Урок "Які осінні явища відбуваються у житті рослин?"

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • поглибити знання школярів про явища природу;
  • формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті рослин, уміння аналізувати, порівнювати;
  • розвивати кмітливість, спостережливість, мислення.
Перегляд файлу

ТЕМА: Які осінні явища відбуваються у житті рослин?

 МЕТА: поглибити знання школярів про явища природу; формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті рослин, уміння  аналізувати, порівнювати; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення.

ОБЛАДНАННЯ: таблиці, картки, наочний матеріал, презентація до уроку.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Емоційне налаштування учнів.

Добрий день, осінній ранок!

Добрий день, новий світанок

Добрий день, усьому світу!

Добрий день, хорошим дітям!

  • Сідайте, дітки.
  • http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.pngДітки, дивіться, прикріплюю на дошці смайл "Радість" і бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння теми.
  • А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
  • Я думаю ви хороші дітки і будете гарно працювати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Фенологічні спостереження.

  • Традиційно наш урок розпочнемо із спостережень за погодою
  • Дітки ви йшли до школи, які зміни в природі ви помітили? (Відповіді учнів).
  • Скажіть, який сьогодні день? (Четвер)
  • Яке число? (27 жовтня)
  • Яка погода сьогодні? (Відповіді учнів)
  • Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
  • Чи були опади? (Відповіді учнів)
  • Молодці!
  • А тепер скажіть, після якої пори року настає осінь? (Після літа)
  • Назвіть основні ознаки осені. (Холод, опади випадають у вигляді дощу, небо частіше вкрите хмарами, дні коротші, а ночі довшими).
  • Дітки, як змінюється тривалість дня і ночі восени? (Ніч довшає, а день коротшає).
  • А як видумаєте, чому осінню складніше прокидатися вранці? (Тому що ніч довша за день. Коли ми встаємо раненько, то на дворі ще темно).

   2. Слухання вірша Грицька Чупринки «Осінь».

Осінь

Чорний степ на виднокрузі,

Густо стелиться туман,

Ніби злився в чорній тузі

З сірим небом океан.

Кожна хмарка, кожна смуга

Сипле крапельки на низ;

Плаче осінь, ллється туга

Морем виплаканих сліз.

Осінь-зрадниця снує;

На поляни крізь тумани

Дрібний дощик сипле, б’є.

  • Про які зміни в неживій природі йдеться у вірші?
  • Як вплинули зміни, що сталися восени в неживій природі, на життя рослин?
  • На сьогоднішній урок до нас в гості завітав Зайчик-вуханчик. Він іде до лісової школи і тремтить, бо не знає дороги?
  • Допоможемо знайти дорогу?
  • А для того, щоб нам допомогти зайчику, ми будемо долати перешкоди, тобто виконувати різноманітні завдання, а ще нам потрібно дотримуватися девізу уроку

1. Девіз уроку:

Душу і серце в роботу вклади,

кожну хвилинку в труді збережи!

  • Отже, дітки, дотримуйтесь девізу уроку, щоб допомогти зайчику.
  • Погляньте на екран і скажіть, якого кольору дерева? (Дійсно, вони жовто-багряного кольору, адже ми знаємо, що листяні дерева скидають на зиму листя і в листопаді місяці ці рослини готуються до зими.)
  • Добре дітки, в молодці, адже допомагаєте зайчику.
  • І наш зайчик біжить далі і зустрічає білочку, яку просить теж допомогти найти дорогу і пригадати домашнє завдання.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Слухання казки «Пригоди Березового листочка».

Пригоди Кленового Листочка

За селом шумів зеленим листям гай. На молодому кленочку жив серед своїх братиків-листочків Кленовий Листочок. Весело танцював він від подиху свого друга Вітерця. Радісно бринів під краплями Літнього Дощу.

Та ось прийшла Осінь. Один за одним листочки падали на землю. Із сумом думав Кленовий Листочок, що він може залишитися сам на дереві чи так само лежатиме на землі. Але ж так хотілося Листочкові не просто лежати, а бути комусь корисним. І добре було б подружитися ще з кимось, крім Вітерця. Розповів він Вітерцеві про свої думки.

‒ Летимо зі мною! – запропонував Листочкові Вітерець.

Зірвав його з гілки і поніс над гаєм, над луками. Дуже швидко друзі потрапили в село. Вітерець не раз бував тут і знав, де можна знайти справжніх друзів. Тому він відразу ж поніс Листочка до школи. Крізь відчинене вікно друзі почули голоси дітей:

‒ Як би я хотіла намалювати осіннє листя, – замріяно сказала дівчинка. – Але дерева не ростуть в класі, а зривати листочки не можна.

‒ Я б теж залюбки намалював хоча б один листочок, – відповів їй сусід по парті, – та найкраще я малюю з натури.

Вітерець підхопив Листочка, і крізь вікно вони потрапили у світлий клас. А там саме йшов урок малювання. Діти дуже зраділи гостям і змалювали Листочок у свої альбоми.

‒ Спасибі, друже, за допомогу! – подякували школярі перед тим, як Вітерець з Листочком знову відлітали через вікно.

Потім вітерець відніс Листочка до лісу. А у лісі так багато дерев, що Листочок не встигав летіти за своїм другом. Тому він почав опускатися на землю, і потрапив на шапочку маленького Грибочка.

‒ Як добре, друже, що ти впав саме на мене, – сказав Грибочок. – Я бачу, що сюди йдуть грибники. А я ще зовсім маленький і хочу ще підрости, поки мене не зрізали, хочу милуватися рідним лісом.

