Невидимі ланцюги в осінньому лісі. Взаємозв’язки між неживою природою рослинами і тваринами восени.

Про матеріал
Невидимі ланцюги в осінньому лісі. Взаємозв’язки між неживою природою рослинами і тваринами восени. • Розширювати знання учнів про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами восени; учити міркувати, порівнювати, робити висновки, спираючись на життєвий досвід; • розвивати пам'ять, спостережливість; • виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

 

Тема:Невидимі ланцюги в осінньому лісі. Взаємозв’язки між неживою

          природою рослинами і тваринами восени.

Мета:

  • Розширювати знання учнів про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами восени; учити міркувати, порівнювати, робити висновки, спираючись на життєвий досвід;
  • розвивати пам'ять, спостережливість;
  • виховувати любов до природи.

Обладнання:підручник, ланцюги живлення.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

1. Запитання для повторення

—Які звірі роблять на зиму запаси корму?(Миші-полівки, кроти, хом’яки риють зимові комори і заповнюють їх зерном. В одній такій коморі може виявитися близько 5 кілограмів зерна. Білки в дуплах ховають горіхи і шишки, гриби розвішують на гілках дерев. Буває, що одна білка запасає на зиму 10-15 кілограмів горіхів.Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок)

—Щотакелиняння у тварин?(Зміни забарвлення і густоти хутра у тварин називають линянням.)

—Як змінюється під час линяння хутро у звірів? Наведи приклади. (У білки влітку хутро руде, не помітне поміж стовбурів хвойних дерев. До зими хутро стає густішим і довшим, набуває сірого кольору. Тепер білку важко помітити серед гілок, покритих снігом.)

—Які звірі відкладають запаси жиру? Для чого?(У бурого ведмедя, борсука, їжака за літо під шкірою відкладається багато жиру. Жир для цих тварин - зимовий запас їжі)

—Які звірі впадають у зимову сплячку?(бурий ведмідь, борсук)

     Як називаються тварини які харчуються рослинами? (травоїдні)

     Чим харчуються хижі тварини? (іншими тваринами)

     Назвіть всеїдних тварин? (синиця, ворон, їжак)

 

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, підготовка до засвоєння нових знань, повідомлення теми і мети уроку.

     Ми вже багато говорили про цю казкову пору року. А сьогодні підіб’ємо

підсумки і зробимо висновки, а також дізнаємося багато нового і цікавого. Розширимо знання про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами і тваринами восени. Навчимося складати ланцюги живлення.

 

III. Сприйняття та усвідомлення знань.

1. Робота з підручником

—Пригадай, як пов’язана між собою нежива і жива природа.

— Як пов’язані між собою рослини і тварини ?( Птахи, звірі живляться насінням і плодами рослин. Вони розносять плоди і насіння на далекі відстані і сприяють поширенню рослин у природі. Є тварини, що їдять

Інших тварин).

Запам’ятайте: ланцюг живлення починається з рослини

      Ланцюг живлення – це кормові зв’язки тварин різних груп.

Розглянь малюнок. Розкажи про ланцюг живлення: насіння клена - мурашка - їжак.

— Склади ланцюг живлення в осінньому лісі.

Поясни твердження: «У природі все пов’язане».

Висновок. Похолодання, перші заморозки і поява інею, затяжні дощі, густі тумани, перший сніг, льодостав — це осінні явища в неживій природі.

2. Робота над загадками про осінніявища

• То тихенький, то пустує,

 Часом сильний, часом кволий:

Завжди всі його ми чуєм,

 Та не бачимо ніколи. (Вітер)

• З небокраю, з-за діброви

Вийшли кралі чорноброві,

 Принесли водиці жбан,

 Полили широкий лан. (Хмари)

• Загасило літо піч

 Та відтоді плаче

Сльози ллються день і ніч

Крізь ситечко наче. (Осіннідощі)

• Ревнув віл на сто гір,

 На тисячу городів. (Грім)

• Зоря-зоряниця, молода дівиця,

Гуляти ходила, сльозу зронила,

Місяць бачив не підняв,

Сонце бачило — підняло. (Роса)

• Сивий бугай усе поле зайняв. (Туман)

• Хто малюнок у ночі

Навікні зробив мені? (Мороз)

3. Осінні зміни в житті рослин

— Як вплинули зміни, щосталися восени в неживій природі, на життя рослин? (Похолодання, затяжнідощі, часті вітри вплинули на рослини: змінилося забарвлення листя, потім воно стало обпадати.)

 — З пониженням температури повітря зміна забарвлення листя триває інтенсивніше.  Швидше триває і листопад.

Фізкультхвилинка

Дружно встаньте, потягніться,

до сонечка посміхніться,

землі рідній поклоніться,

вправо, вліво поверніться.

Раз присіли, два присіли,

І за парту тихо сіли.

 

IV. Осмислення нового матеріалу, розвиток знань, умінь та навичок.

— Як називаються тварини які харчуються рослинами? (травоїдні)

—Як називаються тварини які харчуються іншими тваринами? (хижі)

—Як називаються тварини які харчуються і рослинами, і тваринами (всеїдні)

— Ланцюг живлення – це?

— В нас є: миша, пшениця, орел та гадюка, складіть ланцюг живлення (пшениця-миша- гадюка - орел).

 

VІ. Висновки уроку, домашнє завдання.

У природі між собою пов’язана нежива і жива природа, рослини і тварини, різні тварини. Ланцюг живлення – це кормові зв’язки тварин різних груп.

Він повинен  починатися з рослини.