Урок-ярмарок "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення"

Про матеріал
Урок узагальнення вивченого матеріалу з теми "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення"
Перегляд файлу

Бутко Антоніна Іванівна,

учитель української мови та літератури,

НВК «Ерудит», м. Київ

Тема.  Узагальнювальне  слово при однорідних членах речення.

Мета: систематизувати та узагальнити вивчений матеріал; сформувати навички правильно використовувати їх у мовленні; виховувати естетику мовлення, свідоме ставлення до мови.

Тип: узагальнення й систематизації знань.

Форма:  урок-ярмарок.

Обладнання: комп’ютер, презентація.

Міжпредметні зв’язки:  музика, українська література.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія.

                                           Хід уроку

 

 І. Організаційна частина.

 ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

      Мотивація навчальної діяльності.

     -Сьогодні ми узагальнимо вивчений матеріал про узагальнювальне слово при однорідних членах речення для того, щоб відмінно виконати  контрольну роботу. Але урок наш буде особливим. Ми подорожуватимемо. Куди? Здогадайтеся, переглянувши відео-фрагмент.

Відео  «Сорочинський ярмарок»

   -Так, дійсно, ми поїдемо на ярмарок! Чи знаєте ви, що таке ярмарок? А хто з вас бував на справжньому ярмарку? Який ярмарок відомий не тільки на Полтавщині, але й за її межами?

    -Чи знаєте ви, хто з видатних письменників писав про ярмарок? Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було й  продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. На ярмарку цінувалося все найкраще. На  нашому веселому ярмарку все можна купити тільки за знання.

 

ІІІ. Повторення вивченого.

   1.Мовна розминка.

     -Давайте перевіримо, чи готові ви їхати на ярмарок, чи все взяли із собою?  Наповнимо наші вози мішками із знаннями.

  • Що таке синтаксис ?
  • Граматична основа – це…

      -   Дати визначення підмета.

      -   Що таке присудок?

      -   Які ми знаємо другорядні члени речення?

      -   Однорідні члени речення- це…

        - Які розділові знаки ми ставимо  в реченні з однорідними членами речення та узагальнювальним словом?

 

-Тож рушаймо . Для цього у свої путівнички-зошити запишемо дату, тему уроку.

 

Увага! Увага!  Спішіть, поспішайте,

Пятикласники  любі, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці.

Чекають на всіх там чудові гостинці!

Тут щедрі дарунки із саду й городу,

                             Пісня та жарти —усе в нагороду. \

 

- Чи є в даному тексті речення з однорідними членами та узагальнювальним словом?

А їхати ми туди будемо, як і колись,  возами. Сьогодні їх буде три.

 

ІV. Узагальнення і систематизація понять, виконання практичних завдань.

  1. «Роздоріжжя». Робота зі схемами.

-   Ми з вами опинилися на роздоріжжі. Усі вказівники доведуть нас до ярмарку, але яка дорога виявиться коротшою, ми зараз дізнаємося. Той віз, який першим складе речення за схемою про ярмарок, і дістанеться швидше.

1 -      УС : 0, 0, 0. 

2 -      0, 0, 0 – УС.

   3 -      0, 0, 0.

 

- Ось ми й дібралися аж до самого ярмарку, аж тут дивіться : ворота з надписом…

  Щоб дізнатись, що там написано, виконаємо акродиктант. Записуйте слова-відповіді в стовпчик.

Завдання для диктанту:

  1. Речення, у якому є й підмет, і присудок… (двоскладне)
  2. Головний член речення, співвідносний з присудком…(підмет)
  3. Сукупність норм поведінки називають… (етикетом)
  4. Частина мови, яка замінює іменник в реченні… (займенник)
  5. Дієслово «бити» у формі 3 особи однини… (б’є)
  6. Частина мови, яка означає предмет … (іменник)
  7. Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків… (додаток)

Представник від кожного возу записує це слово

Відповідь: вітаємо

  • Підкресліть другу літеру в кожному слові і отримаєте слово-відповідь.

Приїхали!

 

Робота біля дошки. Розставити  розділові знаки. Пояснити. 

 

Захряс майдан  волами  телятами  горшками  курми  вов­ною  лантухами  хмелем

Продається тут усе  коні корови вівці кози сани горшки миски хустки  спідниці   молотки ножиці.

Свинина  горо­дина  ковбаса  риба мед  усе таке свіже  гарне та смачне на ярмарку.

-Ярмарок! А який гомін стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку! Жіноцтво щебече, усі разом розказують,і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча, погубивши матерів, пищать.

-А чому і нам не повеселитися?

 

Фізкультхвилинка (під музичний супровід)

                                         Два прихлопи, три притопи,

                                         На носок, на каблучок,

                                         Руку вліво, руку вправо.

                                         Ми танцюєм козачок.

                                         Раз присядем, два присядем.

                                         Настрій гарний.

                                         Покрутились, повертілись –

                                         І тихенько всі усілись.

 

-Діти, ви нічого не чуєте? Хтось на ярмарку голосно торгується?  Давайте прислухаємось до купівлі-продажу. А ще впіймайте помилки в мовленні селян.

Купуйте картоплю, огірки, овочі, помідори.

Пропоную купити шафу, стіл, меблі, стільці.

Придбайте для себе босоніжки, чоботи, взуття, черевики.

 

-Увага! А ось уже з іншої лавки нам пропонують купити книги. Давайте заглянемо туди. Розгорнули підручники ( виконання вправ із підручника)

V. Підсумки уроку.

Усе на світі має свій кінець. Закінчується і ярмарок.

 

Усе мене тішить ліси й садки озера річки глибокі ставки.

Записати речення. Розставити розділові знаки, зробити повний  синтаксичний розбір.

 

-Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, і звучить у кожній хаті радісний сміх.  

Так, дійсно, не було жодного українця, який би пішов з ярмарку з пустими руками. Ви теж повернулися не з пустими руками , а з такими оцінками.

  1.  «Продовж думку»

-Дякую всім за гарну роботу й пропоную закінчити речення:

«Сьогодні на уроці я навчився …, мені сподобалося … , мене найбільше вразило…, запам’яталося …»

 

 

  1. Оцінювання досягнень учнів.

-Пора повертатися додому. То який же віз побазарував на ярмарку краще?

 

 

На доброму ярмарку ми побували,

Продавали, співали та ще й жартували.

І з покупками потому

Повертаємось додому.

 

-Ми бажаємо всім, щоб у ваших родинах завжди був достаток, щоб було що продавати й було за що купувати. А Сорочинці кожного року гостинно чекають на вас.

А щоб наступного разу туди попасти , треба виконати завдання.

Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Бутко Антоніна
Додано
19 березня 2020
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку