Бутко Антоніна Іванівна,
учитель української мови та літератури,
НВК «Ерудит», м. Київ
Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення.
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений матеріал; сформувати навички правильно використовувати їх у мовленні; виховувати естетику мовлення, свідоме ставлення до мови.
Тип: узагальнення й систематизації знань.
Форма: урок-ярмарок.
Обладнання: комп’ютер, презентація.
Міжпредметні зв’язки: музика, українська література.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
-Сьогодні ми узагальнимо вивчений матеріал про узагальнювальне слово при однорідних членах речення для того, щоб відмінно виконати контрольну роботу. Але урок наш буде особливим. Ми подорожуватимемо. Куди? Здогадайтеся, переглянувши відео-фрагмент.
Відео «Сорочинський ярмарок»
-Так, дійсно, ми поїдемо на ярмарок! Чи знаєте ви, що таке ярмарок? А хто з вас бував на справжньому ярмарку? Який ярмарок відомий не тільки на Полтавщині, але й за її межами?
-Чи знаєте ви, хто з видатних письменників писав про ярмарок? Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було й продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. На ярмарку цінувалося все найкраще. На нашому веселому ярмарку все можна купити тільки за знання.
ІІІ. Повторення вивченого.
1.Мовна розминка.
-Давайте перевіримо, чи готові ви їхати на ярмарок, чи все взяли із собою? Наповнимо наші вози мішками із знаннями.
- Дати визначення підмета.
- Що таке присудок?
- Які ми знаємо другорядні члени речення?
- Однорідні члени речення- це…
- Які розділові знаки ми ставимо в реченні з однорідними членами речення та узагальнювальним словом?
-Тож рушаймо . Для цього у свої путівнички-зошити запишемо дату, тему уроку.
Увага! Увага! Спішіть, поспішайте,
П’ятикласники любі, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці.
Чекають на всіх там чудові гостинці!
Тут щедрі дарунки із саду й городу,
Пісня та жарти —усе в нагороду. \
- Чи є в даному тексті речення з однорідними членами та узагальнювальним словом?
А їхати ми туди будемо, як і колись, возами. Сьогодні їх буде три.
ІV. Узагальнення і систематизація понять, виконання практичних завдань.
- Ми з вами опинилися на роздоріжжі. Усі вказівники доведуть нас до ярмарку, але яка дорога виявиться коротшою, ми зараз дізнаємося. Той віз, який першим складе речення за схемою про ярмарок, і дістанеться швидше.
1 - УС : 0, 0, 0.
2 - 0, 0, 0 – УС.
3 - 0, 0, 0.
- Ось ми й дібралися аж до самого ярмарку, аж тут дивіться : ворота з надписом…
Щоб дізнатись, що там написано, виконаємо акродиктант. Записуйте слова-відповіді в стовпчик.
Завдання для диктанту:
Представник від кожного возу записує це слово
Відповідь: вітаємо
Приїхали!
Робота біля дошки. Розставити розділові знаки. Пояснити.
Захряс майдан волами телятами горшками курми вовною лантухами хмелем…
Продається тут усе коні корови вівці кози сани горшки миски хустки спідниці молотки ножиці.
Свинина городина ковбаса риба мед усе таке свіже гарне та смачне на ярмарку.
-Ярмарок! А який гомін стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку! Жіноцтво щебече, усі разом розказують,і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча, погубивши матерів, пищать.
-А чому і нам не повеселитися?
Фізкультхвилинка (під музичний супровід)
Два прихлопи, три притопи,
На носок, на каблучок,
Руку вліво, руку вправо.
Ми танцюєм козачок.
Раз присядем, два присядем.
Настрій гарний.
Покрутились, повертілись –
І тихенько всі усілись.
-Діти, ви нічого не чуєте? Хтось на ярмарку голосно торгується? Давайте прислухаємось до купівлі-продажу. А ще впіймайте помилки в мовленні селян.
Купуйте картоплю, огірки, овочі, помідори.
Пропоную купити шафу, стіл, меблі, стільці.
Придбайте для себе босоніжки, чоботи, взуття, черевики.
-Увага! А ось уже з іншої лавки нам пропонують купити книги. Давайте заглянемо туди. Розгорнули підручники ( виконання вправ із підручника)
V. Підсумки уроку.
Усе на світі має свій кінець. Закінчується і ярмарок.
Усе мене тішить ліси й садки озера річки глибокі ставки.
Записати речення. Розставити розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір.
-Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, і звучить у кожній хаті радісний сміх.
Так, дійсно, не було жодного українця, який би пішов з ярмарку з пустими руками. Ви теж повернулися не з пустими руками , а з такими оцінками.
-Дякую всім за гарну роботу й пропоную закінчити речення:
«Сьогодні на уроці я навчився …, мені сподобалося … , мене найбільше вразило…, запам’яталося …»
-Пора повертатися додому. То який же віз побазарував на ярмарку краще?
На доброму ярмарку ми побували,
Продавали, співали та ще й жартували.
І з покупками потому
Повертаємось додому.
-Ми бажаємо всім, щоб у ваших родинах завжди був достаток, щоб було що продавати й було за що купувати. А Сорочинці кожного року гостинно чекають на вас.
А щоб наступного разу туди попасти , треба виконати завдання.
Домашнє завдання.