Так Листочок сховав від грибників маленького Грибочка. Тут, біля Грибочка, і знайшов його Їжачок. Він пробігав біля Грибочка, принюхуючись.

‒ Що шукаєш, колючий друже? – запитав Листочок у Їжачка.

‒ Я буду вперше сам зимувати, тому шукаю собі теплу ковдру: листя та суху траву, – відповів Їжачок.

‒ Візьми мене до себе! Думаю, що стану тобі в пригоді, – сказав Листочок.

Їжачок згорнувся клубочком, підкотився до Грибочка і наколов Листочка на голочки. А тоді всю довгу зиму зігрівав Листочок від морозу Їжачка в його кубельці.

І вже зовсім не сумував Листочок, а лежав і думав: «А все ж таки багато корисних справ встиг я зробити! І у мене з’явилися нові друзі!»

  1. Бесіда.
  • Які зміни відбулися в житті цього Листочка? (пожовтів, упав з дерева)
  • З настанням якої пори року Листочок засмутився? (осені)
  1. Гра «Незакінчене речення»
  • Осінні місяці: … вересень, жовтень, листопад.
  • Восени дні стають…коротшими, а ночі… довшими.
  • Небо часто вкривається …сірими хмарами.
  • Часто йдуть … дощі, дмуть холодні… вітри.
  • Цвітуть квіти… чорнобривці, хризантеми, жоржини, айстри.

3. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Саме сьогодні ми будемо говорити про зміни, які відбуваються в житті рослин з приходом осені.
  1. Бесіда з елементами розповіді.
  • На які три групи поділяють рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)
  • Які ви знаєте дерева?
  • Порівняйте берізку влітку та восени. (змінилося забарвлення листків)
  • Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне.
  • У горобини листочки  жовті та червонясті, у дуба – жовто-коричневі або бронзові. Першим жовкне листя берези.
  • А чому листки змінюють своє забарвлення?
  • У листку є речовини зеленого та жовтого кольорів. У живому листку зелена речовина руйнується і знову утворюється. Але відбувається це на світлі.
  • Який день влітку: довгий чи короткий? (довгий)
  • Сонце світить довго і листочок залишається зеленим.
  • З приходом осені дні стають … (коротшими). Рослини отримують менше світла. Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає відновитися. Помітним стає жовтий колір.
  • Отже, пожовтіння листків є осіннім явищем в житті рослин.
  1. Відео-фізкультхвилинка
  2. Хвилинка поезії. (музика грає)
  1. Гра «З’єднай прислів’я»

Як листя жовтіє,

 

Літо дає коріння,

 

Осінь іде

 

В вересневий час

а осінь насіння

 

 за собою дощі веде

 

сім погод у нас

 

то поле смутніє

 

  1. Листопад.
  • Після зміни забарвлення листя опадає. (звучить музика)
  1. Створення осінніх листочків.
  • Я вам пропоную поринути в осінній парк та розфарбувати листочки кольорами осені.
  1. Бесіда.
  • Як називається явище, коли падає листя з дерев? (листопад)
  • Найбільше листя опадає після перших заморозків. Раніше за інші дерева скидає своє листя липа, потім клен і горобина. До пізньої осені зберігає своє листя берізка та дуб.
  • Чому листя опадає?
  • Листки рослин випаровують воду. Восени вологи мало і листок відмирає. Таким чином, скидаючи листя, дерево або кущ готується до відпочинку взимку.
  1.                    Робота з таблицею.
  • Які ще зміни відбулися з настанням осені в житті рослин? (дозрівають плоди)
  • У яких  дерев та кущів дозрівають плоди восени? (калина, каштан, горобина)
  • Дозрівання плодів – це теж явище в житті рослин.
  1.  Хвойні дерева.
  • А чи у всіх дерев опадає восени листя?
  • У яких дерев восени листя зелене? (сосна, ялина)
  • До якої групи належать ці дерева -  листяні чи хвойні?
  • Чому? (Їхні листки, хвоїнки, живуть декілька років і опадають поступово)

 11. Трав’янисті рослини.

  • Що відбувається з трав’янистими рослинами? (жовтіють і в’януть)
  • Зеленіють лише суниця і копитняк, які не бояться морозу.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

  1. Тестовий контроль.
  • Уважно читайте завдання та оберіть правильну відповідь.
  • Перевірте правильність виконання.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

  • З результатів тесту видно, що ви добре попрацювали, зрозуміли тему уроку.
  • Мені хочеться пригадати вам початок уроку, казку, яку розповідала … Чи не дарма засумував листочок? ( відповіді учнів)
  • Дарма, адже листя, опадаючи, рятує дерево від руйнування. Крім того, на землі створює теплу ковдру для кореня дерева та трав’янистих рослин. Є добривом навесні для рослин.

1. Самооцінювання.

  • Погляньте, яке чудове намисто принесла нам чарівниця-осінь.
  • Намалюйте й ви ниточку та зобразіть на ній намистинок стільки, наскільки ви оцінюєте свою роботу сьогодні на уроці.
  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Що нового дізнались на уроці?
  • Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.

Дуже ви були старанні –

Отже, всі ви учні гарні.

І за труд ваш на уроці

Вам подякувати хочу!

  • Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:

«Я сьогодні – молодець!».

  • Дітки, за те що ви сьогодні гарно працювали на уроці, дівчинка-осінь дарує вам ось такі осінні листочки, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Холод Людмила Леонідівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тельпис Валентина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2197
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку