ТЕМА: Які турботи приносить зима людям?
МЕТА: розповісти учням, як змінюється життя людей взимку в селі та в місті; розвивати мовлення учнів; виховувати допитливість.
ХІД УРОКУ
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
-
Привітання.
От і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Щоб успішно вас знову учить.
Встаньте, діти, всі скоріше!
Привітайтеся миліше.
Скажем дружно « Добрий день!»
Зима дзвонить « Дзінь-дзелень!»
2. Дослідження готовності до уроку.
-
Дітки, так як в нас новий рік уже пройшов і ви прикрашали у своїх оселях ялиночки. Давайте зараз з вами прикрасимо уявну ялиночку ось такими кульками. Тобто, я хочу провести дослідження, як ви готові до сьогоднішнього уроку.
-
Оберіть кульку того кольору, який найбільше вам подобається. Уже обрали кульку?
-
Хто обрав кульку синього кольору?
-
Добре! (Отже, ті хто обрав кульку синього кольору до роботи готові. Ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите уміння творчо мислити).
-
А зараз скажіть, хто обрав кульку фіолетового кольору? (Ви готові до активної роботи. Я сподіваюсь, що ви дійсно готові до активної роботи на уроці).
-
Хто обрав кульку жовтого кольору? (В цю хвилину ви трішки насторожені і будете готові працювати через пару хвилиночок. Я думаю ми саме до цього з вами дійдемо).
-
І остання кулька. Хто обрав кульку зеленого кольору? (Зелений колір означає, що ви готові до розв’язання серйозних проблем).
-
Хочу вам повідомити, що перше дослідження про прикрашання ялинки датовано 1605 року.
-
Я впевнена, що ви сьогодні дійсно покажете свої міцні знання і на уроці будете уважними, організованими та дисциплінованими.
-
І девізом нашого уроку будуть такі слова. Я починаю речення, а ви, дітки, продовжуєте.
3. Девіз уроку:
Вчитель: Сидимо…
Учні: Рівно.
Вчитель: Пишемо…
Учні: Каліграфічно.
Вчитель: Відповідаємо…
Учні: Чітко.
4. Фенологічні спостереження.
-
А зараз давайте послухаємо синоптика. Хто сьогодні хоче бути у ролі синоптика і доповісти нам про спостереження за сьогоднішнім днем.
-
Підсумок фенологічних спостережень робимо за планом:
-
Дата.
-
Пора року.
-
Температура повітря.
-
Стан неба.
-
Опади.
-
Вітер.
-
Дякуємо синоптику за інформацію про погоду. Продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтеся до змін, які відбуваються в природі.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Загадка.
-
Дітки, давайте відгадаємо загадку
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила -
Пухнастим снігом вкрила.
Вгадайте - хто вона
Бабуся чепурна? (Зима)
-
Молодці, дітки, правильно.
-
Зима нам підготувала деякі запитання, щоб перевірити, як ви запам'ятали тему вивчену на минулому уроці.
2. Повторення вивченого матеріалу.
-
Дітки, давайте пригадаємо, що ми вивчали на минулому уроці. По черзі підходите до дошки і вибираєте кульку, яка найбільше до вподоби. На іншій стороні написане запитання, зачитуєте його і даєте відповідь.
-
Скажіть, будь ласка, яких птахів називаємо перелітними? (Перелітними)
-
А як називаємо птахів, які зимують у нас? (Осілими)
-
Яких перелітних птахів знаєте? (Ластівки, лелеки, зозулі, шпаки…)
-
Яких осілих знаєте птахів? (Горобці, синички, ворони, дятли, снігурі, сороки)
-
Чи потрібно допомагати птахам взимку? (Так)
-
Чому? (Адже їм тяжко взимку, бо немає кормів)
-
Що тяжче для птахів холод чи голод? (Голод)
-
Як ми можемо допомогти зимуючим птахам? (Будувати годівнички)
-
Чим ми можемо пригостити своїх пернатих друзів? (Білий хліб, сало не солоне, крупи, сухі рослинки…)
-
Молодці, дітки, справилися із завданнями від зими.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які турботи приносить зима людям. Тема нашого уроку: «Які турботи приносить зима людям?».
-
На уроці ми будемо дізнаватися, як змінюється життя людей взимку в селі та в місті.
1. Технологія «Килим очікувань»
-
Щоразу, йдучи на урок, ви окреслюєте для себе коло завдань, які прагнете вирішити. Ознайомтесь із запропонованими цілями і доповніть їх власними варіантами.
-
Давайте створимо «Килим очікувань»
1. Прагну поглибити свої знання про зиму.
2. Прагну давати об'єктивну характеристику цій порі року.
3. Буду підтверджувати свою відповідь прикладами..
4. Постараюсь робити висновки й узагальнення.
5. Висловлюватиму свою думку.
6. Продемонструю акторські здібності.
7. Спробую себе у ролі вчителя.
-
Молодці, діти. Я побажаю всім вам козацької наснаги, кмітливості і мудрості.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про турботи людей взимку.
-
Послухайте віршовані рядки Наталі Забіли.
Одяглися люди в шуби,
Натопили тепло груби.
-
Про що розповідається у фрагменті вірша?
-
Чому люди одяглися в шуби? (Надворі взимку дуже холодно, морозно. Тому люди тепло одягаються , щоб не захворіти).
-
Чому натопили груби? (Взимку холодно в людських оселях. Люди опалюють свої домівки і намагаються зберегти тепло. Ще восени люди дбають про утеплення вікон і дверей).
-
А як ви і ваші батьки готувалися до зими і дбали про тепло в оселях?
-
Дітки, розгляньте, будь ласка, ілюстрації. Скажіть, що роблять люди, коли впаде багато снігу? (Коли випадає багато снігу, під час заметілі усі дороги і тротуарні доріжки замітає. Транспорт не може проїхати, тому людям тяжко пересуватися по глибокому снігу. Тому проїжджу частину вулиці, тротуарні доріжки розчищають від снігу. Під час ожеледиці посипають дороги піском або сіллю. Також очищають від снігу дахи будівель).
2. Слухання вірша Марії Познанської.
Тихо, тихо сніг іде,
Білий сніг лапатий.
Ми у двір скоріш підемо,
Візьмемо лопати.
Ми прокинемо зранку
Стежку біля ганку.
-
Про які турботи людей, розповідає автор вірша? (Про те, що сніг замете всі дороги і людям потрібно розчищати дороги та стежки).
3. Загадка.
Біла морква зимою росте. (Бурулька)
-
Що таке бурулька? (Бурулька – це вода, яка перетворюється на лід)
-
Дітки, а коли стають бурульки? (Коли раптово тепліє, сніг на дахах починає танути і з дахів капає вода. Після потепління знову холодає і на дахах утворюються бурульки.)
-
Бурульки дуже небезпечні для життя. Люди намагаються очистити дахи від бурульок.
-
Поміркуйте, чому небезпечно ходити біля будинків, з дахів яких звисають бурульки. (Тому що вони можуть травмувати)
-
Добре, молодці.
-
А зараз розгляньте ще малюнки. Скажіть, чому люди затримують сніг на полях? (Щоб навесні більше вологи потрапляло в грунт).
-
Що ще роблять люди в селі взимку? (Готують техніку до сівби, доглядають свійських тварин).
4. Бесіда з елементами розповіді, з метою формування уявлення про зимові розваги та правила, яких треба дотримуватися під час них.
-
Послухайте ще одні віршовані рядки Анатолія Костецького.
Гарні друзі є в зими:
Сани, лижі, ковзани.
Різні грипи та ангіни –
Не для тих, хто дружить з ними.
-
І ще один вірш Наталі Забіли.
Випав сніг.
Ставаймо на лижі, сідаймо в санчата,
берімо коньки, щоб стрілою помчати!
Хай щоки щипає мороз жартома!
Хороша погода! Весела зима!
-
Скажіть, про що розповідається у цих віршованих рядках?
-
Як ви відпочиваєте взимку?
-
У які ігри любите грати?
-
Хто з вас уміє кататися на ковзанах?
-
Чи подобається вам ця зимова розвага?
-
Де ви катаєтеся на ковзанах?
-
На ковзанах весело кататися на скутій кригою річці. Але і небезпечно.
-
Скажіть, яких правил треба дотримуватися під час катання на ковзанах на льоду?
-
Погляньте на екран та прочитайте правила катання на льоду.
5. Правила катання на льоду.
-
Пам'ятайте, що лід може бути неміцним біля стоку води, поблизу кущів, очерету, під снігом.
-
Особливо обережно спускайтеся з берега: лід може нещільно з'єднуватися з сушею, можливі тріщини, під ним може бути повітря.
-
Часто міцність льоду перевіряють палицею: якщо після удару на нім з'являється вода, негайно повертайтеся назад. Причому, перші кроки потрібно робити не відриваючи підошви.
-
Що стосується катання на ковзанах, яке так люблять діти, то кататися можна лише в перевірених місцях.
-
Ніколи не катайтеся поодинці, тільки разом, щоб у разі виникнення непередбаченої ситуації було кому надати допомогу.
-
Чому цих правил потрібно дотримуватися? (Щоб зберегти своє життя)
6. Правила порятунку, якщо провалилися під лід.
-
Давайте розглянемо ілюстрації. Скажіть, що потрібно робити, якщо ви провалися під лід?
-
Головне, не панікуйте, а кличте на допомогу. Намагайтеся вилізти самостійно, з того боку, з якого впали у воду. Потрібно широко розкинути руки і повільно виповзати грудьми на лід.
-
Обережно витягти з води одну ногу, відсунути її від краю ополонки, а потім вийняти й другу.
-
Не можна різко підніматися з льоду, треба поповзом рухатися до берега.
-
Опинившись на березі, швидко бігти додому, щоб переодягнутися і зігрітися.
-
Запам’ятайте, будь ласка, ці правила. Краще хай вони вам будуть не потрібні, але все ж таки їх потрібно знати всім.
-
Дітки, хто з вас любить грати в сніжки? Яких правил потрібно дотримуватися під час цієї забави?
-
Граючись в сніжки, треба бути дуже обережними. Адже, кинута в голову людини обмерзла сніжка може завдати чималих травм.
-
А зараз скажіть мені, хто любить кататися на санчатах чи лижах? Напевно всі?
-
А чи знаєте ви правила катання на санчатах або лижах?
7. Правила катання на санчатах та лижах.
-
Спускаючись з гори на санчатах або лижах, слід зберігати безпечну дистанцію, щоб у разі падіння переднього саночника або лижника можна було встигнути загальмувати або об’їхати його.
-
Для катання слід вибирати не дуже круті схили; уникати схилів, що поросли деревами або кущами, щоб не травмуватися.
-
Забороняється спускатися на санчатах і лижах до доріг, якими мчать автомобілі.
-
Не можна пустувати під час катання на лижах та санчатах, тобто не можна підставляти палки, санки для тих, хто їде з гори.
-
Під час зимових розваг слід остерігатися переохолоджень. Стомившись ви звичайно, захочете відпочити, присісти. А коли на дворі сильний мороз, непомітно можна обморозити шкіру обличчя, вуха, пальці рук і ніг. Обморожене місце біліє, стає нечутливим. Його негайно потрібно розтерти м’якою тканиною (шерстяною рукавичкою або шарфом).
-
Як ви думаєте чи можна розтирати шкіру снігом? (Ні в якому разі неможна, щоб не травмувати шкіру).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Робота за підручником (с. 88-89)
-
Розгляньте фотографії зимового пейзажу на с. 88. Які природні явища характерні для зими? Як змінилася температура повітря взимку?
-
Розгляньте фотографії. Як люди дбають про утеплення приміщень у себе вдома та на роботі? (Для збереження тепла в приміщеннях на зиму потрібно заклеювати вікна, зачиняти двері у під’їздах. Необхідно дбати про утеплення приміщень.)
-
Розгляньте фотографії на с. 89. Розкажіть, що роблять узимку на вулицях міста і села? (У місті снігозбиральні машини прибирають сніг з вулиць. Двірник посипає лід піском. У селі господарі чистять свої подвір’я від снігу, обтрушують сніг з молодих фруктових дерев.)
-
Скільки снігу випало взимку? На перерві ми підемо на вулицю і виміряємо за допомогою лінійки товщину снігового покриву.
2. Робота в зошитах.
-
А зараз, дітки, давайте попрацюємо з зошитом. Відкрийте свої зошити з природознавства на ст.
-
Молодці, діти.
-
А зараз давайте пограємо гру «Хто найкмітливіший?»
3. Гра «Хто найкмітливіший?»
-
Я буду читати загадки, а ви хто перший відгадає, піднімає руку.
У зимову веселу пору
ми – кращі друзі дітвори.
Вивозять діти нас на гору,
а ми веземо їх з гори. (Санки)
З нетерпінням зиму ждуть,
лід малюють – іскри йдуть.
Гострі та стрімкі вони
Мають назву… (Ковзани)
Покатають нас вони,
але це не ковзани»
Білі, чорні, сині, рижі…
Дощечки ці звуться… (Лижі)
Я – істота нежива
Я – істота снігова.
З кульок я складаюсь
діток потішаю. (Сніговик)
-
Добре, молодці!
-
А зараз нас чекає ще одне завдання – розгадати кросворд.
4. Розгадування кросворду.
-
Зимове явище, яке змушує людей одягати теплі шуби. (Мороз)
-
Коли настає це явище, все вкривається білою ковдрою. (Снігопад)
-
Сама вода і по воді плаває. (Лід)
-
Взимку люди розчищають від снігу. (Дороги)
-
Кожна сім’я утеплює взимку свій? (Дім)
-
Коли настає це явище, люди посипають доріжки піском або сіллю. (Ожеледиця)
-
Дерева і кущі вкриває взимку. (Іній)
-
Отже, яке слово прочитаєте по вертикалі? (Молодці)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Гра «Учитель» (Один учень проводить підсумкову бесіду з однокласниками, виконуючи роль учителя.)
-
Зараз, діти, на підсумок уроку, я пропоную зіграти гру «Учитель», а саме уявити себе вчителем і задавати питання по сьогоднішній вивченій темі.
-
І так, хто бажає зіграти роль вчителя?
Питання:
-
Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
-
Які турботи приносить зима людям?
-
Що таке бурулька?
-
Назвіть правила катання на льоду.
-
Скажіть, які правила катання на санчатах ви запам’ятали?
-
Чи тяжко бути вчителем?
-
Молодець, що не побоялися взяти участь у цій грі.
-
А зараз скажіть, чи справдилися ваші очікування від уроку?
-
Наш урок добігає кінця Усі завдання ми виконали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл недарма казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні».
-
Ви – молодці, адже зуміли свої знання та вміння застосувати на практиці.
-
Зараз давайте оплесками, подякуємо самі собі за урок.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Підручник с. 88-89
-
Поміркуйте і розкажіть, за що люблять зиму люди?