Якісні, відносні та присвійні прикметники.
Повні та короткі форми прикметників
Мета. Ознайомити учнів із групами прикметників за значенням, формувати в учнів уміння розрізняти розряди прикметників, розпізнавати повні та короткі форми прикметників, з’ясувати їх стилістичні можливості в текстах художнього стилю; розвивати розумові здібності школярів, усне й писемне мовлення, пізнавальні інтереси; виховувати повагу до рідної мови, Батьківщини.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні на уроці ми з вами повинні навчитися розрізняти розряди прикметників, розпізнавати їх повні та короткі форми для того, щоб краще знати нашу мову, збагатити свій словниковий запас.
Відкрийте зошити, будь ласка, запишіть число та тему уроку, які записано на дошці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У нас не звичайний урок, а урок – подорож. Ми з вами побуваємо на планеті, яка називається Філологія, познайомимося з її мешканцями. Для того, аби розпочати свою подорож планетою, нам необхідно допомогти мандрівникам, адже жителі планети Філології з діда-прадіда мандрівники, які в подорожах вивчають свої країни. Давайте допоможемо кожному мандрівникові зорієнтуватися, підкажемо, до якої країни він потрапив і звідки він сам.
(На дошці висить планшет «Планета Філології» і листок з різними частинами мови. Учні називають, яка це частина мови, а також вказують «зайвого» мандрівника):
«МАНДРІВНИКИ»
Дружба переможе різні перешкоди.
Підкресліть усі члени речення. Скажіть, чи є серед них означення? Якою частиною мови воно виражене? Що ж називається прикметником? Наведіть приклади. Молодці.
ІІІ. Лексична робота.
Запишіть в зошити фразеологізми і поясніть їх значення.
Визначте в цих фразеологічних виразах прикметники, підкресліть їх.
ІV. Засвоєння нового матеріалу. Спостереження.
А)
Довгий – довший
Кислий – кисліший
Білий – біліший
Б)
Джерельна вода – вода з джерела
Залізний обруч – обруч із заліза
Київські вулиці – вулиці Києва
Весняний день – день весни
В)
Батьків годинник – годинник, що належить батькові
Заячий хвіст – хвіст зайця
Маріїн портфель – портфель Марії
Визначте:
На які питання вони відповідають?
Отже, залежно від того, що виражає прикметник і на які питання він відповідає, виділяються такі його розряди: якісні, відносні, присвійні.
2. Робота з підручником
Спробуйте, спираючись на подані вище приклади, дати самостійне визначення цим розрядам. Давайте перевіримо за підручником, чи правильне визначення ми дали кожній групі. Відкрийте книжки на с. _____, прочитайте про себе правила і скажіть, про що ви не згадали.
Якісн. Якісн. Якісн. Відносн. Відносн.
Тиха, чорним, білому, небесна, терновий.
V. Закріплення матеріалу.
1. Розподільна робота.
Записати словосполучення, які я буду читати, в три колонки: 1 – з якісними прикметниками, 2 – з відносними, 3 – з присвійними.
Веселий сміх, золотий браслет, смачне яблуко, риб’ячий жир, лисяче манто, батьків кожух, темна ніч, мишачі нори.
Якщо ви правильно визначили розряди, то з останніх букв повинні скластися заключні слова вислову великого просвітителя 18 століття Монтеск’є, який сказав: «Треба багато вчитися, щоб знати …» (хоч трохи).
2.Записати речення, ставлячи прикметники в потрібній формі, визначити розряд, рід, число, відмінок кожного з них. Виділити закінчення.
В (порожній) (якісний, сер.р., одн., М.в.) житті немає втіхи. Дві троянди ті – (рожевий) (якісний, ж.р., одн., О.в.) сплітаю. Це красу із чистотою я докупи тут єднаю.
3.Робота біля дошки з окремими дітьми.
А) Зробіть синтаксичний розбір речення:
Світу милішого, краю теплішого за рідну сторону нема.
Б) Прочитати речення, виписати прикметник і розібрати його фонетично. Вказати розряд прикметника.
Тут крила виросли і в небо винесли, кращого небонька нема.
В) В реченні знайти прикметники, другий із них розібрати морфологічно:
Хліб із рідного поля найдорожчий у світі.
Найдорожчий – прикмю, найдорожчий, якісн., найвищ. Ступ. Порівн., тв.група, Н.в., одн., чол.рід, означення.
Г) Розібрати словосполучення. Визначити розряд прикметників:
Дзвінка пісня (якісн.), Миколина сорочка (присв.), липовий мед (відн.).
– Прослухайте текст, визначте його стиль, тип мовлення і запишіть основну думку у вигляді складного речення, вводячи в його структуру якісні прикметники.
Іду рідною землею. Відчуваю її тепло і материнську ласку. Яка вона щедра, яка вона широка! Голублю своїм поглядом її поля, її трави і квіти. А в серці народжуються слова, як зерна. Виплекаю їх, відберу щонайкращі та й кину в людські душі. Хай проростають, хай колосяться. Іду рідною землею, йду і милуюсь, як у дитинстві. А над далеким гаєм розцвітає квітка сонця.
(Художній стиль, розповідь. Краса щедрої, широкої рідної землі, що захоплює своєю ласкою, теплом).
І. Повний, зелений, ясний, певний, радий, ладний, дрібний, славний.
ІІ. Рідний, майбутній, веселий, ласкавий, молодий, високий, світлий, цілий.
VІ. Творча робота. «Сенкан».
Відомо, що стилістичні можливості прикметника безмежні. От скажіть, які епітети можна підібрати для того, щоб показати красу нашої мови? (Учні підбирають епітети). Добре, скільки ми нарахували слів? А тепер послухайте, як про неї говорить поет:
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвін котюча,
Дивна, радісна, квітуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, чудова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова!
Гарно звучить? Так, 26 прикметників підібрав митець, а якщо їх вилучити з тексту, що вийде?
Для чого ж поети та письменники використовують прикметники в своїх творах? (Вони передають авторський задум, почуття, переживання).
Давайте і ми з вами спробуємо стати поетами і складемо сенкан про мову.
До поданих прикметників підібрати антоніми, визначити їх розряди.
відн.
Зимовий (літній),
якісн.
великий (малий),
відн.
сільський (міський),
якісн.
широкий (вузький),
якісн.
холодний (гарячий),
якісн.
хворий (здоровий),
відн.
денний (нічний).
VII. Підсумки уроку. Рефлексія
VІІІ. Домашнє завдання