Урок з ароматом кави "Складнопідрядне речення, його види"

Про матеріал

Конспект уроку української мови для 9 класу на тему " Складнопідрядне речення, його види".Мета уроку-дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками пов'язуються його частини; формувати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників підрядності, якими з'єднуються частини складнопідрядного речення; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння працювати з таблицею, розвивати увагу, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення, емоційну сферу. Усі завдання обєднані однією темою-кава.Учні поглиблять свої знання не лише про речення, а і про користь і шкоду кави.

Перегляд файлу

         Новогалещинська загальноосвітня школа

                                  І-ІІІ ступенів

 

 

 

Урок з ароматом кави

 

«Складнопідрядне речення.

Види складнопідрядних речень»

                              (9 клас)

 

 

 

                              Підготувала і провела

                             учитель української мови

                             Пархоменко О.В.

 

 

  Українська мова. 9 клас            

Тема. Складнопідрядне речення (СПР). Види складнопідрядних речень.

Мета. Дати поняття про складнопідрядне речення, його будову, розглянути види СПР. Формувати уміння знаходити СПР у тексті. Розвивати увагу, логічне мислення, усне мовлення, уміння працювати із додатковим матеріалом. Виховувати любов до навчання, до пізнання нового, невідомого.

Тип уроку. Засвоєння нового матеріалу. Урок з ароматом кави.

Обладнання. Презентація «Складнопідрядне речення. Урок з ароматом кави», роздатковий матеріал.

                                                         Хід уроку

  1. Організаційний етап. Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу

Психологічне емоційне налаштування на урок. (Слайд 1)

Учитель. Хочу розпочати наш урок з притчі.

Одного разу до батька прийшла дочка й скаржиться: «Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити?»

Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце й налив чашку кави.

 

-Що змінилося? – запитав він свою дочку.

 

-Яйце й морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.

 

-Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися - тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою, рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише тверднуть і міцніють.

 

-А кава?

-Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини, - вони змінюють обставини й перетворюють їх на щось нове та прекрасне, отримуючи користь і знання в цій ситуації.

 

Бажаю вам, шановні учні, перетворювати будь-яку ситуацію на щось нове та прекрасне. Отже, починаймо роботу!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Гірлянда асоціацій». (Слайд 2)

Учитель. Коли ви зайшли до класу, то відчули приємний аромат кави. Скажіть мені, будь ласка, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «КАВА»?

(Відповіді учнів)

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань на уроці. (Слайд 3)

Учитель. Сьогодні я хочу запросити  вас на каву, на наш урок української мови з ароматом кави, темою якого є «Складнопідрядне речення. Види складнопідрядних речень.».

(Учні записують в зошити число та тему уроку)

Учитель. Сьогодні на уроці отримаємо  знання про складнопідрядне речення та його види; будемо вчитися ставити питання від головного до підрядного речення; розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень, вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; будемо виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Оноре де Бальзак говорив:  «Варто скуштувати філіжанку запашної чорної кави, як з цього моменту все спалахує, думки тісняться, як батальйони великої армії на полі битви...». (Слайд 4)

Учитель. Пропоную скуштувати декілька ковтків кави, щоб збадьоритися, налаштуватися на плідну роботу. Доки ви будете насолоджуватися кавою, перегляньте невеличке відео «Цікаві факти про каву». Смачного!!! (Слайд 5)

Перегляд відео

Учитель. Нехай чашечка кави зігріє ваш день.  Починаємо працювати.

ІV. Актуалізація опорних знань

 «Асоціативний кущ». (Слайд 6)

Учитель. Спробуємо згадати і відтворити модель складного речення

 

 

 

СКДАДНЕ РЕЧЕННЯ

 

 

Мовне дослідження. (розбір записаного речення) (Слайд 7)

 

Каву відкрив лікар і священик Омар, який вів самітницький спосіб життя.

(Записати речення, визначити  залежні чи рівноправні частини, визначити головне і підрядне речення, побудувати схему, зробити висновок))

 

 

Робота зі схемою «Види складнопідрядних речень

 

 

Гра « Розпізнай речення».

 

Завдання: Визначити вид поданих речень.

  1.     Серед дослідників побутує думка, що нефільтрована кава підвищує рівень холестерину в організмі. (означ.)
  2.     Кавові зерна містять речовину, яка називається кафестрол. (означ.)
  3.     Кафестрол – це речовина, що підвищує рівень холестерину в крові. (означ.)
  4.     Кафестрол виділяється, якщо гарячу воду лити безпосередньо на кавовий порошок.(обст.)
  5.     Це відбувається і тоді, коли мілко змелену каву доводять до кипіння декілька разів. (обст.)
  6.     Треба пам’ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві. (з’ясув.)

Кодовий диктант.( слайд 10)

Учитель. У кожного із вас на парті є карточка з реченнями. (Додаток 1) Перший варіант виписує СПР з підрядною означальною частиною, другий  - з підрядною з’ясувальною. Якщо ви правильно випишете речення, то з перших букв прочитаєте слово-код. (Код: кава)

 

Хвилинка  відпочинку

 (Слайд 11)

VІ.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Лінгвістична естафета. (Слайд12)

Учитель. А зараз ми трішки позмагаємося. У нас 3 ряди і 3 карточки. На карточках записано речення. Ви передаєте карточку один-одному, виконуючи відповідне завдання. (Додаток )

1-ий учень – підкреслює граматичні основи;

2-ий – знаходить сполучник (сполучне слово);

3-ій – малює схему речення;

4-ий – визначає вид речення.

Виграє та команда, яка перша і правильно виконає завдання.

 

Мішечок зерен знань. (слайд 13)

Дуже любив каву Людвіг Бетховен. Композитор відраховував рівно 64 зернинки для того, щоб заварити чашечку кави, вважаючи, що кожна зернинка важлива.

Ми ж з вами зберемо зернинки знань, здобутих на уроці. Створимо каву емоцій.

Потрібно записати не більше 3 прислівників про роботу на уроці на невеличких зернинках і вкласти до нашої філіжанки.

VІ. Підсумок уроку.

Цікава історія про каву повязана з «Кововою кантатою» Баха.  Це твір Й.С. Бах написав на замовлення кавового будинку Циммермана в Лейпцигу, ставши керівником Музичної колегії світського ансамблю в тому місті. У цьому кавовому будинку Бах працював з 1729 р. і час від часу за замовленням його власника писав музику, яку виконував в будинку по п'ятницях взимку і по середах влітку. Однією з причин написання Бахом цієї жартівливої ​​кантати став рух в Німеччині на заборону кави для жінок.  Ключова арія кантати: «Ах! Яка солодка на смак кава! Ніжніша, ніж тисяча поцілунків, солодша, ніж мускатне вино!»

VІІ. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 14)

 

Дякую за урок!!!

(слайд 15)


 

Додаток 1.

Завдання для кодового диктанту

І варіант. Завдання: виписати ключові літери  СПР з підрядним з’ясувальним

У) Скрізь, куди завозилася кава, напій набував популярності.

К) Всю довгу зиму птиці пам’ятали, де рідні гнізда восени лишали.

Т) Там, за порогами, в степах, де землі щедрі і розлогі, сидять лелеки на стовпах.

А) Пастух на ім’я Калдім помітив, що кози ласували листям кавових дерев.

Л) По-друге, існувала необхідність зберігання надлишків кавових бобів, які зазвичай досить швидко втрачають аромат й інші корисні властивості.

В) Треба пам’ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві.

С) Ми підем, де трави похилі, де зорі в ясній далині

А) Дослідження доводять, що нефільтрована кава-еспресо також містить кафестрол.

 

ІІ варіант. Завдання: виписати ключові літери СПР з підрядним означальним

Н) Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори.

К) По-друге, існувала необхідність зберігання надлишків кавових бобів, які зазвичай досить швидко втрачають аромат й інші корисні властивості.

У) Там, де втомно в темінь тоне кучерявий вечір, хтось невтомним дзвоном дзвонить про чарівні речі.

А) У 21 столітті у світі успішно працює незліченна кількість ресторанчиків, кав’ярень, кафетеріїв, де можна обрати для себе найкращу каву.

Т) Над водою, де калина білим цвітом одцвіта, тихо явір-яворина задивляє крізь літа.

В) Ти врівноважена людина, яка має різні уподобання.

Л) Треба пам’ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві.

А) Серед дослідників побутує думка, що нефільтрована кава підвищує рівень холестерину в організмі.

 

Додаток 2.

Речення для проведення естафети

1. Кава – стародавній напій, який має багату історію.

3. Коли Петро І перебував у Голландії, він вперше спробував «напій життя».

4. Цар розпорядився пригощати кавою бояр навіть там, де знаходилася кунсткамера.

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
3074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку