11 клас
Тема: Якісні реакції на деякі йони
Тип уроку: комбінований.
Методи: інтерактивні методи навчання: робота в групах, вправи «Детектив», «Лови помилку», «Мікрофон», уявний експеримент
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; математична компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість; екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні змістові лінії: здоров’я та безпека; екологічна безпека і сталий розвиток; підприємливість і фінансова грамотність.
Обладнання та матеріали: таблиця розчинності, роздаткові матеріали
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
ІI. Актуалізація опорних знань
Напишіть назви солей за їх формулами:
a)MgCO3____________________________________
б)ВаCl2_____________________________________
в) Mg(HCO3)2________________________________
г) К2HPO4__________________________________
д) Ba(NO3)2__________________________________
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Детектив»
Прийом «Відтягнута відгадка»
…=Сu(OH)2↓+ Na2SO4 |
|
…= AgCl↓+ HNO3 |
|
… = AgBr↓+H2O |
|
У таблиці ви бачите продукти хімічної реакції та зображення утворених осадів. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вчитися досліджувати, складати та відрізняти деякі якісні реакції на йони. Та вкінці уроку спробуємо дізнатися який продукт реакції відповідає кольору отриманого осаду.
ІV. Вивчення нового матеріалу
-Пригадаємо з вами, що таке якісні реакції
Реакції за участю певних йонів, які відбуваються з характерними зовнішніми ознаками, називають якісними
Проведемо роботу в групах. На роздаткових матеріалах зображені QR-коди лабораторних дослідів, вам необхідно подивитись відео за посиланням та заповнити таблицю
Йон |
Посилання на перегляд відео |
Реактив |
Приклад реакції |
Зовнішні ознаки |
SіО42- |
|
|
|
|
Ва2+ |
|
|
|
|
Fe2+ та Fe3+ |
|
|
|
|
NН4+ |
|
|
|
|
РО43- |
|
|
|
|
V. Закріплення нових знань
Уявний експеримент
У двох пронумерованих пробірках містяться розчини КСl і К3РО4. Як експериментально розрізнити вміст пробірок?
Вправа «Лови помилку»
Учні проводили досліди на виявлення якісних реакцій .У трьох пронумерованих пробірках були розчини таких сполук Fe(NO3)3, NH4NO3 і Ba(NO3)2 Дані дослідження вони занесли в таблицю, але перепутали рядки. Знайдіть помилки та виправте їх
Розчин у пробірках |
Реактив |
Ознаки якісної реакції |
Продукти реакції |
№1 Fe(NO3)3 |
Nа2SО4 |
Утворення газу |
ВаSО4↓+ NаNO3 |
№2 NH4NO3 |
КОН |
Червоно-бурий осад |
КNO3+ NН3↑+Н2О |
№3 Ba(NO3)2 |
КОН |
Білий осад |
Fe(ОН)3↓+НNO3 |
Вправа «Детектив»
Прийом «Відтягнута відгадка»
Отже, ми з вами вивчили якісні реакції на деякі йони, давайте співставимо який продукт реакції відповідає кольору отриманого осаду
VІ. Підбиття підсумків уроку
Вправа «Мікрофон» Закінчити речення:
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §32 підручника
Напишіть повне йонно-молекулярні та скорочені рівняння, до реакцій які ви записали в таблицю при виконанні віртуальних дослідів