Урок "Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом"

Про матеріал

Тема уроку: Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом

Мета уроку: ознайомити учнів з інформацією про ВІЛ та СНІД, систематизувати знання про ситуації, в яких існує ризик зараження ВІЛ, а в яких ризику ВІЛ-інфікування немає. Розвивати відповідні практичні навички, які допоможуть уникати стигми, упередження, дискримінації ВІЛ-інфікованих дітей. Виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей.

Перегляд файлу

Урок з основ здоров’я у 6 класі

 

Тема уроку: Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом

 

Мета уроку: ознайомити учнів з інформацією про ВІЛ та СНІД,  систематизувати знання  про ситуації, в яких існує ризик зараження ВІЛ, а в яких ризику ВІЛ-інфікування немає. Розвивати відповідні практичні навички, які допоможуть уникати стигми, упередження, дискримінації ВІЛ-інфікованих дітей. Виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей.

Обладнання: презентація з відеоматеріалами до уроку, підручники, «Циферблат життя» (для гри-знайомства), картки - смайлики (для інтелектуальної розминки «Правда-неправда»), червоні стрічки для інформаційного повідомлення «Історія червоної стрічки» виготовлений квілт для інформаційного повідомлення «Квілт», валеологічна хвилинка-презентація «Їх зірку загасив ВІЛ/СНІД», інформаційні картки  на дошці, ситуації для гри у парах «Ми на захисті свого здоров’я».

Тип уроку: комбінований з елементами тренінгу.

 

План – схема заняття :

Етап

Тривалість

Примітка

 

  1. Організаційно – вступний етап:
  • вступне слово вчителя;
  • гра-знайомство «Циферблат життя».

 

3-5хв.

 

  1. Перевірка домашнього завдання:
  • інтелектуальна розминка «Правда-неправда».

 

      3-5 хв.

 

  1. Інтерактивна частина :
  • аналіз ігрової ситуації (формування теми та мети уроку);
  • роботах у групах  «Жити поруч»;
  • інформаційне повідомлення «Квілт»;
  • інформаційне повідомлення «Історія червоної стрічки»;
  • валеологічна хвилинка «Їх зірку загасив ВІЛ/СНІД»;
  • інтерактивна гра у парах  «Ми на захисті свого здоровя» (додатково, при наявності часу)

 

25-30 хв.

 

 

 

4. Важливі висновки:

- хвилинка-підсумок «Ми можемо зупинити ВІЛ/СНІД»;

- оцінювання  учнів;

- повідомлення домашнього завдання;

- ритуал прощання «Відкриті  серця».

5-7 хв.

 

 

 

 

 

 

1. Організаційно-вступний етап:

- Вступне слово вчителя.

 

  • Доброго дня, давайте також привітаємось із нашими гостями.  Я рада вітати вас на нашому занятті з елементами тренінгу. А розпочати наш урок я пропоную повчальною історією.

 

(Вчитель читає повчальну історію).

 

    Один бізнесмен нагромадив великий капітал, який складав 3 млн. доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти рішення , як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив будь-що умовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.

  • Продай мені 3 тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу – 1 млн. доларів, - запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті відмовив.
  •  Гаразд, залиши мені два  тижні життя…  Я віддам тобі дві третини своїх грошей, а це аж 2 млн. доларів. Янгол знову відмовив.
  • Продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких давно не бачив… Я віддам тобі все, що маю, - 3 млн. доларів.

Янгол Смерті відмовив.

Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він зміг написати прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено на життя. Я не зміг купити навіть години за 3 млн. доларів. Перевірте , чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність? Бережіть здоров’я, бережіть життя! Живіть правильно! ».

 

  • Який висновок можна зробити із даної історії?

 

    -  Правильно, важливо знати, що таке здоровя, від яких чинників залежить наше здоровя, як підтримувати його самим та як навчитись допомагати іншим людям, що мають проблеми із здоровям.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Гра-знайомство «Циферблат життя»

 

  • Вправа, яку ми зараз виконаємо називається «Циферблат життя». Уявіть, що вам дана можливість самостійно визначити скільки років вам відведено на життя. Запишіть на кольорових стікерах своє ім’я, в такій формі, в якій ви полюбляєте, щоб вас називали найрідніші люди, та розташуйте ваш стікер коло цифри, яку ви відміряєте собі для життя. Озвучте по черзі вашу відповідь та розташуйте її на циферблаті життя.

 

Учні по черзі виконують завдання.

 

  • Я дякую вам за участь у грі-знайомстві та хочу наголосити,  що людина живе приблизно (за даними світової статистики)  70-80 років. Проте вчені-біологи підрахували, що організму під силу повноцінно функціонувати від 7 до 14 часових періодів, за кожен з яких організм досягає повної зрілості. А у людини зрілість настає в середньому років в 20-25. Отже, якщо вірити вченим, людина здатна прожити 280 років. Крім того, є думки про те, що тривалість життя може бути куди більше.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Перевірка домашнього завдання:

 - Інтелектуальна розминка «Правда-неправда».

 

  • На  зношуваність  нашого організму і передчасної  зупинки життя впливає чимало факторів. Це і спадковість, і екологічна ситуація, і рівень розвитку медицини, але найбільше здоровя залежить від способу життя.
  • Хвороба, про яку ми сьогодні будемо говорити тісно пов’язана із вживанням шкідливих звичок, а саме наркотичних речовин, із відсутністю елементарної культури статевих стосунків, а також нехтування елементарними правилами особистої гігієни. Це звичайно ж ВІЛ та СНІД.
  • Для того, щоб пригадати, що нам з вами уже відомо про цю небезпеку пропоную провести інтелектуальну розминку «Правда-неправда». У кожного із вас на столах лежать кольорові смайлики, які ви будете використовувати, як згоду чи незгоду для оцінки твердження. Якщо твердження правдиве і ви з ним погоджуєтесь, ви підносити догори зелений смайлик, якщо твердження хибне і ви з ним не погоджуєтесь, ви підносите догори червоний смайлик. Отже, розпочинаємо!
  • Чи правда, що…

1. ВІЛ і СНІД – одне і те ж саме. (Ні. ВІЛ – це вірус,збудник захворювання на ВІЛ-інфекцію, СНІД – це остання стадія захворювання на ВІЛ-інфекцію).

2. Людина може бути інфікованою ВІЛ і не знати про це. (Так. Більшість людей не підозрюють, що інфіковані, і дізнаються про це випадково).

3. За зовнішнім виглядом Ви можете припустити, що особа – носій вірусу ВІЛ. (Ні .Зовні ВІЛ-інфіковані нічим не відрізняються від інших людей. Характерні симптоми виникають лише на пізніх стадіях захворювання і можуть бути розпізнані лише медиками).

4. Без лікування від інфікування ВІЛ до розвитку СНІДу минає від 2х до 15-ти років. (Так .Приблизно такий час потрібен ВІЛ, щоб зруйнувати опір імунної системи і викликати появу симптомів, що складають синдром набутого імунодефіциту людини).

5. Ви можете заразитися ВІЛ у школі, де навчається хвора або інфікована дитина. (Ні. Абсолютно безпечно перебувати поруч з ВІЛ-інфікованим, в тому числі і в школі. Обережності вимагає тільки контакт з кров’ю).

6. Якщо Ви – здорові та дужі, то не можете заразитися ВІЛ. (Ні .ВІЛ може заразитися будь-хто).

7. Особи, які вживають наркотики, можуть передати вірус ВІЛ іншим особам, якщо вони користуються спільною голкою або шприцом для ін’єкції наркотиків. (Так. У крові вірус знаходиться у високій концентрації. Для інфікування при ін’єкції достатньо крапельки крові в голці. В шприц при проколюванні вени, як правило, потрапляє невелика кількість крові, достатня для зараження).

8. Можна заразитися ВІЛ через рушники, мило, губку. (Ні. Не зафіксовано жодного випадку передачі вірусу таким шляхом. Але так можна "підхопити" багато інших інфекцій).

9. Вітаючись за руку, можна заразитися ВІЛ. (Ні. Шкіра є природнім бар'єром для ВІЛ. Навіть потрапляння інфікованої крові на здорову шкіру цілком безпечне).

10. Спільне користування фонтанчиком для питної води небезпечне. (Ні. Без контакту з кров’ю, грудним молоком, виділеннями із статевих органів  передача ВІЛ-інфекції виключена).

11. Домашні тварини не переносять ВІЛ. (Так. Вірус імунодефіциту людини не виживає в організмі домашніх тварин).

12. Вірус ВІЛ може передаватися при переливанні крові. (Так .Кров донорів перевіряється на наявність ВІЛ. Але не виключене інфікування в разі термінового переливання неперевіреної крові).

13. Комахи, які смокчуть кров, переносять ВІЛ. (Ні. Вірус гине в шлунку комах-кровососів).

14. ВІЛ-інфікований повинен повідомляти про свій статус в школі/на роботі. (Ні .Закон захищає права ВІЛ-позитивних людей. Ніхто не має права розголошувати факт інфікування чи вимагати довідки "на СНІД", окрім самого ВІЛ-позитивного за його бажанням).

15. ВІЛ передається при обіймах. (Ні).

16. Чхання та кашель поширюють ВІЛ. (Ні. Небезпеку може становити тільки кровохаркання, яке виникає при запущеному туберкульозі, інших патологічних легень).

17. Проколюючи вуха чи наносячи татуаж спільною голкою, можна інфікуватись ВІЛ. (Так. На кінчику голки міститься достатня кількість крові з ВІЛ для інфікування при проколюванні шкіри. До того ж є ризик передачі інших інфекцій).

18. Вірусом ВІЛ можуть заразитися лише чоловіки. (Ні. ВІЛ вражає людей незалежно від статі).

19. Плаваючи в басейні, можна заразитись ВІЛ. (Ні. Концентрація вірусу в воді буде замалою, навіть якщо у неї потрапить кров ВІЛ-інфікованого).

20. Монети та паперові гроші можуть стати джерелом зараження ВІЛ. (Ні. Проте є ризик передачі інших інфекцій).

 

 

 

 

 

 

 

- Завершити нашу інтелектуальну розминку я хотіла б хвилинкою цифр та фактів. Отож:

 1.За час існування ВІЛ/СНІДу  померло 20 млн. осіб; а з ВІЛ живе майже 40 млн.

2. В Україні на сьогодні понад  250  тис  ВІЛ-інфікованих.

3. Випадки виявлення СНІДу зареєстровані в кожному регіоні України.

4. За статистикою  більшість інфікованих – молоді люди з 15 до 30 років. З них 15% - діти й підлітки.

5. Щодня у світі 16 тис людей стають ВІЛ-інфікованими.

6. Справжня кількість інфікованих в 10-20 разів перевищує офіційні дані. Це була одна хвилина найактуальнішої інформації про СНІД. За одну хвилину я повідомила вам  6 фактів. Саме за одну хвилину в світі 6 осіб стали інфікованими.

 

  • Я дякую нам з вами за підготовку домашнього завдання і пропоную перейти до наступного етапу нашого заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Інтерактивна частина:

- Аналіз ігрової ситуації (формування теми та мети уроку)

 

-    Отже темою нашого сьогоднішнього заняття є «Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом».

       Уявіть, як би ти поводилися, коли б дізнався, що близь­ка вам людина інфікована ВІЛ? Це нелегке запитання постає нині перед багатьма людьми. Трагізм ситуації полягає в тому, що не можна повернути все, як було раніше. ВІЛ-інфікована людина розуміє, що вона може інфікувати рідних, друзів, знайо­мих. Але ВІЛ-інфікований чи хворий на СНІД - це на­самперед людина, наділена такими самими почуттями, бажаннями, надіями, що й здорові люди.

 

  • Не будьмо байдужими!

 

   - Пропоную нам з вами  переглянути  ігрову ситуацію, подумки поспостерігати за діями героїв, а по закінченні дати відповіді на запитання.

 

(Перегляд гри акторів).

 

- Як непросто буває зіграти роль під час спектаклю. Так і у  житті усе набагато складніше. Історія, розглянута нами сьогодні, реальна. На жаль, щасливого кінця в ній немає. Дитина потрапила до спецмедзакладу, де незабаром і померла. Це глибока соціальна проблема. У будь-який момент вона може торкнутися кожного з нас — членів соціуму.

 

- Чому виникла така ситуація?

- Як можна було її уникнути?

- Як необхідно поводитись людям, які оточують дитину, що опинилась у подібній ситуації, ми і спробуємо зясувати попрацювавши у групах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Робота у групах  «Жити поруч»

 

  • Я пропоную нам з вами зараз попрацювати у групах та зясувати, яку ж допомогу зможуть надати ВІЛ-інфікованій дитині люди, які її оточують.
  •  Об’єднатись у групи нам допоможуть паперові фігурки , які є на 

                 ваших столах,  На виконання завдання у вас буде дві хвилини.

  • Група, яка має паперові фігурки у формі трикутників, працюватиме над проблемою, яка може виникнути між ВІЛ-позитивною дитиною та батьками.
  • Група, яка має паперові фігурки у формі квадратиків, працюватиме над проблемою, яка може виникнути між ВІЛ-позитивною дитиною та друзями, дітьми, які її оточують.
  • Група, яка має паперові фігурки у формі кола, працюватиме над проблемою, яка може виникнути між ВІЛ-позитивною дитиною та учителями.
  • Група, яка має паперові фігурки у формі стрілочок, працюватиме над проблемою, яка може виникнути між ВІЛ-позитивною дитиною та лікарями.

 

Відбувається робота в групах.

 

  • Пропоную розпочати обговорення отриманих результатів, під час  роботи у групах.

 

  • Прошу вийти до нас двох представників від групи, яка працювала над проблемою стосунків ВІЛ-інфікованої дитини та батьків (родини). Що ви можете порадити у даній ситуації?

 

Оголошення результатів  роботи групи.

 

  • Сьогодні на нашому уроці присутні учні-волонтери, які досліджували, які ж акції за підтримки людей, які живуть із проблемами ВІЛ/СНІДу, проходять у світі 1 грудня, адже саме цей день прийнято вважати Днем толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.

 

Акція «Квілт»

 

  • Прошу вийти до нас двох представників від групи, яка працювала над проблемою стосунків ВІЛ-інфікованої дитини та друзів (однокласників). Що ви можете порадити у даній ситуації?

 

Акція «Червона стрічка»

 

 

  • Прошу вийти до нас двох представників від групи, яка працювала над проблемою стосунків ВІЛ-інфікованої дитини та школи. Що ви можете порадити у даній ситуації?

 

  • Пропоную нам з вами приєднатись до волонтерів, які готові підтримувати людей, які живуть із проблемою ВІЛ/СНІДу та на знак такої підтримки почепити з лівого боку, якомога ближче до серця, червону стрічку.

 

Перегляд відео фрагменту ___________________________________

 

  • Прошу вийти до нас двох представників від групи, яка працювала над проблемою стосунків ВІЛ-інфікованої дитини та лікарів. Що ви можете порадити у даній ситуації?

 

  • Підбиваючи підсумки нашої роботи над вправою «Жити поруч», я хотіла б звернути вашу увагу на  такі висловлювання відомих людей про толерантність.

 

Вчитель озвучує висловлювання.

 

Всі люди народилися вільними й рівними за своєю гідністю та правами. Вони наділені розумом і совістю та повинні діяти один стосовно одного в дусі братерства.

Декларація Прав Людини, 1948, стаття 1.

 

Не роби іншому того, чого не бажаєш собі.

Не засуджуй нікого, поки не станеш на його місце.

Рабі Гіллель

 

Я думаю, що головне призначення людини на землі – творити добро, жити для людей.

Василь Єрошенко

 

 

   -  Чи погоджуєтеся ви з даними висловлюваннями?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Інтерактивна гра  у парах  «Ми на захисті свого здоровя»

 

  • Наступною завданням, яке ми з вами виконаємо, є гра  у парах  «Ми на захисті свого здоровя».
  •  У кожного з вас на парті лежать малюнки-долоньки та ситуації, які можуть очікувати будь-кого із нас. Працюючи у парі вам необхідно записати поради, за допомогою яких можна уникнути зараження на ВІЛ/СНІД. Відповідатимуть  перші дві пари з кожного ряду, які  найшвидше і головне правильно  виконають завдання.

 

  Учні, які першими виконали завдання, звітують про свою роботу.

 

І Ряд

Прочитайте ситуацію та запишіть у середині долоньки правила, які допоможуть не заразитись на ВІЛ/СНІД. Правил має бути 5.

1. Твоя найкраща подруга зробила татуювання і пропонує тобі зробити теж саме (в неї залишилась голка та фарби), але попередила, що в разі відмови ваші стосунки зіпсуються.

 

ІІ  Ряд

Прочитайте ситуацію та запишіть у середині долоньки правила, які допоможуть не заразитись на ВІЛ/СНІД. Правил має бути 5.

2. На вечірці вам пропонують спробувати наркотичну речовину. Кількість шприців менша ніж кількість бажаючих, то ж комусь доведеться скористатися вже використаним шприцом.

 

ІІІ  Ряд

Прочитайте ситуацію та запишіть у середині долоньки правила, які допоможуть не заразитись на ВІЛ/СНІД. Правил має бути 5.

3. Відвідуючи салон краси, Ви помітили, що перукар не обробив інструмент (гребінець та ножиці, яким робив зачіску попередньому клієнту).

 

                                                             C:\Users\1111\Pictures\hello_html_1617eda8.jpg

  • Памятайте, що наше здоровя у наших руках!

 

 

 

4.  Важливі висновки:

- Хвилинка-підсумок «Ми можемо зупинити ВІЛ/СНІД»

 

  • Пропоную нам із вами пригадати інформацію, з якою  ми сьогодні познайомились  на  уроці, та за допомогою оплесків підтримати ті дії, які ми зможемо  виконати , щоб зупинити поширення ВІЛ/СНІДу.

 

  • Я можу зупинити поширення ВІЛ/СНІДу , коли…

1. Веду здоровий спосіб життя.

2. Дотримуюсь правил гігієни.

3. Дізнаюсь про шляхи та способи захисту від ВІЛ/СНІДу.

4. Проводжу акції, які сприяють загальній проінформованості дітей нашої школи  про ВІЛ/СНІД.

5. Утримуюсь від ризикованих вчинків.

6. Відмовляюсь від вживання наркотичних речовин.

7. Потрапивши до ризикованої ситуації пройду сам і пораджу іншим пройти медичне обстеження.

8. Розкажу своїм друзям про переваги здорового способу життя.

9. Буду уникати спілкування із сумнівними компаніями.

10. Буду категорично відмовлятись від пропозицій , які шкодять моєму здоровю.

 

  • Дякую Вам за плідну роботу!

 

Поаплодувати учням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Оцінювання учнів

 

  • Сьогодні Ви всі дуже добре попрацювали. Але я хотіла б відзначити роботу таких учнів, як…

 

      Вчитель виставляє оцінки та коментує.

 

 

  • Повідомлення домашнього завдання

 

- В щоденниках на наступний урок запишіть домашнє  завдання: прочитати  &18 та розробити памятку   «Що треба знати про ВІЛ/СНІД?»  (на форматі А4)

 

 

 

       Ритуал прощання

 

- Завершити наше заняття я пропоную ритуалом прощання «Відкриті серця».

 

Хай вірою повниться сутність

І ласка в душі ожива

Відкриймо серця для любові,

Відкриймо серця для добра.

 

Нехай милосердя єднає

Смуток і радість, воду і кров.

Даруймо від нині всім спраглим

Неначе причастя – ЛЮБОВ!

 

  • Подаруйте сердечка вашим однокласникам.

 

 - До зустрічі на наступному уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Толерантність — повага і визнання рівності, відмова від домінування та примушування, визнання права інших людей на власні думки та погляди.

Стигма — ( дослівно з гр. – «ярлик», «тавро»)це асоціювання одних людських якостей з іншими, хоча зв'язок між ними недоведений,або відсутній. Існують такі типи стигми: культурна стигма - це норми і стандарти суспільства,за якими люди, що належать до маргінальних верств суспільства,є «жертвами», самі винні у своїх проблемах.

Дискримінація — це обмеження чи позбавлення людини її прав через національність, колір шкіри,стать,релігійні переконання,соціальний чи майновий стан; будь-яке розходження,виняток або перевага,що забезпечує або зменшує рівне здійснення прав.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
1918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку