Урок узагальнення і систематизація знань і вмінь за темою "Ернест-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий кололь». Характеристика головних героїв твору. Переказ уривку твору".

Про матеріал
Цей урок входить до циклу уроків за творчістю Е.Т.А. Гофмана. Його метою є продовження знайомства учнів із творчістю письменника на прикладі його казки «Лускунчик і Мишачий король»; розвиток навичок аналізу прозового твору, його образної системи, характеру головних героїв; сприяння морально-етичному вихованню учнів.
Перегляд файлу

Тема:  Ернест-Теодор-Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий кололь». Характеристика головних героїв твору. Переказ уривку твору.

Мета: продовжити знайомство  учнів із творчістю Гофмана на прикладі його казки «Лускунчик і Мишачий король»; розвивати навички аналізу прозового твору, його образної системи, характеру головних героїв, розвивати навички переказу улюблених уривків, зв’язне мовлення, логічне мислення; сприяти морально-етичному вихованню учнів.

Обладнання:  портрет Гофмана, виставка його книг, запис музики до балету П.І.Чайковського «Лускунчик», текст казки, ілюстрації до твору.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань і вмінь.

Зміст роботи

І. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

-Добрий день, діти!

Давайте спочатку спробуємо зробити вправу. Повернемось тулубом та головою назад, ноги не рухаються. Спробуємо подивитись назад та зафіксувати очі на предметі. А зараз руки піднімемо на рівні плеч та ще раз спробуємо повернутися. Краще? Легше? Так, от ми сьогодні спробуємо розширити свій кругозір за допомогою різних вправ, а вправи будуть як фізичні так і розумові.

-Прослухайте музику. Це уривок з балету П.І.Чайковського «Лускунчик»

-На ваших партах є смайлики, які ви виготовляли на уроках праці, за допомогою маркеру намалюйте свій настрій на початку уроку.

- Звертаю вашу увагу на тему уроку. Давайте разом сформулюємо мету нашого уроку за допомогою картинок-підсказок.

 

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу учнями      

Давайте почнемо з розвитку пам яті. Згадаємо деякі моменти, пов’язані з Е.Т.А.Гофманом та його творчістю.

1.Тест «ТАК-НІ». За кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал у вигляді горішка. За роботу на уроці можете отримати ще горішки, які коштують також 1 бал.

-  Ернест-Теодор-Амадей Гофман був не тільки письменником, а і художником та музикантом. (Так)

- Гофман одне з своїх імен взяв на честь Вольфганга-Амадея Моцарта (Так).

- Навчався Гофман на медичному факультеті. (Ні, на юридичному).

- Гофман любив малювати карикатури. (Так).

- За мотивами казки «Лускунчик і мишачий король» написана опера .(Ні, балет).

- Балет – це єднання літератури, музики, хореографії та акторської майстерності. (Так).

- Гофман – автор опери, балету та декількох музичних творів. (Так).

- Музику до балету «Лускунчик» написав Моцарт. (Ні, П.І.Чайковський).

2.  Робота з класом. Вправа «Запитання-відповідь»

- За жанром, що це за твір?

- Пригадайте ознаки казки. (казкові герої, магічні цифри, повчальний зміст, добро перемагає зло).

- Хто є головними героями твору?

- Чому дорослі не хочуть повірити Марі?

Повідомлення вчителя.

У казці тісно переплітаються фантастичний та реальний світи. Настільки тісно, що читач одразу не може відрізнити події, які відбуваються в уяві головних героїв, від реальних подій. Автор хоче наблизити читачів, які не  вірять у чудеса, до світу казки. Лікар сказав, що у Марі гарячка, мама вирішила, що дівчинка надто захопилась своїми іграшками і втратила почуття реальності, хрещений просто засміявся. Дорослі мало мріють. Іноді не хочуть, щоб їх діти замріювались.

3. Проблемне питання.

- Чому казкові пригоди випали саме на долю Марі? Як пояснити слова Дроссельмаєра: «Ах, Марі, тобі дано більше, ніж мені та всім нам. Ти, як і Пірліпат-народжена бути принцесою»?

Вгадай персонажа. Про кого йдеться мова?

– Колись в одного короля народилася дуже гарна донечка. Придворні раділи, тільки правителька була стривожена. Вона боялася чаклунки Мишільди, тому і звеліла пильно стерегти колиску принцеси служницям із котами. (Пірліпат)

 – Коли так, то негайно вирушайте на пошуки цього горіха, (король , горіх кракатук)

– О незрівнянна пані, ти врятувала життя мені! Чари розвіялись – і тепер прошу розділити зі мною корону в Марципановому замку!(Лускунчик)

-Та й справді, кожен визнав би, що, відколи світ стоїть, кращої дитини  ще не було на світі. її личко було ніби виткане з білого, як лілея, і рожевого, як троянда, шовку, очі були як дві живі, блискучі краплі небесної блакиті, а волоссячко закручувалося в золотаві кучері. (Пірліпат)

-"Дай і мені смаженини, сестро! Я теж хочу поласувати, бо я також королева. Дай мені смаженини!"(Королева Мишильда)

"Ох, якби цей юнак розлущив горіх Кракатук і став моїм чоловіком!"(Пірліпат)

- Які риса характеру Пірліпат не сподобались вам?

- Чому Марі стала принцесою, а не Пірліпат?

4. Творче завдання. Ланцюжок.

Перед учнями на дошці намальовані силуетні зображення Марі та Лускунчика.

 За допомогою маркера написати на силуетному зображенні риси характеру головних героїв, передаючи маркер наступному учню.

5. Фізкультхвилинка. Ми добре попрацювали та треба  підготуватися до наступного етапу уроку. На попередньому уроці ми вивчили основний рух танцю тарантела з балету «Лускунчик». Танець з тамбурином.

IY. Закріплення нового матеріалу.

1.Наступний етап нашого уроку- переказ уривку казки.

Ми разом створили перелік вимог до переказу казки:

  • Переказ близько до тексту
  • Виразне читання уривку
  • Повинні бути елементи театралізації
  • Можна вивчити уривок мовою оригіналу.

(Учні переказують уривок казки.)

Етап взаємо оцінювання.

-         Оцініть творчість ваших однокласників смайликом.

2. Ми дивились уривки з балету П.І.Чайковського «Лускунчик», є учні які виявили бажання знайти цікаві факти про цей балет.

- За лаштунками в цілому працює 57 чоловік для установки декорацій і зміни костюмів під час усього спектаклю.

-Під час кожного показу вистави на сцені відбувається показ 150 різних костюмів.

- Для освітлення спектаклю використовується від 600-700 освітлювальних приладів.

- Пачка виконавиці Феї Драже містить 7 шарів тюлю.

-Ялинка на сцені має висоту 16,4 метра і важить 1 тонну. В Києві під час появи ялинки на сцені, загадують бажання.

- Музика «кавового танцю» заснована на грузинській колисковій.

4. Слово вчителя. Цікаві факти.

Лібрето до балету «Лускунчик» відрізняється від твору Е.Т.А.Гофмана. Ця казка увійшла у першу збірку дитячих романтичних казок Німеччини (1816 р.). На цією казкою було створено 2 художніх фільми та 2 мультфільми.

V. Рефлексія.

- Чи досягли ми сьогодні  мети уроку?

- На парті є картки зворотного зв’язку з вчителем. Напишіть своє прізвище та заповніть картку.

- Кубик Блума. Спробуємо відправити запитання однокласнику по темі уроку, кидаючи кубик.

(Поясни чому Лускунчик вибрав Марі?

Придумай іншу назву казки.

Поділись враженнями від казки.

Назви професію хрещеного Дросельмайєра.)

- За допомогою смайлика продемонструйте свій настрій наприкінці уроку.

YI. Домашнє завдання.

Напишіть у соцмережах рекламу казки Е.Т.А.Гофмана «Лускунчик і мишачий король».

-

 

 

 

 

 

 

 

 

Які у Вас асоціаціі зі святом Різдва?

 

     Різдво. Це сімейне свято, свято подарунків та див. І дива сталися в казці німецького письменника Ернста  Теодора Амадея Гофмана


1. Коротке повідомлення про письменника

         За освітою Гофман був юристом. Але його справжнім покликанням стало мистецтво. Він любив музику, просто обожнював Моцарта. На честь цього композитора навіть взяв собі третє ім’я – Амадей. Гофман писав музику для вистав, диригував, захоплювався театром. Окрім того, він був чудовим карикатуристом, багато персонажів його творів намальовано ним у сміливій та іронічній манері. Гофман виявляв себе і як прекрасний художник – декоратор і літературний критик. Та справжню, світову славу йому принесла література. Особливе місце в його творчому доробку займає чарівна казка «Лускунчик і Мишачий король», наповнена фантастичними перетвореннями й різноманітними дивами.

2. Бесіда за змістом твору

-         Де і коли відбувається дія казки?

( У місті Нюрнбергзі, в сім’ї радника медицини Штальбаума напередодні Нового року, у новорічну ніч та перші дні свят.)

-         Назвіть імена головних героїв.

(Семирічна дівчинка Марі, її брат Фріц, пан та пані Штальбаум, хрещений батько дітей старший радник суду Дроссельмейєр, його племінник.)

-         Яким талантом володів Дроссельмейєр?

(Він був справжнім великим умільцем: умів ремонтувати годинники і захоплювався виготовленням механічних іграшок, які кожного року дарував своїм хрещеникам на Різдво та Новий рік.)

-         Які подарунки Марі та Фріц одержали в новорічну ніч?

(Подарунків було безліч: ляльки, іграшковий посуд, шовкова сукня, солдатики, чудовий замок з танцюючими чоловічками, солодощі.)

-         Яка іграшка привернула увагу Марі?

(Лускунчик – пристрій для лускання горіхів.)

-         Знайдіть опис Лускунчика в тексті і зачитайте його.

(«Він був дуже незугарним: занадто довгий і міцний тулуб на коротеньких і тонких ніжках, та й голова занадто велика. Але одяг його був ошатним і відразу було видно, що ця людина добре вихована й має смак.)

-         Як Марі ставилася до цієї іграшки? Як ви думаєте, чому?

(Невідомо з яких причин, але Лускунчик відразу став улюбленцем Марі. Дівчинка його дуже берегла, давала йому гризти лише маленькі горішки, добре ставилася до нього.)

-         Які дива сталися у новорічну ніч?

( Усі іграшки ожили, почали рухатися. Але вони були дуже перелякані, оскільки з’явився Мишачий король зі своїм військом.)

-         Як повів себе Лускунчик?

(Він подавав команди солдатам і вміло вів битву.)

-         Як усі іграшки називали Лускунчика?

(Вони називали його королем і в усьому корилися йому.)

3. Прослуховування запису музики П.Чайковського з балету «Лускунчик» («Бій з мишами»)

4. Бесіда на сприйняття почутого

-         Який настрій передається музикою?

(Тривожний.)

-         Як це вдалося відтворити композиторові?

( За допомогою звуків, що створюють духові та ударні інструменти.)

5. Творче завдання

- Спробуйте словами «змалювати» бій та розповісти про нього від імені:

а) Лускунчика;    б) Марі;     в) Мишачого короля.

6. Переказ тексту

- Перекажіть розділ «Хвороба Марі».

- Розкажіть казку про міцний горішок, яку розповів дітям Дроссельмейєр.

7. Бесіда

- Як ви оцінюєте вчинок Пирліпат?

   (Принцеса Пирліпат вчинила дуже зле й негідно. Адже вона знехтувала людиною, яка врятувала її. На добро вона відповіла злом.)

-         Яку таємницю відкрив Марі хрещений Дроссельмейєр?

( Він сказав, що тільки вона може врятувати Лускунчика. Марі має бути стійкою й вірною.)

-         Як дівчинка виконала наказ хрещеного?

(Вона була саме такою, як він і казав. Марі змогла знайти шаблю для Лускунчика.)

-         Які найголовніші слова сказала Марі Лускунчикові?

(Вона сказала, що здатна на все, щоб його врятувати.)

-         Як закінчився бій з Мишачим королем?

(Лускунчик все-таки переміг його.)

-         Що сталося після перемоги Лускунчика?

( Він приніс Марі сім корон короля і запросив до своєї країни.)

-         Що побачила Марі у Ляльковому королівстві?

( Багато різних див: дивовижне озеро зі сріблясто-білими лебедями та діамантовими рибками, Марципановий замок тощо.)

8. Прослуховування запису музики П.Чайковського з балету «Лускунчик» до епізоду «Казкові гості» («Танець феї Драже», «Вихід Чайника» тощо).

-  Яким настроєм наповнена музика?

     (Веселим, бадьорим, жартівливим.)

9. Переказ епізоду «Зустріч Марі з племінником Дроссельмейєра»

10. Прослуховування запису музики П.Чайковського з балету «Лускунчик» («Вальс квітів»)

-  На вашу думку, які почуття передаються музикою?

   (Мелодія передає почуття кохання, що зародилося між Марі та Лускунчиком.)

-         Який характер музики у цьому уривкові?

(Ніжний, ліричний, зворушливо-замріяний.)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. «Дерево рішень»

- Визначте головний конфлікт казки. Як він вирішується?

   (Головний конфлікт – боротьба добра зі злом. Злі сили (Мишачий король, Мишільда ) переможені великою силою добра й кохання, якому підвладне все на землі.)

- Які моральні проблеми вирішує автор?

   (Гофман порушує питання вірності в дружбі й коханні, уміння вірити в дива й творити їх добротою власної душі.)

  1. «Коло ідей»

-         Чи є в казці елементи фантастики?

( У казці поєднуються реальність (життя сім’ї Штальбаума, його оточення, заняття дорослих) та фантастика ( розповідь про Мишачого короля з Мишільдою, усі події, пов’язані з цими негативними персонажами).)

-         Як ви думаєте, що допомогло Лускунчикові перемогти злі чари королеви Мишільди?

(Любов Марі, її віра в нього, щира допомога.)

  1. Робота з епіграфом

-         Як слова Гофмана, що служать епіграфом до уроку, перегукуються зі змістом казки?

( Саме любов перевернула життя Марі та Лускунчика, зробила кожного з них по-своєму сильним. Вони готові були на все заради одне одного.)

  1. Скласти сенкан на вибір до слів «диво», «добро», «дружба», «любов».
  2. Заключне слово вчителя

- Кожна казка колись закінчується. Розповідь про добру й красиву дівчинку Марі, зачарованого Лускунчика, який виявився королем, Мишачого короля має щасливий кінець. Гофман навчає нас бути добрими й милосердними, вірними й наполегливими, сміливими й відчайдушними. А ще – вірити у велику силу добра, яке завжди перемагає.

V. Домашнє завдання

       Написати твір-мініатюру на тему «Дива Новорічної ночі»

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
2101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку