Урок з природознавства "Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні?"

Про матеріал

Тема. Які трав'янисті рослини першими зацвітають навесні?

Мета. Ознайомити учнів з ранньоквітучими рослинами, навчати розпізнавати першоцвіти; формувати уявлення про зміни в природі навесні. Розвивати у школярів спостережливість, мислення, уміння виявляти характерні особливості, аналізувати, робити висновки; розвивати навички роботи в парі, у групі. Виховувати у другокласників турботливе ставлення до перших квіток свого краю, любов до рідної природи, гордість за її розмаїття, вміння бачити її чарівність і красу; виховувати товариськість, бажання працювати у колективі

Перегляд файлу

Тема. Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні?

Мета. Ознайомити учнів з ранньоквітучими рослинами, навчати розпізнавати першоцвіти; формувати уявлення про зміни в природі навесні. Розвивати у школярів спостережливість, мислення, уміння виявляти характерні особливості, аналізувати, робити висновки; розвивати навички роботи в парі, у групі. Виховувати у другокласників турботливе ставлення до перших квіток свого краю, любов до рідної природи, гордість за її розмаїття, вміння бачити її чарівність і красу; виховувати товариськість, бажання працювати у колективі.

Обладнання. Мультимедійна презентація, картки для роботи в парі, у групі, зображення першоцвітів, клей, листи А3.

Тип уроку. Урок формування  умінь  і  навичок

 

Хід уроку

І. Організація класу до роботи

1. Створення емоційного настрою

Дзвоник в школі кожен раз

До роботи кличе в клас.

Нам підручник відкрива

У природі всі дива.

Щиро один одному всміхнулись,

На урок старання, не забудьте взяти

Весело і дружно будемо працювати.

 

IІ. Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка спостережень. Аналіз погодних умов

Учень - синоптик. Сьогодні 22 лютого, середа.

Температура повітря –

Стан  неба –

Вітер –

Опади –

(Дякуємо за інформацію.)

2. Мозковий штурм

Запитання зявлятимуться після обрання квіточки (на слайді).

- Яка зараз пора року?

- Назвіть зимові місяці.

- Яка пора року іде за зимою?

- Назвіть весняні місяці.

- Як змінюється настрій людей весною?

- Розкажіть про свій весняний настрій.

- Розкажіть про свої спостереження за рослинами навесні.

3. Вправа «Весняні явища». Робота в парах

Попрацюймо в парах. Підкресліть весняні явища.

• Постійний сніговий покрив

• Опадає листя

• Відтавання ґрунту

• Снігопади

• Льодохід

• Повінь

• Розпустилися бруньки

• Відлига

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слухання вірша Олени Пчілки «Весняні квіти»
  • Послухайте вірш Олени Пчілки і скажіть, про що цей вірш?

Весна чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса вставала.

І проліски, і травка,

Й зелена муравка,

І кульбаба рясна,

Й фіалочка ясна —

Всі квіти весняні,

Веселі, кохані,

З-під листя виходять,

Голівки підводять

Од сну зимового

До сонця ясного!

2. Повідомлення теми уроку

- Про що цей вірш? Про які перші весняні квіти говориться у вірші?

- Які ви знаєте інші ранньоквітучі весняні квіти?

- Чи здогадались ви, про що ми будемо говорити на уроці? (Про весняні квіти.)

- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про першоцвіти нашого краю.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя, доповіді учнів, показ слайдів

Весні радіє все живе на Землі. Рослини починають тягнутися вгору, намагаючись одержати якнайбільше сонячного світла. Рослини, що зацвітають першими, називають ранньоквітучими, першоцвітами.

Ще біліє сніг, морози змінюються відлигою, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. То зявляються провісники весни…

  • Діти, а що це за перші провісники весни? (Підсніжники.) Так, це підсніжники.

- А хто нас познайомить з цією квіточкою? (Доповідь учня про квітку.)

 

У природі є квіти, які заявляють про себе спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю, бо бояться, що не встигнуть продовжити свій рід, а потім з′являються листочки. До таких рослин належить мати-й-мачуха. Хто нам розповість про цю квіточку? (Доповідь учня про квітку.)

 

Ще холодні в лісі ранки,

Сніг ще в лісі дотліва.

Та розкрила на світанку

Сині очі сон-трава.

- А детальніше нас познайомлять із квіточкою наші дослідники. (Доповідь учня про квітку.)

 

Пізніше зявляється квіточка ряст. Вона має декілька назв, про які нам зараз розкажуть. (Доповідь учня про квітку.)

 

2. Робота з підручником (с.104-105)

- Розгляньте фотографії на с. 104. Про які першоцвіти ми ще не сказали. У сірому після зими лісі першоцвіти милують око своєю красою. Люди часто їх зривають, складаючи великі букети. Вони виривають рослини з корінням. Зірвані рослини вже не дадуть плодів і насіння. Першоцвітів стає дедалі менше, особливо у лісах біля великих міст. Не можна допустити знищення цих чудових квітів!ли? Які з цих рослин зростають у нашому краї?

 

3. Легенда про пролісок

За стародавнім переказом, перших двох людей — Адама та Єву — після вигнання з раю, засипав сніг. Тендітна Єва мерзла. І тоді хтось з ангелів перетворив кілька сніжинок на квіти проліска. Адам зірвав ці символи надії і тепла та подарував подрузі. Так було покладено початок винищенню первоцвітів. Та хіба тільки їх! Люди завдають чимало шкоди ранньоквітучим рослинам, особливо проліскам, підсніжникам, конваліям. Багато рослин стали рідкісними, вони занесені до Червоної книги України.

4. Фізкультхвилинка (відео)

 

V. Закріплення набутих знань

1. Гра «Впізнай мене». Фотозагадка

 - Упізнайте весняну рослину за фотографією.

- Милуйтеся весняними рослинами, але не зривайте їх для букетів!

2. Проект «Не зривай першоцвітів». Робота у групах

Наступне завдання ми виконаємо у групах, проект «Не зривай першоцвітів». Давайте пригадаємо правила роботи в групі. Обєднайтесь у групи.

           На ваших столах лежать картки про різні квіти. Кожна команда повинна зробити плакат тільки про свою квітку. Це інформація про квітку, її назва, фотографія. А про яку квітку ви повинні зробити плакат, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

 

1. Він маленький і біленький,

Має ніженьку тоненьку.

Сповіщає рідний край:

Гей, весна прийшла, стрічай! Підсніжник.

2. Я – перша квіточка весни, небесний,

Ніжний цвіт.

Я пережив зимові сни і знов

Родивсь на світ.

У мене очі голубі, росту між кленів і дубів. Пролісок.

3. Я схожа на дзвіночок,

Росту в бору сосновому

І знову в платті новому. Сон-трава.

4. Я на інших геть не схожий,

Кучерявий та пригожий

Постелю під голе віття

Фіолетове суцвіття. Ряст.

5. Колиска із росою,

Обгорнута листом.

Намисто дрібних перлів

Виблискує рядком. Конвалія.

 

1 група. Підсніжники. Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг. Нас вважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Через те ми потрапили до Червоної книги України. Але від цього нас не стало більше. Ось чому ми не радіємо!

Надія лише на тебе, друже!

2 група. Проліски.

Іще сніг не зійшов із землі,

А ми вже визираємо,

Весняне сонечко вітаємо,

Синім цвітом зацвітаємо.

Якщо рідну природу ти знаєш,

То одразу нас ти впізнаєш.

 Ми — проліски. Нас теж стає все менше і менше.

 Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!

3 група. Сон-трава.

Ллється зранку навкруги

Знов мелодія весни —

То у лісі жива

Гарна квітка сон-трава.

Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килими.

Надія лише на тебе, друже!

4 група. Ряст.

Вітерець зиму розтряс.

І в лісочку на горбочку

Виріс ряст, синій ряст.

 — Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки.

Надія лише на тебе, друже!

5 група. Конвалія

Ми квіточки ніжні,

Тендітні, білосніжні.

Послухай, як срібно

Дзвенить наш голосок:

«Не треба, не треба зривати квіток!»

  • Як нам врятувати ці квіти, які зникають?

Відповідь проста: не купувати, не зривати самому, не топтати, побачивши в лісі. Якщо побачите їх — пишайтеся: ви зустріли рослину, яку більшість людей ніколи не бачила. Запам’ятайте цю щасливу мить на все життя. І залиште квітку живою.

 

3. Звернення первоцвітів

Ми б завжди були щасливі,

І пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в лузі

Бачили нас тільки друзі,

Ті, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

А на клумбах вдома, в школі

Висівали нас доволі,

Доглядали, поливали.

Ми б красу їм дарували!

 

VI. Підбиття підсумків

1. Рефлексія

1. Якщо ти не збираєш великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою.

2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногами.

3. Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо себе, то підніми руки.

4. Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки. Ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.

2. Узагальнююча бесіда

 - Які квіти приносять весну?

 - Чому їх називають першоцвітами?

- Чому не слід рвати квіти?

- Скоро буде свято Восьмого березня, ваші матусі люблять квіти. Що можна подарувати матусі, бабусі, не знищуючи першоцвіти.

3. Заключне слово вчителя

- Отже, перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її і не завдавати лиха.

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає

Ми всі – господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

4. Оцінювання.

- Чи сподобався вам урок?

- Підніміть руки, хто задоволений своєю роботою.

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

5. Домашнє завдання

Читати, відповідати на питання с.104-105.

1

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку