Комунальний заклад «Кегичівський ліцей
Кегичівської районної ради
Харківської області»
Урок літературного читання. 2 клас.
26 квітня 2018 року
Тема:
Вчитель початкових класів
Ткаченко Н.А.
2018
Тема уроку. Які дивовижні ці квіти, у кожній - чарівність своя.
Матеріал уроку. «Квіти – землі окраса» (за Юрієм Смоличем).
Мета. Формувати навички оцінної діяльності, вміння аналізувати прочитаний текст; розвивати пізнавальні інтереси, образне мислення, пам’ять, естетичне ставлення до навколишнього світу; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання. Карти для відновлення вірша, картки для швидкочитання і розвитку мовної догадки, кольорові смужки,малюнки весняних квітів, портрет Катерини Білокур.
Хід уроку
І. Організація класу.
Привітаємося діти.
Будемо завжди радіти
Небу, сонцю, людям, квітам.
І тоді, обов’язково,
День для нас найкращим буде.
-Подаруйте один одному веселу посмішку і чудовий настрій.
ІІ.Мовна розминка.
1.Робота із скоромовкою (вивчається зі слів учителя).
Сім братів – малярів
В королівстві кольорів.
Кожен маляр королює,
В королівстві малярує.
2. Вправа для швидкочитання і розвитку мовної догадки.
-Прочитайте слова, подумки вставлячи пропущені букви.
Зразок картки:
в…сна т…льпан нар…цис
…іалка прол…сок р…ст
-Гра «Якого кольору слово?»
Для гри діти повинні мати кольорові смужки. Діти картками сигналізують, який, на їхню думку, колір слова.
3.Відновлення вірша (робота в парах).
- Ви працюватимете в парах. Уважно прочитай слова і рими в них знайди,
додай до них і решту слів, і перевір рядки. Якщо все правильно зробив –
вірш прочитаєш ти!
Зразок картки.
Слова-рими: проростуть, малі, цвітуть, з землі.
А у менепроліски під вікном…………..
І тюльпани радісно потім………………
Ось нарциси гордо вже вилізли …………
Щастя всім приносять квіточки………..
-Як би ви назвали цей вірш?
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
-Согодні на уроці ми будемо говорити про вічних супутників людського життя – квіти.
-Для чого людям потрібні квіти?
-Вони прикрашають наше життя, вражають найтоншими запахами, милують кольорами. Назвіть весняні квіти, які ви знаєте. (Діти називають весняні квіти, учитель прикріплює їх малюнки на дошку.)
-Які квіти серед названих розцвітають у лісі?
-Як ви думаєте, у якій послідовності вони з’являються?
ІV. Опрацювання оповідання «Квіти – землі окраса» (за Ю. Смоличем).
1.Читання твору вчителем.
-Послухайте оповідання «Квіти – землі окраса». Що нового ви дізналися з тексту?
2.Словникова робота.
ніжний сон пахнуть
жовтий ряст пнеться
сонячний фіалки заквітовує
волохатий козелець випростовує
Читання слів «ланцюжком», «луною».
3.Читання твору учнями (мовчки).
-Читаючи, зверніть увагу, чи таку послідовністьпояви квітів у лісі ви встановили. (За потреби, учитель міняє місцямималюнки.)Яких квітів ви не назвали? (Учитель додає малюнки.)
4.Аналіз змісту твору. Вибіркове читання.
-Яка квітка починає життя усіх квітів? Як автор описав пролісок?
-Як ви думаєте, чому квітку назвали «сміливою»? Чому цвіт проліска – «холодний»?
-Що квітне після проліска? Прочитайте опис рясту.
-Що з’являється після рясту? Прочитайте опис квітки козельця.
-Як у тексті автор пише про аромат фіалки? А козельця?
-Яку квітку назвали тихою?
-Прочитайте, які суттєві ознаки кожної квітки підкреслює автор.
-Які кольори згадуються у творі?
-Доведіть, що автор закоханий у квіти.
5.Фізкультхвилинка.
Прокидаються квітки,
розпускаються пелюстки.
(Руки вгору, через сторони опустити вниз.)
Вітерець дихнув тихенько,
пелюстки гойднув легенько.
(Руки на поясі, нахили тулуба вправо-вліво.)
Сутеніє. І квітки
закривають пелюстки,
(Руки вниз, присісти.)
тихо засинають,
голівками гойдають.
(Нахили голови вперед-назад у повільному темпі.)
6.Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра «Знайди усі прикметники».
-Знайдіть і прочитайте усі прикметники, які автор використав для опису квітів. За допомогою ілюстрацій додайте свої прикметники про кожну квітку.
б) Читання «Незнайком» (окремих речень).
7.Мовно-логічне завдання.
-Прочитайте мовчки колонки слів, що на дошці. Утворіть такі словосполучення, які зустрічаються у тексті. (Ніжний пролісок пнеться, жовтий козелець з’являється, сонячний ряст заквітовує, фіалки пахнуть, волохатий сон випростовує.)
V. Робота з картинами Катерини Білокур.
1.Розповідь про художницю.
Учитель. Краса квітів надихала не тільки письменників, які оспівували їх за допомогою слова, а й художників. Особливим царством краси можна назвати квіти на полотнах української художниці Катерини Білокур. Її картини зачаровують глядачів щедрістю веселкових барв.
(Учитель показує кілька картин художниці: «Півонії», «Букет квітів», «Квіти», «Жоржини», «Мальви та троянди».)
Учень1.Чарівна природа рідного села, розмай дерев, квітів,зеленого руна трав стали для Катерини Білокур академією мистецтв. Дівчина самотужки осягнула таємниці техніки живопису. Милуючись кожною квіточкою, листком, травинкою, гілко і стовбуром дерева, кольоровою гамою сутінків і світань, блакитним небом погожого дня, вона навчилась у природи поєднувати кольори та їх відтінки.
Учень 2. Найбільше захоплювали Катерину Білокур квіти. Вони вабили її у квітнику, на городі, біля хати, у полі, на луках, за тинами вздовж вулиць рідного села Богданівки. Дивовижною силою своєї фантазії народна майстриня зумілапередатина полотні незвичайну красу, розмаїття квітів рідної землі.
Учень 3. Закохана у дивосвіт квітів, жінка могла пройти 30 км пішки, аби там у лісі побачити, як цвіте конвалія. Щоб до найтонших деталей передати форму і колір квітки,стебельця, листка,прозорість кожної ягідки грона винограду, кетяга калини. Художниця сама виготовляла тоненькі, як голочки, пензлики, з кількох тхорячих волосинок, вишневої гілочки.
2. Опис картин К. Білокур (с.136).(Під музичний супровід).
-Заворожують нас картини «Польові квіти» і «Квіти під тином». Це ніжні і неповторні квіти нашої землі, зігрітої ранковим сонечком. Яких тільки квітів тут немає! І скільки їх? Не перелічити! Сотні квіточок і травинок із різних полів та лук змалювала художниця. Вони чарують нас, зігрівають ніжністю і теплом.
- Які квіти зображено? Розкажіть про кожну, звернувшиувагу на колір, форму пелюсток, листочків.
-Які ваші враження від побаченої картини? З яким почуттям, на вашу думку, художниця її писала?
VІ.Підсумок уроку.
-Що нового дізналися на уроці?
-Над яким твором працювали?
-З картинами якої художниці познайомилися?
VІІ. Домашнє завдання.
Прочитати текст «Квіти – землі окраса» (за Ю. Смоличем), підготуватися переказувати.