіни.) (13 слайд)
  •  Яку користь приносять птахи? (Знищують шкідників саду , городу, лісу; з пір'я люди роблять ковдри та подушки; використовують цінні продукти в їжу:  яйця, м'ясо, жир; сприяють розповсюдженню рослин; запилюють квіти ) (14 слайд)
  • А чи можуть  птахи робити якусь шкоду? (Так. Знищують посіви, домашніх птахів та ін..)
  • Але, діти, користі від пташок набагато більше,  ніж шкоди.
  1. Розповідь вчителя
  • Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси, є окрасою парків і садів. Чи можна уявити собі весну без дзвінкої пісні жайворонка або весняний ліс без кування зозулі? Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря. Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Можуть  летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад. З настанням холодів  змінюється життя птахів. У кінці вересня – на початку жовтня частина наших птахів готуються до відльоту. Їх називають перелітними. А які саме? Подивіться на слайд.

 (15 слайд) Першими до відльоту готуються зграї шпаків. Як прийдуть  перші приморозки на поля та луки – гляди, а шпаків уже й нема! Полетіли шпаки у вирій аж до наступної весни.

Щебечуть, хвилюються, метушаться ластівки. Це вони теж у дальню путь зібралися.

Високо, аж над хмарами летять у вирій ключем журавлі. То вже значить, що до зими недалеко. Птахи летять на великій висоті і здаються в небі маленькими цяточками.

Минає ще якийсь час – і чути із заростей рогозу ґелґотання. Білокрилі птахи піднімаються у височінь. Це гуси. Летять вони особливо обережно, всі разом, старше покоління і молодше, яке навчається долати відстань прямо у польоті.

Відлетіли старі зозулі, а молодь іще підростає, набирається сил і вчиться самостійності. Згодом і зозуленята відлетять, але самі, поодинці.

(16 слайд) А деякі птахи залишаються на зиму з нами. Це осілі птахи.

5. Фізкультхвилинка «Посмішка»

6. Ділова гра « Пташина конференція у місті Первомайський» (17 слайд)

  •                   Щоб нам науковцям дізнатися багато цікавого про птахів та їх життя я запрошую вас на «Пташину конференцію», яка відбулась у нашому місті Первомайський.
  • Чи зрозуміле вам слово «конференція»?

КОНФЕРЕ́НЦІЯ – це збори, нарада групи людей, організацій для обговорення та розв’язання певних питань.
                  (Заздалегідь підготовлені учні в масках  розповідають «про себе».)
     Синиця

 Я синиця – невеличка за розміром пташка, вага моя 20 грам. Забарвлення – жовто-зелене, голова чорна з білою плямою на потилиці. Полюбляю ласувати комахами, взимку – зерном. У пошуках їжі прилітаю ближче до людських осель. Не маючи достатньо корму, у холодні зими багато моїх друзів-синичок – гине. Діти, допоможіть нам! Влаштуйте годівниці. 

 Ворона

 Я ворона – великий за розміром птах. Маю чорну голову, крила та хвіст, а решта оперення – сіре. Я дуже обережна пташка. Гнізда будую на деревах, у садах, на узліссі.  Вранці вся наша зграя вилітає на пошуки харчів, а ночує завжди в одному і тому ж місці. 

       Шпак

Я шпак– дуже корисний птах. Поїдаю гусінь, жуків  та їх личинки. За день  можу знищити 300 різноманітних шкідників. Оселяюся у будиночках, які виготовляють нам люди. Я вмію досконало імітувати голоси інших птахів. Коли настають морози, ми відлітаємо у вирій. Чекайте нас майбутньою весною.

 Ластівка

Я, ластівка, прилітаю до вас на початку травня і зразу лаштую собі гніздо під дахом вашої оселі. Я маю цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле, так що в польоті знизу  нагадую маленький літак. З настанням холодів я відлітаю у теплі краї.

 Снігур

Я снігур – червоногруда пташка.  Спинка, крила і хвіст – чорні. На хвості біла смужечка. Живу я у хвойних лісах. До вас прилітаю пізно восени і оселяюся недалеко від людського житла. Мандруючи по садах, збираю насіння бур’янів, ягоди, що залишилися на кущах. Дуже люблю горобину.

 Горобець

 Я горобець – маленький, добре відомий усім птах. Веду осілий спосіб життя. Верх голови  у мене сірий, а горло,  верхня частина грудей чорні.  Навесні і влітку живимося комахами, серед яких багато шкідників. Комахами ми вигодовуємо своїх пташенят.

        Сойка

 Я сойка. Мене легко  впізнати по яскраво-блакитних з чорним обідком «дзеркальцях» на крилах, сірувато-білий посмугованій чорним голові з помітним червонуватим чубчиком. У мене досить довгий хвіст і порівняно короткі крила. Живу  в  лісах. Живлюся як рослинами, так і комахами. Поїдаю також і дрібних гризунів. Я першою  помічаю  небезпеку і різким скреготінням попереджаю про це інших птахів. Мене ще називають  «поліцейським лісів».

       Сизий голуб

Я сизий голуб — осілий птах. Ранньою весною займаю гніздові місця — яри, береги, скелі. Під час будівництва гнізда  обов'язки у нас строго розподілені — самець займається постачанням матеріалу, тоді як самка вкладає його на місце. Живлюсь  насінням, рослинами, ягодами.

-   Дякуємо птахам за цікаву інформацію.

- Назвіть з птахів, які були на нашій конференції   перелітних. (шпак, ластівка)

- Назвіть птахів, які належать до осілих. (синичка, ворона, горобець, сойка, сизий голуб)

7.  Робота з підручником. Робота в групах  (с.49-50)

- Діти зараз ви будете працювати в групах. Давайте згадаємо правила роботи в групах.

Повторення правил роботи на уроці    (правила роботи в групах читаємо на дошці)

  • Перед початком роботи обрати доповідача.
  • Висловлюватись по черзі.
  • Говорити коротко, за темою.
  • Слухати один одного уважно.
  • Кожна думка є цінною.
  • Намагатися дійти згоди.
  • Дотримуватись відведеного часу.

- Діти,   об’єднаєтесь в групи. У вас на партах лежать ілюстрації птахів. Подивіться на них  і підійдіть до тієї парти, на якій написано на табличці назва вашої пташки.

І група – команда  «Ластівка»

ІІ група – команда  «Синичка»

ІІІ група – команда  «Сойка»

  • Оберіть доповідача. Розгорніть підручники на сторінці 5. Прочитайте в підручнику с. 51-52.

Про тих птахів, які відлітають у теплі краї, нам розповість І група.

Про тих, які залишаються – ІІ група.

А ІІІ група розповість про ще одну цікаву групу птахів:  про гостей, які з’являються у листопаді в наших лісах.

  • На цю роботу я вам даю 3 хвилин.

Виступи груп:  (18слайд)

І група:

Першими відлітають у вирій солов’ї, ластівки, стрижі. Бо вони їдять комах.

Трошки пізніше відлітають ті птахи, що живляться рослинами та живуть біля водойм. Це дрозди, перепілки, качки, дикі гуси, лебеді.  До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи.

- І група дайте запитання іншим групам.

 - Чому птахи відлітають у теплі краї? Як їх називають?

- А тепер надаємо слово ІІ групі

ІІ група:   (19 слайд)

Сороки, ворони, горобці,  голуби, синиці – залишають ліси  та поля і переселяються ближче до помешкань людей.  Вони взимку можуть знайти собі корм. Птахів, які знаходять корм узимку і не відлітають у теплі краї, називають осілими. У них стає густішим пір’я і пух.

- ІІ група дайте запитання іншим групам.

- Яких птахів називають осілими?

- Надаємо слово третій групі.

ІІІ група:  (20  слайд)

Пізньої осені в наших лісах з’являються червоногруді снігурі, чубаті омелюхи, чечітки. Вони прилітають зимувати до нас. Тут вони знаходять більше корму взимку. Птахів, які прилітають зимувати, називають зимовими гостями.

- Діти, таких зимових гостей називають кочовими птахами.

- ІІІ група дайте запитання іншим групам.

- Які зимові гості з’являються в листопаді в наших лісах? (снігур, чечітка, омелюх)

- Молодці! Ви всі гарно попрацювали. Доповідачі вміло  і цікаво розповіли про пташок. Всі групи працювали дружно.

8. Гімнастика  для очей «Листопад» (21  слайд)

- А тепер, щоб наші очі трохи відпочили, проведемо гімнастику для очей.

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Робота в зошиті з друкованою основою. Робота в парах

Завдання 2. Виберіть і підкресліть  зміни, які відбуваються в житті птахів восени.

Завдання 4.  Підкресліть птахів, які прилітають до нас у гості зимувати.

  1. Гра у групах «Посади птаха до годівнички»

- З настанням холодів птахам стає холодно і голодно, тому їх треба підгодовувати. Що ж для цього роблять люди? (вішають  годівнички).

(22 слайд)  Ви з вашими батьками в тому році виготовили годівнички і ми всю зиму підгодовували пташок. Вже і зараз прийшов час їх підгодовувати. Тому кожного дня давайте не будемо забувати про наших пернатих друзів.

(23 слайд)  Подивіться на слайд з чого можна зробити годівничку: З пластикових пляшок, з картонних коробок, дерев’яні і т. д.

- Ось ми і заселимо нашу  годівничку птахами. Для цього треба подумати, які птахи перелітні, а які зимуючі. Будьте уважні! Виберіть тільки зимуючих птахів та гостей, кочових.

І група:

Ластівка, горобець, омелюх, зозуля, дятел.

ІІ група:

Журавель, синичка, жайворонок, сорока,снігур.

ІІІ група:

Лелека, ворона, соловей, чапля, голуб.

- Подивіться  чи всі групи правильно посадили птахів до годівнички? А яких саме птахів ви посадили? 

3. Природоохоронна бесіда

           Птахи - це наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів. Птахи – це наші друзі, а ми з вами повинні бути друзями птахів, оберігати їх, допомагати їм взимку. Пам’ятайте: «Найдорожче для пташки – це воля!».

4. Творчо-емоційна вправа

  • Діти, заплющить очі і уявіть себе пташками. Про що ви б попросили людей? Якою пташкою ти себе уявив?

(Діти висловлюють думки)

5. Вправа «Рюкзачок знань» (24 слайд)

- Діти подивіться на наш «рюкзачок знань». Він став товщім.  Які ще слова ми можемо покласти  в кінці уроку в свій рюкзачок?  (Перелітні, осілі, кочові)

V. Підсумок уроку (25  слайд)

1. Виступ дітей

            1.  Ми друзі і вірні, і щирі,

                 Бо ми бережем повсякчас

                 Пташок, що літають у вирій,

                 І тих, що зимують у нас.

            2.  Зустрінуться в рідному краї

                 З ключем журавлиним вгорі

                 Синичок та щигликів зграї,

                 І сонце всміхнеться мені.

            3.  Ніколи не зробимо шкоди

                 Ми пташці у ріднім краю.

                 Нехай звеселяють природу –

                 Співають для нас у гаю.

  1.               Самооцінювання  (сигнальні картки)
  •                   У вас на парті лежать сигнальні картки: зеленого кольору, синього та жовтого. Оцініть свою роботу. Якщо ви все знаєте, впевнені в собі і все вдалося на уроці підніміть зелену картку. Якщо вдалося, але не все – синю. Якщо поки багато не вдалося і вам потрібна допомога – жовту сигнальну картку.

Зеленого кольору – «Знаю, вмію, впевнений, все вдалося».

Синього – «Вдалося, але не все».

Жовтого – «Поки багато не вдалося, потрібна допомога».

VІ. Домашнє завдання

- Відкрийте свої щоденники. 

С. 51-54 – читати, відповідати на запитання.

- А кому буде цікаво, підпишіть назви птахів у зошиті с. 18 завдання 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
20 липня 2018
Переглядів
6020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку