Тема. Які відносини регулює кримінальне право. Злочин: ознаки, склад, види.
Мета: - розкрити зміст понять: «кримінальне право», злочин;вивчити ознаки, склад, види злочинів; сформувати негативне ставлення до злочинної діяльності;
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: Кримінальний Кодекс України, підручник правознавства, юридичні ситуації, правова пам’ятка.
Перебіг уроку
І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Учитель. Існування людини, її самовдосконалення чи реалізація життєвих інтересів неможливі без гарантованих прав і свобод. Але кожна людина має не тільки права а й обов’язки.
За висловом ……… обов’язки без прав – це рабство, право без обов’язків – це хаос.
Держава встановлює правила поведінки, які носять загальнообов’язковий характер, незалежно від нашого ставлення чи бажання.
Норм права досить багато і вони змінювалися відповідно певного історичного типу держави, відігравали певну роль.
Завдання 1. Метод «Займи позицію»
Висловити думку: Чи потрібні загальнообов’язкові правила поведінки, які встановлює держава і яку роль вони відіграють в суспільстві?
Завдання 2. Метод «Закінчи речення»
Завдання уроку.
ІІ. Мотивація навчання.
Учитель. Назва цієї галузі в різних країнах має різне походження. В Англії її називають criminal—recht, тобто право про злочин. Інколи називають по-іншому: penal law (code) – від лат. «poena» (покарання).
Проблемне запитання: В чому полягає особливість і своєрідність кримінального права?
ІІІ. Сприймання і засвоєння нового матеріалу.
Учитель. Єдиним джерелом є Кримінальний Кодекс України, прийнятий 5 квітня 2001 р., набрав чинності з 1 вересня 2001 р. Верховна Рада України прийняла новий кримінально – процесуальний Кодекс – як крок до правової держави. ККУ охоплює правові відносини з приводу вчинення злочину і застосування покарання. Тому головними в кримінальному праві є поняття: «Злочин», «покарання».
Метод регулювання поведінки в кримінальному праві особливий – каральний. Але, як і інші галузі права, кримінальне право виконує виховну, охоронну, регулятивну функції. Ст. 11 КККУ визначає: Злочин найбільш суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб’єктом злочину.
Злочин: ознаки, склад.
Завдання 1.
Індивідуальна робота з підручником. Технологія критичного мислення.
Учні знайомляться з пунктами параграфа підручника, роблячи позначки олівцем на полях:
«+» - те, що відомо;
«-» - нова інформація;
«!» - найважливіша думка. Відводиться 5 – 7 хв. Обговорення.
Завдання 2. Робота в парах.
Ознайомтеся з наведеною ситуацією. Визначте: чи мав місце злочин. Який склад злочину?
Підлітки Сергій і Віталій розбили вікно в будинку Миколи. Забралися в кімнату і викрали відеомагнітофон..
Види злочину.
Учитель. Розрізняють різні види злочинів.
Завдання 1. Робота в парах.
Опрацювати ст.. 12 – 17 ККУ. Заслухати відповіді окремих пар.
Завдання 2. Розглянути ситуації. Визначити: чи мав місце злочин, вид злочину.
Учитель. Злочин найчастіше вчиняє не одна, а кілька осіб, які допомагають один одному і досягають більшого ефекту. В ККУ це називається співучастю.
Завдання. Робота в парах.
Опрацювати текст підручника. Заслухати відповіді. Навести приклади життєвих ситуацій.
Наслідки злочину.
Учитель. Злочин як найбільш суспільно небезпечне діяння (дія чи бездіяльність) змінює життя як злочинця, так і жертви злочину та їх близьких родичів.
Завдання 1 . Метод «Уявний мікрофон».
Якими, на вашу думку, є наслідки злочину для обох сторін?
Завдання 2. Виробити пам’ятку «Як уникнути кримінальної ситуації» («10 - не можна»).
ІV. Узагальнення знань учнів.
Завдання 1. Технологія «Мозкова атака».
Особливість і своєрідність кримінального права …
Завдання 2. Тестові запитання.
Виберіть правильні варіанти відповідей.
а) виконаний злочин, формування злочинного наміру;
б) добровільна відмова, замах на злочин, закінчений злочин;
в) виконання злочину, готування до злочину, замах на злочин, добровільна відмова.
2. Співучасником злочину є:
а) підмовник, б) керівник групи, в) виконавець, г) ініціатор.
3. Ознаками злочину є:
а) винність, б) караність, в) правова норма, г) суспільна небезпека, д) шкода.
4. злочин – це:
а) протиправна, винна діяльність, за яку передбачено відповідальність,
б) суспільно небезпечне протиправне винне діяння, яке скоєно суб’єктом і передбачене кримінальним кодексом,
в) будь-яке протиправне винне діяння, що завдає шкоди людям, суспільству, державі.
V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Проведіть невелике дослідження, які злочини найчастіше трапляються у вашому селі (місті).