Розробка уроку вчителя англійської мови Нізієнко Ю.О.на тему:
Food (7 клас) за методикою здоров’язбережувальних технологій
В. Сухомлинського.
Підтема: Здорова їжа.
Мета:
Обладнання: Підручник, картки
ХІД УРОКУ
І. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення
T: Good morning everyone! I’m glad to see you. How are you?
Ps: Good morning teacher! We are glad to see you, too. We are fine, thank you.
T: During our lesson today we will speak about food. We will discuss healthy and unhealthy food and your likes and dislikes in your eating habits.
На дошці записується слово Food, треба спробувати визначити його істотні ознаки. Наприклад наявність каструлі (pot), бутерброда(sandwich) або яблука(apple) не впливають на поняття Їжа, хоча і відносяться до теми. Істотним може бути наприклад вода(water), м'ясопродукти(meat products), фрукти(fruit), овочі(vegetables) тощо.
Т: Let’s try to define key words for the word Food
ІІ. Основна частина уроку
1. Розвиток умінь мовлення.
Do you always eat healthy food? Let’s check. All of you have three different circles. Listen to me and choose the color of food you usually eat, go to the board and stick it on the glass of cocktail.
Green: - if you always eat only health foods like fruit, vegetables, cereals, dairy products;
Yellow: - if you prefer to eat junk food that is full of sugar and fat;
Red: - if you often eat fast food such as hamburgers, chips and crisps.
(учні обирають колір, виходять та прикріплюють на дошку)
Розвиток навичок аудіювання.
Open your books on page 68, listen to the children talking about their eating habits and complete the table.
(Учні прослуховують запис та складають речення відповідно до таблички)
Now ask each other the questions you can see in the table.
(Учні кожної групи запитують учнів іншої групи)
Each group has got small cards. It’s the text you have just listened to but it has been cut into parts. Your task is to join all the sentences of the text. We’ll see which group will cope with this task quicker.
Vocabulary practice. Divide these products into 2 categories: useful – unuseful:
chocolate, eggs, carrot, sweets, honey, bread, meat, cake, milk, hot dog, butter, fish, candy, apple, chips, cheese, hamburger, orange, tomato, pizza .
(Учні виконують завдання в зошиті з подальшою перевіркою)
But to be really healthy we need not only healthy food but also sport and exercise for our body and laugh and smile for our good mood.
Фізхвилинка.
Now you’ll have a rest. We are going to play a game “Guess the word’.
Повторення граматичного матеріалу: 1) злічувані та незлічувані іменники; 2) неозначені числівники зі злі чуваними та незлічуваними іменниками.
Look at the blackboard. Here you can see some nouns. Divide them into two groups: countable and uncountable nouns (banana, meat, potato, fish, apple, chocolate, ice-cream, tea, cereal, toast, butter, cucumber, lemon, cheese, flour).
(Учні читають слова першої та другої колонок)
And now open your books on page 65 and revise some Grammar rules on our topic.
P1. Countable nouns have singular and plural forms.
P2. Countable nouns can follow definite or indefinite articles.
P3. Uncountable nouns don’t have a plural form.
P4. They can appear without an article.
P5. They cannot be used with indefinite article.
Well done and it’s time to revise such words as a lot of, much, many, little/ a little with countable and uncountable nouns. Let’s do Ex. 6 (p. 65).
(Учні читають речення вправи ланцюжком)
Do you remember about our plate full of different fruit and vegetables? We need them to cook our Health Cocktail. But first you must answer my questions. If you agree – clap your hands, disagree – stamp your feet. Ready?
Good for you. Here is the plate and you can take any fruit you like.
Домашнє завдання. Home task. Write the rules of healthy lifestyle.