Тема. Якою є кримінальна відповідальність за злочин.
Мета: - розкрити зміст поняття, ознаки й підстави кримінальної відповідальності,
вивчити види кримінального покарання та особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх,сформувати правове мислення та негативне ставлення до злочинних посягань;
Обладнання: Кримінальний Кодекс України, підручник правознавства, картки з індивідуальними завданнями, мультимедійна презентація «Порушення прав в казках».
Тип уроку: засвоєння нових знань, вмінь, навичок.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань, вмінь, навичок.
Завдання 1. Бліц-анкета.
Завдання 2. Презентація результатів дослідження про стан злочинності в селі (місті).
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація.
Завдання уроку.
Завдання. Переглянути уривки з казок «Порушення прав у казках». Визначити кримінальні правопорушення та їх особливість на основі перегляду фрагментів казок. Власна позиція (ставлення) до подій.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Учитель. Злочин – найбільш суспільно небезпечне діяння, що посягає на власність, особу, права громадян, на правопорядок.
Завдання. Пригадайте, які елементи має склад злочину?
Учитель. За вчинення злочинної діяльності правопорушення несе кримінальну відповідальність. Кримінальна відповідальність – це вид юридичної відповідальності, основним змістом якого є покладання на винну особу примусового обов’язку зазнати державного осуду згідно закону і понести покарання, передбаченого Кримінальним Кодексом України (ККУ).
Кримінальній відповідальності підлягає фізична особа, яка:
Підстави кримінальної відповідальності. Розгляд таблиці 1.
• скоєння особою діяння, • наявність обвинувального
в якому містяться вироку суду, щодо даного
всі елементи складу злочину діяння
Обставини, які виключають злочинність діяння.
Завдання 1. Метод: робота в парах.
Читання тексту підручника. Обговорення в парах. Виступ окремих пар.
Завдання 2. Скласти схему – таблицю
Кримінальні покарання. Види покарань.
Учитель. Оскільки злочини мають високу суспільну небезпеку, держава застосовує за їх вчинення найбільш жорсткі примусові заходи – кримінальні покарання. Покарання мають індивідуальний характер; це кара за вчинений злочин, здійснена від імені держави за вироком суду. Метою покарання є також запобігання вчиненню нових злочинів засудженим та іншими особами (превенція). Покарання не має на меті завдати фізичних страждань або приниження людської гідності правопорушника (ст.. 50 ККУ). ККУ. Розділ Х містить види покарань до яких суд може засудити винну особу.
Завдання 1. Робота в групах.
Ознайомитися зі ст.. 50 – 64 ККУ. Визначити види покарань.
Виступи спікерів. Обмін думками учнів.
Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.
Учитель. За загальним правилом кримінальній відповідальності підлягають особи, які досягли 16 р. За певні види злочинів (зґвалтування, умисне вбивство, диверсія, бандитизм …) ст.. 22 ККУ передбачена відповідальність з 14 р. Сам факт скоєння злочину неповнолітнім є пом’якшуючою обставиною. До неповнолітніх можуть бути застосовані види покарань.
Завдання 1. Індивідуальна робота з підручником. Технологія критичного мислення. 5- 7 хв. Обговорення тексту.
Фронтальна бесіда.
ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Тестування.
а) 14 р.; б) 18 р.; в) 16 р.
2. До підстав кримінальної відповідальності відноситься:
а) правопорушення; б) вирок суду; в) склад злочину.
3. Основний вид кримінального покарання:
а) арешт; б) позбавлення спеціального звання;
в) штраф.
4. Мета кримінального покарання:
а) приниження гідності злочинця; б) кара за вчинений злочин;
в) спеціальне попередження.
5. Кримінальній відповідальності у віці з 14 р. підлягають за:
а) наклеп; б) умисне пошкодження майна;
в) розбій.
Скласти інформаційне ґроно.
кара за злочин
примусовий захід
Кримінальне запобігання появи нових злочинів
покарання індивідуальний характер
перевиховання злочинця
вирок суду
презумпція невинуватості
Робота з юридичними ситуаціями. Спробуйте визначити, який злочин було скоєно.
• Громадянин К. публічно закликав до насильницької зміни влади з використанням надрукованих листівок.
• Громадянин М. умисно наніс тяжку образу громадянину В., який внаслідок сильного душевного хвилювання жорстоко його побив.
• Двоє підлітків зустріли хлопця, погрожуючи ножем, відібрали в нього годинник, куртку, гаманець.
V. Рефлексія.
- Як ви вважаєте, чи потрібні будуть вам в житті знання з даної теми?
- Чи є вони корисними для вас?
- Що нового ви дізналися на уроці?
- З чим хотіли б ще ознайомитися?
ІV. Домашнє завдання.