Урок "Які властивості має повітря"

Про матеріал
Розробка уроку з я досліджую світ "Які властивості має повітря". Вчителя початкових класів Богдюк Оксани Вікторівни.
Перегляд файлу

Тема. Які властивості має повітря.

Мета: Розширити й поглибити уявлення дітей про властивості повітря; формувати вміння виконувати досліди, фіксувати й аналізувати результати, дотримуватися інструкцій і правил техніки безпеки під час проведення демонстраційних дослідів; формувати інформаційно-комунікативну компетентність; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи; дбайливе ставлення до природи; здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності; розвивати мислення, спостережливість, допитливість.

Обладнання: повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації.

Тип уроку: урок – кейс, урок розвитку критичного мислення.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

                                 Усі сідайте тихо, діти.

                                 Домовляймось — не шуміти,

                                 Руку гарно підіймати,

                                 На уроці не дрімати,

                                 А знання мерщій хапати —

                                 Щоб не було нам мороки.

                                 Всі готові до уроку?

                                 Тож, гаразд. Часу не гаймо

                                 І урок починаймо!

2. Вправа «Мікрофон»

― Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним, продуктивним, пізнавальним, веселим...)

― А ви на цьому уроці якими повинні бути? (Уважними, розумними, спостережливими, дисциплінованими, зібраними, активними, вправними, наполегливими, кмітливими...)

―  Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, веселий, творчий, продуктивний урок. Бо як говориться у народному прислів’ї «Щоб успіх мати – треба добре працювати.

 

3. Хвилинка спостережень. Вправа «Впіймай м’яч»

— Дайте відповіді на запитання. Але пам’ятайте право відповідати у того хто зловив м’яч.

― Яка зараз пора року?

 ―Який сьогодні день?

— Яке число і місяць?

— Подивіться у вікнце. І скажіть який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

― Яка була температура повітря коли ви йшли до школи?

II. Актуалізація опорних знань.

 

1. Вправа «Передбачення». Робота над загадками

 

― Діти, послухайте уважно та відгадайте загадки.

 

• Таке велике, що займає увесь світ,

  Таке маленьке, що в щілину зайде. (Повітря)

 

• Куди ступиш — всюди маєш,

  Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)

― Так, це повітря.

―Чи здогадались про що піде мова на уроці?

 

IIІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

— Наша планета Земля з усіх боків оточена повітрям, яким ми дихаємо. Проте ми його не бачимо, тому що воно...

― А яке воно ми спробуємо зясувати на сьогоднішньому році за допомогою дослідів. Тема уроку «Які властивості має повітря?»

 

III. Вивчення нового матеріалу

— Діти, для чого потрібне повітря? (Воно потрібне для дихання людям, тваринам, і рослинам.)

— Що станеться, якщо повітря раптом зникне? (Ми не проживемо і декількох хвилин.)

― Подивіться на екран. На ньому ви бачите Землю, нашу планету, з космосу. Навколо Землі голубий обідок – це і є товстий шар повітря, або щеназивають – атмосфера. Атмосфера – це газова оболонка Землі.

  1. Складання асоціативного куща «Повітря»

- Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про повітря.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Бесіда

 

― Отже, ми пригадали, що ви вже знаєте про повітря.

― Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди)

― А хто проводить досліди? (Дослідники, вчені)

― Отже давайте ми зараз з вами перетворимося на вчених. Шановні вчені! Давайте вивчати повітря та його властивості.

― Діти, скажіть, будь ласка, ви любите шукати відповіді на складні запитання?

― А ці відповіді цікавіше шукати одному чи з друзями?

― Я з вами повністю згодна. А щоб гарно та плідно попрацювати, давайте згадаємо правила роботи в парі, групі (Не відволікатися, уважно слухати вчителя. Не викрикувати, піднімати руку. Обережно відноситись до всіх приладів. Їх можна не тільки розбити, ними можна поранити себе. Під час роботи можна не тільки сидіти, а й стояти. Коли проводить дослід один учень, інші мовчать, спостерігають або за проханням допомагають йому. Розмовляти можна тихо, не заважати іншим).

Відеофізкультхвилинка

ІV. Знайомство з властивостями повітря.

  1. Бесіда

― Ми знаємо, що повітря є скрізь – на вулиці, в кімнаті, у землі, у воді.

― Підніміть зошит, чи бачите ви через нього інші предмети? (Ні)

 ― Через стіну ми бачимо сусідній клас? (Ні)

 ― А предмети, які знаходяться в класі, ви бачите? (Так)

 ― У класі ми бачимо дошку, парти, стіни, за вікном – будинки, дерева, хмари. А чи можемо ми бачити повітря?  (Ні)

― Про яку властивості повітря це говорить?

Висновок: Повітря прозоре. Про це свідчить те, що ми бачимо через нього всі навколишні предмети.

— За допомогою зору його можна виявити лише в деяких випадках.

    2. Повітряна лабораторія.

 

Проведемо дослід 1. Опускаємо у банку з водою склянку догори дном. Повільно нахиляємо її.

― Що ви бачите? (Зі склянки виходять бульбашки повітря, а в склянку потрапляє вода.)

— Якого кольору повітря? (Повітря безбарвне)

 

Дослід 2.

― Де ж знаходиться повітря? Візьміть зошити і помахайте ними перед обличчям.

― Що ви відчули?

― Ми відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали.

   Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря яке рухається.

―А хто мене скаже, що таке вітер? (Вітер - це рух повітря)

 Він буває різним: легеньким, помірним і сильним. Під впливом вітру похитуються дерева, швидко або повільно біжать по небу хмаринки, кружляють сніжинки або виє завірюха.

 

Дослід 3.

― Як ви думаєте, а повітря можна спіймати?

― Давайте попробуємо. Для цього візміть політиленомі пакети і спробуйте   «зловити» повітря.

 

Дослід 4.

― А зараз візміть пластикову трубочку і опустимо її у стакан з водичкою і випустимо повітря.

― Що відбувається?

Висновок. Повітря виходить у вигляді бульбашок.

 

Дослід 5. Візьмемо грудочку землі (глини, солі, цукру, крейди) і зануримо її у склянку з водою.

 ― Що ви побачили? (звідти виходять бульбашки)

― Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.                                 Висновок. Повітря заповнює всі проміжки і щілини воно є в усіх предметах. Воно розчинене у воді, і навіть в землі теж є повітря. Повітря оточує нас з усіх боків.

— Ви були в лісі? Вдихали лісове повітря? Чим воно пахне? (Лісом)

― Гуляли берегом річки або моря ввечері? Що ви відчували? (Запах річки, моря)

― Що ви відчуваєте, коли мама пече пиріг? (Запах пирога). Повітря не має запаху.

— Але іноді невидиме повітря стає видимим, коли в ньому занадто багато диму, воно набуває неприємного запаху, ним стає важко дихати.

Висновок: Чисте повітря запаху не має.

― Можна спробувати повітря на смак? Лизніть його. Яку властивість повітря ми відкриємо?

Висновок: повітря не має смаку

 

Дослід 6. Щоб дізнатись про наступну властивість повітря нам на пляшку потрібно натягнути кульку і помістити в посуд з гарячою водою(кулька піднесеться), а тоді помістити у холодну воду(опуститься).

Висновок. При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається.

V. Узагальнення й систематизація зань та вмінь учнів

1. Перегляд відеоматеріалів «Властивості повітря» https://www.youtube.com/watch?v=xSHb0zwQ25s

2.Відповіді на запитання

— Які властивості повітря вам відомі?

• Прозоре;

• безбарвне;

• не має запаху;

• погано проводить тепло;

• добре пропускає сонячне проміння;

• гірше передає звук, ніж дерево.

3. Гра «Я почну, а ти завершуй»

— Закінчить речення.

• Повітря є...

• Без повітря не можуть жити...

• Вітер — це рух...

VІ. Підсумок уроку Метод «Мікрофон»

― Що сподобалося вам на уроці?

― Що цікавого ви дізналися?

― А що було важким?

VІІ. Домашнєзавдання.

Підручник: с. 103 – 106, дати відповіді на запитання. 2.Виконайте завдання в зошиті (с.45 №5, 6, 7, 8).

― Діти, наш урок закінчується! Ви молодці!

Я вам вдячна за гарну роботу! А особливо...

 

 

docx
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
4922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку